A Camel 101 vezetőit aligha lehet szívbajossággal vádolni, nemrég ugyanis elárulták, hogy legújabb projektjükkel egyenesen a F.E.A.R. nyomdokaiba szeretnének lépni. Emberes vállalás ez, az biztos, az alkotók azonban annyira bíznak a játékukban, hogy még egy korai hozzáférésű verziót is adtak belőle nekünk, amit ezúton is köszönünk. És bár a próbakörben látottak alapján a Beneath nem tud (még) felérni a Monolith klasszikusához, a program koncepciójában és egyes megoldásaiban azért kétségkívül akad fantázia.

A játék története az Atlanti-óceán fenekére, azon belül is egy titkos kutatóállomásra kalauzol el bennünket, míg a főszerepben egy Noah Quinn nevű szaturációs búvár áll, aki lényegében csak véletlenül talál rá erre a helyre, miután a hajót, amin dolgozik, zombik támadják meg. Hősünk helyzete már önmagában sem nevezhető rózsásnak, hát még úgy, hogy Noah nem egyedül érkezik az élőholtaktól és egyéb szörnyűségektől hemzsegő létesítménybe, hanem vele tart a lánya is, akit rövid úton megfertőz egy rejtélyes vírus, a gyógymódért pedig egészen az óceán legmélyéig kell alámerülni…
A korai hozzáférésű verzió alapján a Beneath sztorija sosem távolodik el túlságosan a kozmikus horror bevett toposzaitól, a jól bejáratott narratív megoldásokat viszont stabilan hozza. A víz alatti kutatóállomás egy kellően nyomasztó és klausztrofóbiás környezet, a hangok és a fények remekül építik a feszültséget, mindezt pedig egy-egy jó ütemben bedobott jumpscare is megfűszerezi. Ennek a körítésnek hála a hangulat abszolút a helyén van, és képes elvinni a hátán a sok újdonságot nem mutató, sőt általában meglehetősen kiszámítható történetet.

Ami a játékmenetet illeti, a Beneath ezen a téren azért már jóval ambiciózusabb, mint a sztori esetében. A Camel 101 emberei a túlélő- és az akcióhorrorok mechanikáit próbálják összekeverni az alkotásukban, ez pedig egy elég érdekes mixet eredményez. Itt simán benne van a pakliban, hogy az egyik pillanatban még lassan, metodikusan vadászunk a zombikra, minden lövésünkre figyelve és mindig precízen a fejre célozva, csak azért, hogy a következő másodpercben kinyíljon egy ajtó, és állig felfegyverzett kommandósok szakadjanak a nyakunkba, egy pillanat alatt sokkal kaotikusabbá és sokkal pörgősebbé téve az összecsapást. A rombolható környezetnek hála ráadásul ezek a tűzharcok piszok látványosak is tudnak lenni: amint meghúzzuk a ravaszt, egyből törnek az üvegtáblák, szállnak a szikrák és omlanak a beton elemek, egyedül az időlassítás képessége az, ami kicsit hiányzik a felhozatalból.
Ebből a szemszögből közelítve nem nehéz észrevenni a párhuzamokat a Beneath és a F.E.A.R. között, van azonban egy kiemelten kritikus pont, ahol a Camel 101 alkotása egyelőre még csúnyán elmarad a Monolith játéka mögött: ellenfeleink mesterséges intelligenciája. A fejlesztői blogok tanulsága szerint a készítők nagy energiákat öltek a programnak ebbe a részébe is, a munkájuk gyümölcse azonban a korai hozzáférésű verzióban sajnos nem igen látszódott. Lehet, csak azért, mert a legtöbb helyszín csőszerű, és így olyan nagy taktikázásra nem ad lehetőséget, de tapasztalataink alapján a Beneath kommandósai hajlamosak elég egyszerűen viselkedni, és vagy a fedezékük mögül lövöldözni, amíg le nem szedjük őket, vagy öngyilkos rohamra indulni ellenünk. Azért is nagy kár ez, mert a tűzharcok amúgy élvezetesek, de a korlátozott AI miatt nem tudnak igazán kiteljesedni.

Érdemes lehet továbbá azt is megemlíteni, hogy a korai hozzáférésű verzióban a túlélőhorror elemek igencsak kevés figyelmet kaptak. A Beneath steames adatlapja szűkös erőforrásokat és könyörtelen játékmenetet emleget lépten-nyomon, a próbakör során azonban sosem kellett spórolnunk a lőszerrel, és a zsáner más mechanikái se jelentkeztek hangsúlyosan. Mindez persze nem feltétlen gond, hiszen három pisztolygolyóból meg egy kiürült sörétesből nehéz olyan ütős akciójeleneteket komponálni, mint amik a játékot jelenleg jellemzik, de azért a túlélőhorror háttérbe szorulását érdemes figyelembe venni, ha valaki például pont ezért ruházna be a programra.
A Beneath-ben továbbá megfigyelhető még egy sor apróság, ami az indie projektek javában felüti a fejét. Az animációk és a karaktermodellek például meglehetősen baltával faragottak, ahogy a szinkron sem az igazi helyenként, de ezek azért nem olyan komoly gondok, nem rontják jelentősen a játékélményt. Ami pedig kimondottan dicséretes, az a program optimalizációja. Mi a próbakör során 2K-s felbontásban, maximális grafikai beállítások mellett futtattuk a Camel 101 alkotását egy erősebb PC-n (i5 12600KF processzor egy RTX 4070-es videókártyával és 32 GB DDR4 RAM-mal), és se beszakadó fps számmal, se grafikai bugokkal nem találkoztunk.

Egy szó mint száz, a Beneath egy érdekes és ambiciózus projekt egy kicsi, de elszánt csapattól, amin azért bőven van még mit finomítani a megjelenésig. A hangulat erős, ahogy a túlélő- és akcióhorrort keverő játékmenetben is rengeteg lehetőség akad, ahhoz azonban, hogy a végeredmény tényleg jó legyen, mindenképp érdemes lehet az ellenfeleink intelligenciáján és a különféle mechanikák összeférhetőségén csiszolni még egy keveset. Mert a Beneath koncepciójában ott lapul a potenciál, ehhez kétség sem férhet, de a Camel 101 csapatának még dolgoznia kell, ha teljesen ki akarják aknázni azt.
Megjelenés: 2025.10.27. | Fejlesztő: CAMEL 101 | Platform: PC, PS5, XSX | DEMO és Wishlist: KATT!