[Előzetes] Comanche

Comanche

LotharFuchs Róbert2020.03.24. 17:00

A veteránoknak biztosan nem kell bemutatni, de mindenki más kedvéért: a Comanche egy 1992-ben indult sorozat, melyben az emblematikus (ám prototípus stádiumban ragadt), RAH-66 Comanche helikopter pilótájaként kellett szitává lőni / darabokra robbantani minden ellenséget. A fejlesztő Novalogic nem csak azért lehetett büszke a munkásságára, mert hiánypótló játékot alkotott, de azért is, amit anno a Voxel Space nevű grafikai motorjukkal elértek (és most erőt kellett vennem magamon, hogy a vicc kedvéért ne rotornak hívjam). A műfajra akkoriban jellemző, vektoralapú látványvilágot alaposan felrázta a terep forradalmi ábrázolása, és már ez önmagában elég lett volna a hírnévhez. De a biztonság kedvéért még megfejelték a szimuláció és az árkád egészséges keverékével, ami a nagyközönséggel is megszerettette a virtuális helikopterkedést.

És hogy ez ma miért releváns? Mert a széria szemmel láthatóan ugyanabban a szellemben folytatódik, amiben 1992 és 2001 között az aranykorát élte. Kezdésnek máris az egyik legfontosabb elem, az irányítás. Három profil közül lehet választani. Bevallom töredelmesen, hogy nem voltam túl kitartó a két haladóknak szánt beállítással (egér+billentyűzet felállással), de csak azért, mert a kezdőkre szabott opció - ha kisebb módosításokkal is, de - tökéletesen elégnek bizonyult. Egyjátékos és multiplayer (!) módban egyaránt. Nagyjából egy óra gyakorlás után már magabiztosan kezeltem a prototípust, az AI és a legtöbb emberi ellenfél legnagyobb bánatára. Ez azonban elsősorban nem az én érdemem, hanem a jól skálázható irányításé. Pont ezért azonban a kezelhetőségnek kizárólag az árkádosabb oldalát ismerhettem meg. Profi módban, botkormánnyal gyanítom élethűbb élményt nyújt, de ezt biztosra mondani nem tudom.

Azonban a szimulációtól való távolodás sem szabad, hogy nagy meglepetés legyen. A sorozat az évek múlásával mindinkább ebbe az irányba haladt, az akció maga pedig sosem volt élethű leképzése a valóságnak. Nagy tűzerő, végtelen lőszer, és természetesen a gépek strapabírása mind-mind a könnyedebb szórakozást célozzák meg. Miután egy Early Access állapotú játékról van szó, olyanokra most nem fecsérelnék sok szót, mint a menü fapadossága, a befejezetlen single kampány, a külső nézet (vagy bármilyen más, pilótafülkén kívüli nézet) hiánya, a multiplayerben elérhető 5 helikopter közti balansz, vagy a döcögős matchmaking. Ezek mind a korai állapot velejárói, amiket nem lenne fair felróni neki. Amit viszont igen, az a(z eddig látott) single kampány erőtlensége. A pályatervezés teljesen lineáris és csőszerű, ami sokszor pont az élvezetes és szabad manőverezésektől fosztja meg a játékost. Az AI érdemi kihívást nem tud nyújtani, ráadásul sokuk szinte teljesen statikus. Mivel itt csak egy helikopter érhető el az ötből, az arzenál nagy része kispadról nézi az eseményeket. A támogató feladatokra kitalált újítás, a drón indokolatlanul sokat van szerepeltetve, hogy elnagyolt épületek belsejében kicsit lövöldözzünk, aztán kapcsolókat nyomkodjunk vele. És bár ez a legkisebb gond, de a dialógusok B kategóriás akciófilmeket idéznek. Amennyiben a tutorial kitolt részeként tekintek erre az egy küldetésre, úgy elfogadható, de manapság ennyi már nem elég. Nagyon remélem, hogy a jövőben a többi misszióval majd rám cáfolnak, ugyanis a multiplayer ezzel szemben kifejezetten élvezetes volt.

Ami nem is csoda, hiszen saját bevallásuk szerint a többjátékos mód erősebb fókuszt kap. A pályák 4vs4 csatákra lettek tervezve, és minőségben, lehetőségekben össze sem hasonlíthatóak a single-ben látottakkal. Bőséges tér, sziklatornyok, barlangrendszerek, hegyek és völgyek olyan összetételben, amin mind vizuálisan, mind mechanikai értelemben érződik a tapasztalat, a vízió, és úgy általánosságban a törődés. A felhők például rejtekhelyként szolgálnak, a drónokkal pedig jóval kevesebb, de fontosabb feladatokat végezhetünk el annak fényében, hogy épp melyik pályára sorsolt. Az akció gyors, mégis a terep egy ügyes pilótának sok taktikai húzást tud kínálni, az öt helikopter egyedi karakterisztikája és felszerelése pedig egy változatos kasztrendszert ígér. Az egyensúllyal még lesz teendőjük, de a mindenki számára egyből elérhető Prototípus már most egy szolid gép minden szituációban. Az egyetlen igazi negatívum az, hogy (egyelőre) nem játsszák elegen. Egy-egy meccs elindítása még csúcsidőben is perceket igényel, és nem ritka, hogy ekkor is csak a teljes létszám töredékével sikerül. A végleges verzió ezen remélhetőleg változtatni fog, ám nem tudok nem aggódni a Comanche-ért: a multi orientált rétegjátékoknak mindig nehéz dolguk van, ha nem F2P-es, mikrotranzakciós modellel vágnak bele. Márpedig a fejlesztői ígéretek alapján az utóbbihoz bottal sem akarnak nyúlni, vagyis marad a fix árcédulás stratégia. A single után még talán ki is nevettem volna őket, a összkép ismeretében viszont már határozottan szorítok nekik.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

10 órája

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

19 órája
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

1 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

1 napja
16

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

2 napja
44

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

2 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

3 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

4 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

6 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

7 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

8 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

8 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

9 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

9 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

9 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3