[Teszt] Croc: Legend of the Gobbos - HD Remastered

Croc: Legend of the Gobbos - HD Remastered

mcmackoGéczy Attila2025.04.06. 23:55

Nagyon divatos mostanában visszakanyarodni az ötödik konzolgenerációhoz. Nem mondom, hogy 32-bites, hiszen az N64 más számokkal operált, de talán hívhatjuk a korszakot a 3D hajnalának is. Ekkor költözött a nappaliba az árkád színvonal, ekkor próbált minden addig bevált műfaj az XYZ térbe költözni, és ekkor (pontosabban a Mario 64 eljövetelével) jött a platformer-forradalom is. Manapság pedig könnyen hivatkozunk erre az időszakra. Elég csak a mostanában megjelent Glover-re, a Rare Replay óta könnyen elérhető Banjoékra, a most újramelegített Twinsenékre, vagy a Tomba!-ra gondolni.

Nos, a Croc-ot én sosem tartottam jó játéknak, legalábbis nem a Mario 64-es mércével. Előbb láttam Mario-t a kastély körül szaladgálni, és az amúgy a Starfox munkálataiért is felelős Argonaut csak a bajszos kalandozás után egy évvel tudott előrukkolni a krokóval, igaz a bővebb kereteket adó PlayStation, Saturn és PC platformokon. (Állítólag az első koncepció egy Yoshi játéknak indult egyébként!) Egy évvel vagyunk kábé a Spyro megjelenése előtt, szóval tényleg a kísérletezés közepére cseppenünk, ahol az a fő kérdés, hogy miként kell térbe áthelyezni a jump and runt.

Nos, Croc játékában tényleg kicsit más az összkép, mint amit Marionál láthattunk. A pályák leginkább apró csövekben játszódnak, nincs organikus pályadesign, látszik, hogy egy editor korlátai között alkottak a készítők. Croc mozgása annyira nem precíz (pl. a platformok szélén könnyebben leesik, támadásai és ellenfél-interakciói súlytalanok), de a mozgásai egész jó dinamikával és animációval vannak felvértezve, és könnyen tanulható az egész. Kétségeim voltak afelől, hogy a Croc-élmény ma hogyan is fog működni, de baromira kíváncsi is voltam egyben, hogy hátha valami régi jó dolgot tudok majd az lazulásokhoz felfedezni. Nos, az emlékeim nem hagytak cserben, mert szinte minden érzet most is pontosan ugyanúgy manifesztálódik a Croc kapcsán, mint amikor kiskamaszként próbálgattam vele játszani. Ugyanakkor mégis sokkal jobban szórakoztam, mivel az elvárásaimat nem az azóta is ÖRÖK TOP 10-es listán emlegetni szokás Mario 64-hez igazítottam. Lehet akkoriban is csak ez volt a hiba a képletben?

Összegzőleg: a Croc tehát ma is egy komoly korlátok között mozgó, de ötletes, és a kihívás tétjét is jól emelő platformernek hat. A szintek több „szobára” oszlanak, nincs összefüggő terep. A szobákban gyémántokat gyűjthetünk, ezek pedig sérülésre szétszóródnak, a’la Sonic. Egyes gyémántok színes drágakövekké válnak, ahogy felvesszük őket, melyekből ötöt összekaparva a pálya végi bónuszajtó megnyitható. Ja, és majd elfejetettem, a címben szereplő Gobbo-kat, is meg kell mentenünk, akik ládákban, magaslatokon, vagy kulcsra nyíló rácsok mögött hesszelnek. Négy pályánként boss vár ránk, nyolc pályánként új világba kerülünk. És ennyi a recept! Ennyi? Pont elég. Be kell valljam, kicsit csömöröm is van mostanában a túlbonyolított mechanikáktól, így jól esik egy ilyen egyértelmű és direkt módon kommunikáló programban elveszni. A pályákat elsőre ritkán tudjuk 100%-osra teljesíteni, általában a furfang csak akkor könyököl ki, amikor már végigrongyoltunk a terepen. Vagy még akkor sem. Így minimum két kör vár ránk a pályákon, de van, hogy több is, főleg amikor kezd bonyolódni a készítők ötlettára. Ezt az egészet vidám, bár korlátos grafikai körítés követi, és azon is meglepődtem, hogy mennyire jól szólnak a Croc nótái. Itt még figyeltek a megjegyezhető dallamokra és stílusok között bátran váltogató zenei háttérre.

A felújítás sem sikerült rosszul; olyan az összkép, mintha a régi Croc-vizuál nyomdai szinten lenne simára keverve. Van retró mód is, sőt, tök jól variálhatunk shaderek meg felújított modellek, textúrák között is. Fura amúgy a retro mód, mert szerintem nem a régi látványt kapjuk vissza (amiből a felfelé skálázás is történt), hanem az új látvány visszabutítását. (Remélem értitek. De lehet nagy tévedésben vagyok ennek kapscsán.) Három megjelenítés között váltogathatunk amúgy menet közben gombnyomásra, amiből, ha jól értettem, a harmadik az, amit a menüben magunknak összeállítottunk. Series X-en érzésre 120 frémmel szaladt az akció, annyira fluid minden. Emellett sok finomság is helyet kapott a főmenüben, a Krokipédiában korabeli felvételek, teszt-animációk, de interjúk is helyet kaptak a játék múltjával kapcsolatban.

Egy dologról ejtsünk még szót. A Croc életekkel (1UP) operál, ráadásul nem is olyan könnyű mondjuk 100 gyémántot összeszedni (még ha a pályák között kumulatív módon szuperál is a számláló). Vannak pontok, ahol baromira könnyű fűbe harapni, mondhatni pikk-pakk elmegy 4-5 élet, mire észbe kapsz. Így a Croc magával hozza az időnként frusztráló érzetet, ami a korszak játékaira oly jellemző volt. Viszont ez sem annyira szembeötlő, mint a maga korában. Talán én lettem ügyesebb, talán a játék készítői hangolgattak még kicsit a nehézségen. Crashtől mindenképp lazább az összkép, a mai platformerekhez képest talán nagyobb lesz majd a belső feszkó.

Hihetetlen izgalommal, szinte tűkön ülve vártam a játék tesztkódját, ráadásul még a spamszűrővel is megjártam idő közben a bekérő procedúrát. De mire voltam ennyire felpörögve? Magam sem tudom, mert a Croc-ról nem a legjobb videojátékos élményeim ugrottak be az elmúlt években. Mégis, valamit jól érzékelt a radarom, mert a Croc: Legend of the Gobbos játékmenetével nem csak nosztalgiát, de egy egyszerűségében, és mégis, rafináltságában élvezetes platformert kaptam. Főleg azoknak ajánlott, akik szeretnének egyet időt utazni, de akár kisebb gyerkőcöknek is ajánlom kedves stílusa és visszafogott tempója miatt.

Croc: Legend of Gobbos | PLATFORM Xbox (tesztelve), PC (csak GoG), PlayStation, Switch | KIADÓ Argonaut Games | FEJLESZTŐ Argonaut Games | MEGJELENÉS 2025. április 02. | ÁR 29 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

9 órája

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

1 napja
7

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

1 napja
7

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

2 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

3 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

4 napja
4

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

4 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

5 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

5 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

5 napja
73

Heti megjelenések

6 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

8 napja
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

8 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

9 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

9 napja
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

2025.06.12.
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

2025.06.12.
44

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

2025.06.12.
1