[Előzetes] Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

KharexSzőllősi Kristóf2025.10.13. 20:00

A Camel 101 vezetőit aligha lehet szívbajossággal vádolni, nemrég ugyanis elárulták, hogy legújabb projektjükkel egyenesen a F.E.A.R. nyomdokaiba szeretnének lépni. Emberes vállalás ez, az biztos, az alkotók azonban annyira bíznak a játékukban, hogy még egy korai hozzáférésű verziót is adtak belőle nekünk, amit ezúton is köszönünk. És bár a próbakörben látottak alapján a Beneath nem tud (még) felérni a Monolith klasszikusához, a program koncepciójában és egyes megoldásaiban azért kétségkívül akad fantázia.

A játék története az Atlanti-óceán fenekére, azon belül is egy titkos kutatóállomásra kalauzol el bennünket, míg a főszerepben egy Noah Quinn nevű szaturációs búvár áll, aki lényegében csak véletlenül talál rá erre a helyre, miután a hajót, amin dolgozik, zombik támadják meg. Hősünk helyzete már önmagában sem nevezhető rózsásnak, hát még úgy, hogy Noah nem egyedül érkezik az élőholtaktól és egyéb szörnyűségektől hemzsegő létesítménybe, hanem vele tart a lánya is, akit rövid úton megfertőz egy rejtélyes vírus, a gyógymódért pedig egészen az óceán legmélyéig kell alámerülni…

A korai hozzáférésű verzió alapján a Beneath sztorija sosem távolodik el túlságosan a kozmikus horror bevett toposzaitól, a jól bejáratott narratív megoldásokat viszont stabilan hozza. A víz alatti kutatóállomás egy kellően nyomasztó és klausztrofóbiás környezet, a hangok és a fények remekül építik a feszültséget, mindezt pedig egy-egy jó ütemben bedobott jumpscare is megfűszerezi. Ennek a körítésnek hála a hangulat abszolút a helyén van, és képes elvinni a hátán a sok újdonságot nem mutató, sőt általában meglehetősen kiszámítható történetet.

Ami a játékmenetet illeti, a Beneath ezen a téren azért már jóval ambiciózusabb, mint a sztori esetében. A Camel 101 emberei a túlélő- és az akcióhorrorok mechanikáit próbálják összekeverni az alkotásukban, ez pedig egy elég érdekes mixet eredményez. Itt simán benne van a pakliban, hogy az egyik pillanatban még lassan, metodikusan vadászunk a zombikra, minden lövésünkre figyelve és mindig precízen a fejre célozva, csak azért, hogy a következő másodpercben kinyíljon egy ajtó, és állig felfegyverzett kommandósok szakadjanak a nyakunkba, egy pillanat alatt sokkal kaotikusabbá és sokkal pörgősebbé téve az összecsapást. A rombolható környezetnek hála ráadásul ezek a tűzharcok piszok látványosak is tudnak lenni: amint meghúzzuk a ravaszt, egyből törnek az üvegtáblák, szállnak a szikrák és omlanak a beton elemek, egyedül az időlassítás képessége az, ami kicsit hiányzik a felhozatalból.

Ebből a szemszögből közelítve nem nehéz észrevenni a párhuzamokat a Beneath és a F.E.A.R. között, van azonban egy kiemelten kritikus pont, ahol a Camel 101 alkotása egyelőre még csúnyán elmarad a Monolith játéka mögött: ellenfeleink mesterséges intelligenciája. A fejlesztői blogok tanulsága szerint a készítők nagy energiákat öltek a programnak ebbe a részébe is, a munkájuk gyümölcse azonban a korai hozzáférésű verzióban sajnos nem igen látszódott. Lehet, csak azért, mert a legtöbb helyszín csőszerű, és így olyan nagy taktikázásra nem ad lehetőséget, de tapasztalataink alapján a Beneath kommandósai hajlamosak elég egyszerűen viselkedni, és vagy a fedezékük mögül lövöldözni, amíg le nem szedjük őket, vagy öngyilkos rohamra indulni ellenünk. Azért is nagy kár ez, mert a tűzharcok amúgy élvezetesek, de a korlátozott AI miatt nem tudnak igazán kiteljesedni.

Érdemes lehet továbbá azt is megemlíteni, hogy a korai hozzáférésű verzióban a túlélőhorror elemek igencsak kevés figyelmet kaptak. A Beneath steames adatlapja szűkös erőforrásokat és könyörtelen játékmenetet emleget lépten-nyomon, a próbakör során azonban sosem kellett spórolnunk a lőszerrel, és a zsáner más mechanikái se jelentkeztek hangsúlyosan. Mindez persze nem feltétlen gond, hiszen három pisztolygolyóból meg egy kiürült sörétesből nehéz olyan ütős akciójeleneteket komponálni, mint amik a játékot jelenleg jellemzik, de azért a túlélőhorror háttérbe szorulását érdemes figyelembe venni, ha valaki például pont ezért ruházna be a programra.

A Beneath-ben továbbá megfigyelhető még egy sor apróság, ami az indie projektek javában felüti a fejét. Az animációk és a karaktermodellek például meglehetősen baltával faragottak, ahogy a szinkron sem az igazi helyenként, de ezek azért nem olyan komoly gondok, nem rontják jelentősen a játékélményt. Ami pedig kimondottan dicséretes, az a program optimalizációja. Mi a próbakör során 2K-s felbontásban, maximális grafikai beállítások mellett futtattuk a Camel 101 alkotását egy erősebb PC-n (i5 12600KF processzor egy RTX 4070-es videókártyával és 32 GB DDR4 RAM-mal), és se beszakadó fps számmal, se grafikai bugokkal nem találkoztunk.

Egy szó mint száz, a Beneath egy érdekes és ambiciózus projekt egy kicsi, de elszánt csapattól, amin azért bőven van még mit finomítani a megjelenésig. A hangulat erős, ahogy a túlélő- és akcióhorrort keverő játékmenetben is rengeteg lehetőség akad, ahhoz azonban, hogy a végeredmény tényleg jó legyen, mindenképp érdemes lehet az ellenfeleink intelligenciáján és a különféle mechanikák összeférhetőségén csiszolni még egy keveset. Mert a Beneath koncepciójában ott lapul a potenciál, ehhez kétség sem férhet, de a Camel 101 csapatának még dolgoznia kell, ha teljesen ki akarják aknázni azt.

Megjelenés: 2025.10.27. | Fejlesztő: CAMEL 101 | Platform: PC, PS5, XSX | DEMO és Wishlist: KATT!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

2 órája

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

5 órája
1

Heti megjelenések

17 órája
1

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

1 napja
5

The Knightling

Egy kis lovag útra kél, hogy rátaláljon az ünnepelt hősre, az út során azonban olyan felfedezéseket tesz, amikre kicsit sem számított. Mi is így jártunk a játékkal.

1 napja
3

Alig valami - ez történt pénteken

Benne: Build A Rocket Boy, Tavern Keeper, MachineGames.

2 napja
5

Real Bout Fatal Fury 2: The Newcomers

3 napja
3

EA Sports FC 26

Újabb év, újabb FIFA. Illetve, bocsánat, FC. Mert most már harmadik éve így hívják. A világ egyik legnézettebb cirkuszának digitális kivetülése, borzasztó renoméval, de mellé 20+ milliós eladásokkal. Lássuk, mit tud az idei epizód!

3 napja
7

Bloober Team tervek - ez történt csütörtökön

Továbbá: Sacred 2: Fallen Angel Remaster, Code Vein II, Synth Riders: Overdrive, Indiana Jones and the Great Circle, Skate Story.

3 napja
1

Mind Diver

A Mind Diver egy kicsit szürreális, kicsit gondolkodós sétaszimulátor, mely egyenesen az emberi elme legmélyére invitál meg minket, egy ütős merülés keretein belül.

4 napja
3

Bővül az Expedition 33, megalakult a Sackbird Studios – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo – Close to You, Sportia, Indika.

4 napja
4

Little Nightmares III – visszatérő gyermeki (rém)álmok

A világ elképesztően sötét hely. Aprócska cipellőink erőtlen kopogása, balsorsú társunk gyámoltalan suttogása szinte teljesen elenyésznek a felnőttek birodalmának penetráns atmoszférájában. A Tarsier után szabadon most a Supermassive kezében volt feladat, hogy trilógiává érjen a Little Nightmares, lássuk milyen lett a harmadik epizód.

5 napja
4

A titokzatos Nintendo rövidfilm – ez történt kedden

Továbbá: Starseeker, Vampire Survivors, Ion Fury, PowerWash Simulator 2, Metaphor: ReFantazio.

5 napja
3

PXN P5 8K - villámgyors gamepad, pénztárcabarát formában

A PXN-ről a Gamer365 hasábjain nem sok információt olvashattatok eddig, ám a P5 8K kontrollerük kapcsán úgy éreztük, tollat kell ragadnunk. Lássuk, milyen is valójában a bíboresőt idéző „nyolckás" csoda.

6 napja
10

Bővül az Assassin's Creed Mirage, bezár a The Outsiders – ez történt hétfőn

Továbbá: Blackwood, Broken Sword: The Smoking Mirror – Reforged, 2XKO, Marathon.

6 napja
8

Heti megjelenések

7 napja
12

Towa and the Guardians of the Sacred Tree

A japán művészetet idéző látványvilág, hagyományos fantasy vonallal és némi roguelite játékmechanikával megspékelve – ami papíron és összevágott trailereken kimondottan izgalmas, az nem biztos, hogy hosszabb távon is szórakoztató. Tesztlaborban a Brownies RPG-je.

8 napja
4

Minimális mozzanatok - ez történt pénteken

Benne: skate., Blood West, Scurge: Hive.

9 napja

Donkey Kong Bananza - DK Island & Emerald Rush DLC

Miután Donkey Kong felfalta az összes banánt és Pauline elénekelte az összes dalt, nincs más hátra, mint visszatérni a gyökerekhez: irány DK Island! És egy elbűvölő ráadás.

2025.10.03.
7

Dungeons & Dragons bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Demeo x Dungeons & Dragons: Battlemarked, Dragon Ball: Sparking! Zero, Pokémon Legends: Z-A, Project Baxter, Crashout Crew.

2025.10.03.
1