Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és inkább egy kicsit megpihenne. Ideig - óráig lehet hogy örül az újonnan jött nyugalomnak, de legbelül valami mindig visszahúzza. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

A Chinese Frontiers története igazából harmatgyenge adalékként van jelen. Egy bajba sodródott vándor bőrébe bújunk, akit egy kedves helyi mester, Jun, befogad. Jun segít nekünk hogy egyedül is megálljuk a helyünket az életben, ehhez pedig megtanuljuk az építkezés csínját-bínját, ezzel a tudással pedig lehetőségünk adódik nem csak a magunk életét építeni, hanem Kína nagyságához is hozzájárulunk. A sztori lineáris, nem sok meglepetést tartogat, de alibinek épp megfelelő arra, hogy beletanuljunk a mesterségbe, és a végén úgy érezzük: mi is részei vagyunk valami igazán nagynak. Például a Nagy Falnak (de nem kőműves kelemeni értelemben).

A Chinese Frontiers alapját a survival játékokból hozza: ügyelni kell az éhségre, szomjúságra, energiánkra és életerőnkre. Azonban ezek a tényezők inkább háttérzajként működnek, a játék lelke a személyes menedzsmenten túlmutat. Először apró munkákat végzünk a mentorunk oldalán, majd saját kezünkbe kapjuk a kalapácsot, és innentől kezdve nincs megállás. Vályogház, kemence, agyagfal, tetőfedés, később pedig állványzat, füstölőház, és egyre nagyobb "projektek" következnek. A crafting rendszer meglepően részletes: egy nyersanyag többféleképp is feldolgozható, kombinálható más elemekkel, és szinte minden szerszámnak, építőanyagnak többféle szerepe van. A játék során egyszerre kell figyelni az építkezésre, dekorálásra és a mezőgazdaságra is. Ha valaki szeret sokat bíbelődni egy-egy épület megípétésvel, akkor itt nagyon sok időt eltölthet az utolsó utáni szög beverésével.

A SolidGames bevallása szerint sok mérnök vett részt a játékfejlesztésen, ez a mechanikában látszik is. Más építkezős-túlélős játékokkal összevetve sokkal készletesebben kidolgozott az anyaghasználat, a felépítés is sokkal mélyebb a konkurenciánál. Azonban érezni lehet, hogy a mérnöki pontosság már nem minden szinten tettenérhető. A grafika valahol a Forest (1.rész) és a Stranded Deep között helyezkedik el, a játékmenet is magával hordozza azokat a gyermekbetegségeket amiket korábban is fellelhettünk.
Van tutorial is, itt a legidegesítőbb elem a kenőanyag készítés volt. Alapból nagyon sok rizs kellett hozzá, viszont a technológiai szintlépés még nem ért el odáig hogy rizsföldet csináljak. Így az oktató rész kimerítése után el kellett menni kalandozni hogy rizst találjak, viszont ezt egy ponton feladtam és inkább megvártam amíg újra nő az első helyszínen. Először megijedtem, mert azt hittem softlockba ütköztem de végül a játék volt annyira kegyes hogy űjranövesztette a rizst nekem.

Ami viszont visszahozza a játékot az élvezhető kategóriába azok a projektek amiken részt vehetünk. Ahogy haladunk előre az építményeinkkel megnyílik egy skillfa is, lehetőségünk van gyorsabban, jobban és többet építkezni. Erre szükségünk is lesz, hiszen egyre nagyobb volumenű építkezéseken veszünk részt, még a Kínai Nagy Falba is beletehetjük a magunk részét. A projektek között működik a fast travel, úgyhogy az anyaggyűjtés is könnyebb, sőt, van egy szekerünk is amit külön meg lehet pakolni, akár két építkezés között még fast travel pontként is tud funkcionálni!
A játék steam adatlapja szerint körülbelül 50 óra játékidőt vesz igénybe a főbb projektek megvalósítása. Ez a mérték nagyjából igaz is, nekem az erőforráshiány és a nehézkes menedzsment miatt egy kicsit hosszabbra nyúlt a végigjátszás. A fejlesztők részéről megvan az akarat, hogy ezeket a hibákat kijavítsák, talán a későbbi patchek sokkal áramvonalasabb élményt fognak biztosítani. Bár a SolidGames még nem nyilatkozott ilyesmiről, de a játék új projektekkel folyamatosan bővíthető, simán el tudok képzelni pár DLC-t amivel új építményeket tudunk majd felhúzni. Jelenleg a prioritás inkább az alapjáték kikupálása.
A Chinese Frontiers érdekes keverék. Jelen van a túlélőjátékok igényrendszere, de mellé egy meditatív jellegű építkezést passzint hozzá. Ha valaki szereti a lassú, de tartalmas építkezést és szeretne kicsit másra is figyelni közben, azoknak kellemes időtöltéssé válhat. “Mert a Kínai nagy fal sem egy nap alatt készült…”
FEJLESZTŐ: SolidGames | KIADÓ: Big Cheese Studio| PLATFORM: PC |Megjelenés: 2025. 06. 19. | ÁR: 24,5 Euro