Szokatlan felütéssel indítok, de volt pár jól sikerült komment, amit a tegnap megjelent Doom újrakiadás kapcsán olvastam felületeinken. A Doom örök, 31 év után is elpusztíthatatlan, a Bethesda pedig nem bánik rútul az örökséggel, helyette meglepetésszerűen egy olyan kiadványt dobtak a nyakunkba, amely a Nightdive társprodukciójában, a szokásos minőségben és tartalommal teszi megkerülhetetlenné a Doom + Doom II összességét. Újfent.
Soroljuk fel gyorsan, hogy mit is tartalmaz a csomag. Az első két epizód mellett itt van minden olyan tartalom, amely az iD gondoskodásában, vagy lazább felügyeletében kiadásra került az évek során. Hallottál már a TNT: Evilution-ről, vagy a The Plutonia Experiment-ről, esetleg a No Rest for the Living-ről? Pedig mindnek megvan a maga jól dokumentált története, amelyet a mostani kiadás elénk is tár. Talán a Master Levels for DOOM II-ről még annak idején olvashattuk is a nyomtatott magazinokban, a Sigil-t meg maga Romero pörgette pár éve a közösségi médián, viszont ezek mellé érkezik a Legacy of Rust, amely a svéd MachineGames produkciójában került be a csomagba. A Legacy új ellenfeleket, fegyvereket és eszméletlen (hardcore) térképeket kínál. Add össze, hogy a két alapjáték mellé tehát kapsz még 3-4 másik, korabeli stílusban készült Doom játéknyi kihívást, és hamar rájössz, hogy ez már kakodémonból is sok lesz. Brutális.
És akkor külön térjünk is ki a Legacy of Rust-ra, amely modern szemléletben, de az eredeti tartalmakhoz ködőtő technológiával készült. Ebben olyan friss ötleteket találunk majd, amelyeket a jobb rajongói térképekből készült extra epizódok képtelenek felvonultatni. A Legacy is két epizódra osztható, de az elsővel kezdjünk, révén az izgalmas, nagyszerű íven kegyetlen intenzitású térképek jönnek, amelyek során ajkunkba harapva fogunk folyosóról-folyosóra küzdeni. A Machine mellett elvileg az iD és a Nightdive is besegített a fejlesztésbe; az már biztos, hogy az örökséget bizony semennyire sem fogja a címben emlegetett rozsda.
- "...mivel ingyen hozzám vágták, nagyon örülök neki."Nagyon jól hangzik a platformközi deathmatch (amihez 25 új DM pálya készült) és koop mód is, de ezt a részét a csomagnak, bevallom, nem próbáltam. A játék viszont PC-n és konzolon is remekül muzsikál, legyen szó klasszikus, vagy gamepad-es irányításról. Az tuti, hogy a Nightdive varázslat, a 120 FPS értékekig nyújtózó KEX motor, amúgy "élesített" a látványon - minden pixeles, de valahogy élesebb, jobb világítással bíró is, mint a korábbi kiadványok látványa. De ennél még izgalmasabb az, hogy a teljes Doom zenei repertoár futtatható Midi, Roland, vagy fullosan újrahangszerelt, dübörgő metálzene formájában (Köszi, IDKFA!). Apropó, a Legacy ilyen téren is nagyot dob a hangulaton - a Doomtól talán kicsit szokatlan, már-már chiptune-szerű, mégis vad és fogós témák színesítik a pokoljárást.
Milyen további apróságok színesítik a csomagot? A kiadvány készítői külön hangsúlyt fektettek a hozzáférhetőségre, így szépen lehet hangolni a célkeresztet, az FOV-t, a fejmozgást és belső fényerősséget - csak hogy párat kiemeljek a lehetőségek között. Pécén ráadásul a modderek csomagjai is univerzálisan elérhetőek lesznek. Aztán mehetünk az elvonóra DOOMADAGOLÁSban fogunk szédelegni!
A sajtóközlemény írja, hogy "A DOOM (1993) és/vagy DOOM II korábbi tulajdonosai bármely előbb felsorolt platformon ingyenesen frissíthetnek az új, kombinált játékverzióra, és hozzáférésük is megmarad a korábbi játékhoz.", de ha most jössz nulláról, és Game Pass előfizetésed sincs, akkor 10 Eurós árával valószínű a nyár retro-vétele lesz a csomag.
A cikk elején említett 31 év pedig elképesztő távlat. Ezt a magasztos álláspontot pedig maximálisan kiszolgálja a most megjelent Doom + Doom II. Gondoltad volna, hogy 2024-ben is az iD zsenije előtt fogunk leborulni? Hát mi ez, ha nem boszorkányság?
Doom I + II | PLATFORM PC (tesztelve), Xbox (tesztelve), Game Pass, PlayStation, Switch | KIADÓ Bethesda FEJLESZTŐ iD, MachineGames, Nightdive Studios | MEGJELENÉS 2024. aug. 08. | ÁR 10 EUR