[Teszt] QUBE 2
Kapcsolódó játék: QUBE 2 (pc)
Eddig 5 hozzászólás
siklara
2018. April 17.
Tuesday 15:45
Éveken át figyelemmel kísértük a Toxic Games belsõ nézetes sci-fi fejtörõjének, az elõdjén minden tekintetben túlmutató QUBE 2-nek a fejlesztését, amely most tavasszal végre megjelent, és nagyon kellemes meglepetést okozott.



Az egyetemi projektbõl önálló játékká kinõtt QUBE mögött még egy csupán három fõs brit baráti társaság állt, akik mostanra Toxic Games néven egy kilenc állandó tagból álló hivatásos indie csapattá bõvültek, és pontosan tudják, hogy elsõ játékuk a kiváló fejtörõk ellenére több hiányossággal bírt. A helyszínek meglehetõsen sterilek és egyhangúak voltak, a grafika és a dizájn nem sok figyelmet kapott, és minimális történet is csak utólag, a Director’s Cut kiadással került a játékba, így aztán volt hová fejlõdni.

A bõ három évig készült QUBE 2-t tavaly és tavalyelõtt is kipróbáltuk gamescomon, miközben a fejlesztõkkel is beszélgettünk a látottakról, amelynek tükrében különösen érdekes volt látni, hogy a korábbi demókból pár dolog – például a halálos lézer – végül nem került be a végleges játékba, amelyre egyébként már korábban is vethettünk egy alapos pillantást. Ami maradt, az az Unreal Engine 4-gyel elért áll leejtõs grafika és a továbbra is minimalista környezetbe csempészett természet, amelyre a legszembeötlõbb példa a gyönyörû oázis jelenet a vörös levelû fával, de az egyik helyszíntípust is fû és növények borítják. Maradt a high-tech kesztyû, amellyel kockákat manipulálhatunk, ezek pedig legalább olyan elengedhetetlen társaink a továbbjutáshoz, mint a Portal Companion Cube-jai, ráadásul többféle színben érkeznek és eltérõ tulajdonságokkal rendelkeznek.



Belsõ nézetes sci-fi logikai játékoknál szinte trenddé vált a nõi fõhõs (ld. pl. Portal 1,2 The Turing Test), és ez ezúttal sincs másképp: az idegen bolygón magához térõ és részleges emlékezetkieséstõl szenvedõ régészt, Amelia “Millie” Crosst irányítjuk, aki egy bizarr architektúrájú komplexumban tér magához, ahonnan a célja természetesen a kijutás, és végsõ soron a hazajutás. Céljai eléréséhez az útja fejtörõkkel ellátott termeken keresztül vezet, amelyekben vagy egy központi reaktor aktiválásához szükséges számítógép elindítása, vagy a Portal test chamberjeihez hasonlóan a kijárat megközelítése a feladat. Ezek teljesítésében a spéci kesztyûnkkel manipulálható színes kockák lesznek a segítségünkre, amelyeket az erre kijelölt, a padlón vagy a falon elhelyezett négyzet alakú felületeken tudunk létrehozni.

Ha kesztyûnk alap kék funkcióját használjuk, egy ugródeszkaként szolgáló kék négyzetet hozhatunk létre, majd késõbb megszerezzük a piros és a zöld upgradet is. A piros kockát a falból vagy talajból tudjuk “kihúzni”, mint egy fiókot, tehát ha például egy interaktolható négyzetre állva kesztyûnkkel abból piros felületet csinálunk, majd aktiváljuk, az liftként egy adott magasságig emel minket. A zöld felületbõl egy zöld kocka hozható létre, amelyet használhatunk lépcsõfoknak, de akár ajtók betörésére is, és szintén fontos része a gyakran fizikára épülõ fejtörõknek, hogy a kockákat önerõnkbõl ugyan nem tudjuk mozgatni, azok viszont interakcióba léphetnek egymással. Ha van például a falon két interakcióra alkalmas négyzet és az egyik a másik alatt van, akkor ha alulra létrehozunk egy kék felületet, felülre pedig egy zöldet, amibõl kihúzunk egy zöld kockát, akkor az a gravitációnak engedelmeskedve elkezd leesni, ám esés közben a kék felület ellöki a faltól. Késõbb elõfordulnak mágneses felületek is, amelyek pólusa állítható, így aszerint vonzzák vagy taszítják a közelükbe kerülõ zöld kockát vagy egyebet (néha vannak golyók is!). A mágnesek mellett új bonyolító tényezõként megjelennek még a forgatható platformok, a nagyteljesítményû ventilátorok és az olaj fecskendõk is – ez utóbbiak megnyitásával ha „meglocsolunk” egy zöld kockát, az nem csak csúszós lesz, de gyúlékony is, néhány ajtót ugyanis csak tûzzel lehet kinyitni.

Leírva talán bonyolultan hangzik, de a QUBE 2 egyik legnagyobb erénye, hogy nem csak az irányítást, de a kesztyû képességeit is pillanatok alatt elsajátítjuk, annyira intuitív az egész, ugyanakkor a limitált eszköztár ellenére meglepõen összetett fejtörõket fogunk megoldani, amelyek fokozatosan vezetnek rá a kockák, mágnesek, a tér és minden egyéb tényezõ felhasználására. A legjobb, hogy bár néha becsúszik egy-egy meglepõen könnyû feladvány is, sokszor nem a szokott módon nehezednek a feladatok, hanem csak az alkotóelemek és a körülmények vannak újszerûen összekombinálva, amelynek hála sok „Ja hogy ilyet is lehet??” heuréka-pillanatban lesz részünk. A tizenegy fejezetre tagolt történet fináléjában azért persze szerepel a kötelezõ gigászi és komolyabb gondolkodást igénylõ feladvány, amelybe mindent belepasszíroztak, amivel addig csak találkozhattunk.

Néhány saját kép a tesztelt PC változatból.

Bár eleinte inkább a történet nagy kérdései visznek elõre, amelyek elsõsorban Millie és egy õt rádión keresztül segítõ sorstárs, majd egy rejtélyes hang között lezajló párbeszédekbõl áll össze, idõvel a cselekmény idõvel amellett is veszít a súlyából, hogy a szinkronszínészek kiváló munkát végeztek (Tamaryn Payne nem csak a DOS2 Lohse-jeként, de kétségbeesett tudósként is szuper). Az igazi fõszereplõk itt végig a sikerélményt adó feladványok, amelyek megoldásának jutalmaként rendszerint kapunk egy-egy újabb infómorzsát arról, hol vagyunk, mi történt, és részben a kockakövekkel kirakott építmény titkai is feltárulnak. Az olykor elénk táruló látvány miatt szintén érdemes megerõltetni a szürkeállományt, hiszen a készítõk nagyszerûen kihasználták az Unreal motor erõsségeit, vagyis elképesztõ fény-árnyék hatásokban és már-már igézõen rücskös, karcos és csillogó felületekben gyönyörködhetünk a színpompás folyosókon, termekben és nyílt tereken. A sztori jelentõsebb fordulópontjainál, például a komplexum struktúráját átrendezõ reaktorok aktiválásakor zene is felcsendül, de a nyomasztó csend legalább ugyanennyire passzol az 5-6 órás sci-fi kaland hangulatához, amely kétféle befejezést is tartogat.



A QUBE 2 az a folytatás, amelybe kockázat (höhö) nélkül is nyugodtan belevághat bárki, mert nem csak elõdje eredeti alapötletére és ötletes fejtörõire épít azokat példásan továbbfejlesztve, hanem gyakorlatilag minden téren látványos (ó, az a látvány!) elõrelépést tett. A mûfajt nem reformálja meg és egy kicsit talán rövid is, de egy rendkívül átgondolt és élvezetes új tagja azon intelligens játékok szûk csoportjának, amelyeket elkerülhetetlenül és nem fair módon a Portalhoz hasonlítunk. Bármi is lesz a Toxic Games következõ dobása, izgatottan várom!

QUBE 2 | Platform: PC (tesztelt), PS4, One
Kiadó: Trapped Nerve Games | Fejlesztõ: Toxic Games
Megjelenés: 2018. március 13. | Ár: 24.99 EUR

[15] Joel1970
Mar 26., Tuesday 4:23 #5
Jó játék,éppen most játszok vele.Informatív a teszt is.
TENYÉSZBIKA VAGYOK!!!!!!!!!!!!
Apr 18., Wednesday 13:25 #4
Válasz madball (#3) üzenetére
Hajrá! Mivel csak 5-6 óra hosszú, arra is ideális, hogy úgy érezd, végre befejeztél valamit, nekem legalábbis nagyon jól esett a szintén gigászi backlogommal.
"We chose to live the only life available to those who would truly be free. We are Thieves."
[6] madball
Apr 18., Wednesday 13:07 #3
Válasz siklara (#2) üzenetére
Köszi, akkor az elsõt kihagyom és kezdem ezzel, túl hosszú a backlog így is
XBL Gamertag: madball66 , Switch: SW-0529-2537-1987
Apr 18., Wednesday 12:39 #2
Válasz madball (#1) üzenetére
Mivel az elsõben csak egészen minimálisan volt történet, nyugodtan vágj bele. Egy-két visszautalás van, de azokat is megmagyarázzák, illetve nincs is nagy jelentõségük.
"We chose to live the only life available to those who would truly be free. We are Thieves."
[6] madball
Apr 18., Wednesday 11:27 #1
Érdemes az elõzõ rész ismerete nélkül nekiállni, vagy elõbb pótoljam az elsõt?
XBL Gamertag: madball66 , Switch: SW-0529-2537-1987
QUBE 2 adatlap

Kiadó: 10tacle studios
Fejlesztõ: 10tacle Studios
Megjelenés: 2018. Mar 13.
Kategória:
Online játékmód:

A szerkesztõség értékelése:
8
Ami tetszett
+ szemkápráztató grafika
+ az elõdjénél jóval sokszínûbb helyszínek
+ változatos és egyre összetettebb fejtörõk
+ a régi alapötlet és eszköztár kreatív kibõvítése
+ nagyszerû párbeszédek és szinkronok
+ többféle befejezés
Ami nem tetszett
- kissé sablonos történet
Olvasói értékelés: 5 (1 szavazat)
Ez a játék nem jelent meg másik platformon

5 | [Teszt] QUBE 2

Éveken át figyelemmel kísértük a Toxic Games belsõ nézetes sci-fi fejtörõjének, az elõdjén minden tekintetben túlmutató QUBE 2-nek a fejlesztését, amely most tavasszal végre megjelent, és nagyon kellemes meglepetést okozott. Kissé megkésett Kockás tesztünk következik.
Tovább a játék adatlapjára / fórumába
Friss hírek

188 | [Nyerd meg!] Adventi játéksokadalom - RAGE 2 (PS4 & XO)

Száncsengõ, csinglingling, bangbangbang, vrummvrummvrumm! A karácsony már az ajtón kopogtat, a Gamer365 pedig az utóbbi évek jó szokásához méltó módon beizzítja az adventi nyereményjátékát! Jöhet egy jó dupla? Mondjuk Rage 2 Playstation-re és Xbox-ra?

17 | Gamer365 Podcast 2019 november

Kipihentük az õszi fáradalmat és új lendülettel vetjük bele magunkat a szezonba. A novemberi podcastünkben ráadásul egy nagy visszatérõt is köszönthetünk. A podcastbõl kiderül, hogy milyen Schrödinger Shenmue 3-ja, és aurális tekintetben is új vizekre evezünk. #nospoiler

pc 1138 | [Nyerd meg!] Nyári játékesõ - Lezárás

Bár a nyárnak hivatalosan vége, még van pár finomság, amit kipörgetünk, pláne amíg süt a nap. Az ördögi Dante helyett új hõs jelentkezik be a kúl démonverõ szerepére, a játékát pedig kisorsoljuk. A nyereményjátékban megfáradt Robotmajom most visszavonul, de nem sokáig!

5 | Final Fantasy VII: egy évnyi kiváltság

Fény derült a remake idõleges exkluzivitására.

pc,xbox1,ps4,wiiu,mob 2 | Minecraft Bedrock: együtt jobb!

PC? Xbox? Playstation? Switch? Mobil? Mindenki együtt!

6 | Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary Bundle

Igazak voltak a pletykák! Érkezik a két legenda ráncfelvarrása.

5 | Jöhet az új BioShock?

Külön erre a célra nyit stúdiót a 2K!

0 | The Suicide of Rachel Foster: Ragyogás újratöltve

Érdekes koncepció, rejtélyek, kaland, rettegés.