[Teszt] Lost Ember

Lost Ember

mcmackoGéczy Attila2020.01.04. 16:16

Miután a test meghal, a lélek a Fény Városába készülődik. Persze ehhez tiszta élet kell, beteljesült célok, a természet és a személyiség harmóniája. Mi történik azokkal, akik nem így éltek? Nos, kóbor állat formában keresik az utat felfelé, vagy segítő lélekként próbálnak saját életük repeszeiből összeállítani egy tanulságot, miközben segítenek a náluk elesettebb lelkek útjain. A történetünk elején egy kóbor fénylény keresi az igazságot, közben pedig összeakad a Farkassal, aki megérti a fecsegő gömb beszédét. Ketten közösen indulnak útra, miközben magukkal, az előző életükkel, és az eléjük táruló úttal is meg kell küzdeniük, hogy végül a Fény Városa megnyíljon előttük.

Az hiszem Ueda mester az ICO-val olyan maradandó alkotást tett le az asztalra, amit így közel húsz évvel (huh) a megjelenése után is sokan idéznek. Idő közben jött persze egy Journey, egy Abzú, egy Rime, és legutóbb az Arise próbálta hasonló módon keverni a környezeti metaforákba rejtett felfedezést az egyén drámájával. A Lost Ember is ezt a vonalat folytatja, ráadásul a szemtelenül fiatal fejlesztőstúdió megtalálta az egyéni ízt és az újdonságot is a felhozatalban. A Lost Ember farkasa ugyanis a fénylény segítségével képes más állatok bőrébe bújni, ezzel pedig az élmény lendülete eddig nem látott irányokba tud elindulni.

Játékmenet terén tehát adott a képlet: farkasunk irányításával töltjük majd az idő javát, miközben relatíve nagy nyíltsággal felruházott terepeken keressük a továbbhaladás irányát, olykor emlékfoszlányokból rakjuk össze a múltunk szeletkéit, és a kulcspillanatokban átbújunk más állat bőrébe. A wombattal járatokat derítünk fel, a nagyra nőtt ászkák a föld alatti közlekedésben segítenek, de a természet több pompás teremtménye is segítségünkre lesz. Kanárik, papagájok, elefántok, pisztrángok… A sort nem folytatom, mert még a végén spoilerbe szaladok. Minden állat saját irányítással, saját képességgel rendelkezik, a pályatervezők pedig szépen rájátszanak ezekre a lehetőségekre. Mi több, a főbb felderítős szekciókat mindig valamilyen állathoz köthető, emlékezetes akciószakaszok kötik össze, amelyek kellemesen variálják a farkasos szakaszok tempóját. Változatosság terén a játék első harmada után érezhető némi visszafogottság, de nem sokkal a játék fele után beindul megint a verkli, hogy az utolsó harmadban le se tudd tenni a kontrollert. A fentiek mellett a felderítés és gyűjtögetés is fontos szerepet kap. A Lost Ember a dráma és a természet szépségének ünnepe mellett egy collect-a-thon címet is magában rejt. Letűnt korok, a dél-amerikai civilizációkra hajazó régi népek romjai, használati tárgyai (néhány vicces gaming hivatkozással), gombák, legendás állatok várják a felderítésüket.

Megmondom őszintén, a Rime játékmenetében anno pont a gyűjtögetés frusztrált, ami elvonta a figyelmem a célról, és a környezeti elemekbe rejtett történetmesélésről. Na, itt annyi mindenre lehet vadászni, hogy elég hamar elengedtem a tárgyak megrögzött űzésének az igényét. Ezzel a Lost Ember mechanizmusai mögött rejlő egyik feszültségforrás megszűnt, de így is képes voltam örülni minden talált apróságnak - hiszen a szélesre húzott terepek zugainak felderítése mindig hozott magával valami jutalmat. A másik frusztráció a kamerakezelésből, és az olykor kicsit túl tágra nyújtott terepből származott, de ezek egyike sem hagyott maradandó nyomot bennem. Sokkal zavaróbb volt viszont a pályaszakaszok közötti töltögetés, ami olykor másodpercre is megakasztja a folyamatos, légies animációkat, a flow-szerű irányítást. Emellé társul az Xbox One X-en is érezhető dici-döcögés, ami valószínű szintén a memóriakezelésből származik, mivel a képfrissítés amúgy végig folyamatos.

Képek nem adják át, hogy a Lost Ember mennyire gyönyörűen tud kinézni. A tájak, a levelek, fűszálak félelmetesen, olykor hidegrázósan durva látképeket nyújtanak, köszönhető ez a nagyszabású méreteknek és a kiválóan rendezett terepeknek. Persze közelről szemlélve rengeteg alacsony felbontású textúrával és darabos tárggyal találkozhatunk, de mit számít ez, mikor papagájrajként hullámozva velünk hullámoznak a faágak. Farkasként felzavarjuk az éjszakai mező fűszálai közt szunnyadó szentjánosbogarakat, akik utána megfestik a sötét tájat. Pisztrángként velünk mozog a hínárerdő, elefántként recsegve hajlanak el előlünk a bambuszágak. Persze ahhoz hogy az embert elragadja a természet, kell egy kis érzékenység, de a Lost Ember minden téren segít abban, hogy hamar elragadjon minket a könnyed, lazult állapot. A zenék nyugalmas dallamokkal operálnak, a hangkép szintén remekül illeszkedik a prezentáció többi magasztos eleméhez.

A Lost Emberrel töltött órák alatt az jutott eszembe, hogy valószínű ilyen lenne korunk Ecco-ja, kiszélesített állatsereggel. Hogy bár feltűnnek ismerős mozzanatok, és a műfajra jellemző pátoszos túlzások, azért a fiatal Mooneye tehetségek bőven képesek voltak a cikk elején felsorolt játékokhoz hozzátenni valami sajátot. Hogy néha igen is kellenek ezek a nyugis, enyhén dagályos, de minden ízében szenvedélyes címek. Bár lehetne kicsit szigorúbban is hozzáállnom, a csodálatos zárósorok, és az azóta eltelt idő során felmerülő gondolataim meggyőztek arról, hogy a műfaj következő emlékezetes darabjával van dolgom. Csak bízni tudok abban, hogy a fejlesztőcsapat számára ez csak az első lépés a fényes panteon felé vezető úton.

***Lost Ember | Platform: PC, PS4, XO (tesztelt), később Switch |

Ár: 10.400 HUF(XO) Kiadó / Fejlesztő: Mooneye Studios |

Megjelenés: 2019. november 22.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

1 napja

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

1 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

2 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

2 napja
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

3 napja
45

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

4 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

4 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

5 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

7 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

8 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

9 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

9 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

2025.06.26.
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2025.06.26.
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3