[Teszt] The Sinking City

The Sinking City

siklaraSimon Klára2019.07.17. 19:00

Rémisztő látomásai egy természetfeletti áradásokat elszenvedő, már-már süllyedő keleti parti városba vezetik el Charles Reed magándetektívet, aki csak saját bajának forrását keresi, Oakmont mocskos vize és számos rejtélye azonban őt is elnyeli. Irreális módon a lovecrafti ihletésű The Sinking City-től vártam, hogy kitöltse a ködben gomolygó űrt, amelyet a Silent Hill sorozat véget érése hagyott bennem. Ez természetesen nem sikerült neki, de a Frogwares húszas években játszódó detektív-horrorja még tökéletlenségében is egy kellemesen borzongató nyári horrorélménnyel gazdagított.

A rettentően cinikus és mindent egykedvű közönnyel fogadó, hallucinációit laudánummal kezelő, háborús veteránból lett magándetektív Reednél nehéz közhelyesebb főszereplőt elképzelni, ezért a Sinking City-t nem miatta, hanem sokkal inkább a félig víz alá került Oakmont miatt érdemes játszani. A hét kerületre osztott fiktív massachusettsi város első ránézésre egy elképesztően mocskos és depresszáló hely, amely ugyanakkor gyanús sikátoraival, furcsa külsejű lakóival és egészen sajátos helyi szokásaival felkelti az ember érdeklődését. Az olykor jellegtelenül ismétlődő, üres díszletnek ható utcaképek vagy belső terek, de még a céltalanul kóválygó, néha beragadó és szinte semmire nem reagáló NPC-k sem tudták kiölni belőlem a vágyat, hogy a végére járjak, miféle nem evilági erők játszóterévé vált ez az elátkozottnak tűnő hely. Csak ne lenne annyi utcája!

A Sinking City detektívmunkája némi túlzással kimerül abban, hogy félpercenként megnyitod a térképet és a noteszből puskázva utcaneveket bogarászol, majd a játék helyett te magad teszed le a markereket az épp folyamatban lévő küldetés következő állomásához. Már a ténykedésünk főhadiszállásául szolgáló hotelben magunkhoz vehetünk egy rahedli naplóbejegyzést korábbi vendégektől, akik szörnyű oakmonti megpróbáltatásaikról beszámolva kínos pontossággal adták meg, melyik két utca kereszteződésénél traumatizálódtak egy életre. Akármit próbálunk kideríteni, a fő kérdés mindig az, hogy honnan hová kell elcaplatnunk, vagy víz alá került utcák esetén átmotorcsónakáznunk, amit hála az égnek legalább megtámogat a telefonfülkék közti gyorsutazás lehetősége. A forgatókönyv szinte mindig ugyanaz: valakivel beszélünk, aki ad egy elsőre roppant könnyűnek tűnő feladatot, amelynek megoldásához fel kell leresnünk és át kell kutatnunk az ügyhöz kapcsolódó néhány helyszínt, olykor akár búvárruhát öltve vizalatti barlangokba merészkedve.

Itt, noha a repertoárt hamar kiismerjük, mutatkozik némi változatosság a játékmenetben, pláne mivel Reednek az ukrán fejlesztőcsapat Sherlock Holmes játékainak címszereplőjével szemben természetfeletti képességei is vannak. Hol felvillanó látomások formájában kap betekintést a múlt eseményeibe, hol a Murdered: Soul Suspect-ből ismerős módon maga is belecsöppen a múlt egy lenyomatába, hogy aztán retrokognició, vagyis a múlt érzékelése nyomán állítsa időrendi sorrendbe az ott lezajlott eseményeket. Ez utóbbi csak akkor válik elérhetővé, ha az adott helyszínt kellő alapossággal átnyálaztuk és a kulcsfontosságú nyomokat mind megvizsgáltuk, ha pedig valamennyi lehetséges nyomra rábukkantunk, ráadás tapasztalati pontot is kapunk, amelyet különböző skillekre költhetünk erőnlét, harc és elme kategórián belül. Kutakodásunk eredményeként gondolatfoszlányaink lesznek, amelyeket a Sherlock Holmes játékokból átemelt Mind Palace menüpont alatt kombinálhatunk, hogy aztán ha a kirakós valamennyi darabkája megvan, levonjuk a végkövetkeztetést (olykor többféle megoldás is van). Más kérdés, hogy ezek egy része egy olyan morális döntésre fut ki, amelynek következményeit a későbbiekben nagyjából semennyire nem érzékeljük.

Bámészkodásunkat sokan nem nézik jó szemmel, így nem csak a várost az áradások óta elárasztó bizarr lényekkel, de titokzatos szektákkal, vagy a Ku Klux Klan tagjaival (?!) is összetűzésbe keveredhetünk. Sajnos ezek a csörték adják a játék legkiábrándítóbb pillanatait, mert a külső nézetből lövöldözést annak minden primitívsége ellenére rég éreztem ennyire fájdalmasan körülményesnek, ráadásul a műfajra jellemzően a muníció is nagyon ki van számolva, ezért nem ajánlott sokat bénázni. „Szerencsére” ellenfeleink is egyszerűek, mint a faék, és sokszor lecövekelve várják, hogy véget vessünk szenvedéseiknek, kivéve az idegbeteg módjára ugráló kis dögöket, akiket legszívesebben lapáttal (mi mással??) vertem agyon. Az agyvérzés elkerülése érdekében a kraftoláshoz szükséges kacatokat rejtő fertőzött városrészek kipucolásával érdemes megvárni, amíg a főküldetések során be nem gyűjtünk pár komolyabb lőfegyvert, de némelyik miniboss likvidálása még ezekkel is fájdalmas lesz. Ha túl sok borzalmat látunk, a lovecrafti horrorokban kötelező épelméjűség-csík egyre csökken, és először csak a képernyő hullámzik, később egyre agitáltabb főhősünk szörnyekről vagy a saját öngyilkosságáról hallucinál, teljes megőrülés esetén pedig jön a game over.

A ládákból összeszedett vagy általunk előállított lőszer nem csak a puffogtatáshoz kell, hanem általános valutaként is szolgál, de ez csak egy a külvilágtól elzárt város számos furcsaságából a sajátos dialektus, vagy a házszám helyett hobó jelekkel megjelölt épületek mellett. Oakmontot többek közt néhány egymással rivalizáló előkelő család irányítja, amelyek közül az egyik tagjai majomra emlékeztetnek, mert egy ősük egy majommal közösült, de a társadalomban feszültségeket okoznak a szomszédos Innsmouthból bevándorolt lakosok is, akiket halszerű vonásaikról ismerhetünk meg. A készítők így próbálták a felfoghatatlan borzalmakat leíró novellái mellett rassizmusáról is híres Lovecraft örökségét megjeleníteni játékukban, amelyet az előitéletekkel teli korszak hű ábrázolásával indokolnak, ám végső soron nem igazán kezdenek a témával semmit. Mi több, az Árnyék Innsmouth fölött c. novella itt kiszolgáltatott bevándorlóként ábrázolt halembereinek többségéről rendre kiderül, hogy a Mélységlakókat szolgálja és a világvége eljövetelén munkálkodik, vagyis... akkor mégse bízzunk a furcsa külsejű idegenekben??

A zavaros vizekről a játékmenethez visszaevezve, a Sinking City ugyan nem rág a szánkba semmit, a menüi azonban olyannyira logikusak, hogy a legtöbb dologra a tanító bejegyzések olvasgatása nélkül is rá fogunk jönni, legyen szó a bármikor megnyitható körmenü használatáról, vagy a városi könyvtár archívumában kutakodásról. Ez az egyértelműség a kezelhetőség esetében üdvös, az agytorna esetében azonban már kevésbé. A legtöbb esetben a nyomozómunka javát a mászkálás és az almenükben pepecselés tölti ki, hogy folyamatos ténykedésünkkel úgy érezzük, valamiféle szellemi munkát végzünk, holott csak követjük a viszonylag egyértelműen elhullatott kenyérmorzsákat. A kraftolás és a karakterfejlesztés is olyan tevékenységek, amelyeknek a hiánya sem lenne túl feltűnő, ahogy a város is nyugodtan lehetett volna kisebb területű, mert annyira nem jellegzetes egyik része sem, hogy ne felesleges időhúzásnak érződjön az A-ból B-be eljutás. A szűkös büdzséről árulkodó hullámzó színvonalú grafika még hagyján, mert a sok korhű látványelemnek és a változó napszakoknak hála így is el lehet ámuldozni Oakmont lepusztultságán, a PS4-en tapasztalt beszaggatások azonban némiképp ezt is megzavarják.

Vérzik a szívem a Sinking Cityért, mert a témának és a világának köszönhetően egyfelől elképesztően játszatja magát és eddig az idei kedvenc bűnös élvezetem, másfelől csaknem minden aspektusa olyan közepes, hogy az összhatás is nagyon vegyes, de leginkább jellegtelen. Kár érte, mert izgalmas a története, nagyszerű a hangulata, és igazán kritikus hibája nincs, csak a sok kicsi sokra megy, ezért kellő türelmet igényel a frusztráló játékmenettel megszenvedve kivárni a jobb pillanatait. A nagy számok törvénye alapján most már igazán jöhetne egy nem középszerű lovecrafti horror, addig is a The Sinking Cityt elsősorban a témára hozzám hasonlóan kiéhezett sorstársaimnak ajánlom.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

13 órája
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

1 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

1 napja
4

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

2 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

2 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

3 napja
2

Heti megjelenések

3 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

4 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

5 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

5 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

6 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

6 napja
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

6 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

7 napja
10

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

7 napja
6

Space Adventure Cobra - The Awakening

Teljesen megszokott gyakorlat a videojátékok történetében, hogy egy sikeres, de alapvetően más médiumra készült terméket dolgoznak fel, vagy adaptálnak. Lássuk, hogy egy 80's kult-anime feldolgozása hogyan csapódik le 2025-ben!

8 napja
6

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

8 napja
3

Game Pass: szeptember első hetei

Eljött a Hollow Knight: Silksong premierjének ideje, mellé pedig csupán néhány független fejlesztés merészkedett.

9 napja
2

Születésnapokkal indult a hét – ez történt hétfőn

Benne: Rayman, 007 First Light, Halls of Torment, Kojima Productions, Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles.

9 napja
1

Metal Gear Solid Δ: Snake Eater

Elcsépelt közhely, de igaz: a Metal Gear Solid szinte mindegyik része legendákat visz a vállán. Most itt a harmadik epizód felújítása, amely a modern technikát ötvözi a régi megoldásokkal. De vajon finom-e az a kígyó, ami húsz éve az ölünkben tekereg? Teszt!

9 napja
35