[mcmacko] Control: öt pont, amitől plafonra mászom
Eddig 25 hozzászólás
mcmacko
2020. January 19.
Sunday 13:20


Megszámlálhatatlan mennyiségű GOTY díj, egekbe szárnyaló finnek, kövér értékelések a sajtó hasábjain. A Control tényleg megcsinálta a 2019-es évet, és sokunkat is – én azonban csak a napokban pótlom a játékot a #vesszenabacklog mozgalom jegyében. Elismerem, a Control nagyon sok dolgot nagyon jól csinál, és Siklara tesztjével is javarészt egyetértek. De nincs az a libling, akit ne lehetne néhány ponton kikezdeni, és az az igazság, hogy a játék vége felé járva kezdem úgy érezni, hogy a problémás részek egyre jobban zavarnak. Bár nem vagyok a negatív károgó bulváranyagok híve, az anyag most kikívánkozott belőlem. Következzen hát az a [SPOILERES] öt pont, amitől falra mászok a Controllal való játszogatás során.



Nem hagy játszani!

Kell az univerzumépítés, fontos, hogy a harcok tempóját megtörjük a felfedezés élményével. Van is mit felfedezni, a Control ugyanis szereti megcsavarni a konvenciókat egyes termek és helyszínek pszichedelikus rémlátomásaival, vagy extrákkal kecsegtető leágazásokkal. Baromira bosszantó ugyanakkor, hogy minden fellelt levél, doksi és jegyzet egy grafomán író tollából származik, ráadásul olyan apró betűkkel van szedve minden, hogy 55-ös tévén két és fél méterről színházi látcső kell az olvasgatáshoz. Emellett jönnek a videók, és a rögzített hangfelvételek, amitől ha két méterre elsétálsz, akkor már nem hallatszik a mondás. Miért nem lehet magunkkal vinni ezeket a hangfelvételeket mászkálás közben? Ez 10 éve is design alapvetésnek volt mondható. Így a tervezett hullámvasút nagyobb döccenőkkel van kikövezve, mint amit a játék flow-szerű irányítása és harcai megkívánnánnak. Apropó harcok. Hányszor futok bele olyan random hirigekbe sétafikáim során, amelyeknél hirtelen az elszabaduló őskáoszra még a pokol legmélyebb bugyrai is rányílnak? Könyörgöm, hagyjatok játszani!



Pajzs

A játék első két harmadában alig van rá szükség. Elég az offenzív harc és az oldalazás-elsuhanás kombó. Később, illetve bizonyos opcionális bossok esetében viszont elengedhetetlen lesz a használata. Mire szükséged lesz rá, addigra nyűgös lesz megszokni a használatát, és átkondicionálni magad egy másféle harci stílusra. Talán néhány szorosabban a pajzshoz köthető ellenfél, vagy puzzle feladvány jobban a rutinba helyezte volna a használatát. Így viszont apacuka, lassú és intuíciókkal szembemenő a használata, pláne a kontrollercsapkodós főellenfeleknél.



Zene, atmoszféra, horror?

Zene, hm, emlékszünk bármilyen dallamra is a Controlból? Én nem, a poénból behúzott hifi szoba és a Poets of the Fall nem menti meg a Control gyenge, szinte nem is létező zenei részlegét. Hogy ezt az atmoszféra oltárán áldozták fel? Oké, a hang design, és az ambiencia nagyon is rendben van a játékban, de ha már metroidvania, mennyire jó lett volna már minden részlegnek valami jellegzetes dallam! Esetleg egy téma a hősnőnek? És ha az atmoszféráról beszélünk. A lovecrafti látomásban izzadtságszagtól mentesen keveredik a sci-fi, a horror és a szatíra. De mintha a játék felétől a sikoltozó ellenfelek és hiss-felhők között már nem is a Color out of Space, hanem a Dead Space 2 észnélküli monszta-daráldája sejlene.



Alan, ébren vagy?

Az Alan Wake utalásokkal nehezen tudok kibékülni. Ahogy fentebb is említettem, univerzumot építünk, és ilyen téren érdekes volt a Bright Falls incidensének áthallásait a Control környezetében látni. De szükség van a misztikum feltárására? A Controlban a tétek megnőnek, a látótér kiszélesedik. Az AW egy külön is értelmezhető, bár szolidabb entitás – melynek nincs szüksége a rejtély megmagyarázására, SCP-közegbe való szuszakolására, adott esetben markánsan kiszélesített háttérmagyarázatra. David Lynch, hozd a radíros ceruzát, és írd be követőidnek a kövér direktori intőt!



Felemás pályadesign, felemás technológia

Nyilvánvaló, hogy a Control kisebb költségvetéssel készült, mint bármi más hasonszőrű AAA játék. Az engine is a múlt bizonyos megoldásaira épít. Így nem ritka a homályos textúra, vagy a szürke, unalmas, ismétlődő egyenszakaszok jelenléte a játékban. A brutalista építészeti stílus menedéke és a fizika jelent némi kreatív megnyugvást a kétkedő elmének. Ahol fény-árnyék-tükröződés van, ahol behoznak valami extra ötletet, ott ragyogóan teljesít a pályadesign. Ahol nem, ott érződik, hogy a „weird” különössége próbálja menteni a szituációt, vagy marad az újabb szétverhető betoniroda, esetleg a sarok, ahol van valami használhatatlan upgrade. A töltési idők pedig még XOX-en (konzolos berkekben legjobban teljesítő verzióban) is hosszadalmasnak tűnnek. Nem jöhetnek elég gyorsan azok az SSD tárak!

Egyetértesz? Vitatkoznál? Te miért szeretted a Controlt? Esetleg te is felhúztad magad hasonló aspektusain? Gyertek és beszéljük meg!

[6] rorr
Feb 06., Thursday 0:39 #25
Válasz hajbel (#18) üzenetére
1 éve használok SSD-t PS4 pro-ban... Azért észrevehetö a különbség az SSD javára....Bár játékfüggö,
[6] rorr
Feb 06., Thursday 0:37 #24
Válasz neuroflex (#22) üzenetére
GTA 5,Assassins Creedek... Red dead 2, Witcher 3, Forza Horizon 4 durván gyorsan betöltenek a merevlemezhez képest!
Jan 21., Tuesday 13:53 #23
Szép írás, köszönöm. Több véleményt is olvasnék, ilyen versbe illő megfogalmazásokkal.
öröm volt olvasni.
[40] neuroflex
Jan 21., Tuesday 9:03 #22
Válasz backstab (#3) üzenetére
Egy Gta online-nál pl irgalmatlan sok a különbség. Pl haver sima One-on már rég elindította a játékot,már a várost nezte felülről,amikor én rányomtam az X-en. Külső ssd van rádugva. Még mindig ott tartott,amikor én már bent voltam.
Nekem kb 1-1,5 perc igy. Ssd nélkül X-en volt vagy 3,sima One akár 5-6 is lehet.
De ez van a Destiny-vel is. Az X-es társ is legalább 1 perccel később ér be a helyszínre,a sima One-os meg 2 körül.
TESO is sokkal goyrsabb így. AC Odyssey szintén.

Nekem a multis dolgok és nagy világú open-ek szoktak rajta lenni és örülök,hogy megvettem.
...retribution...
[73] zaz
Jan 21., Tuesday 8:28 #21
Válasz mcmacko (#15) üzenetére
Hajrá! Jöhet ilyen bőven!
psnid: zaz_hun gamertag:kovacskati PSN:zaz-hun Gamecenter:zaz-hun
[13] Adeusz
Jan 20., Monday 22:57 #20
Köszönjük, jó cikk, így tovább!
[1] hajbel
Jan 20., Monday 13:03 #19
Egyébként a cikk nagyon jó volt. Valóban szükség van a hasonló szösszenetekre
[1] hajbel
Jan 20., Monday 13:03 #18
Válasz backstab (#3) üzenetére
PC-n munkafolyamatok végzése közben lehet egy nvme ssd 8x gyorsabb egy sata ssd-nél, játékokban PC-n is 1-2 másodperc a különbség csak. A sataval baj van PS-en (talán a proci is gyenge), ezért nem tudja még a sata 3 6Gb/s-át sem a konzol.

A RDR2 lovon pofázásos történetmesélése ki tudott akasztani, főleg hogy szerintem a történet nem valami extra és semmi értelme 30 emberről megtudni kevés infót, aminek az alap storyhoz semmi köze... A Horizonban viszont mindent elolvastam/megnéztem, ott nagyon élveztem a plusz infókat. Talán mert ritkán voltak túl hosszúak, ráadásul érdekesek is voltak.
[29] lacapaca
Jan 20., Monday 11:00 #17
Persze, hogy van rá igény. Olvasói oldalról is ez megy, a különbözõ vélemények ütköztetése. És senki nem gondolja azt, hogy nálatok is mindenkinek ugyanaz a véleménye. Mellesleg egy teszt igyekszik mindig jóval átfogóbb képet nyújtani. Kevés tér van ott az ilyen zavaróbb "apróságok" kifejtésére. Én is rengetegszer meg szoktam akadni hasonló, engem eléggé zavaró dolgokon, amiket elõtte meg szinte sehol nem látok megemlítve.
Hmmm...Bugattit sem azért vesz az ember, hogy azon morfondírozgasson, hogy egy Trabant jobban megérné-e. 4 Velorex után meg amúgy is jár.
[11] ZS0LTI
Jan 20., Monday 9:48 #16
Én is támogatom a hasonló cikkeket!
Jan 20., Monday 9:40 #15
Köszönjük a pozitív feedbacket! Szerintünk is lenne helye hasonló sztoriknak, szubjektív véleményeknek.
Amúgy a fentit sem kell ám 100%-ig véresszájú fikázódásnak venni, épp az ezrezésre hajtok.
"This is our time to medicate..."
[3] Wakka
Jan 20., Monday 9:35 #14
Válasz mcmacko (#9) üzenetére
jöhetne sokkal több személyes, 'élmény' cikk bármilyen formában. a száraz adatokat bárhol máshol is megkapja az ember.
[22] Shifty Fox
Jan 20., Monday 9:22 #13
Én imádom a véleménycikkeket, gyakran keveslem a "másvélemény" kis szövegdobozokat. Egy egy nagyobb hájpot kapó címnél simán van helye több perspektívának.
GT: Shifty Fox | PSN ID: Shifty_The_Fox | Switch friend code: SW-6856-1226-1116 "One sword keeps another in the sheath."
Jan 20., Monday 1:39 #12
Válasz mcmacko (#9) üzenetére
Az irashoz nem tudok hozzaszolni, mert nem jatszottam a cuccal, (nem is igazan erdekel maga a jatek) de reszemrol nagyon is udvozletes ez a fajta "ujitas" itt az oldalon, es varom a tobbi hasonlot is, akar pozitiv, akar negativ szajizu a dolog.
"Már a természeti népek is megfigyelték, hogy a tigris bajusztartó vége veszélyes, mert ott van a szája is, és táplálkozása során a préda beleegyezésének nem tulajdonít különösebb jelentőséget."
[38] Fieldtom
Jan 19., Sunday 20:19 #11
Szerintem nagyon is hasznos írás, főleg, hogy mackó esetében friss az élmény. Nem volt még szerencsém a játékhoz, de szemezek vele, a fentiek ellenére is.
Tegnap is ma feküdtem le, ma is holnap fogok. Nintendo switch friend code: SW-3226-4561-1915, PSN: Fieldtom
[73] zaz
Jan 19., Sunday 20:00 #10
Vannak hibái,de én imádtam...és ha imádok valamit akkor azon nem keresek fogást!
psnid: zaz_hun gamertag:kovacskati PSN:zaz-hun Gamecenter:zaz-hun
Jan 19., Sunday 19:49 #9
Válasz arpi0912 (#5) üzenetére
Ha megnézed, V. Miki a héten hozott egy kis élménybeszámolót a Switch-éről. A cikk a nevével lett taggelve. Most ez megint egy ilyen eresztés. A blog formátumát próbálgatjuk 1-2 személyesebb hangvételű iromány fősodorba emelésével variálni. Lehet lesz még pár ilyen anyag itt a közeljövőben. (Ha van rá érdeklődés és egyértelmű pozitív fogadtatás, ofc.)
"This is our time to medicate..."
[27] arpi0912
Jan 19., Sunday 18:57 #8
Válasz Lavitz (#6) üzenetére
Gondolom nem mindent day 1 tol és mégse szokott ilyen beszámoló itt lenni minden olyan játékról ami a végére idegesíti az embert. Ezért is kérdeztem miért olyan különleges a Control hogy ez most így megszületett.
[67] Lavitz
Jan 19., Sunday 18:17 #7
Válasz backstab (#3) üzenetére
Játékonként változó, van fent rengeteg összehasonlító video youtubeon akit érdekel pontosan mennyit is gyorsít egy ssd mostani genen. Aki sokat játszik single játékokkal szerintem megéri. Multinál ugye nem számít, ott úgyis meg kell várni a többieket.
Lav itz in the air ==> https://twitch.tv/lavitzintheair | Élő játék streamek!
[67] Lavitz
Jan 19., Sunday 18:14 #6
Válasz arpi0912 (#5) üzenetére
Olvastad a cikket?
Lav itz in the air ==> https://twitch.tv/lavitzintheair | Élő játék streamek!
[27] arpi0912
Jan 19., Sunday 18:10 #5
Van valamilyen apropója hogy ez pont most és pont a Controlról szól? Ennek a megjelenés utáni hónapban lett volna aktualitása.
[30] sting
Jan 19., Sunday 17:50 #4
Nem tudom hogy ez ideillo e..
De, a Control nekem egy kívánatos Hamburgerkent maradt meg.
Jókor jött, jól is esett..., az első pár falat, de a végefelé nekem sok volt benne a hagyma és a szósz...
[33] backstab
Jan 19., Sunday 17:17 #3
Válasz Lavitz (#1) üzenetére
A minap pont akkor mentem át egy haverhoz, mikor a régi PS4-ét hasonlították össze a fiának az SSD-vel felturbózott PS4-ével. Arra jutottak, hogy max. 30%-al rövidebbek a töltési idők az SSD-s gépen.
Állítólag az NVMe meghajtók akár nyolcszor is gyorsabbak lehetnek a hagyományos SSD-knél, csak az a kár, hogy ezt még nem nagyon sikerült demonstrálnia senkinek. Ha az új konzolgeneráció architektúráját direkt erre fogják optimalizálni, akkor viszont más a leányzó fekvése, bár a sokak által vizionált 1 másodperces töltési időket teljesen komolytalannak tartom.
"Be an Optimist Prime, not a Negatron!"
[33] backstab
Jan 19., Sunday 17:04 #2
A "Hagyjál már játszani!" gyakorlatilag a generáció összes "filmszerű" játékánál visszaköszön. Percekig tartó átvezető jelenetek, az adó-vevőnkbe megállás nélkül szófosó NPC-k, és amit legjobban utálok, az a "sétálj együtt egy másik karakterrel" szekvenciák, ezekkel a világból ki lehet kergetni. Valószínűleg ezért is imádom annyira a Dark Souls-t.
A többi pontban is egyetértek Mackóval. Csak azért nem írom le, hogy "a Control egy végtelenül sivár, jellegtelen játékként marad meg az emlékezetemben", mert egyáltalán sehogy nem fog megmaradni az emlékezetemben.
"Be an Optimist Prime, not a Negatron!"
[67] Lavitz
Jan 19., Sunday 15:56 #1
Ssd-t most is tudsz használni nem kell ahhoz nextgen.
Lav itz in the air ==> https://twitch.tv/lavitzintheair | Élő játék streamek!
Friss hírek

12 | Gamer365 Podcast 2020 június - The Last of Us 2 távSpeciál

Bár felvettük már pár napja, most már elérkezettnek látjuk az időt - valószínű te is a végére értél már a Last of Us 2-nek, ha a játék érdekelt, és rajtatartottad a szemed a megjelenésen. Spoileresen beszélgetünk az idei év egyik legizgalmasabb játékáról.

1019 | [Maradj otthon és nyerd meg!] SpongeBob SquarePants: BFBB (PC)

Mindannyiunk életén nyomot hagy a jelenlegi helyzet. A felelős játékos otthon marad és pozitívan tekint a jövőbe, mi pedig a Gamer365-nél azon fáradozunk, hogy jó kedvvel töltsük együtt az időt, és ne lankadjon játékos kedv. SpongyaBob érkezik kettes dagállyal - egy PC kódot sorsolunk ki a játékból!

10 | The Last of Us Part II - innen indulj!

A Last of Us Part II az év talán egyik legjobban várt megjelenése, amelyet hihetetlen várakozás, felfordulás és fogadtatás övezett. Összeszedtük nektek egy helyre a legfontosabb tartalmainkat, ha a játékkal kapcsolatban szeretnél információhoz jutni, vagy a fórumtársakkal kibeszélni a látottakat.

0 | Neversong: rémséges platformer-mixtúra

Szólt a kómaszörny, hogy sohamár.

pc 30 | Horizon Zero Dawn: kompletten PC-re

Augusztusi megjelenés, részletekbe menő trailer.

96 | Drágulnak a játékok a következő generációban?

A 2K közleményéből erre következtethetünk.

7 | Fallout: televíziósorozat készül!

Többek között a Westworld forgatókönyvírója dolgoznak majd rajta.

ps4 0 | Budget Cuts: konzolos megjelenés

A virtuális valóság egyik úttörője végre konzolokra látogat.