[Teszt] WRC Generations

WRC Generations

StingerCsere Krisztián Gábor2022.11.06. 09:55

Találó névválasztás a franciák leköszönő ralijátékának címe, már átvitt értelemben is: egyrészt valóban mérföldkő, mert két konzolgeneráción keresztül cipelte a FIA népszerű szériájának súlyos bizonyításvágyát, másfelől a jövő évtől tényleg átadják a stafétabotot a brit kódmestereknek, akik köztudottan a második legkiválóbb szaktudorai a zsánernek (Asimov - Clarke után szabadon - a szerk).

Nem tudom eldönteni, melyik a kevésbé fájó gondolat: egyrészt őrülten kíváncsi vagyok, hogy a DiRT Rally-t gondozó Codemasters a sok éves várakozást követően végre hova repíti a franchise ázsióját a hivatalos licensznek köszönhetően, másrészt… rendkívül sajnálom a dolgot, mert tényleg elképesztő életpályáról tett tanúbizonyságot ez a párizsi csapat, mikor a megrendítő lelkesedésükkel anno átvették a középszer alsó fertályát súroló olasz Milestone-tól a stafétát 2014-ben. Már a következő évben látni lehetett, hogy a WRC5-tel végre elindult egy dinamikus fejlődés a franchise ázsióját illetően, amely évről-évre feljebb tornázta, mi több - idén egyértelműen utolérte a rivális tartalmi és minőségi színvonalát.

A Kylotonn Racing a tavalyi WRC10-el és az idei búcsúlevélként kezelt WRC Generations játékaival egyértelműen szintet lépett, a sport és a játékfejlesztés (de még a stafétát átvevő fiúk) iránti tiszteletét leróva is nagyszerű játékot raktak össze zárszó gyanánt. Szerencsére jövőre sem maradunk Kylotonn autóverseny nélkül, mert ugyan más lesz a körítés, de a Test Drive szériában fognak várhatóan újat alkotni. Tíz esztendőt után veszik fel a legendás sorozat legújabb hongkongi open-world szálát az Unlimited Solar Crown című projekttel, de ez már egy másik másik történet... elhagyva az ilyenkor szokásos bevezetést és felpörgetést, lássuk miben is csúcsosodott ki a 2022-es év hivatalos FIA WRC raliszimulátora.

Generációk

Tartalmilag mindenképp páratlan játékkal állunk szemben: a korábbi epizódokban szépen kicsúcsosodott játékmódok alapjául több, mint 750 km-nyi egyedileg tervezett pályaszakasz áll rendelkezésre, amely egészen elképesztő - 22 ország (ebből 13 az idei, a többi korábbiakból származik) aszfalt - murva - hó - jég - por- és sárcsíkjait öleli fel. A 2022-es bajnokság változásait lekezelve, az újratervezett svédországi ralibajnoksággal ráadásul hat új speciális pályaszakaszt is kapunk, amely bár nagyon élvezetesre sikerült, számszerűleg bizony eltörpül a 165 különböző időalapú versenyhelyszín mellett. (Szemfülesek azért ki fogják szúrni, hogy egy apró töredéke a felhozatalnak korábbi epizódokból felismerhető, némileg átvariált pályaszakasz, de annyi baj legyen.) Annyit azért érdemes megemlíteni, hogy a svéd rali nem csak a WRC Generations, de az egész WRC széria egyik legszebb és leginkább élvezhető havas környezete: nem túl nehéz, kellemes mennyiségben váltja magát a gyorsasági és technikai szakaszok száma és gyönyörű az egész összkép is. Svédország erdei, tavai, mezői nappal is csodaszépek, de az éjjeli tábortüzek fénye, a szurkolók reakciója, a fák között átszűrődő fények valóban páratlanul festenek egy autós játékhoz képest.

Motivációk

Bár a fentiek önmagukban is monumentális számok, de lehet még tovább fokozni: a 2022-es teljes Rally 1 Rally 2 és Junior WRC mezőnye képviselteti magát (49 csapat), a kocsi felhozatal pedig 37 legendás járgányból áll, amelyekhez a megvásárolt verziótól függően egyéb bónusz négykerekűek is csatlakoznak. Bár a WRC10 egy teljes felvonást szentelt a legendák évfordulójának, a Generationsban nincs ennyire élesen beépült klasszikus csoport, habár néhány ikont azért itt is fel lehet fedezni (rendelkezésre áll pl. a ‘80-as Fiat Abarth, vagy a ‘79-es Escort MKII, de DLC-ben is számíthatunk hasonló modellekre), így sikerült egy elfogadható egyensúlyt találni a felhozatalban. Abszolút újdonság a hibrid járgányok megjelenése is, ehhez ráadásként külön versenytípusok, oktatóanyagok is tartoznak, nem véletlenül: teljesen másra kell figyelni egy hibrid hajtású autó használatánál (eltérő gyorsulás, intenzív teljesítménypontok, maximális nyomaték leadás, az ideális akkumulátorhasználat, stb.) mint egy belső égésű motornál, így ez egy merőben új színfoltja a játéknak, soha egyik korábbi raliszimulátorban sem volt még ennyire jelen a hibrid hajtástechnológia. Példának okáért a Rally 1-es széria hibrid autói 100kw villanymotorokkal szerelt 1.6-os turbófeltöltős blokkokkal érkeznek, amelyek ideiglenesen akár 500 lóerő fölé is feltornászhatják a kocsi pillanatnyi teljesítményét, sőt! a KERS-nek köszönhetően ez az érték akár még feljebb is kúszhat, ha elég ügyesen tartalékolunk az erőforrásokkal. A hivatalos WRC mintát követve minden verseny elején dönthetünk, hogy a megnövekedett villamos energia teljesítményt hogy kívánjuk felhasználni: erőteljes gyorsító erőként, balanszolt felhasználásra vagy kisebb, de hosszabb időtartamú teljesítménynövekedésre. Mondani sem kell, ez már önmagában megbolondítja egy verseny kimenetelét, hiszen az eltérő beállítás eltérő taktikát is jelent.

Szintén újdonság az ún. “LIGA” ("Leagues” mód) megjelenése, ahol másik emberi játékosokat hívhatunk ki különböző összecsapásokra a legendává válás nehéz útján lépkedve. Emellé társítható újítás a matricázás és a jelvények közösségi megosztása (letölthetősége, szerkeszthetősége), a praktikus editorban készült legjobb kreálmányokat egyébként jutalmazza is a rendszer. A franciák emellett szépen átemelték az összes korábbi epizód kedvelt és népszerű játékmódjait is: megmaradt és kibővítésre került a csapatmenedzsment (csak baráti mennyiségben!) - és a szokásos kategóriák, a team- a naptár menedzsment, az extrém időjárási feltételekben történő versenyzés, vagy a kocsi tuningolása és a szintlépésekkel járó perkek aktiválása továbbra is a személyes fejldődés szerves részét képezi. A kezdő karrier mód a WRC szériával most ismerkedők számára is ideálisra sikerült: a WRC2-3 csoportokból indul és szépen végigvezeti a játékost a tapasztalatszerzés útján, amellyel már biztos tudás birtokában lehet néhány órát követően. A Privater ezzel ellentétben a teljes szabadság záloga: a kocsitól kezdve a csapatunkon át mindent mi “szerkeszthetünk” össze és amíg ez a szekció a korábbi epizódban szigorúan csak a történelmi versenyek teljesítését követően vált elérhetővé, itt már alapból játszható opcióként van jelen.

Fejlődés

Itt-ott apróbb finomhangolások és az újításokkal járó követelmények felbukkanása is megfigyelhető - jó példa erre, hogy a perkek kategóriában a Crew-Team-Performance-Reliability mellett felbukkant a Hybrid hajtásra és a privát csapatra vonatkozó két új csoport és a konstruktőrökkel történő kapcsolatot is szorosabbra lehet fűzni. Nem csak a különböző gyártói felkérésekkel növelhető a reputáció (és annak előnyei, pl. a több pénzügyi bónusz, vagy egyéb fejlesztés), de beállíthatunk magunknak célokat az adott szezonra, sőt! Kifejezetten a raliszakaszokra is, ezáltal végső soron szépen boostolható a fejlődés, amely a riválisokkal szembeni szinten tartáshoz is fontos. A csapat rendelkezésre álló mérnök- és menedzsment gárdája most is variálható tetszés szerint, a munkájuk által nyerhető bevétel pedig nem csak a pénzügyi, de a reputációs és tapasztalati mércével is pozitív lehet.

No de milyen a játék lényegi része, a mindig hangoztatott fizikai és grafikai megvalósítás? Itt sincs ok aggodalomra: bár a DR és a WRC sorozatok némileg eltérő szimulációs határértékekkel dolgoznak, a WRC simcade szemlélete szerencsére itt is megmaradt, igaz némiképp azért már a keménykalaposabb viselkedés felé billen a mérleg nyelve. Kritika érte a WRC korábbi epizódját, hogy túlontúl harap a fékrendszer, ezért finomítottak rajta - a valósághoz mérten most már kevésbé “árkádos” a fékezés, sokkal hosszabbak lettek a fékutak, ami a DR2.0 mintájára eléggé átszabja bizonyos kocsik viselkedését. Problémák voltak a premierkor a különböző kormánytípusok holtjátékával és a gázadás-reakciókkal is, de ezt egy két nappal ezelőtti gigantikus 14 GByte-os javítócsomag keretein belül szépen megfixálták.

Rengeteget javult a pályaszakaszok layoutja is: bőséges mennyiségű új építőkő és tereptárgy került megrajzolásra, így sokkal életszerűbbnek hat még a legsivárabb sivatagos helyszín is - akár Wales gyönyörű erdős vidéke, vagy Monte Carlo hegyes-völgyes, őszi naplementébe bújó szakaszai. A fák hajladoznak a szélben, az intenzív eső hordalékot képez, a sűrűn szakadó hó beterít mindent, a fénygeometriák pedig remekül helyt állnak még az éjszakai futamok során is. Van néhány autó, amelynek nem tökéletes a test geometriája: ilyen például a Focus RS is, amelyen látszik, hogy a WRC10-ből lett átemelve a modell, de ez rajta van a buglistán - mint ahogy az is, hogy ne álldogáljanak a nyári, forró sivatagos rövidgatyás fickók térdig éljenezve, extázisban a hóban. A korábbi tesztelt verzióban olyan apróságok is alaposan felhergelték a közösséget, minthogy az ABS nem igazán úgy működött a belső égésű motoroknál ahogy kellene, illetve nem nagyon lehetett állítani érdemben a fékerőn sem. Ezt magam is tapasztaltam, és bár a hibák jelentős része az első nagy patchet követően elillant, azért még mindig felfedezni ezt-azt - például, hogy az alagútban az autó keltette hang ugyanolyan, mint a nyílt égbolt alatt, vagy a néhány láthatatlan fal megléte a német és a horvát sziklás pályavonalak mentén. Ellenben azért vannak azért pozitív dolgok is, minthogy a meglévő és új kerekek pozícióját is lehet cserélgetni a szerviz szakaszok közt, ami sokszor segítség lehet - kiváltképp akkor, ha a gyártói reputációs versenyek jó helyezéseiért 2x2 garnitúra új gumiabronccsal ajándékoznak meg, akkor valóban sokat hozzátehet egy győzelemhez egy hosszabb (akár 25-30 perces) verseny alkalmával.

R(e)alizmus

A kocsik irányítása egyébként a korábbi WRC10-hez képest is finomabbá vált: kiváló táncformákat lehet bemutatni az egymástól eltérő és itt-ott váltakozó útburkolatoknak köszönhetően: még kontrollerrel (gyalázat, skandallum!) is szépen lehet uralni a kocsit és egy-egy túlcsúszás, vagy egyensúly billenés következtében is le lehet reagálni némi rutinnal a veszélyes helyzeteket. A kormánnyal történő vezetés természetesen teljesen más liga: akár Fanatec, akár Logitech, vagy Thrustmaster FFO hardverrel rendelkezel, az élmény a közel tökéletes valós vezetési élményt súrolja. De ha már a kontrollert említettük fontos megjegyezni, hogy a PS5 esetében a haptikus tiggerek állítólag elképesztő élményt produkálnak, különösen fékezéskor - ezt a fajta élményt örömmel várjuk a komment szekcióban, kíváncsiak vagyunk a Sony tulajdonosok véleményére is, így ha ilyen példányt vásároltál, kérlek írd meg a tapasztalatodat.

Teljesítmény szempontjából a kurrens generációs konzoloknál a WRC Generations 1080p/60FPS performance és 4k/30FPS quality HDR módban képes működni: a konzolos változatokról szóló forrásaink alapján előbbiben az alacsonyabb felbontás ellenére is kiteljesedik a grafikai tartalom, utóbbiban a bevilágítások, élesebb textúrák és a sérülésmodell viszont részletesebb kidolgozottságot mutat. Tesztünk alanyát jelen esetben egy Steam verzió adta, amelyben konkrétan mindent maximum ultra részletességre húztunk amit csak lehetett. A látottak alapján a WRC Generations a különböző képjavító-élsimító megoldások mellett a valaha készült legszebb és leghangulatosabb ralijátékként feszített a képernyőn és ebből feltehetően a konzolos változatok kompromisszumos megvalósításai sem szenvednek csorbát.

A finisben inkább a finomhangolás, az óvatosan adagolt újdonságok és a minőség mérsékelt fejlődése lehetett a cél, ám a WRC Generations így is kiérdemli az ajánlott plecsnit. Nem vállalta túl magát és nem cipelte feleslegesen az elmúlt hét év teljes tartalmának vaskos súlyát sem. Egy kellően élvezetes és izgalmas versenyjáték, amely büszkén ünnepli a 2022-es raliszezon virtuális kivetülését és egyúttal méltó leköszönéseként szolgálhat egy remek és lelkes csapat elismerésre méltó munkásságának is. Minden apróbb hibájának ellenére a WRC széria eddigi legszebb, legkiforrottabb és legtartalmasabb epizódja - ennél pedig keresve sem kaphattunk volna szívhez szólóbb búcsúlevelet Párizsból, szeretettel.

PLATFORM PC (tesztelt), Xbox Series (X,SX,SS), PS4-PS5
KIADÓ NACON FEJLESZTŐ Kylotonn Racing
MEGJELENÉS 2022. november 3. ÁR ~40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

9 órája
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

18 órája
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

19 órája
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

20 órája
34

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

1 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

1 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

1 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

1 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

2 napja
2

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

2 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

2 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

2 napja
20

Heti megjelenések

3 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. Elég lesz ez?

4 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

4 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

5 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

5 napja
25

Top Spin 2k25 - újra csavart a labda

Több, mint tíz esztendőt követően tér vissza a teniszjátékok legendája, hogy ismét köztudatba hozza a népszerű labdajátékot: terítéken a TopSpin 2k25!

6 napja
3

Capcom siker, Warner kudarc - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stray Gods: The Roleplaying Musical, Cotton Reboot! High Tension!, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Jurassic World.

6 napja
2

Indika - apáca, megkísértve

Az orosz ortodox apácás indie játék, amelynek már a demója komoly hullámokat vetett, érdemes azonban teljesen vakon belevágni. Egy viszonylag hagyományos megkísértés történetre számítottam a címszereplő fülébe obszcén dolgokat suttogó ördöggel, ám egy ennél jóval nehezebben leírható élménnyel gazdagodtam.

7 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==