A tavaly megjelent Control második és legjobban várt kiegészítője az AWE, amely nem kevesebbet ígér, mint hogy összeköti a Control és az Alan Wake világát, valamint felfedi, mi történt a Bright Fallsban eltűnt íróval. Pár óra erejéig visszatértünk az Oldest House-ba utánajárni és tömény emlékeztetőt kaptunk arról, miért szeretjük annyira a Remedy játékait.
A 3-5 óra hosszú AWE címében utal egyrészt a Control világának egyik alapfogalmára, az Altered World Eventre, amelyek feltárására az Oldest House-ban székelő titkos kormányszervezet, a Federal Bureau of Control szakosodott, ugyanakkor lehetetlen nem észrevenni benne a kávéstermoszokat gyűjtő és fénnyel árnyak ellen hadakozó kedvenc írónk monogramját. Az Altered World / Alan Wake Event a brutalista stílusú Oldest House egy korábban nem elérhető részlegébe, az Investigations Sectorba kalauzol minket, ahol többek közt a Bright Fallsban lezajlott megmagyarázhatatlan eseményeket kutatják, és ahová maga Alan Wake invitálja Jesset egy látomás keretében. Fontos tudni ugyanakkor, hogy főhősnőnk csak a fő történeti szál teljesítése után teheti be a lábát a központi lobbi liftjéből elérhető új szektorba, ahol az Alan Wake-ben megismert pszichológus, Dr. Hartman Hiss-től bestiálisra torzult és sötétben bújkáló szörnyként garázdálkodik.
A Control és az Alan Wake játékmenetét vegyítő AWE egy átkozottul élvezetes és nosztalgikus Remedy-trip, amelyben egyrészt most is vadul lebegve reptethetünk betontömböket az életünkre törő Hiss katonák arcába, ami az alapjáték megjelenése óta semmit nem vesztett az élvezeti értékéből, valamint telekinetikusan lámpát ragadva a Bright Falls ügyből falon itt-ott kirügyezett sötét rohadást is eloszlathatjuk. Az Alan Wake-hez hasonlóan vannak kifejezetten horrorba hajló részek, amikor a nem természetes sötétségben bolyongva Jesse ereje egyre apad és csak egy fényforráshoz érve lehetünk biztonságban Hartman hatalmas csápjai és egyebei elől. Az összes ilyen helyzetben a fényforrások beüzemelése és a villany felkapcsolása a végcélunk, amelyet a készítők fény-alapú fejtörőknek neveznek, ám valójában csak energiakockákat reptetünk a megfelelő helyre különösebb agymunka nélkül. Ezekből érzésem szerint kicsit több volt a kelleténél, ahogy Ahti újabb takarítós melóit sem éreztem túl kreatívnak, az elhagyatott szektor paranormális eseteinek a feltárása és az újabb beteg feljegyzések, látomások és párbeszédek viszont csodálatosan bizarrak.
A Hartman utáni hajtóvadászat végét jelentő bossharc kellemesen nehéz, de a megfelelő eszközöket - például a Surge nevű új gránátvetőt - bevetve közel sem lehetetlen, és bár Alan Wake úrból nem kapunk úgy és annyit, mint reméltem, a záró képsorok láttán azért minden Remedy rajongó szíve megdobban majd. Aki ezután is elidőzne még az Oldest House falai közt, annak szerencséje van, a kiegészítővel ugyanis érkezett még egy sor szavatosságot növelő olyan finomság, mint például a korábbi bossharcok és az Ashtray Maze újrajátszását lehetővé tévő arcade gépek, illetve time trial, horde mode és boss rush játékmódok. Néhány általános javítás is bekerült a játékba, például több lett a checkpoint, és az Assist Mode révén a nehézség is testreszabhatóbbá vált.
Nagyon remélem, hogy a Control - AWE nem csak egy kellemesen borzongató kitérő, hanem valami új, például a Remedy Connected Universe alaposabb kibontásának az első lépése, ami pedig egy esetleges Alan Wake folytatást illet, nos… ismét felcsillant egy reménysugár.
Control - AWE | Platform: PC (tesztelt), PS4, Xbox One | Kiadó / Fejlesztő: 505 Games / Remedy Entertainment| Megjelenés: 2020. aug. 27.