[Teszt] Tell Me Why - szezonzárás

Tell Me Why - szezonzárás

mcmackoGéczy Attila2020.09.18. 19:10

Ha epizodikus kalandjátékok, akkor a Dontnod nevét az elsők között soroljuk. Tell Me Why című új drámájuk három részre osztva mutatja be egy természetfeletti képességekkel bíró testvérpár nyomozását. A tíz évnyi bánatot feldolgozó sztori ráadásul Xbox-exkluzív, mi több, Game Pass-ben is elérhető tartalom. Így külön érdemes volt odafigyelni arra is, hogy a komoly elismeréseket bezsebelő fejlesztő, mit hoz tető alá egy ilyen konjunktúrában. Az első epizódról alkotott véleményünket már olvashattátok a lapunk hasábjain (KATT!), lássuk milyen ívet járt be a bő három hetet átkaroló új széria.

Az első rész lassú kezdése után egy még langyosabb középső epizódot kaptunk, mintegy átkötő-időhúzó jelleggel. Sajnos ez a második rész rengeteg helyszínt használ fel az elődből, és a temetős zárójelenet sem hoz akkora katarzist, ami a harmadik epizódig lendítené a játékost. Szerencsére az alapkérdés továbbra is bökte az oldalam, és jól tettem, hogy továbbmentem: a harmadik epizód ugyanis feltekeri a cselekmények tempóját. A két felvonás között ráadásul fokozódik a helyzet a két karakter között is, így dupla (tripla, kvadrupla… sic!) konfliktus szituációból kell kimásznunk, és pontot tenni a központi rejtély kacskaringós végére.

Sajnos az első részben felvezetett természetfeletti vonalat nem nagyon fejtegeti a játék - a testvérpár közötti telepatikus kapocs mögött érzünk egy el nem mesélt sztorit, és végül az elején beharangozott szörnyeteg is földhözragadtabb megoldást hoz, mint vártuk. A forgatókönyv ennek ellenére nem fukarkodik a meglepetésekkel, és realista befejezésével, valamint az emberi, hihető karakterek közötti viszonyrendszer lezárásával is elégedettek voltunk a körülbelül 10 órás össz-játékidő végén.

Szintén örvendetes, hogy mindegyik epizódban volt valamilyen kiemelkedő mozzanat, valami olyan ötlet vagy vízió, ami bizony durván betalált. Ez pedig óriásit dobott a Tell Me Why megítélésén. A második rész például egy olyan jelenettel kezdődik, ahol összefolyik múlt és jelen, a zseniális beállításoknak és a melankolikus indie dallamoknak köszönhetően egy ütős, emlékezetes videoklipet is lehetne vágni ebből a jelenetsorból. Aztán ott van a harmadik rész, amelynek a kalandozós része egy padlásnyi puzzle feladvánnyal zárul. Itt az első epizód óta elérhető meséskönyv is új értelmet nyer; ez a finish pedig régi kalandjátékosokat is zsigeri szinten fogja kényeztetni. Sajnos a telepátiát nem használták ki eléggé a készítők - pedig mind a memóriából előhívott, újraélt jelenetek, mind az alternatív, telepatikus dialógusok a két tesó között jópofa mechanikának számítanak. Kár, hogy nem kaptunk ebből a vonalból többet.

Technikailag a játék eléggé pöpec - nem filmszerű, mint pl. a Supermassive játékai, de jól festenek a karakterek és a bevílágítás is hangulatos jeleneteket hoz. XOX-en a felbontás és a HDR is dob az összképen, de ezt nem mindig tudja frameveszteség nélkül hozni az erősebb vas sem.

Van még egy óriási vállalása a Tell Me Why-nak, ami csak a legvégére áll igazán össze az ember fejében. A játék szakértői konzultáció bevonásával foglalkozik az öngyilkosság, a depresszió, a pánikrohamok, a másság kérdéskörével, és amit az én sztorimban, az én választásaim alapján láttam, minden egyes szálat érzékenyen és elgondolkodtató módon kezeltek az írók. Kicsit talán túl sokat is akartak a fejlesztők a saját vállukra venni, de szinte minden téren kaptam megnyugtató és emberi reakciót a történtekre. Ha a játék kicsit is célba talál majd a közönségnél ilyen téren, akkor már az óriási eredménynek fog számítani. Mindezt Dontnod-ék úgy érik el, hogy nem érezzük papolásnak, vagy polgárpukkasztásnak a dolgokat. Kevés az a mű, ahol ilyen természetesen töprengsz majd el a számodra furcsa, vagy szokatlan emberi sorsok és vonzalmak indíttatásán. Persze a tématerület és az alap konfliktus magával hozza azt a kérdést is, hogy van-e szükségünk olyan sztorikra, ahol szülő-gyermek viszonyban bekattanásig feszülnek a húrok... Sajnos a való élet hozza a válaszokat... Nem árt belenézni néha a sötétségbe, hogy a kaján vigyorral visszanézzen rád, te pedig esetleg ennek hatására gondold át a szavaid és tetteid súlyát.

Nem hoz könnyű témákat, furcsa ellentmondásban viszont könnyed játékmenetével nagy kalandjátékos teljesítményre sem invitál a Tell Me Why. A Dontnod legújabb sorozata lassan ég, mélyre hasít, a természetfeletti premisszát elcseréli pszichológiai és társadalmi kérdésekre, végül egy gyilkossági thriller keretébe helyezi az írógárda elképzeléseit. A Tell Me Why Game Pass-es valójában kicsit olyan mint a közepesnél éppen jobb streaming sorozat. Remek ötletei, alkotói meglátásai és egyéni hangvétele miatt érdemes egyszer lepörgetni, de nem ez lesz a legjobb széria, amire az elmúlt évekből emlékszel majd. Érzékeny témaválasztásait és azok kommentárját viszont úttörő módon viszi előre - ebből a nézőpontból majdnem hogy újszerű az, ahogy a játék kommunikál. Meglátjuk, hogy az évek során melyik szempontból fogunk rá visszaemlékezni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

15 órája

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

23 órája
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

1 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

1 napja
16

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

2 napja
44

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

3 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

3 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

4 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

6 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

7 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

8 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

8 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

9 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

9 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3