[Teszt] Disintegration

Disintegration

mcmackoGéczy Attila2020.07.12. 12:30

Régen volt már olyan, hogy ennyire halogassam, húzzam-vonjam egy teszt megírását. A Disintegration egyszerűen kifog rajtam - annyira szeretném szeretni, és annyira jó lenne kitörő lelkesedéssel írni róla, de hát nem igazán lehet. Viszont a játék értékei a középszerű megoldások között is elvitathatatlanul áttörnek, és egy furcsa kettősség húzza-vonja az embert a V1 játékával kapcsolatban. A fejlesztő-főkolompos Marcus Lehto nem mai gyerek; annak idején a Halo első koncepcióinál is jelen volt, így a modern FPS megszületésében fontos szerepet játszott az úr. Az ambíciókat pedig most sem dugta egy nagy zsák mélyére - a Disintegration több ponton forradalmat hirdetett.

De ezen a ponton az FPS+RTS hibrid címkét én gyorsan le is tépem a játékról, ez a kompozíció egész egyszerűen bullshit. Ha ezt az összeillesztést keresed, akkor térj vissza a Shiny-féle Giants-hez; a Disintegration szimplán csak egy belső nézetű lövölde, amiben csapattagokat kommandírozhatsz a pillanatról-pillanatra kialakuló mini-arénaharcokban. Ilyen téren a játék tényleg hasonlít akár a Halo-ra is. A pályákon jól ütemezve érkeznek a terebélyes terekre hangolt harcok, ahol néhány fős csapatunkkal fel kell szalámizni a közelharci mobok, távolsági fegyverekkel, sniperekkel, healergránátokkal felszerelt vörösszeműek seregeit. Időközben megjelennek a mechák, hozzánk hasonló graviciklis antihősök és más, egyre brutálisabb ellenfelek is - miközben mi is a játék szenzációjaként hirdetett lebegő harci járgányt irányítunk. Ezt úgy képzeljétek el, mint egy lebegő robotszekeret, amivel adott keretek között a Z tengelyt is meghódíthatjuk. Magasba törve pedig jobban átlátjuk a terepet, és a parancsainkat („Ezt az egységet támadjátok!”) is könnyebben kioszthatjuk.

Viszont a fentiek alapján az is látszik, hogy azért mégsem egy tipikus FPS-ről van szó, hanem sokkal inkább egy mechás játékról. Tudjátok, Front Mission Evolved, Armored Core sorozat, Metal Wolf Chaos - itt kell keresni a párhuzamokat. Egy relatíve lassan irányítható, belülről mecha-szerű hőst irányítasz, a pályák és az ott található gócpontok és feladványok is ezeknek a mechás cuccoknak a stílusát és technokrata, olykor száraz tematikáját követik. Ha ezt helyrerakod a fejedben (kell hozzá 1-2 pálya), és a korábban említett címeket is kedvelted, akkor hirtelen megszereted a Disintegration játékmenetét, és ilyen szemmel nézve egy friss, ötletes robotos akciójátékot fogsz kapni a V1/Private Division párostól. A kommandírozás sem magas szintű stratégiai igényű (itt is fals a párhuzam az RTS-világgal), sokkal inkább a gyors, reflexszerű felismerésekre épít. Szükség is van rá, mert a gravicikli nem túl gyors, a célzás is ragadós átmenetekkel és tehetetlenséggel bír (akárcsak több mechás játékban), így célszerűbb csak kábéra kijelölni, hogy merre támadjon a csapat, aztán ha elindul a daráló, akkor jöhet a precízkedés…

Amire szükség is lesz, a játék ugyanis meglepő nehézségi tüskéket dob be, főleg a védekezős checkpointok környékén, ahol hullámokban jönnek az ellenfelek, nekünk pedig helyt kell állni egy esemény beindulásáig. Normálon is be-be tudott szívatni néhány ilyen szakasz, de persze lehetetlen kihívással nem találkoztam. A pályák jól épülnek, fokozatosak, 40-50 percre hangolva van idejük kibontakozni és ívet bejárni. Van hogy egyedül kezdünk, majd összegyűjtjük magunk köré a csapatot, máskor pedig full felosztásban törhetünk előre, mindjárt a pálya elejéről. Ilyenkor vadul megyünk előre, nincs aki megállítson minket, ezzel pedig lelki kárpótlást kapunk az előző pályán utolsó cérnaszállal túlélt arénaharc után. A pályák előtti átvezetőkben és hub-szobákban indítható dialógusokban ismerhetjük meg a szökevény csapatunk sztoriját, ahol mindenki agya robottestbe lett beépítve. A sztori egyfajta western-vonalat követ, de nincs igazán jól kidolgozva a világ, inkább a karaktereket fogjuk megkedvelni, mint az űropera-szintet elérni csak áhító központi konfliktust. Romer Shoal is érdekes karakter, érdekes szinkronhanggal - a játék nem szokványos megoldásait csak fokozza a szereplők egyedisége, mondhatni furcsasága is. (Szintén érdekes adalék, a főszereplő a nevét egy New York-i világítótoronyról kapta...)

Kár, hogy a tényleges megvalósítás viszont már messze nem ennyire üdítő. A pályák még csak-csak kinéznek valahogy, de végig olyan érzésed lesz, mintha a Titanfall és a Mass Effect furcsa keverékében kavarnál, előző generációs mércével szemlélve. A pályák közötti előre eltárolt (in-engine) átvezetők még egész jók, de a huboknál való beszélgetős szakaszok statikus mivolta tizenöt éves lemaradásban van. A merev menük és egyszerű prezentációs megoldások archaikusak - mintha csak a játék ebben is követné az általános japán mechás játékok száraz mivoltát. A sztori mivolta és a pályák generikus képe is annyira másodlagos élménytényező, hogy inkább a dinamikus akció lesz az, ami rajta tart a játékon, és a fegyverek, fejlődés, taktikai lehetőségek szögéből keresed majd a szórakozást. Szerencsére ezt meg is találod majd a játékban, de ehhez át kell magad küzdeni a fenti korlátokon - a Disintegration semmiképp sem a Call of Dutyval vagy az új AAA lövöldével mérhető össze. Bár egy ilyen felállásban a multi menthetné a menthetőt - de ezt teljesen elengedte a fejlesztőcsapat és a közösség is. A megjelenés környékén tudtam egy estét végigjátszani multiban, azóta sem sikerült aktív meccset találni. Hogy milyen volt a többjátékos mód? Lassú, darabos, kiegyenlítetlen - sajnos a fegyverek mechanikái, és a lassan csökkenő HP csíkok nem segítenek a tempó kialakításában, ehhez pedig lassú gravicycle hajók és csak minimális fejlődési, kozmetikai apróságok társulnak. Pedig az egyes frakciók, és a velük érkező skillgyűjtemények érdekesek lettek volna. Mi kéne a multinak? Egy masszív újrahuzalozás a mechanikák terén, és egy esetleges F2P modell. A kampány pedig leválhatna erről az oldalról és félpénzen szép sikereket érhetne el a letölthető címek felhozatalában.

Mint láthatjátok, abszolút pozitív szemlélettel ültem le minden egyes alkalommal a játék elé, és a kezdeti összecsiszolódás után meg is találtam a nézőpontot, aminek segítségével a játék megadta a stílushoz illeszkedő szórakoztatást. A furcsaságai, olykor esetlen megoldásai csak fokozzák a szimpátiát, de mindig beüt valami régies, darabos aspektus, ami miatt a játék nem tud 2020 szintjén igazán kibontakozni. Sokat merengtem a ponton is, a single kampányra bátran tolnék még egyet felfelé, de a multiplayer jelenlegi helyzetében nem lehet magasabban értékelni a játékot. Reméljük annyi sikert elér majd, hogy Romer Shoal és az ember-robot társadalom technikai dezintegrációjáért küzdő lázadók sztorija folytatódjon - van potenciál a hősökben és az egyedi játékmenetben is.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

11 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

19 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==