[Teszt] New Super Mario Bros Wii

New Super Mario Bros Wii

Oldern2009.12.23. 19:12

Nagyjából két évvel ezelőtt volt, hogy a Super Mario Galaxy teszt végén kitértünk arra a szomorú érdekességre, hogy egyrészt csodálatos, hogy micsoda újításokat vitt véghez a Nintendo a három dimenziós platformok terén, másrészt azonban elképesztően szomorú, hogy senki nem elég bevállalós ahhoz, hogy ugyanebben a műfajban bármilyen komolyabb darabot készítsen. Most ugyanezt szórol szóra megismételhetnénk, lecserélve persze a három dimenziót két dimenzióra: a New Super Mario Bros jött, látott, és olyan dolgokat csinál, amelyet a 2d-s platformerek régi nagy uralkodása alatt elképzelni sem tudtunk. Kár, hogy ezúttal is egy olyan stílusban alkotott nagyot a Nintendo, ami mögül a többi fejlesztő már réges rég kihátrált, flashjátékok, indie fejlesztések és a DS segítségével újraélt legendák ide vagy oda.

A New Super Mario Bros Wii (a továbbiakban: NSMBW) a Nintendo DS-en hatalmas sikereket alatott elődjéhez hasonlóan a klasszikus Mario Bros sorozat elemeinek, háttér-stílusainak, felépítésének, powerupjainak, ellenfeleinek hatalmas keveréke - ebbe a részbe ráadásul egy igen szép adag Mario World-életérzés is bekerült, Yoshival együtt. A játék nem remake-je, nem a Wii felbontására felhúzott átértelmezése a DS-es résznek, hanem egy teljesen új rész. A történetről pontosan egyetlen mondatot érdemes írni: a hercegnőt elrabolták, mi pedig kastélyról kastélyra rohanunk, hogy megmentsük. Klasszikus, no. Ahogyan a játékmenet is az, hiszen adott egy világtérkép, ahol a pályák kiválasztása mellett minibosszokkal, apróbb minijátékokkal találkozhatunk (így plusz életekhez jutva), és persze elindíthatjuk a pályákat, ahol a normál helyszínek esetén a pálya végét jelentő kastély elérése a cél, a nagy kastéllyal jelzett pályákon pedig a helyi főgonosz legyőzése.

A játék első világa egyfajta bevezető. Megismerjük az alapvető power-upokat (a gombától, tüzes virágtól később jóval elrugaszkodottabb tuningokat érhetünk el, mint például a lejtős, jeges terepeken végig hatalmas tempójú száguldást lehetővé tevő pingvin-öltözet, a propeller-suit, ami talán az eddigi legjobb repülést lehetővé tevő ruha, vagy a DS-es változatban már szereplő minket mini-Mariová varázsoló gomba), a játék szabályait (ezt talán mondanunk sem kell... a normális méretű Mario az ellenség megérintésétől vagy a támadó jellegű lövedékektől meghal, ha pedig speciális powerup hatása alatt áll, akkor elveszíti azt), tehát nagyjából azt, hogy hogyan mennek a dolgok a Nintendo legújabb játékában. Az ezt követő erős nyolc világ azonban arról fog szólni, hogy a fejlesztőcsapat szórakozik velünk, és minden egyes pályán egy új játékelemet mutatnak majd be nekünk. Az egyiken kiszámítható tempóban erősödő széllökések keletkeznek, majd tűnnek el, a levegőbe emelve, és csúsztatva minket. A másikon végig egy mozgó platformon haladunk majd, amely nem bírja el túl sok ellenfél súlyát - a cél tehát a folyamatosan potyogó lények mielőbbi eltakarítása az útból. Minden világ első felében tehát folyamatosan új és új elemekkel fogunk majd szembesülni (szándékosan nem említünk többet, legyen meglepetés), hogy aztán a későbbi pályákon az így bemutatott plusz dolgokat kombinálják, alaposan megnehezítve a hétköznapi játékos dolgát.

Megnehezítve? Igen: a New Super Mario Bros Wii tud és akar is igencsak nehéz pillanatokat, perceket okozni a játékosnak. Gyakorlatilag a második világtól kezdve oda kell majd nagyon figyelnünk arra, hogy mit csinálunk, mert másodpercek kérdése, hogy az eddig könnyűnek érzett helyszín két-három egyszerre prezentált különböző jellegű akadállyal jelentkezzen, amire általában tökéletes és magabiztos reakcióra lesz szükség, és persze türelemre. Tipikus nagyobb a füstje, mint a lángja pillanat, de a Super Guide is az ilyen nehezebb, a játékstílusunk hibáira könyörtelenül rámutató pályáknál fogja felajánlani a segítséget - miután már igen sokszor elhaláloztunk egy adott pályán. Ekkor először megnézhetjük, hogy hogyan is kell megcsinálni az adott részt, majd ha ezek után sem megy, akkor végig is játssza helyettünk a gép - ekkor azonban nem lesz lehetőség arra, hogy az összes érmét valódi formájában szerezzük majd meg. Érmék: a DS-es verzióban bemutakozó rendszer adja az NSMBW szavatosságát is, hiszen amíg a játék szimpla "túléltem, végigvittem" módon egy erős 6-7 óra alatt teljesíthető, addig minden pályán összeszedni a három érmét már az ügyesség mellett kitartást és egy nagy adag gondolkodást is igényel majd, hiszen nem ritkán kell olyan módon használni a játék szabályait, lehetőségeit, amire egy átlagos végigjátszás során nem is gondolnánk.

Multiplayer, több játékos hancúrozás: az új két dimenziós Mario ilyen lehetőséget is nyújt nekünk - erről pedig a véleményünk rövid, tömör és negatív. A multiplayer során ugyebár maximum négyen ugrándozunk az adott pályán, egyszerre, egymás mellett, egymást megzavarva az ugrásban, akadályozva, néha "megmentve" - a baj azonban az, hogy ez egy nagyon, nagyon furcsa multiplayer ötlet, amelyben többször okozunk mi problémát a játszótársunknak, mint ahányszor valóban kihozzuk a bajból. Nem is cooperatív játék ez, hanem egymás szívatása, a baj pedig ezzel nemes egyszerűséggel az, hogy a platform stílus ebben a formájában nem erre lett kitalálva. A pályák felépítésén néhol érződik, hogy igyekeztek több teret engedni arra az esetre, ha kettő vagy több játékos megy végig rajta, néhol viszont az amúgy is kegyetlen részek egészen elképesztővé válnak - egy plusz stresszfaktort építve bele az amúgy sem feltétlenül relaxált izgalmakat okozó játékba. Röviden és tömören: meg lehet érteni, ha valakinek nagyon bejön majd ez a játékstílus, mi a magunk részéről inkább játszunk bármi mást egymás ellen, ha szívatni akarjuk a másikat, és co-op vagy team deathmatch játékot, ha együtt akarunk legyűrni felmerülő akadályokat, a New Super Mario Bros Wii pedig megmaradhat annak, ami igazából: egy csodálatos tisztelgés egy letűnt stílus nagyjai előtt, elképesztő mennyiségű új ötlettel meglocsolva.

Mert igazából ez a New Super Mario Bros Wii: egy izgalmas, nem túl hosszú, cserébe végig változatos platformjáték, folyamatos, látványos megoldásokkal operáló grafikával és infantilis, a klasszikus nótákat feldolgozó és újakat is egyaránt bemutató zenékkel, emlékezetes pályákkal, frenetikus apróságokkal: akiket nem tántorít el, hogy még mindig egy bajszos, kövérkés vízvezetékszerelő bőrébe kell belebújni két-három játékkal eltöltött délután erejéig, azok nem fogják megbánni, ha megveszik a New Super Mario Bros Wii-t. A többiek számára azonban maradnak az olcsóbb megoldások, a flashjátékok és az indie fejlesztések: ilyen volumenű, ennyi ötletet tartalmazó platformjátékot ugyanis nem találunk a piacon - és egészen a nagy testvér, a természetesen ismét három dimenziós Mario Galaxy 2 megérkezéséig nem is nagyon fog új versenyző jelentkezni a képzeletbeli koronáért.

A tesztpéldányt a Konzolok Szervize biztosította, köszönjük!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

1 napja

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

1 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

2 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

2 napja
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

3 napja
45

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

4 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

4 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

5 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

7 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

8 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

9 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

9 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

2025.06.26.
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2025.06.26.
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3