A Nintendo érdekes és úttörő formáját választotta a Switch 2 képességeinek bemutatására. A Nintendo Switch 2 Welcome Tour több mint kézikönyv, kicsit kevesebb mint teljes értékű videojáték. Edutainment szoftvernek mondhatni forradalmi, de a feladatainak végigvitele legalább annyira hasonlít valamilyen vizsgára való felkészüléshez, mint informatív szórakozáshoz.

Egyik első Switch 2-es élményként a Welcome Tour jó benyomást kelthet. Látványa letisztult, részleteiben nagyon kis tip-top grafikát vonultat fel sima vonalakkal, meggyőző felbontással. Feladataiban és minijátékaiban a Wii-s és DS-es idők forradalmát idézi, ahol az új technikai megoldásokat demók és apró interaktív falatkák sora kísérte. A Welcome Tour megragad minden egyes lehetőséget, az utolsó LED visszajelzésről is van minimum egy felfedezésre váró pecsét, az ennél egyel komolyabb részleteket pedig kvízekkel, techdemókkal vagy minijátékokkal, esetleg kvízekkel tarkítja.
Kampány is van, ebben egy óvatlan látogatóként érkezünk a gigantikus Switch 2 múzeumba, ahol bejárhatjuk az egész készüléket, feltéve, hogy az egyes "kiállításokon" (amely lehet például a bal Joy-Con, vagy épp a dokkoló belülről is bejárható, több emeletes plázája) minden pecsétet megtaláltunk, és persze a későbbi haladáshoz az sem árt, ha szorgosan gyűjtögetjük az érméket a játékokon.

A minijátékok alapvetően nem túl mélyek, némelyik egy-egy hosszabbra nyújtott WarioWare marhulást juttathatja az eszünkbe, és meg kell hagyni, a második high-score elérése már általában komoly erőfeszítéseket igényel. A játékoknak később alternatív, bonyolultabb variációi is megnyílnak. Ezt egészítik ki a techdemók, amelyek a részleteket fedik fel, egészen a képernyő felbontásától a belső elemek aktív bemutatásáig. Fogunk majd frekvenciát keresni "mouse" állásban, pixelpontos manőverezéseket csinálni ufóval, egér-végállást tesztelni, vagy hasonló skilles mutatványokat villantani. De az új haptikus feedbacket is tesztelhetjük fűrésszel, golyókkal, vagy egy nagy labdával megtömött maracas-szal... Értitek, ugye? A techdemók a játékoktól annyiban térnek el, hogy nem adnak érmét, és jellemzően kevésbé interaktív bemutatók. Egy részükhöz szükség is lesz a tévére, szóval csak kézikonzol módban nem is tekerhető végig a Welcome Tour kampánya.
Miközben ilyen-olyan feladványok között váltogatott a játék, a Welcome Tour alatt a Joy-Con kezelés egyik rákfenéje is előjött. Ha menet közben mondjuk handheld módban vagyunk, a játék sokszor leválasztja velünk a Joy-Conokat, a feladatnak megfelelően, természetesen. Igen ám, de a menü sem működik már másképpen, egyszerűen nincs átjárás mondjuk levett, és fenn hagyott Joy-Con státusz között a minijáték menüjében (érme begyűjtés után sem), ami engem azért sokszor zavart kézikonzolos üzemmódban, ahol a gép tartását nem szeretem variálni.

El ne felejtsem a kvízeket. Ezek aktiválásával a kvíz pultnál 4-5 plakát jelenik meg a térben, amelyek tutorial ablakok formájában, olykor mini-videókkal mutatják be az eszközeink működését. Tudtátok például, hogy a haptikus motor most már nem tengely körül forgó tömeget, hanem rögzített keretes, rugós MEMS aktuátort tartalmaz? Ettől fogva sokkal finomabb visszahatásra lesz képes, sőt, még hangokat is lehet vele generálni. Maga a modul a Joy-Con hátához simul, ráadásul a gombok és a belső keretek kialakítása is olyan, hogy feleslegesen ne rezegjen semmi, a hatás és a hang viszont maximális legyen. No, ilyen mélységeibe megy bele a Welcome Tour a hardver apró részleteibe, nem is kicsit emlékeztetve a polgári foglalkozásom (elektronika oktatása és kutatása az egyetemen) jellegzetességeire. Ez egyrészt tök jó, másrészt viszont a kvíz (A-B-C-D feleletválasztós megoldás) kicsit vizsgaszerűen telepedik rá az emberre, ráadásul csak akkor mehetünk tovább, ha minden kérdésre jól válaszoltunk. Anno tanultam és dolgoztam is ilyen A-B-C-D tesztsorozattal, ahol nálam okosabb oktatók mutatták, hogyan is kell az ilyet logikusan és érthetően komponálni. Érdekes módon a kérdések legalább 10-20%-ában vannak olyan tipikus botlások, amelyek a tesztkérdések minőségét vagy logikájának rendjét töredezik. Nem baj ez, de a csomag többi része amúgy annyira profi, hogy csodálkoztam ezeken a nyegleségeken. (Valószínű több fő vagy csapat is dolgozott a játék vizsgakérdéses részén...)
További apróság, hogy a Welcome Tour annál nyögvenyelősebb lesz, minél előrébb jársz. A kampány közepétől már fárasztó lesz ide-oda korcsolyázni a terepen, de az elhagyott tárgyak gyűjtögetése is nyűgös (egyszerre csak egy lehet nálunk). Ráadásul a Joy-Con-okat például kétszer is bejárjuk, ami a konstrukcióból fakadóan természetes, a gamifikáció szempontjából viszont elkerülhetetlen ismétlődésekkel jár.

A Welcome Tour kap hideget-meleget a megjelenés óta, én viszont eléggé tisztára érleltem a képet a fejemben a játékról. Egy jópofa, Nintendós gimmick-gyűjteményről van szó, amely a kiotóiakra jellemzően játékosítja meg a hardveres lehetőségeket. Emellett edutainment, azaz szórakoztató oktatóanyagként is helytáll, de videojátékos elemei olykor szárazak, elnyújtottak, vagy egyszerűen felületesek. Azt is látom, hogy ez kinek fog igazán bejönni. Az egyik csoport az, akik imádják a "Hogyan készült?" jellegű műsorokat, mert sok technikai részletre fény derül a gép kapcsán. A másik csapat pedig az lesz, akiket átjár a Nintendo-szeretet, akik imádnak minden részletet a cég designer munkái vagy alapvető filozófiája kapcsán. Ők lubickolni fognak a Welcome Tour részleteiben. A többiek meg inkább izzítsák a slusszkulcsot és irány a gokartvilág...
Nintendo Switch 2 Welcome Tour | Kiadó: Nintendo | Fejlesztő: Nintendo | Platformok: Nintendo Switch, Nintendo Switch 2 (tesztelt) | Megjelenés: 2025. június 5. | Ár: 10 EUR