[Teszt] D&D Classics (Baldur I-II, Icewind Dale, Planescape: Torment)

D&D Classics (Baldur I-II, Icewind Dale, Planescape: Torment)

mcmackoGéczy Attila2019.11.10. 23:00

Végigtekintek a főoldalon, és azt látom, hogy az egykor PC-n kiváltságos műfajok vígan élnek a mai napig, sőt, olykor konzolokon is sikeresen vetik meg a lábukat. Már csak néhány Infinity-motorral készült játék hiányzik, horkanhat fel az egyszeri olvasó, a Gamer365 pedig teljesíti is a kívánságát, mindjárt négy Infinity-klasszikussal. A Baldur's Gate I-II, a hozzájuk tartozó DLC-k (a 2016-ös Siege of Dragonspear-el egyetemben), valamint a Planescape: Torment és az Icewind Dale: Enhanced Edition jártak a tesztműhelyben. Ezek a csomagok így, a felsorolás mentén, kettesével kaphatóak konzolra, így ha valaki beruház az egyik duplázó pakkosba, az garantáltan egy-kétszáz óra feletti játékidővel számolhat. Ezek a címek ugyanis nem vicceltek a maguk idejében sem - annyi tartalmat zsúfoltak az eredeti fejlesztők (Black Isle és Bioware) a játékokba, amelyek ma is vígan elmennének egy korszerű szerepjátékban.

Kezdjük ott, amire mindenki kíváncsi, és amely pontok univerzálisan értelmezendők mind a négy játékra. Avagy, hogyan is másztak át ezek a címek PC-ről konzolra? A Beamdog egyszer már kiváló munkát végzett - a felújított változatok a gondos, aprólékos munkának köszönhetően már évekkel ezelőtt ismét meghódították a régi rajongókat. Ugyanez az érzés, a portolási munka alázatos elismerése a konzolos verziók indítása után is elönti az embert. Figyelmes UI finomhangolások és grafikai lehetőségek sora várja a játékosokat, melyek értelemszerűen és intelligensen lettek konzolra áthangszerelve. Tévé-nappalimérettől függően skálázhatóak a betűk, a menük pillanatok alatt elérhetőek az okos gamepad kiosztásnak köszönhetően. Zoomolhatunk ki-be, mintha nem lenne holnap, és a pre-renderelt háttér olykor kaotikus áttekintését is segíti néhány okos furfang a felhasználói interface szerves részeként. Meglepett, hogy a karaktereket, mint egy csapatot, kvázi az analóg karral együtt irányíthatjuk. Persze messze van ez a fajta irányítás a point and click szemlélettől, és ez a rendszer olykor útkeresési galibákat is tud okozni, de mégis sokkal konzolosabb lesz így az összkép. Persze hiába van pause, meg újszerű kontrol, olykor azért problémákkal is találkozhatunk - az elénk terülő tárgyak kijelölése néha például problémákat tud okozni, és sok a statikus elem - mondom ezt OLED TV tulajként. Megmondom őszintén, ezt a szövegmennyiséget a tévé előtt amúgy is nehezemre esik olvasgatni. A Beamdog még arra is vette a fáradtságot, hogy különböző D&D szabályok szerint sorolja a nehézségi szinteket, de messziről jött embernek ez ma már esetleg keveset mondhat. Kellő elhivatottsággal ezeket a problémákat (amelyek az eredeti forrásanyagoktól származnak) meg lehet ugrani. De hangsúlyozom még egyszer: kellő elhivatottsággal.

A játékok viszonylagos öregsége például szintén megosztó lehet. Hiába tett meg mindent a Beamdog, azért a televízió előtt tényleg más mondjuk egy Baldur 2-t látni, mint annak idején a 14'-es CRT monitorunk előtt. Fontos látni, hogy míg pár éve vígan újrakezdtem egy IWD partyt az Enhanced Edition megjelenésének idején a laptopommal, most ugyanezt már Xbox előtt szinte csak a teszt kedvéért tettem meg. Persze az első pillanatokban nagyon lelkes voltam, de tudjátok, amikor elmélyülős-szöszmötölős PC-s játékélményre vágyom, az egész más, mint amikor a kanapéba huppanok le valami élményszerűt keresni. Félreértés ne essék, a négy Infinty-játék most is ténylegesen élményszámba megy.

A Baldur első része (bár ez tűnik a legkopottabbnak mind közül), bemutat egy olyan kezdetet, amire a mai napig építkezik az ipar, például a sok szinten elismert Pillars of Eternity sorozat formájában. A Baldur 2 megtolja ezt az egészet egy már-már ünnepélyesen durva tartalommal és helyszínválasztékkal. Itt kapunk egy olyan sztorit, aminek a mellékküldetései is gyakran akkora és olyan minőségű térképekre terelnek, amelyekre annak idején sok más RPG főszála is irigykedett volna. Aztán jön a Torment, aminek az első órájában már tízszer lehidalsz, olyan dumákkal és akkora hangulattal találkozol. Tudod, ez az a játék, ami nélkül a Disco Elysium sem lett volna az év GOTY várományosa. Aztán ott van az akciósabb, egyenesebb Icewind Dale. Olyan hangulattal és északi környezettel, ami besírósan szép, és elmesélhetetlenül mesés, mind a mai napig.

Szóval ebben a kettősségben kell magunkkal és a négy játékkal zöld ágra vergődnünk. Még egyszer mondom, a Beamdog maximális lelkiismerettel végezte a dolgát. Egyszerűen nem tudom, hogy lehetett volna ettől okosabban áthozni a televízió+gamepad kényelmére az Infinity játékok legjavát. Sőt, amint látjátok, a programok értékei nem vesztek el - ezek vérbeli klasszikusok, rettentő súlyos, iparági alapokat hozó és rengető minőséggel. A rengéseket a mai napig érezzük, még ha nem is tudjuk, hogy annak idején ezek a formulák honnan származtak. Csak ugye az a fránya kényelmes habitusunk ne lenne. Ezeket a címeket nem feltétlenül a tévére teremtették. Ha nyomultál a Pillars-szal konzolon, vagy ha nagyon vágysz a régi élményekre a kedvenc Xboxod, PS-ed vagy Switch-ed mellett (Ez utóbbin nincs touch-irányítás, ami nagy hiba!), főleg akkor érdemes az árában sem szerény Enhanced Edition kiadásokat behúzni. Csak aztán vigyázz, nehogy falakba fuss, vagy túl hamar elvessz a részletekben.

A Baldur játékok, az Icewind Dale és a Torment is meghálálja a rétegekben való áskálódást. Ám, hogy ezt konzolon, PC-n vagy inkább tableten/telefonon teszed, az immár szokás, vágy és pénztárca, nem pedig elérhetőségi korlátok kérdése.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

15 órája

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

23 órája
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

1 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

1 napja
16

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

2 napja
44

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

3 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

3 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

4 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

6 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

7 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

8 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

8 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

9 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

9 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3