[Teszt] Layers of Fear 2

Layers of Fear 2

Gamer3652019.06.02. 13:36

A Layers of Fear 2-t az első rész egyenes ágú folytatásának nevezni talán még alábecslésnek is tűnhet. A lengyel Blooper Team debütáló játékával sem a horror műfajának szabályait nem írta újra, sem a világot nem forgatta fel fenekestül. Szimplán csak egy mesterien jól összerakott, egyszerű alapötletre felhúzott, sok szempontból felejthetetlen élménnyel gazdagították a horrorjátékok még mindig aktív aranykorát, főszerepben egy meghasonlott festővel, és annak egyre komorabb viktoriánus kori kúriájával. A kísértetházban nem csak az nem volt kiszámítható, hogy mi lesz a következő ajtó mögött, de az is, hogy visszanézve milyen látvány fogad majd minket.

Ez a recept pedig olyannyira bevált, hogy a folytatás is egy az egyben megörökölte. Annak ellenére, hogy a 2016-os előd óta nem csak három év telt el, de a Blooper megjárta a jövőt minden idők egyik leghangulatosabb cyberpunk játékával, az Observerrel, így talán nem lett volna ördögtől való gondolat némi fejlődést vagy változást várni a második epizódra. Ebből viszont csak egy csipetnyi jutott. A helyszín és a főszereplő valóban változott: a rémálmoknak ezúttal egy gigantikus óceánjáró ad helyet, a tortúrán pedig egy olyan Hollywood-i színész megy át, aki egy enigmatikus rendező utasításainak engedelmezve próbálja átadni magát az új szerepének.

Ezen pár soros felütés pedig túlzás nélkül a Layers of Fear 2 egészének nem csak a középpontja, de az egyszerű halandó által értelmezhető része is - a nettó 6 órás sztori ugyanis metaforák, imitációk, omázsok és rekreációk tömegével igyekszik megtoldani mondanivalóval, csak az utolsó negyedet szentelve explicit és egyszerű ésszel is felfogható magyarázkodásnak. Ebből kifolyólag viszont maguk a helyszínek és a történések is meglehetősen kevés közvetlen kapcsolatot ápolnak egymással. A mögöttes tartalom (főleg a karakter- és világépítés) itt-ott megtalálható jegyzetekkel, hangüzenetekkel és egyéb gyűjtögetnivalókkal próbál jelen lenni, de annak opcionális mivolta, illetve a Layers of Fear 2 struktúrája miatt nem sok sikerrel jár.

Ami ugyanis tökéletesen működött az első részben, az itt egyszerűen nem áll össze. A LoF2 alapvetően egy sétaszimulátor, ahol dróton húzva haladunk végig az egyes fejezeteken és azok helyszínein, az aprócska szobákban és folyosókban, ahol az ajtók mögött tárulnak fel az újabb és újabb helységek, visszafordulva pedig általában már egy teljesen más látvány fogad, ahogy egyre mélyebbre ereszkedünk az őrült útvesztőben. Interakciós lehetőség így nagyon ritkán van, bár ezúttal sikerült pár, komolynak azért nem nevezhető fejtörőt is beleépíteni, próbálva megtörni a monotonitást (ami sajnos elég gyorsan felüti a fejét). Csak épp van neki egy társa is: úgy hívják, frusztráció.

Valamilyen oknál fogva ugyanis az első fejezet magasságában megjelenik egy formátlan, alaktalan szörny, amely az egy méteres körzetén belül azonnali game overt hoz. Ez pedig nem csak a százszor megismételt üldözéses jelenetek során kerül elő (ahol csak annyi a dolgunk, hogy megpróbálunk elfutni a következő nagyobb helyszínig), de sokszor kiszámíthatatlan és váratlan helyeken is, mondjuk egy ajtót kinyitva, vagy egy sarkon befordulva, anélkül, hogy esélyünk lenne reagálni. Ez pedig újra és újra és újra megismétlődik, így rövid idő leforgása alatt a szörny és a vele kapcsolatos jelenetek nyomasztóból átmennek frusztrálóba, az pedig a hangulatot is elég gyorsan megöli, így sokszor nem az fog motiválni a továbbjutásban, hogy kiderüljön a történet egy következő szelete, hanem hogy az ember végre ne legyen rákényszerítve ugyanazon rövid akciójelenet sokadszori megismétlésére.

A komótos tempóban vitt fejezetek második felétől válik igazán hangsúlyossá a probléma, amikor kiderül, hogy a Layers of Fear 2 - elődjétől eltérően - nem egy három órás, azaz a műfajt és a témát tekintve tökéletes hosszúságú történet. Hanem egy brutálisan elnyújtott, legalább 6 órás tortúra, ahol két dolog váltakozik: a kihalt folyosókon való mászkálás, és az azokon való menekülés a szörny elől, időnként bedobott, végtelenül olcsó jump scare-ekkel, és fejezetenként egy döntési lehetőséggel. Végül ez súlyozza majd a három lehetséges befejezést, de szinte lehetetlennek látszik olyan szintű érdeklődést felmutatni a gyatrán felépített történet és annak főszereplője iránt, hogy az embert akár csak kicsit is érdekeljék a döntése következményei, vagy a magyarázat nélküli lezárás valamihez, aminek amúgy sem volt sok értelme. Vagy legalábbis annyi nem, hogy megérje a szenvedést.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Nintendo Switch 2 hardverteszt: a népkonzol újratöltve

Gerincre vágtuk a tesztpadon a nagysikerű Nintendo Switch második eljövetelét: ez az első benyomásunk a következő népkonzolról, amely lehet hogy már nálad is ott figyel.

9 órája
1

Street Fighter 6: Years 1-2 Fighters Edition

Kezdődjék a Switch 2 tartalmak bemutatása a Gamer365 felületén. A nyári fesztivál most a Nintendo játékosok számára picit mást jelent - lássuk is az első pofonokat... pontosabban az első fecskét!

18 órája
7

Resident Evil 9-et, Mortal Shell II-t és rengeteg új bejelentést hozott a Summer Game Fest 2025

Lezajlott a Summer Game Fest 2025-ös bemutatója, ahol - ahogyan minden évben - most is rengeteg új játékbejelentést kaptunk.

1 napja
81

Elden Ring Nightreign

Trendkövető alapkoncepció. Szokatlan megoldásokkal. A FromSoftware a stúdió számára eddig ismeretlen területen próbálja megvetni a lábát három fős kooperatív rougelite projektjével. Sikert?

1 napja
5

Warhammer 40,000: Space Marine - Master Crafted Edition

Fene se gondolta volna, hogy az Xbox 360 idejében megjelent Warhamer 40k Space Marine és a folytatása ilyen kult státuszt ér el az évek alatt. Most itt az első rész remaster kiadása. Jó ez nekünk? Lássuk!

1 napja
3

Black Myth: Wukong Xbox-megjelenés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Tony Hawk's Pro Skater 3+4, Vessels of Decay, On Donuts and Holes.

2 napja
16

A State of Playen túl – ez történt szerdán

Továbbá: Phasmophobia film, Maximum Football, MIO: Memories in Orbit, Star Trucker, No Man's Sky, Monster Hunter Rise: Sunbreak.

3 napja
1

State of Play

Az utolsó pillanatban bejelentett State of Play adás ismét tudott néhány érdekességet tartogatni.

3 napja
89

Warhammer 40,000: Speed Freeks

Nemrég lépett ki a korai hozzáférésből a F2P modellel próbálkozó Warhammer 40,000: Speed Freeks, amely az ork virtust hozza össze a kartjátékok stílusával. Az 1.0 nagy változásokat hoz. Elfelejthetjük az ingyenességet, cserébe nincs mikrotranzakció, és roppant kedvező kezdőárral indulnak piacra az egymás koponyáját krumpoló kretének.

3 napja
5

The Witcher IV erődemonstráció - ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Garfield Kart 2: All You Can Drift, State of Play, Dead Take.

4 napja
7

Újranyílt a Tango Gameworks - ez történt hétfőn

Továbbá: 007 First Light, Dungeons & Dragons, Split Fiction, Yakuza 0 Director’s Cut, Shinobi: Art of Vengeance.

5 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
6

Islands & Trains – Vágány mellett vigyázni!

Nyugalom. Kreativitás. Harmónia. Egy átlagos magyar embernek aligha ezek a szavak jutnak először eszébe a vasúti közlekedésről, ez azonban szemlátomást nem befolyásolta Makovics Ákost, mikor Fabian Schmidttel összeállva elkészítette legújabb játékát, az Islands & Trainst.

6 napja
3

Microsoft handheld tervek, EA-s Marvel projektek - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Stellar Blade, The Witcher 3: Wild Hunt, Hell is Us.

7 napja
13

Jonathan Green - Sötétség Arkham felett

A magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyvek között ezúttal egy teljesen új sorozat, az Arkham Horror első történetét mutatjuk be.

8 napja
1

Apróságok csokra - ez történt csütörtökön

Benne: Super Mario Party Jamboree – Nintendo Switch 2 Edition + Jamboree TV, Atomfall, Atomic Heart, Bendy and the Dark Revival, Dispatch.

9 napja
1

The Midnight Walk

Az egykori Lost in Random és Ghost Giant fejlesztőiből verbuválódott MoonHood stúdió debütáló alkotása le sem tagadhatná a készítők korábbi munkásságát.

9 napja
3

Dupla kaszálás az EA-nél - ez történt szerdán

Továbbá: Nioh, Wizard of Legend II, Death Stranding, Fallen Fates, The Funskin Project, Poem Ex Machina.

2025.05.29.
18

Deliver At All Costs

A Deliver At All Costs első interaktív autós pillanatában arra kéri a játékost, hogy üljön be a szomszéd járgányába, majd menjen el munkát keresni. Ennek a manővernek egy komplett ház issza meg a levét, és ez még csak a kezdet! Tesztlaborban a GTA-paródia, a Deliver At All Costs.

2025.05.28.
3

tinyBuild Connect, és ami mögötte van – ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Clair Obscur: Expedition 33, MindsEye, StarRupture, LORT, Dragon Quest I & II HD-2D Remake.

2025.05.28.
13