Napok óta rajtam van a nyamvadtság, ennek pedig a Graven (vagy sokkal inkább önmagam gyengesége) az oka. Minden este úgy megyek neki a játéknak, hogy majd időben lefekszem, de a Graven nem enged a párnáim közé. Minden nyavalyája ellenére egy piszkos kis dög ez a játék, amely a Heretic-Hexen vonal továbbvitelével, a modern boomer-shooter esztétika ügyes alkalmazásával, és sok más aprósággal próbálkozik, hogy évek korai hozzáférése után végre méltó folytatást adjon a Raven Software korai munkásságának.
Érted. Graven-Raven, a játék le se tagadhatná az örökségét, gyakorlatilag minden sarokról a Hexen 2 és a Heretic 2 tekint vissza az emberre; mégis, a hivatkozások csak akkor jönnek elő, ha elkezded részleteiben nézni a dolgokat. A Graven ugyanis megáll a saját lábán, sőt, sok szempontból teljesen egyedi dolgokat tud felvonultatni. Amennyire letaglózó, olyan bosszantó is. De ha megszokod a marhaságait, akkor nagyon gyorsan beszippant ez a mágikus, sötét-fantasy világ.
Érkezésünk után csoffadt hősünknek máris fel kell venni a kesztyűt (bocs, varázsbotot) az első hub-városka környékét mardosó járvány (?) borzalmaival. A Gravenben nincs klasszikus "E1M1" pályarendszer, három biom van, amelyek nagy, összefüggő, komplex térképeket alkotnak. A hubokról nyílnak a tényleges "pályák" vagy dungeon-jellegű szintek, amelyek igazából a teljes map részeiként ágyazódnak a rendszerbe. Egyben külön szegmensként is tekinthetünk rájuk. Egyikből nem ritkán átjárás van a másik dándzsön addig elérhetetlen sarkába, és ahogy haladunk, szekvenciálisan is megnyithatunk utakat. Majdnemhogy egy metroidvania van elrejtve a boomer-lövölde köpenye alá, de ez nem minden. A térképek tényleg iszonyat jól össze vannak rakva. Az elején nem is sejted, milyen összefonódásokkal pakolták meg világukat a pályadesignerek. Úgy retro az egész, hogy igazából modern szemlélettel működik a tér kihasználása, és a pályák bizonyos pontjainál, a régies stílust mímelő grafika ellenére, megállsz és szájtátva nézel szét a kilátást dícsérve.

A Graven az ihletforrásokhoz hűen a mágiát, közelharci eszközöket és a klasszikus FPS-ekhez illő mordályokat is felvonultat. A fegyvereket pénzért vagy bizonyos pontokon kapott eszközökkel lehet fejleszteni (pl. kristályt tenni a varázshusáng furkójába), máshol mananövelő rúnákat aktiválhatunk, vagy ritkaságszámba menő páncéllal lassíthatjuk a sérüléseinket. A rendszer tehát ál-RPG, inkább tényleg egy Metroidhoz áll közelebb a fejlődés, az eszköztár-bővülés.
És hát harcolni is rengeteget fogunk. Itt érződik először, hogy a balansz nem tökéletes - vannak olyan szegletei a térképeknek, amelyeket foggal-körömmel való küzdelemben tudsz csak bevenni. Egyes ellenfelek támadásai (például az egyszemű denevérek terjedő savtócsái) túlzottan OP-k. Ha elpatkolsz, akkor aranyat vesztesz, amit visszatérve a helyszínre újra összekotorhatsz. A Graven fontos eleme az erőforrás menedzsment. Lőszereink gyorsan apadnak, HP-nk pár csapásra nullára redukálódik, manánk sem véges. A játék folyamatosan hordó- és ládacsapkodásra ítéli a játékost, aki így tudja visszatornászni az elveszett javakat. Szerencsére baromi élvezetes odasuhintani egy-egy hordóhalomnak, szóval ezzel nekem semmi bajom sem volt. Mint ahogy a stamina rendszerével sem. Van, de ritkán húz kellemetlen akadályt a játékos elé.

Apropó checkpointok, a játék kilépés után mindig a hub közepére dob vissza, ami viszont teljesen feleseleges retróskodás - ennek a funkciónak SEMMI jó haszna nincs, cserébe a rohadt méretes térképeken caplathatunk oda, ahol előzőleg abbahagytuk. Térkép nélkül, amit az Early Access óta kivettek a játékból. (De miiiééért?) A Graven amúgy csak levelekben, dokumentumokban és a belső naplóban helyez útjelző táblákat. A gameplay közben érkező dolgok sem mindig következetesek a továbbjutás tekintetében. Van, hogy a játék lebegő kamerával megmutatja, hogy mégis mit sikerült pl. a totemek ledöntésével kinyitni, máskor pedig enged félórákat bolyongani, míg rá nem jössz, hogy az egyik helyen aktiválhatatlan koponyás kapu máshol gombnyomásra simán kitárul.
Ezek a következetlenségek húzzák le a játékot, és kicsit furcsa is, hogy bár rengeteg apróság változott a korai hozzáférés óta, pár ilyen sutaságra nem sikerült érdemben reagálni. Szerintem amúgy dacból nem. A Graven ugyanis ragaszkodik a régisulis érzethez. És ez van ahol átok (ld. fentebb), máshol áldás is. Ugyanis a nagy küzdelmek után, a félórás bolyongás végén, mikor rájössz a megfejtésre, olyan jutalomérzet lesz a jussod, amire mondjuk a soulslike játékok is építkeznek. Félreértés ne essék, a Graven csak nyomokban tartalmaz Souls játékokra emlékeztető apróságokat, de a "túlzó kihívás"-"mennyei jutalomérzet" íven hasonló érzelmek felszabadítására képes.

Ezt segíti az olykor bámulatos grafika, ami a 3DFx-korszakot (annak is szoftveres renderer stílusú látványát) bővíti ki csodás dark-fantasy rémálommá. A zene is varázslatos, kár, hogy pl. szinkron nincs, ami az 1998-as Heretic 2-ben is alapnak számított már. A menürendszer szintén old-school, ami engem nem zavart - még a szűkös sáv-inventory-t is elnéztem a játéknak (a fegyverpakolgatás feladatán sokan kiakadtak). Bár igaz, egy körmenüs választás lehet jót tett volna a játék kontrolleres fogyaszthatóságának. Apropó a Gravent Steam Deck-en teszteltem és simán jól fut rajta. A Nightdive-os retró konzolportok után amúgy ezt a látványt és immerzív univerzumot a nagytévén is simán el tudnám képzelni. Remélem lesz a Gravennek konzolos átirata. Jól csúszna ott is. Ja, és még egy apróság. Bocsi, Slipgate dudák, a multiplayerre rá se néztem, őszintén, teljesen meg is feledkeztem, hogy ilyen opció is van a játékhoz - egyszerűen nálam ez az RPG/FPS hibrid nem is kívánja a többszereplős játékot.
Csuda egy pók ez a Graven. Egyenetlen, bizonyos tekintetben még most is kiforratlan, csökönyös jószág, lassan három év korai hozzáférés után. Viszont pályadesignban és kihívásban, a komplex világának kezelésében olyat mutat, ami nem hogy az időben vissza, de még előretekintve is sápadt zöld fényekkel ragyogja be az utat! Időnként valóban bosszantó, kicsit dagályos és nehéz, mégis könnyű belehabarodni. Kíváncsian várom, hová tart majd a komor mágus. Némi további csiszolás után várjuk konzolokra is a korai Raven-t idéző Gravent.
PLATFORM PC (tesztelt)
KIADÓ 3D Realms, Fulqrum FEJLESZTŐ Slipgate Ironworks
MEGJELENÉS 2024. január 23. ÁR kb. 25 EUR
A tesztverziót a Graven/Fulqrum hazai forgalmazója, a Cenega Hungary biztosította, köszönet érte!