[Teszt] Superliminal

Superliminal

mcmackoGéczy Attila2020.07.16. 13:20

A Portal formabontó volt - a belső nézetet ügyesen keverte a puzzle játékok agyalós megoldásaival, a túlélés állandó fenyegetésével és a humoros narratívával. A torta hazugság, GladOS pedig kinézett abból a bizonyos dobozból, és harsányan a képünkbe is nevetett… Jöttek a követők, a folytatás überelte az eredetit, és azóta is találhatunk jó néhány olyan indie címet, ami próbál a Portal nyomába érni. A Superliminal tavaly jelent meg az Epic boltjában, és alapvetően megnyerő értékeléseket zsebelt be. Most végre itt a konzolos verzió is, úgyhogy gyorsan fejest is ugrottunk a padlóra festett medencébe. Majd koppantunk egy jó nagyot, az ámulatból pedig most is nehezen ocsúdunk.

Mert a Superliminal szuper játék, ami sokszor a vizuális megtévesztésre alapoz. Bátor, ötletes, harsány, vidám és hihetetlenül szórakoztató darab. A műfaj mesteri példázata, ráadásul egy iszonyatosan hatásos ötlettel operál: minden a nézőponton múlik. Nézzétek csak meg a trailereket: a felvett tárgyak szemszögtől függően változtatják a méretüket. A szobákba elrejtett torz felfestések tárggyá elevenednek a megfelelő nézőpontból. A kontrasztos színek felforgatják az FPS játékokhoz szokott szemed. A készítők pedig lépésről-lépésre azon vannak, hogy bolondodat járassák. A szemtelenül szellemes puzzle feladványok közepes nehézséget, mondjuk inkább úgy, fokozott sikerélményt hoznak. Miután megtanulsz a játék fejével gondolkodni, percről-percre jönnek a sikerélmények. A Superliminallal szimplán jó játszani, a kettő darab elakadós szobát pedig egy ráalvás és friss fejjel való nekiesés után azonnal abszolváltam, szóval ilyen szempontból is kiegyensúlyozott munkát végeztek a fejlesztők.

Sztori is van, nem is rossz, ami eleinte teljesen érdektelen álom-kísérletes marhaságnak tűnik. Aztán menet közben a tudatalatti állapot változásaira fűzve kezdenek a szintek átalakulni, ki-kitekintünk a díszletek közül és a forgatókönyv közepe felé leomlik a negyedik fal, valahogy úgy, ahogy az első Portalban is történt. Új ilyen téren nincs a nap alatt, sőt a prezentáció is a szokásos budget-jelleg medrében csordogál. Mégis, a csapat képes művészetet csinálni az egyszerű formák-színek játékából, egy kezdő 3D modellező első próbálkozásait idéző sakkbábu figurából, vagy egy almából. Az Unreal motor alatt pedig szimplán remekül fest az összhatás. Tényleg, mintha egy álomban járnánk, vagy már-már CG-filmszerű fátyol lenne a szemünk előtt. Az első egy óra után konkrétan a valós érzékelésem is kicsit összezavarodott, annyira hatásosan játszik a program a belső nézetű konvenciókkal, és egy-egy Ames-szoba hatású terem még csak a jéghegy csúcsa. A narráció szintén jópofa, a humort képi és hanghatások is támogatják. Beröhögsz majd, mikor a magasba emelt, menet közben sokszorosára duzzadó fakocka tompa dübbenéssel rázza fel a műterem falait, vagy amikor az álom-szimulációt vezérlő AI GladOS-ra emlékeztető zavarodottsággal kezdi feldolgozni a sztori eszkalálódását. Bár ilyen téren nincs sok újdonság, a játékmenet frissességébe belefér még az is, hogy a játék néhány téren vissza-visszanyúl az origóhoz. Más téren viszont tényleg újat és eredetit fogsz látni, átélni.

Ez pedig maga a lényege a játéknak - megtanulni más, új nézőpontokat keresni. A dobozon kívülre tekinteni és úgy átgondolni a helyzeteket. A narráció kerete is erről szól, és a csodás ív végén elégedetten állsz majd fel a játék elől. Hogy meddig tart ez a történet? Körülbelül 2-3 óra alatt végig lehet menni elsőre a játékon, de ebben a címben jóval több van. Többféle dolgot tudsz gyűjtögetni, majd mikor már könyékig benne vagy a sztoriban, akkor jössz rá, hogy milyen álleejtő titkos szobák, titkos collectible-k vannak a Superliminal világában. Nem is szaporítom tovább a szót, bontsd le magad is a szoba falait - a Superliminal a műfaj legjavát kínálja.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

1 napja

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

2 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

2 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

2 napja
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

3 napja
45

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

4 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

4 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

5 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

7 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

8 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

9 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

9 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

2025.06.26.
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2025.06.26.
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3