[Teszt] Gran Turismo 7

Gran Turismo 7

dragCsető Zsolt2022.03.02. 12:01

Idén lesz 25 éves a PlayStation történetének talán legmeghatározóbb szériája, ezt pedig egy olyan játékkal sikerült megünnepelni, ami méltó a negyed évszázados jubileumhoz.

Nektek volt már olyan játék, amiről azt gondoltátok, hogy a műfajon belül soha nem fog jobb készülni nála? Olyan cím, amit legfeljebb az idő és a technológiai fejlődés homályosíthat el, de akkor és ott egy minden elemében kimagasló etalonként tornyosodott ki? Nekem a Gran Turismo 4 volt ez a játék, amely 2005-ben a Polyphony Digital magnum opusává vált, tartalmi, technikai és koncepcionális szinten is megtestesítve azt a perfekcionizmust, amire mindig is törekedni próbált a széria. Mivel ennek lassan már két évtizede, ezért idővel egyre erősebbé, már-már meggyőződéssé vált ez az érzés, hiszen a Polyphony Digital – hiába a három próbálkozás – azóta sem szárnyalt ilyen magasan. Most azonban itt van a Gran Turismo 7. A mesebeli hetes. Negyed évszázad munkájának gondosan érlelt gyümölcse. A játék, mely jobb annál, aminél azt hittem, soha, semmi nem lehet jobb.

Hosszú útkeresés volt ez Kazunori Yamauchi és csapata számára, hiszen hiába részesültünk csodálatos élményekben az azóta eltelt évek során is, valahogy soha nem álltak össze úgy a dolgok, mint a fentebb megénekelt negyedik részben. A Gran Turismo 5 lényegében a saját súlya alatt roskadt össze, illúziórombolóan inkonzisztens megvalósítással rondítva bele a franchise renoméjába. A Gran Turismo 6 egy kifutott generáció ambícióktól mentes alkotásaként merült hamar a feledés homályába, minden kiválósága ellenére. A Gran Turismo Sport pedig hiába jelölt ki egy új, izgalmas (és ahogy arra az idő rámutatott: működőképes) irányt, sokan egyszerűen hiányolták a régi esszenciát. Nem volt tehát könnyű helyzetben a japán stúdió, a Gran Turismo hallatán ugyanis már közel sem az a tökéletesség, az a megkérdőjelezhetetlen színvonal ugrik be az embereknek, mint egykoron. Ők azonban pontosan azt tették, amit tenniük kellett: szépen lesöpörtek mindent a tervezőasztalról, majd az alapoktól kezdve, a gyökerekhez visszanyúlva építették újjá az egészet, szem előtt tartva mindazt, ami a Gran Turismót annak idején Gran Turismóvá tette.

Már rögtön a világtérképre érve megcsap bennünket egy jóleső nosztalgia – merthogy van újból világtérkép, bizony, madártávlatból szemlélhetjük a játék bájos, makettszerű városkáját. Pont, mint régen, csak sokkal szebb az egész persze. Az egyes épületek, területek itt a különféle menüpontokat és tevékenységeket takarják, melyek közül kezdetben néhány elérhető csupán, a játékórák előrehaladtával azonban több mint egy tucat fog megnyílni előttünk, ahogy egyre inkább elmerülünk a Gran Turismo 7-ben. Ismerős, de mégis rég tapasztalt koncepció mentén épül fel tehát maga a játék, ami miatt mégsem mondhatjuk azonban, hogy egyszerű felmelegítésről van szó, az az erdő mélyén, egy csörgedező patak mentén megbújó kávézó, a Café.

A Café az a menüpont, ami összefogja és keretet ad a Gran Turismo 7 kampányának – lényegében egy virtuális segéd, aki fogja a kezünket, miközben oda-vissza átszeljük az autógyártás és a versenysport évszázados történelmét. A kávézóba betoppanva mindig egy új menükártya vár ránk, ami feladatokat ad számunkra: ez lehet meghatározott autók összegyűjtése, bevezetés egy újonnan megnyílt városrészbe, esetleg invitálás egy frissen induló bajnokságba. A menükártyák teljesítéséért járó jutalom több elemből épül fel. Egyrészt így nyílnak meg az újabb és újabb pályák, ami azért is fontos, mert a Gran Turismo 7 nem kupákon belül kínál versenyeket, hanem helyszínek szerint, így még változatosabb az utazás: a három régió több mint 30 pályát és közel 100 nyomvonalat kínál, de nem nagyon lesznek köztük olyanok, amiken unásig fogunk száguldozni – folyamatosan terelget minket a játék helyszínről helyszínre. Másrészt kapunk mindig „kaparós sorsjegyet”, melyek kézzel fogható jutalmakat kínálnak: kreditet, tuningalkatrészt vagy éppen egy új járgányt. Harmadrészt pedig könnyed, lényegretörő, de mégis érdekes meséket is hallgathatunk az éppen megszerzett autókról, legyenek azok a raliversenyzés megkerülhetetlen japán legendái, a Mustang egyes generációi vagy éppen egy kis szemezgetés az európai hot hatch palettáról. Ez utóbbi tényleg igazi szerelmes levél, ami az egész élményt áthatja.

Az imént felvázolt tematizálás rendkívül fontos eleme a Gran Turismo 7-nek: lényegében olyan az egész, mint egy sorozat, aminek minden részében egy-egy új főszereplőt ismerhetünk meg – csak itt nem a cselekmény fogja össze az egészet, hanem az autózás történelme. Emiatt is van az, hogy a Café miatt jelenlévő irányítottságot egyáltalán nem úgy éljük meg, hogy korlátozva vagyunk: az egész egy nagy, változatos, folyamatosan új impulzusokkal és élményekkel bombázó utazás, melynek során bármikor letérhetünk az ösvényről, ha éppen másra vágyunk. Összességében azonban a Gran Turismo történetének legszórakoztatóbb, legjobban összerakott kampánya vár ránk, mely a nosztalgia és a frissesség tökéletesen eltalált harmóniájával repít bennünket előre.

Letehetetlen – ha egy szóval kellene jellemezni, alighanem ez volna az.

Hogy mi minden lapul még azon a térképen? Többek között autók, természetesen, több mint 400 darab, melyek – a szériától megszokott módon – példátlan sokrétűség mentén lettek összeválogatva. Ezúttal külön-külön válogathatunk a vadonatúj szalonjárművek, a használt gyöngyszemek, illetve a méregdrága klasszikus darabok közül, kedvenceinket pedig szokás szerint tuningolhatjuk, illetve minden eddiginél részletesebb módon festegethetjük, matricázgathatjuk. És bár a Café mód alapvetően ösztönöz minket arra, hogy minél több járgányt kipróbáljuk, lesznek azért olyanok, amiket szépen, lépcsőzetesen tuningolni fogunk, hogy több kupában is megállják a helyüket – ezáltal kicsit a szívünkhöz is nőnek majd. Hogy egy-egy versenyre mekkora teljesítmény az ajánlott, azt minden esetben egy PP érték jelöli, konkrét megkötések azonban (legalábbis ilyen tekintetben) nincsenek, így pár kivétellel teljes egészében rajtunk múlik, hogy az egyes futamokat mennyire tesszük könnyűvé vagy éppen nehézzé magunk számára. Emiatt – no meg a részletesen skálázható vezetési modell és segítségek miatt – nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy a Gran Turismo 7-ben mindenki megtalálja a számítását a casualtől a hardcore-ig.

Szerencsére azok sem maradnak hoppon, akik gondosan megtervezett kihívásra vágynak, hiszen három különböző területen is lehet hajszolni az arany medálokat. Ott vannak a sorozat egyik védjegyének számító jogosítványok, melyek összesen 50 „feladványon” keresztül avatnak be bennünket a versenyzés egyre komplikáltabb rejtelmeibe, olyan pálya-autó leosztásokkal, melyek nemcsak szórakoztatóak, hanem valóban tanulsággal is szolgálnak szinte minden esetben – pláne, ha tényleg az aranyra hajtunk. Visszatért a Circuit Experience mód is, ahol szektorról-szektorra sajátíthatjuk el az egyes pályákat, hogy aztán összerakjuk a tökéletes köridőt. Személyes kedvenceim azonban az annak idején éppen a negyedik részben debütált küldetések, melyek afféle megrendezett versenyek és kihívások, általában valamilyen extrém körülménnyel megbolondítva. Ezekből minden eddiginél több van, a változatosságra pedig nem lehet panasz: akad itt minden, mi szem-szájnak ingere, az előzgetéstől kezdve a bójaborogatáson keresztül egészen az üzemanyag-spórolásig. Nagy szerencse, hogy ezek a missziók is fokozatosan nyílnak meg a végigjátszás során, különben nagyon nehezen szabadultam volna ki ebből a menüpontból.

VRUM-VRUM-TUC-TUC

A kicentizett versenyek mellett könnyed kocsikázást is tartogat a Gran Turismo 7, ha simán csak fejest ugranánk egy futamba, az Arcade mód mellett pedig egy egészen különleges újdonságot is találunk a Music Rally képében. A neve ne vezessen félre senkit: az egésznek semmi köze a ralihoz, sőt, tulajdonképpen ez az igazi árkád élmény, az egyes checkpointokat elérve ugyanis folyamatosan kitolódik a rendelkezésünkre álló idő. A feladat az, hogy ne érjen nullára a számláló, amíg tart a háttérben szóló dal, miközben balra-jobbra előzgetjük a nálunk jellemzően lassabb ellenfeleket, ami egészen meditatív tud lenni egy keményebb hajsza vagy másfél órán keresztül hajszolt arany jogsi után. A maximalisták persze itt is rámehetnek a legszebben csillogó medálra.

Szépen variál tehát a körülményekkel a Gran Turismo 7, ami jól mutatja, hogy a sorozatra mindig is jellemző letisztultság és elegancia mellett nem felejt el videójáték is lenni – egyáltalán nincs meg benne a szimulátorok sterilsége. És ha már körülmények: a fejlesztők nemcsak a versenypályák és az autópaletta tekintetében igyekeztek minél változatosabb feladatok elé állítani bennünket, de a napszakokkal és az időjárással is bátran játszadoznak. A Gran Turismo 7 esetében mindkettő dinamikus, vagyis akár futam közben is változhat, ez pedig nem akármilyen élményeket tartogat: soha nem gondoltam volna, hogy egyszer elő fogok hozakodni egy Gran Turismo – Dark Souls párhuzammal, de amikor a Nürburgringen a rajt után nem sokkal egyszer csak leszakad az ég, és úgy kell végigszenvedni három kört, hogy mindenki tojásokon lépked a slick gumikon... na, egy ilyen verseny megnyerését nagyjából ahhoz lehet hasonlítani, mint amikor először legyőzted az Ornstein & Smough párost. Megrendezett, persze, de pont ettől zseniális – kérdem én, hányszor fog el titeket versenyjátékban a bossfight-érzés? Pont az ilyen kreatív nüanszok miatt több a Gran Turismo 7 a vetélytársainál.

GAMECHANGER

Mostanra talán mindenkinek feltűnt, hogy a konkrét vezetési élményről eddig egy szót sem szóltam még, ez azonban nem véletlen, a játék legnagyobb dobását ugyanis a végére tartogattam, ez pedig nem más, mint a DualSense kontroller. Elkeseríteni persze nem akarom azokat, akik PS4-re tervezik megvásárolni az új GT-t, már csak azért sem, mert ők is egy tökéletesen funkcionáló, brutálisan tartalmas és végtelenül élvezetes csomagot kapnak majd. A PS5 kontrollere azonban olyasvalamit nyújt, ami nyugodtan nevezhető mérföldkőnek, a haptikus rezgés és az adaptív ravaszok ugyanis új szintre emelik mindazt, amit eddig konzolos szimulátorként ismertünk. Na nem mintha eddig szégyenkeznie kellett volna a szériának, hiszen a korábbi részek mindig új etalont állítottak fel a műfajon belül a vezetési modell kidolgozottsága, illetve az egyes autók viselkedése közti különbség tekintetében – a Gran Turismo Sport sem véletlenül lett népszerű és sikeres esport-cím. A DualSense-élményt azonban mindenkinek meg kell tapasztalnia, aki szerelmének tekinti az autóversenyzést, de nem megszállott kormánykerékhívő.

Az egészet talán úgy lehet leírni a legegyszerűbben, mint egy marokban tartható force feedback: az autót érő erőhatásokat eddig kizárólag közvetett módon érzékeltük, most azonban tényleges, fizikai visszacsatolást kapunk. A rezgésen keresztül nemcsak az apró terhelésváltások, hanem a különböző típusú kerékvetők közti különbségek, illetve az útburkolat hibái is valóban kézzel foghatóvá (szó szerint) válnak, a ravaszok dinamikusan változó ellenállása pedig a kerekek blokkolását (fék) és kipörgését (gáz) érzékeltetik minden eddiginél jobban. Jól néz ki a Gran Turismo 7 PS5-verziója (mit szépen, gyönyörűen), ráadásul jobban és élethűbben is szól, mint eddig bármikor – pláne olyan eszközön, ami jól érzékelteti a térhatást. Mégis a kontroller az, ami miatt igazán nextgen élményt kapunk.

Túlságosan sok minden nincs szerencsére, ami belerondítana ebbe az egészen pazar élménybe, de persze a Gran Turismo 7 sem tökéletes. Amit leginkább kifogásolhatunk, az a gépi ellenfelek viselkedése, ami mindig is a sorozat rákfenéje volt, és érdemi előrelépést most sem sikerült elérni – néha egészen bosszantó méreteket ölt az, mennyire nincsenek ránk tekintettel az AI-pilóták, ami különösen esős-csúszós körülmények között tud végzetes lenni. Csak reménykedni tudok abban, hogy Sophy tartogat majd valamiféle javulást ilyen téren hosszú távon. Ott van emellett a Gran Turismo vakbele, nevezetesen a raliversenyek, amik most is szerepelnek ugyan jelentéktelen mértékben, de igazából senki sem tudja, mi szükség van rájuk, és mindenki jobban járna, ha egyszerűen csak kivennék őket. Igen, változatosabb tőle a játék, igen, vannak itt is szórakoztató versenyek, de a Gran Turismo 7 sem tud érdemi választ adni arra, mi értelme összemosni a pályaversenyzést a murvával – a vezetési modell sem épp itt mutatja ki a foga fehérjét, de ezt már megszoktuk. Bármikor lecseréltem volna azt a pár ralihelyszínt néhány Original pályára, melyekből szerencsére így is nagyon sok van ezúttal, köztük olyan visszatérő és megújult, ikonikus darabokkal, mint a Trial Mountain vagy a Deep Forest. A valódi és a kitalált helyszínek egyensúlya talán soha nem volt még ennyire jól belőve, a Gran Turismo 7 pedig szerencsére mindkettőben piszok erős. Egy nagy kérdőjel van még mindemellett, ez pedig az online versenyzés, melynek kapcsán releváns tapasztalatokat csak a megjelenés után lehet majd gyűjteni, így ez rátok vár – a Gran Turismo Sport után mindenesetre nincs túl sok ok az aggodalomra.

Mindig jó érzés látni, ha egy megtépázott renoméjú franchise ismét visszatalál a helyes útra, és bár a Gran Turismo szerencsére sosem volt túlságosan mélyen, a Gran Turismo 7-tel most minden eddiginél magasabbra jutott. Marketingszagúan hangzik azt mondani, hogy 25 év tapasztalatait és tanulságait sikerült most egy játékba önteni, de a Gran Turismo 7 tényleg ilyen lett: a széria eddigi legtartalmasabb, legváltozatosabb és legkiegyensúlyozottabb darabja, amely nemcsak a rá jellemző eleganciát és az autók iránt tanúsított végtelen tiszteletet tartotta meg, hanem egy olyan technikai újítást is bevezetett, amivel maga az élmény is generációt ugrott. The Real Driving Simulator? Kétség sem férhet hozzá – de közben nem felejt el videójáték sem lenni, és ez talán minden másnál fontosabb.

GRAN TURISMO 7
PLATFORM PS5 (tesztelt), PS4
KIADÓ Sony FEJLESZTŐ Polyphony Digital
MEGJELENÉS 2022. március 4. ÁR 27 490 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Gradius Origins Collection

1 napja

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

1 napja
13

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

2 napja
4

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

2 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

2 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

3 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

4 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

4 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

5 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

5 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

6 napja
2

Heti megjelenések

6 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

7 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

8 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

8 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

9 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

9 napja
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

9 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

2025.09.04.
10

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

2025.09.04.
6