[Teszt] UFC 2009: Undisputed

UFC 2009: Undisputed

GhzSzabó Ákos2009.07.13. 17:32

Nem hiszem, hogy túl sok rajongója lenne az UFC-nek kishazánkban. Ami nem is meglepő, hiszen egészen a tavalyi évig elég kevés publicitást kapott világszerte. Pontosabban azért a köztudatban benne volt, viszont ha az ember megakart nézni egy meccset főleg élőben, nem volt túlzottan egyszerű dolga. Az Amerikában tűzzel-vassal tiltott sportág pedig nem is olyan fiatal, és meglepően nagy rajongóbázissal rendelkezik.

Az UFC eredetileg WOW (hehe) azaz War of the Worlds néven kezdte meg világhódító útját még 1992-ben és úgymond szellemi atyja nem más volt mint egy Art Davie nevű reklám szakember, Dél-Kaliforniából. Davie éppen a küzdő sportok marketing hatékonyságát elemezte amikor megismerkedett Rorion Gracie-vel akinek egy Jiu-Jitsu (brazil küzdősport) iskolája volt szintén Kaliforniában. Davie beállt Graciékhez diáknak és így ismerkedett meg a házivideó gyűjteményükkel, ahol a világ minden részéről érkező különböző küzdő sportokat művelő harcosok mérték össze az erejüket egymással. (Street Fighter valaki?:) )Davie ebben látta meg az üzleti potenciált és ez inspirálta őt, hogy megszervezze az első hivatalos akkor még WOW promotion név alatt futó mini bajnokságot, amin 8 különböző stílust képviselő harcos küzdött egymás ellen, jóformán szabályok nélkül.

Ami természetesen részben egy jól hangzó marketing szöveg volt, hiszen azért minimálisan szabályozva voltak a harcok, de tényleg csak minimálisan. Többek között tilos volt a harapás és a szembe nyúlás, azonban ugyan rosszallóan de engedélyezve volt a haj húzása, a bögyörőzés ( igen ami férfiaknál különösen fájdalmas)a fejelés és az ellenfél szájába kapaszkodása, más néven a “Halász-fogás”. Ezeknek a szellősen kezelt szabályozásoknak volt köszönhető az, hogy mondhatni tiltó listára került az egész sportág. Így a '93-tól már UFC néven tovább működő szervezetnek szüksége volt a reformokra. Ezeket szépen fokozatosan vezették be kezdve azzal, hogy tilos lett a fentebb vázolt mozdulatok alkalmazása, bevezették a súlycsoportokat és szigorúan korlátozták, hogy pontosan hol és milyen formában támadhatóak a sportolok különböző testfelületei.

A dolog működött és több kisebb-nagyobb hullámvölgy és tulajdonos váltás után az UFC megkezdte a tényleges hódító útját a “mainstream” azaz kvázi az átlag emberek és egyben sportrajongók felé. Ebben nagy szerepe volt a játékos körökben is ismert Spike TV-nek, aki felkarolva az UFC-t megadta a szükséges publicitási csatornát. Érdekesség, hogy a pay-per-view iparág (tudjátok az Amerikában oly népszerű fizetsz, hogy nézhesd csatornák) minden idők legtöbb bevételét hozó műsora volt az UFC a 2006-os évben, amikor is nem kevesebb mint 222,766,000 dollár bevételt termelt, többet, mint a WWF és a boksz.

Természetesen ezekkel a változtatásokkal egy igazi siker üzletággá vált az UFC, viszont sokak szerint elveszítette a lényegét, az alapfilozófiát, ami egyszerűen azt kutatta, vagy ugye kutatja, hogy melyik a legerősebb küzdősport. Az UFC az egyetlen olyan sportág, ahol láthatunk egy pankrátort megküzdeni egy kickbokszosal vagy egy Jiu-Jitsu harcossal és a súlycsoportok bevezetése előtt nem volt ritka az sem, hogy hatalmas különbség volt a két küzdő fél között, hiszen a küzdő sportoknál pláne nem a méret a lényeg.

Videojáték tekintetben a rajongók nem nagyon voltak elkényeztetve, hiszen az előző generáció elején 2002 és 03 között jelent meg utoljára UFC játék. Ezek nem voltak rosszak, és a rajongók igényeit kielégítették, de természetesen nem váltották meg a világot, ahogyan az Undisputed sem fogja de ne rohanjunk ennyire előre.

A játékmódok mondhatni a szokásosak, játszhatunk azonnali meccset, ahol kiválaszthatjuk kedvenc harcosunkat, indíthatunk egy karriert ahol megalkothatjuk saját karakterünket is, ami egyébként meglepően részletes lett, habár valószínűleg a túl sok rock bandezés miatt az első pár percben még mérgelődtem, hogy mért nem lehet, egy hosszú hajú, szakállas, kalapos csávóval nyomulni... Lejátszhatjuk még a múlt legendás összecsapásait, beleugorhatunk a mélyvízbe, azaz irány a PSN/LIVE élő emberek ellen, bár ha ilyen világhódító terveink vannak, akkor előtte erősen javallott a Tutorial végig nyálazása, mivel a játék harcrendszere nagyon mély lett.

Ha nem elégszünk meg a 80+ választható karakterrel és mégis neki állunk a saját emberünk építésének, a már fentebb tárgyalt fizikai paraméterek megadása után kiválaszthatjuk harcosunk stílusát. A három fő stílus a boksz, a kick boksz vagy a Muay Thai és ezek mellé választható még a pankráció a Judo vagy a Jiu-Jitsu. Ez a rendszer akár a “kő-papír-olló” játék megfelelőjének is tekinthető, mivel a különböző variációk tökéletes egyensúlyban vannak egymással. Például ha a kick boksz mellé kiválasztjuk a judot, akkor kapunk egy harcost akivel messziről tudunk rúgni és ütni elég hatásosan, viszont ha az ellenfelünknek sikerül még is csak a közelünkbe férkőznie akkor a Judonak köszönhetően jó eséllyel hajthatunk végre rajta egy átdobást, és folytathatjuk a földön a molesztálását. Igen, az UFC nem csak arról szól, hogy ütögetjük és rugdossuk az ellent, hanem van benne egy jó nagy adag földharc is. Fojtogatások, szorítások, feszítések, minden, amit csak el tudsz képzelni. Ennek köszönhetően az irányítás elsőre biztos vagyok benne, hogy sokak gyomrát meg fogja feküdni. Sokat, azaz nagyon sokat kell gyakorolnunk ahhoz, hogy igazi mesterekké váljunk, és amikor azt hisszük, hogy már egész jók vagyunk, akkor is összefutunk majd valakivel, aki 5 másodperc után a földre visz és úgy agyonver, hogy pislogni sincs időnk. Minden mozdulatnak, lefogásnak van egy ellenszere, amit általában a jobb analóg kar különböző irányba való forgatásával védhetünk ki, de persze azért jóval bonyolultabb a dolog, hiszen még a földön fekvés helyzetét is váltogathatjuk, és ugye váltogatnunk is kell.

Egy sima mérkőzés három menetből áll, ahol minden menet öt percig tart köztük egy perces szünettel, a tét meccsek pedig ugyan így oszlanak meg, csak ott a három menet helyett ötöt kell, illetve lehet küzdeni. A győzelem szabályai ismerősek lesznek a boksz és a pankráció ismerőinek, hiszen lehet nyerni KO-val, Technikai azaz TKO-val, leütéssel, amikor a vesztes fél a szőnyeg csapkodásával jelzi, hogy részéről akkor ennyi volt a dolog. Természetesen lehetséges még a bírói illetve az orvosi leléptetés is , amikor úgy ítélik meg, hogy a küzdő fél állapota nem teszi lehetővé a további harcot, és a sarokban álló kijelölt segítőnk is bedobhatja a törülközőt, mármint tényleg és nem úgy. A játék ilyen szempontból követi a manapság divatos, “nincsen semmilyen kijelzés a képernyőn” megoldást, egyetlen dolgot követhetünk nyomon, mégpedig a staminát, azaz állóképességet, ami egyben az életerő csíkunk is. Ha erős és technikás támadásokat használunk akkor természetesen ez gyorsan csökken, és a folyamat pláne felgyorsítható ha közben még bekapunk pár ütést is. Természetesen védekezéssel és hátrálással, azaz pihenéssel visszatölthető. A rendszer működik, csak nem tökéletesen. Ez talán a játék egyik legnagyobb hibája, hogy jó formán kiszámíthatatlan. Tudom, az életben is ilyen a sport, mert bármikor bele lehet szaladni egy hatalmas pofonba, de azért a valóságban ez sokkal ritkább, mint itt.

Grafikailag teljesen rendben van a játék, semmi kiemelkedő, de a célnak tökéletesen megfelel. Jó animáció, szép karakter modellek, változatosnak nem nevezhető ugyan és felejtsétek el a háttérben kitörő vulkánt meg a kismajmokat, de ez a játék nem is arról szól. A zenék igazi dögös zúzós muzsikák,tökéletesen passzolnak az UFC hangulatához, de persze ez főleg a menüben való bóklászásnál fontos, mert bunyó közben a legkisebb gondunk a zene lesz...

Bevallom őszintén, hogy nem sokat vártam a játéktól, főleg úgy, hogy nem nagyon mondanám magam rajongónak sem. Viszont az első meccs után, amikor vigyorogva néztem a visszajátszást, ahogy az ellenfelem fogvédője 3 métert repült (azért tudom, mert acsit kaptam érte:) ) és eldőlt, mint egy krumplis zsák, tudtam, hogy ez az én játékom lesz. Erősen javallott a kipróbálás vásárlás előtt, de aki több időt add a játéknak 10 percnél, és szereti a realitáshoz közelebb álló verekedős cuccokat, azoknak vitathatatlanul kötelező a játék.

Tovább is van: ha még többet meg szeretnél tudni az UFC 2009: Undisputed-ről,, akkor lapozz, a következő oldalon egy fokkal mélyebre merülünk.

Akkor ez most olyan mint a Street Fighter meg a Tekken csak több benne a kombó?

Nem, köszönő viszonyban sincsenek egymással. Itt nincsenek igazából kombók, hanem technikásabb fogások, és erősebb ütések rúgások. Ha valamihez hasonlítani kell akkor sokkal inkább a Fight Night széria az amivel “rokonságot” mutat.

Egyedül játszom, mennyire tartalmas a játék?

Ez attól függ, hogy mennyi időt szánsz rá, de ha csak a tartalmas karrier módot nézzük, akkor a válasz egyértelműen az, hogy nagyon. A karakter generálás után bekerülsz egy edzőterembe ahonnan menedzselheted harcosod sorsát. Itt lehet tréningezni, gyakorló meccset vívni, edzőtáborba menni más egyesülethez, ami azért fontos, mert így tudsz megtanulni új technikákat. Amint egyre híresebbé válsz járni kell fotózásokra meg autogram osztogatásokra, amivel sok pénzt és támogatót szerezhetsz, viszont az értékes edzés idődből vesz el. Mint a való életben, valamit valamiért. Lehet fejleszteni a tréning gépeket, amikkel természetesen hatásosabban lehet edzeni. Egyszóval egy nagyon tartalmas és jól összerakott rendszer ez, ahol mindenki megtalálja az elvárásait.

Multikirály vagyok, végig verem a világot, vazze?

Mindenképpen, feltéve, ha heteket gyakorolsz. Ez a játék nem úgy működik, hogy nyomkodom a gombokat aztán lesz valami. Pontosabban semmiképpen sem másik emberi játékos ellen. A gép még legkönnyebb fokozaton verhető talán ezzel a módszerrel, de ha nem vagy 100%ig mestere a saját karakterednek és azon belül is nem tudod kívülről a különböző stílusok erőségeit és gyengeségeit, akkor nem sok esélyed marad az online oktogonon. Ezzel kapcsolatban még megemlítendő az a sajnálatos tény, hogy a világháló is televan sok gerinctelen féreggel, akik az eredmény hirdetés előtt vagy akár vesztes helyzetből is képesek kilépni, ezzel semmisé téve az eredményt. A sok kis tetű cheatert remélem erősen hátsóba penetrálja majd egy patch vagy valami, mert így sajnos néha élvezhetetlen az online móka...

Acsik, trófeák?

Vannak és nehezen is adják magukat, kiszedhető minden csak sokat kell játszani a játékkal, szóval a gyors sikert keresőknek nem ez a legmegfelelőbb választás.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 órája
12

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

22 órája
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==