Shawn Layden, korábbi Sony vezető nemrég rávilágított, miért érzi problémásnak a jelenlegi AAA fejlesztési modellt, valamint arra, hogy szeretné, ha az ipar változtatna a formulán.
Layden a Gamebeatnek adott interjújában a frissen megjelent The Last of Us Part II-t hozta fel példakánt a fejlesztési ciklus megváltozására. Úgy jellemezte a játékot, mint a "tökéletes példa" egy történet-vezérelt játékra a PS4 életciklusából, aminek ő is részese volt tavaly októberi távozásáig.
A beszélgetés során a The Last of Us két része közötti fejlesztési különbségeket is kielemezték. Az első rész nagyjából 15 órás kampányát 3 évnyi munka volt elkészíteni, míg a folytatás közel 30 órás sztoriját 6 évig készítette a Naughty Dog. Bár a fejlesztési költségekről nincsenek pontos számok, könnyű azt feltételezni, hogy azok is hasonló mértékben változtak.
Layden emellett megemlítette azt a népszerű elméletet, miszerint a fejlesztési költségek körülbelül megduplázódnak egy-egy új konzolgeneráció megjelenésével, azonban szerinte ez a modell problémás.
"Az a probléma ezzel a modellel, hogy nem fenntartható" - magyarázta, hozzátéve, hogy manapság a fejlesztési költségek könnyen meghaladhatják a 100 millió dollárt és ebben még nincs benne a marketing. "Nem hiszem, hogy a következő generációban foghatod ezeket a számokat, megduplázhatod kettővel és közben azt hiheted, hogy növekedni tudsz. Úgy vélem, az iparnak vissza kell vennie és elgondolkodnia, hogy 'Rendben, mit is építünk? Mi a közönség elvárása? Mi a legjobb módja, hogy átadjuk a történetünket és azt, amit mondani szeretnénk?' Nehéz, hogy minden kalandjáték az 50-60 órás játékidőt célozza be, mert ezt sokkal költségesebb lesz elérni. És végül kénytelen leszel érdekes alkotókat és a történeteiket kizárni a piacból ha ez az a szint, aminek meg kell felelniük... Ezt át kell értékelnünk."
Layden továbbá kitért rá, hogy bár a fejlesztési költségek rendkívüli mértékben emelkedtek, a játékok ára azonban változatlan maradt. "Azóta 60 dollár volt, amióta elkezdtem az iparban dolgozni, de a játékok előállítása a tízszeresére nőtt. Ha nem vagy rugalmas az árral, de hatalmas bizonytalanságod van az előállításon, a modell sokkal bonyolultabb lesz. Azt hiszem, ebben a generációban látni fogjuk, ahogy ez a két követelmény összecsap."
Felvázolt egy lehetséges megoldást is, véleménye szerint vissza kéne térni a rövidebb játékokhoz.
"Ahelyett, hogy 5 évet szánunk egy 80 órás játékra, hogy nézne ki egy 3 évig készülő, 15 órás játék? Mennyi lenne annak a költsége? Teljes értékű élmény lenne? Személyesen, mint egy idősebb játékos... örömmel fogadnám a visszatérést a 12-15 órás [AAA] játékokhoz. Elsősorban több játékkal végeznék és mint egy jól szerkesztett írás vagy film, feszesebb tartalmat adhatna. Ez valami olyasmi, amihez szeretném a visszatérést az iparon belül."