[Teszt] Layers of Fear 2

Layers of Fear 2

Gamer3652019.06.02. 13:36

A Layers of Fear 2-t az első rész egyenes ágú folytatásának nevezni talán még alábecslésnek is tűnhet. A lengyel Blooper Team debütáló játékával sem a horror műfajának szabályait nem írta újra, sem a világot nem forgatta fel fenekestül. Szimplán csak egy mesterien jól összerakott, egyszerű alapötletre felhúzott, sok szempontból felejthetetlen élménnyel gazdagították a horrorjátékok még mindig aktív aranykorát, főszerepben egy meghasonlott festővel, és annak egyre komorabb viktoriánus kori kúriájával. A kísértetházban nem csak az nem volt kiszámítható, hogy mi lesz a következő ajtó mögött, de az is, hogy visszanézve milyen látvány fogad majd minket.

Ez a recept pedig olyannyira bevált, hogy a folytatás is egy az egyben megörökölte. Annak ellenére, hogy a 2016-os előd óta nem csak három év telt el, de a Blooper megjárta a jövőt minden idők egyik leghangulatosabb cyberpunk játékával, az Observerrel, így talán nem lett volna ördögtől való gondolat némi fejlődést vagy változást várni a második epizódra. Ebből viszont csak egy csipetnyi jutott. A helyszín és a főszereplő valóban változott: a rémálmoknak ezúttal egy gigantikus óceánjáró ad helyet, a tortúrán pedig egy olyan Hollywood-i színész megy át, aki egy enigmatikus rendező utasításainak engedelmezve próbálja átadni magát az új szerepének.

Ezen pár soros felütés pedig túlzás nélkül a Layers of Fear 2 egészének nem csak a középpontja, de az egyszerű halandó által értelmezhető része is - a nettó 6 órás sztori ugyanis metaforák, imitációk, omázsok és rekreációk tömegével igyekszik megtoldani mondanivalóval, csak az utolsó negyedet szentelve explicit és egyszerű ésszel is felfogható magyarázkodásnak. Ebből kifolyólag viszont maguk a helyszínek és a történések is meglehetősen kevés közvetlen kapcsolatot ápolnak egymással. A mögöttes tartalom (főleg a karakter- és világépítés) itt-ott megtalálható jegyzetekkel, hangüzenetekkel és egyéb gyűjtögetnivalókkal próbál jelen lenni, de annak opcionális mivolta, illetve a Layers of Fear 2 struktúrája miatt nem sok sikerrel jár.

Ami ugyanis tökéletesen működött az első részben, az itt egyszerűen nem áll össze. A LoF2 alapvetően egy sétaszimulátor, ahol dróton húzva haladunk végig az egyes fejezeteken és azok helyszínein, az aprócska szobákban és folyosókban, ahol az ajtók mögött tárulnak fel az újabb és újabb helységek, visszafordulva pedig általában már egy teljesen más látvány fogad, ahogy egyre mélyebbre ereszkedünk az őrült útvesztőben. Interakciós lehetőség így nagyon ritkán van, bár ezúttal sikerült pár, komolynak azért nem nevezhető fejtörőt is beleépíteni, próbálva megtörni a monotonitást (ami sajnos elég gyorsan felüti a fejét). Csak épp van neki egy társa is: úgy hívják, frusztráció.

Valamilyen oknál fogva ugyanis az első fejezet magasságában megjelenik egy formátlan, alaktalan szörny, amely az egy méteres körzetén belül azonnali game overt hoz. Ez pedig nem csak a százszor megismételt üldözéses jelenetek során kerül elő (ahol csak annyi a dolgunk, hogy megpróbálunk elfutni a következő nagyobb helyszínig), de sokszor kiszámíthatatlan és váratlan helyeken is, mondjuk egy ajtót kinyitva, vagy egy sarkon befordulva, anélkül, hogy esélyünk lenne reagálni. Ez pedig újra és újra és újra megismétlődik, így rövid idő leforgása alatt a szörny és a vele kapcsolatos jelenetek nyomasztóból átmennek frusztrálóba, az pedig a hangulatot is elég gyorsan megöli, így sokszor nem az fog motiválni a továbbjutásban, hogy kiderüljön a történet egy következő szelete, hanem hogy az ember végre ne legyen rákényszerítve ugyanazon rövid akciójelenet sokadszori megismétlésére.

A komótos tempóban vitt fejezetek második felétől válik igazán hangsúlyossá a probléma, amikor kiderül, hogy a Layers of Fear 2 - elődjétől eltérően - nem egy három órás, azaz a műfajt és a témát tekintve tökéletes hosszúságú történet. Hanem egy brutálisan elnyújtott, legalább 6 órás tortúra, ahol két dolog váltakozik: a kihalt folyosókon való mászkálás, és az azokon való menekülés a szörny elől, időnként bedobott, végtelenül olcsó jump scare-ekkel, és fejezetenként egy döntési lehetőséggel. Végül ez súlyozza majd a három lehetséges befejezést, de szinte lehetetlennek látszik olyan szintű érdeklődést felmutatni a gyatrán felépített történet és annak főszereplője iránt, hogy az embert akár csak kicsit is érdekeljék a döntése következményei, vagy a magyarázat nélküli lezárás valamihez, aminek amúgy sem volt sok értelme. Vagy legalábbis annyi nem, hogy megérje a szenvedést.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

22 órája
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2024.04.27.
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==