[Teszt] The Alters

The Alters

fcsabaFarkas Csaba2025.06.12. 23:00

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

Ha egy idegen bolygón bányászol, minden eltökéltségedre és tudásodra szükséged lesz, viszont mi lenne, ha azt mondanám, hogy ezúttal nem csak az átélt tapasztalataidra, de a soha meg nem hozott döntéseidre, és az abból következő virtuális életutadra is erősen támaszkodnod kell?

"Elképzelhető, hogy nem követett el hibát, mégis veszített. Ez nem gyengeség, ilyen az élet." - Jean-Luc Picard

Amikor Jan Dolski úgy dönt, hogy az összes dilemmáját hátrahagyja a Földön, még nem is sejti, hogy a komplikált életproblémái - melyek olyannyira a fejére nőttek - minden eddiginél intenzívebben köszönnek majd vissza. A küldetésnek már az eleje is kész pokol: Dolski egy ismeretlen és barátságtalan helyen szenved hajótörést, társai pedig egytől-egyig életüket vesztik. Magára maradt emberünk saját maga kell, hogy kezébe vegye a kitermelés irányítását, a feladat azonban reménytelen, a szerteágazó teendők ugyanis lehetetlenné teszik, hogy a munka és a hosszú távú túlélés egyedül is kivitelezhető legyen.

Ezen a mélyponton hősünk felfedezi, hogy a támaszpont kvantumszámítógépe zavarba ejtően sok információt tárol róla, olyannyira, hogy a lehengerlő adatmennyiségből Dolski teljes életvonala kirajzolódik. Ha ez nem lenne elég furcsa, a nagyteljesítményű processzor arra is képes, hogy a sorsfordító pillanatokból új életutakat ágaztasson ki, amelyek különböző személyiségekhez, soha meg nem történt, szimulált emlékekhez, valamint változatos szakképzettségekhez vezetnek. A The Alters legnagyobb csavara azonban csak ezután jön: a generált életutak nem maradnak virtuálisak, a gépparkban működő “keltetőszoba” ugyanis arról is gondoskodik, hogy a kalkulált személyiségeket megfelelő klóntestbe is át lehessen ültetni. Bár nyilvánvaló, hogy jószántából senki sem alkotna magáról másolatot, Dolski kétségbeejtő helyzete, illetve a Földről érkező “sugalmazás” egyaránt ahhoz vezetnek, hogy nincs más választása.

De hogyan is működik az alteregók létrehozása? Ha például Dolski a 20-as éveiben nem a jobban fizető állást választja, hanem PhD fokozatot szerez - bevállalva a szűkösebb életkörülményeket - máris kapunk egy pragmatikus tudóst, aki számos fejlesztésben és kutatásban lesz majd a segítségünkre. Ha viszont múltunk egy másik pontján hősiesen kiállunk valakiért, Dolskiból empatikus orvos válik, aki nem csak a csapatunk testi, de bizonyos szempontból lelki egészségén is sokat tud emelni - kitűnően ért például a főzéshez, ami az ízetlen fejadagok egysíkú választékában hatalmas moráljavító hatással bír. A klónok viszont nem csak képességeikben, hanem lelki világukban is teljesen mások. Mindenkinek meglesz tehát a maga örömforrása és a maga nyűgje, az egyéni hullámvölgyeket pedig kiemelt gondoskodással kell kezelni, mert a rohamosan zuhanó hangulat tragikus következményekhez vezethet.

Az eddigi betekintőkből és a demóból már kiderült, hogy a The Alters hallatlanul érdekesen és szórakoztatóan tálalja a másolatokkal történő interakciókat, amik időnként mély lelkizéseket, időnként pedig vicces és felemelő momentumokat hoznak a felszínre - de nyilván a kezdeti sokkhatásokra is figyelmet kell szentelni, különböző énjeink ugyanis mind-mind máshogyan reagálják le, hogy megannyi emlékük csupán egy szofisztikált adathalmaz. A játék az etikai vonatkozásokat sem veszi félvállról, hiszen a klónozással súlyos és soha nem látott határátlépés történt, ezt a balhét pedig egyik érintett sem viheti el szárazon (és úgy tűnik, hogy még az életéért küzdő főhősünk sem képez kivételt). Az elszámoltatás viszont a jövő homályába vész, és nem csak azért, mert figyelmünket jóval hétköznapibb kihívások fogják lekötni (pl. a mindennapi túlélés), de a felelősség kérdésköre is folyamatos szürkezónákba vezet. A Földről titokzatos, obskúrus alakok veszik fel velünk a kapcsolatot, így a kemény és megterhelő munka mellett még a féligazságok és manipulációk sorában is folyamatosan el kell igazodnunk. A nyugtalanító kérdések mindvégig velünk maradnak: vajon kinek állt érdekében ez az egész emberkísérlet, vajon véletlenül alakult-e úgy, hogy az expedíciónak csupán egyetlen túlélője maradt, és vajon mi történik az alteregókkal, ha a kimenekítés sikeres lesz?

Az egész felhajtás egyébként egy ritka és felbecsülhetetlenül értékes nyersanyag, a Rapidium kitermelése miatt alakul ki. A szóban forgó érc már önmagában is elég misztikus, mert stabil formáját nagyon nehézkesen őrzi meg, előfordulása pedig kifejezetten egzotikus környezetben figyelhető meg - jellemzően olyan bolygórendszerekben, ahol a gravitációs és sugárzási hatások extrém körülményessé teszik a bányászatot. (Nem mellesleg ez az az alapanyag, ami a klónozási technológia szövetreprodukciójához is nélkülözhetetlen.) Miután meghal a kapitány, Dolski egy mobilbázis irányítását örökli meg, ennek pedig az a feladata, hogy egy adott területen a lehető legtöbb Rapidiumot beraktározza. Amikor a kozmikus időjárás úgy alakul, hogy a naptevékenység miatt (szó szerint) forró lesz a talaj, a bázisnak készen kell állnia, hogy még időben tovább tudjon állni a következő területre.

A cél érdekében többféle nyersanyagról is gondoskodnunk kell (fémek, ásványok, kőolaj), az infrastruktúra kiépítése mellett pedig alapos felfedezésre is lehetőség nyílik. Bizonyos akadályok leküzdéséhez eszközöket kell fejlesztenünk és gyártanunk (pl. mászófelszerelés a meredek sziklafalakhoz, vagy lézerfúró a kőtorlaszok lebontásához), az idő előrehaladtával pedig egyre több téranomáliával fogunk összefutni - ezeket szintén speciális eszközzel kell hatástalanítanunk. A térképeken számos hajóroncsot is felkutathatunk, a megmentett személyes tárgyakat pedig felajánlhatjuk egy-egy alteregónak, abban bízva, hogy az így előhívott szentimentális emlékek enyhíteni fogják a lépten-nyomon felbukkanó reménytelenséget. A roncsokból chipeket is zsákmányolhatunk, melyek a fejlesztésekhez lesznek szükségesek, az itt-ott elszórt mozifilmeket pedig meg is tekinthetjük a csapattal (ehhez viszont egy rekreációs szoba is kelleni fog). A térképek nem nevezhetők gigantikusnak, de ha minden kő alá be szeretnénk nézni, a ketyegő óra és az elburjánzó teendők egyaránt kihívás elé fognak állítani. A bolygó egyébként művészileg és kivitelezés szintjén is tisztességes látványvilágot kapott, emellett pedig a bázis belsőépítészete is elnyerte a tetszésemet, de az atmoszféra megteremtésében leginkább a zene ragadott magával.

Bár az ökoszisztéma finomságaiba és az optimális üzemeltetésbe könnyen belerázódunk, hamar érezni (mi több, tapasztalni) fogjuk, hogy a játékidő nem csupán kellemes űrbányászattal fog telni. A mikromenedzsment és az egyre vadabb “tányérpörgetés” lehet, hogy ideig-óráig fenntartható, de amikor kicsit is érezni kezdenéd, hogy végre nyeregbe kerülsz, a környezeted válogatott csapásokkal töri le a szárnyaidat: hol egy mágneses vihar ébreszt rá, hogy a rendszeres karbantartást és az alapfeleszerelést mindig szinten kell tartani, hol pedig egy elhanyagolt és sértődött alteregó vágja a fejedhez, hogy részéről ennyi volt, “betelt a cérna” (jó esetben csak közli, rosszabb esetben orbitális hülyeséget csinál). Az ember persze mindig tanul és törekszik (néha még a játékállást is visszatölti), de jelen esetben az a helyzet, hogy a “padlóra kerülés” kőkeményen a történetmesélés része. Ez a lecke kétségkívül a The Alters legnagyobb ereje és zsenialitása: mivel az összes gürizést és emberfeletti energiát te teszed bele az építkezésbe, a hatalmas zakók, a kegyetlenül fájó kudarcok sokkal átélhetőbbek, a narratíva pedig tökéletesen leföldelődik a játékmechanikába.

Nem titok tehát, hogy számos párbeszéd, szimbólum vagy “mókuskerekes” megoldás a sziszifuszi erőfeszítésnek állít interaktív emlékművet, így az eszmefuttatások nagy része az “élni vagy túlélni”, illetve a totális megreccsenés és újbóli nekirugaszkodás körül zajlik. Megesik, hogy szakmailag, emberileg, vezetőként egyaránt lenullázod magad, de ha elég kitartó vagy, azok a pillanatok is eljönnek, amikor újult erővel tudsz felemelkedni, menet közben pedig arra is ráeszmélsz, hogy nyomasztó és százszor megbánt döntéseidnek nem csupán lesújtó, de ugyanannyi előremozdító következménye is van. A The Alters számomra a legjobb értelemben vett sci-fi, ami a sokszor látott klónozást, valamint az “ismerd meg önmagad” és a “mi lett volna, ha…” toposzokat is újszerű energiával tölti fel, emellett pedig azt is alaposan a fejedbe veri, hogy nem éltél igazán, amíg nem jutottál el a holtpontra, és hogy összeomlás nélkül újjászületés sincs. Utóbbit egyébként többször is megtapasztalhatjuk, az összes lehetőség megismeréséhez ugyanis egyetlen végigjátszás nem lesz elég.

The Alters | Kiadó: 11-bit studios | Fejlesztő: 11-bit studios | Platformok: PC (tesztelt), Xbox Series, PlayStation 5 | Megjelenés: 2025. június 13. | Ár: XX EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

12 órája

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

14 órája

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

18 órája

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

19 órája
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

1 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

1 napja
5

Heti megjelenések

2 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

2 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

3 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

4 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

4 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

5 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

5 napja
12

and Roger

Egy apró, letisztult, de kreatív megoldásokkal narratív kaland, amely három fejezetben mesél el egy apránként összeálló történetet.

6 napja
3

Pihenőre megy a Splitgate 2 - ez történt szerdán

Továbbá: Borderlands 4, Out of Time, Slopecrashers, Cronos: The New Dawn, NoCode.

6 napja
2

Wheel World

Ki mondta, hogy bringáról nem lehet megmenteni a világot? Bele is vágtunk a kalandba, de amilyen izgalmasan indult, olyan döcögősen folytatódott.

7 napja
8

Battlefield 6 teaser, Supermassive Games leépítés – ez történt kedden

Továbbá: Clive Barker's Hellraiser: Revival, Viewfinder, Pokémon Champions, Borderlands 4.

7 napja

Wuchang: Fallen Feathers

Újabb képviselő lép a soulslike címek telített ringjébe, a Leenzee pedig csatlakozna az ígéretes újoncok táborába. De vajon megvan bennük és játékukban ami ehhez kell?

7 napja
35

Phantom Squad

A SWAT-os játékok visszatértek, ám még így sincs belőlük túlkínálat. A Phantom Squad egy érdekes próbálkozás a felülnézetes kommandózgatások között. Doorkickers és Rainbow Six Siege fanok, most figyeljetek!

8 napja
2

Avatar: Frontiers of Pandora frissítés, magyar szinkron az Elflockban – ez történt hétfőn

Továbbá: Atari 50: The Anniversary Celebration, The King is Watching, Nicktoons & The Dice of Destiny, Descenders Next.

8 napja
4