[Teszt] Tell Me Why - szezonzárás
Kapcsolódó játék: Tell Me Why (xbox1)
Eddig 6 hozzászólás
mcmacko
2020. September 18.
Friday 17:10
Ha epizodikus kalandjátékok, akkor a Dontnod nevét az elsők között soroljuk. Tell Me Why című új drámájuk három részre osztva mutatja be egy természetfeletti képességekkel bíró testvérpár nyomozását. A tíz évnyi bánatot feldolgozó sztori ráadásul Xbox-exkluzív, mi több, Game Pass-ben is elérhető tartalom. Így külön érdemes volt odafigyelni arra is, hogy a komoly elismeréseket bezsebelő fejlesztő, mit hoz tető alá egy ilyen konjunktúrában. Az első epizódról alkotott véleményünket már olvashattátok a lapunk hasábjain (KATT!), lássuk milyen ívet járt be a bő három hetet átkaroló új széria.



Az első rész lassú kezdése után egy még langyosabb középső epizódot kaptunk, mintegy átkötő-időhúzó jelleggel. Sajnos ez a második rész rengeteg helyszínt használ fel az elődből, és a temetős zárójelenet sem hoz akkora katarzist, ami a harmadik epizódig lendítené a játékost. Szerencsére az alapkérdés továbbra is bökte az oldalam, és jól tettem, hogy továbbmentem: a harmadik epizód ugyanis feltekeri a cselekmények tempóját. A két felvonás között ráadásul fokozódik a helyzet a két karakter között is, így dupla (tripla, kvadrupla… sic!) konfliktus szituációból kell kimásznunk, és pontot tenni a központi rejtély kacskaringós végére.

Sajnos az első részben felvezetett természetfeletti vonalat nem nagyon fejtegeti a játék – a testvérpár közötti telepatikus kapocs mögött érzünk egy el nem mesélt sztorit, és végül az elején beharangozott szörnyeteg is földhözragadtabb megoldást hoz, mint vártuk. A forgatókönyv ennek ellenére nem fukarkodik a meglepetésekkel, és realista befejezésével, valamint az emberi, hihető karakterek közötti viszonyrendszer lezárásával is elégedettek voltunk a körülbelül 10 órás össz-játékidő végén.



Szintén örvendetes, hogy mindegyik epizódban volt valamilyen kiemelkedő mozzanat, valami olyan ötlet vagy vízió, ami bizony durván betalált. Ez pedig óriásit dobott a Tell Me Why megítélésén. A második rész például egy olyan jelenettel kezdődik, ahol összefolyik múlt és jelen, a zseniális beállításoknak és a melankolikus indie dallamoknak köszönhetően egy ütős, emlékezetes videoklipet is lehetne vágni ebből a jelenetsorból. Aztán ott van a harmadik rész, amelynek a kalandozós része egy padlásnyi puzzle feladvánnyal zárul. Itt az első epizód óta elérhető meséskönyv is új értelmet nyer; ez a finish pedig régi kalandjátékosokat is zsigeri szinten fogja kényeztetni. Sajnos a telepátiát nem használták ki eléggé a készítők - pedig mind a memóriából előhívott, újraélt jelenetek, mind az alternatív, telepatikus dialógusok a két tesó között jópofa mechanikának számítanak. Kár, hogy nem kaptunk ebből a vonalból többet.

Technikailag a játék eléggé pöpec - nem filmszerű, mint pl. a Supermassive játékai, de jól festenek a karakterek és a bevílágítás is hangulatos jeleneteket hoz. XOX-en a felbontás és a HDR is dob az összképen, de ezt nem mindig tudja frameveszteség nélkül hozni az erősebb vas sem.



Van még egy óriási vállalása a Tell Me Why-nak, ami csak a legvégére áll igazán össze az ember fejében. A játék szakértői konzultáció bevonásával foglalkozik az öngyilkosság, a depresszió, a pánikrohamok, a másság kérdéskörével, és amit az én sztorimban, az én választásaim alapján láttam, minden egyes szálat érzékenyen és elgondolkodtató módon kezeltek az írók. Kicsit talán túl sokat is akartak a fejlesztők a saját vállukra venni, de szinte minden téren kaptam megnyugtató és emberi reakciót a történtekre. Ha a játék kicsit is célba talál majd a közönségnél ilyen téren, akkor már az óriási eredménynek fog számítani. Mindezt Dontnod-ék úgy érik el, hogy nem érezzük papolásnak, vagy polgárpukkasztásnak a dolgokat. Kevés az a mű, ahol ilyen természetesen töprengsz majd el a számodra furcsa, vagy szokatlan emberi sorsok és vonzalmak indíttatásán. Persze a tématerület és az alap konfliktus magával hozza azt a kérdést is, hogy van-e szükségünk olyan sztorikra, ahol szülő-gyermek viszonyban bekattanásig feszülnek a húrok... Sajnos a való élet hozza a válaszokat... Nem árt belenézni néha a sötétségbe, hogy a kaján vigyorral visszanézzen rád, te pedig esetleg ennek hatására gondold át a szavaid és tetteid súlyát.



Nem hoz könnyű témákat, furcsa ellentmondásban viszont könnyed játékmenetével nagy kalandjátékos teljesítményre sem invitál a Tell Me Why. A Dontnod legújabb sorozata lassan ég, mélyre hasít, a természetfeletti premisszát elcseréli pszichológiai és társadalmi kérdésekre, végül egy gyilkossági thriller keretébe helyezi az írógárda elképzeléseit. A Tell Me Why Game Pass-es valójában kicsit olyan mint a közepesnél éppen jobb streaming sorozat. Remek ötletei, alkotói meglátásai és egyéni hangvétele miatt érdemes egyszer lepörgetni, de nem ez lesz a legjobb széria, amire az elmúlt évekből emlékszel majd. Érzékeny témaválasztásait és azok kommentárját viszont úttörő módon viszi előre – ebből a nézőpontból majdnem hogy újszerű az, ahogy a játék kommunikál. Meglátjuk, hogy az évek során melyik szempontból fogunk rá visszaemlékezni.

[11] Wallace
Sep 21., Monday 19:36 #6
Válasz siklara (#5) üzenetére
Szinten zenesz!
I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain.
Sep 21., Monday 12:28 #5
Válasz axl (#3) üzenetére


Egyébként a 7 pont és a fenti aggályok ellenére mindenképp pótlom majd, ha végre odáig jutok. A Dontnod a gyengém, minden játékukra rámegyek, mint tyúk a takonyra.
"We chose to live the only life available to those who would truly be free. We are Thieves."
Sep 20., Sunday 23:29 #4
Válasz axl (#3) üzenetére
Pedig direkt nem raktam be a gifet, de köszi az emlékeztetőt, most már én is így leszek vele...
"This is our time to medicate..."
[55] axl
Sep 20., Sunday 21:17 #3
Picsába! Most megint azt a Backstreet Boys számot fogom dúdolni egész héten.
I WλNT TO BELI3VE
[29] lacapaca
Sep 19., Saturday 10:30 #2
Én a Dontnod játékain amúgy is eleve bealvás közeli állapotba kerülök, úgyhogy észre se veszem, ha egy-egy epizód késõbb még jobban is belassul
Persze ezek eleve nem is zombis, vagy szuperhõsös történetek. Látom ám, hogy fontosabb a hangulat, meg a karakterépítés.
Annak meg örülök, hogy grafikailag sem a Supermassive irányon vannak. A Man of Medan-ban a kameraváltások miatti iránykavarodások,, meg a szinte csak szük folyosókon gyök kettõvel csoszogó karakterek megõrjítettek.
Nekem ez így megjelenítésre is stílusosabb.
A mesekönyv meg tényleg jó ötlet volt. Elõször mikor megláttam, és végiglapoztam, nem értettem minek fektettek ebbe ennyi energiát. De értelmet nyert.
Hmmm...Bugattit sem azért vesz az ember, hogy azon morfondírozgasson, hogy egy Trabant jobban megérné-e. 4 Velorex után meg amúgy is jár.
[11] Wallace
Sep 18., Friday 22:32 #1
Én nagyon szerettem (ezt is). Remélem csinál még a cég hasonló projecteket.
I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain.
Tell Me Why adatlap
Még nincs besorolva Még nincs besorolva
Kiadó: 10tacle studios
Fejlesztő: 10tacle Studios
Megjelenés: 2020. Aug 27.
Kategória: Kaland
Online játékmód: Nincs

A szerkesztőség értékelése:
7
Ami tetszett
- Kiváló karakterek egy szokatlan karakterdrámában;
- Néhány igazán érdekes kalandelem (memória-jelenetek, meséskönyv-feladványok);
- Remek alaszkai helyszín, szép művészeti megoldások, komoly OST;
- Komoly társadalmi kérdésfeszegetésekkel él;
Ami nem tetszett
- Kicsit komótos, lassú történetmesélés, töltelékjelenetekkel elnyújtva;
- Technikailag néha döci-döcizik XOX-en.
Olvasói értékelés: Még nem értékelte senki!
Ez a játék nem jelent meg másik platformon

6 | [Teszt] Tell Me Why - szezonzárás

Ha epizodikus kalandjátékok, akkor a Dontnod nevét az elsők között soroljuk. Tell Me Why című új drámájuk három részre osztva mutatja be egy természetfeletti képességekkel bíró testvérpár nyomozását. Tesztlaborban járt mind a három epizód!
Tovább a játék adatlapjára / fórumába