[Teszt] Pokémon Scarlet & Violet

Pokémon Scarlet & Violet

dragCsető Zsolt2022.12.14. 10:00

Ha készülne egy rangsor az „egy megjelenésre jutó előrelépés” arány alapján, akkor egészen biztos, hogy a Pokémon-franchise a dobogós helyek valamelyikén végezné, hiába beszélünk ugyanis egy nagy múltú, a mai napig brutálisan népszerű sorozatról, az 1996-os kezdetek óta olyan sokat azért nem fejlődtek ezek a játékok. Éppen ezért örömteli, hogy a tavalyi 25. évforduló alkalmából mintha megindult volna valamiféle radikálisabb folyamat: az év elején debütált Arceus modernebb, nyitottabb környezetbe helyezte a kalandot, a legújabb „hagyományos” epizódpáros, a Pokémon Scarlet & Violet pedig teljes erővel rá is tenyerel az „open-world” feliratú nagy piros gombra.

Hogy jól áll-e neki? Ez nem is kérdés: hosszú évek óta álmodozunk már egy annyira nyitott játékról, mint a mostaniak – nagy térkép, városok, összekötő útvonalak, gyűjtögetés és több száz zsebszörny az eddigi címekben is mind volt, ilyen megközelítésben azonban egyértelműen szintet lép a komplett élmény. Az Ibériai-félszigetről mintázott új régió, Paldea csak a kiindulási pontot fixálja le nekünk, ám amint elengedi a kezünket (méghozzá három teljesen különálló fő sztoriszállal), majdhogynem arra mehetünk, amerre csak szeretnénk. A „majdhogynem” kitételt leginkább két dolog indokolja csupán. Az egyik, hogy a közlekedést megkönnyítő legendás Pokémon-pajtás (igen, kivételesen már a játék elején felbukkannak a címlapsztárok) számára új képességeket nyithatunk meg, melyekkel korábban elérhetetlen helyekre juthatunk el. A másik pedig, hogy az egyes területek előre kódolt nehézséggel bírnak, így aztán nyilván nem érdemes rögtön valamelyik late game area felé megindulni.

Ez a fajta szabadság, az óriási, hangulatos és viszonylag változatos területek önmagukban tényleg egy egészen szórakoztató recept alapját képezik, amire kifejezetten nehéz ráunni, az új ízek miatt azonban minden eddiginél zavaróbbak azok az archaikus elemek, amiket ennyi év elteltével réges-rég ki kellett volna már nőnie a szériának. Ezek többsége a harcrendszerhez köthető, ami az új koncepció mentén brutálisan megbicsaklik néhány helyen. A fő gond az, hogy a nehézség és az előrehaladás sokkal kevésbé irányított, mint eddig, emiatt pedig akarva-akaratlanul belefutunk olyan szituációkba, ahol nemes egyszerűséggel „bedarál” minket a játék – mindezt a maga rendkívül nyögvenyelős módján. Jöjjön egy konkrét példa. Betérsz egy Gymbe, hogy lenyomd a helyi főnököt, és bár van sejtésed arról, nagyjából milyen felállással érdemes nekimenni a harcnak (aki esetleg nem tudná: a Pokémon-játékok harcrendszere alapvetően kő-papír-olló mechanikájú), simán érhetnek meglepetések, ahol az adott típus mégsem annyira hatékony, mint amennyire vártad. Az első szörnyet azért levered, a másodikat is, a harmadiknál már tőled is elhullik egy, aztán nagy nehezen eljutsz a negyedikig, ahol már szuboptimális Pokémonnal kellene győznöd. Nyilván nem sikerül, a csapatod másik fele pedig már vagy nem elég hatékony az adott típus ellen, vagy simán csak nem elég fejlett, így aztán egyesével becserélgeted őket csak azért, hogy egy-két ütésből kimúljanak szegények – merthogy elfutni vagy kilépni nem lehet. Veszítesz, visszakerülsz a legutóbbi Pokémon Centerbe, majd visszamész a bosshoz, hogy immáron felkészültebben, a megfelelő stratégia ismeretében újból megküzdj vele – de persze csak miután ISMÉT végighallgattad a több perces, elnyomhatatlan monológját. Amit itt most felvázoltam, az nyilván nem fog előfordulni félóránként, mint ahogy sokszor a puszta balszerencse szüli csupán ezeket a szituációkat, azt azonban jól mutatja, hogy talán ideje lenne túllépni (legalább részben) ezen a négymozdulatos, túlságosan is típusfókuszú, és a körökre osztott műfaj valódi mélységeit teljesen nélkülöző koncepción, mert minél többet próbálsz modernizálni körülötte, annál inkább kijönnek a gyengeségei.

Azért is hangsúlyozom ennyire a váltás szükségességét, mert maga a Game Freak is érezhetően próbál előrelépni, modernizálni. Na nem a pokécenteres frissítésenként egyszer elérhető Tera formákra gondolok, ez a fajta kristályosítás (amitől erősebb – és gyakran más típusú – lesz a Pokémonunk) valójában épp a harcrendszer néhány imént említett baját próbálja elfedni. Sokkal inkább arra, hogy például barangolás közben szabadjára engedhetjük első számú szörnyünket, hogy magától harcoljon és fejlődjön. Vagy mondjuk a különféle minijátékokra, amik persze nem túl jók (sőt, esetenként kifejezetten bénák), de legalább megpróbálják kicsit színesíteni a – valljuk be – gyakran igencsak monoton alap gameplay-hurkot. Nem is beszélve a kooperatív játéklehetőségről, ami a Pokémon-franchise szintjén már-már űrtechnológiának mondható. Ezt a fajta szándékot igenis tudom értékelni, mert érződik, hogy van igény a fejlesztők részéről is arra, hogy a századik hagyományőrzés helyett inkább egy modern videojátékot kapjunk végre. A jóindulatomat azonban ezzel együtt sem tudta kiérdemelni a játék...

NINTENDO SEAL OF QUALITY

...méghozzá azért nem, mert a Pokémon Scarlet & Violet nemcsak a Nintendo történetének eddigi legnagyobb sikere a nyitóhétvége alapján, hanem talán a legnagyobb buktája is egyben – technikai értelemben. A játék lényegében folyamatos framerate-problémákkal küzd, sok esetben pedig még a fix kameraállásokkal dolgozó átvezetők során sem képes tartani a stabil képfrissítést – a zsúfolt városokról nem is beszélve, ahol aztán egészen katasztrofális a helyzet. A legnagyobb probléma ráadásul nem is a jól ismert „diavetítés” jelleg, hanem a környezetünk – szélmalmok, járókelők – animációi, melyek (és itt most tényleg nem túlzok) nagyon sok esetben két-három fázisból állnak csupán másodpercenként, amihez hasonlót őszintén szólva nem is tudom, mikor láttam utoljára. Amit viszont pontosan meg tudok mondani, hogy mikor, az a pop-up jelenség, ami valódi nosztalgia – sajnos a rosszabbik fajtából, egészen a PS1-korszakig kell ugyanis visszarepülnünk, hogy ennyire drasztikus(an közeli) felugrásokat lássunk. Béna textúrák is akadnak szép számmal, melyek sajnos az atmoszférából is sokat visszavesznek – alapjában véve a Scarlet & Violet tényleg baromi hangulatos játék lenne, de ez a fajta technológiai alsóbbrendűség egyszerűen lefelezi (ha nem negyedeli...) az élményt.

Nem is tudnám felidézni, mikor volt részem utoljára ennyire sokkoló élményben grafikai és technológiai téren – pedig ugyanezen a hardveren a cross-generációs nyitócím Breath of the Wild vagy éppen az ezeréves The Witcher 3 is megmutatta már többek között, hogy simán lehet open-worldben gondolkodni. De nem. Úgy tűnik, hogy az éves szinten több tízmilliós szoftvereladással büszkélkedő, az elmúlt negyed évszázadban a világ összes pénzét háromszor összelapátoló Game Freak csapatánál nem telik olyan technológiára és olyan szakemberekre, amik megütik legalább az elégséges szintet. És tudjátok, hogy mi a legeslegrosszabb az egészben? Az, hogy ez a rohadt játék még így is folyton visszacsábít! Csatolom is Mightykeef kapcsolódó videóját, amely nemcsak a bugokból és a különféle tech-galibákból nyújt mesés ízelítőt, hanem ez utóbbi jelenséget is alátámasztja.

A Pokémon Scarlet & Violet egy olyan cím, amit a nap végére rendre megutálsz a rettenetes technológiai és grafikai színvonala, valamint a bosszantóan elavult gameplay-megoldásai miatt, hogy aztán másnap mégis újult lelkesedéssel ess neki, mert tovább szeretnél gyűjtögetni, mert többet szeretnél látni a világából, mert folytatni szeretnéd a felfedezést. A nyilvánvaló és megbocsáthatatlan hibák mögött pedig valóban ott van a jó irány: egy modernebb, szabadabb Pokémon, amely sokrétűbb, mélyebb és izgalmasabb lehetne, mint eddig bármikor. Jelenlegi formájában azonban az egész nem több egy prototípusnál. Egy olyan játéknál, aminek nem lett volna szabad így megjelennie.

PLATFORM Switch
KIADÓ Nintendo FEJLESZTŐ Game Freak
MEGJELENÉS 2022. november 18. ÁR 59,99 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 órája
3

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

12 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

14 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

4 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==