Német rutinnal, amerikai közegben, és korai hozzáférésben próbálhatjuk ki a rendfenntartói létet az Astragon járőrszimulátorában. A Patrol Officersnek pedig minden esélye meg is van rá, hogy műfaja eddigi legjobb darabjává váljon! Early access teszt!
Tény persze, hogy ehhez azért annyira nem kellett megerőltetnie magát, a könnyed "job simulator" zsáner rendészeti szakiránya ugyanis eddig nem igazán örvendeztette meg kiemelkedő próbálkozásokkal a téma kedvelőit (aminek a legjobb jele, hogy a laikus bitjárőrök általában a GTA V "LSPD: First Response" rendőrös modját tartják a műfaj legszórakoztatóbb projektjének). A jelen cikk alanyául szolgáló Police Simulator: Patrol Officers (innentől PS:PO) pedig különösen komoly hendikeppel indult ezen a téren, a játék ugyanis nem sorozatindító darab, hanem egy, már létező széria második epizódja. Az első etap "Patrol Duty" alcímmel jelent meg 2019-ben, a minőségéről pedig mindent elárul, hogy bő másfél év csúszással adták ki, a rajt előtt pedig a kiadó Astragon inkább jobbnak látta levetetni a nevét a játék Steam-profiljáról, elkerülendő a későbbi kellemetlen asszociációkat. "Innen szép nyerni!" - mondhatnánk, a kiadónak viszont nem szegte kedvét a katasztrofális őrjárat, a bizonyítékok eltüntetése helyett így inkább az akta újranyitása mellett döntöttek. A "Police Simulator" név tehát maradt, az alcím és a fejlesztőcsapat viszont teljesen új - eme előzmények tükrében pedig engem lepett meg a legjobban, hogy az eddig csak egy német ifjúsági film közepes játékadaptációját jegyző Aesir Interactive early access próbálkozása olyan magabiztosan mondja vissza a szabályzatot, hogy már most a rendőrjárőrös programok Nicholas Angelének tűnik.

Ennek az első, és egyben legfontosabb hozadéka, hogy aki adrenalinra vágyik, az valószínűleg nem jó helyen kopogtat a házkutatási engedéllyel. Dacára ugyanis a LiveLeak és az amerikai krimisorozatok közvetítette képnek (valamint a ravaszon viszkető ujjú amerikai rendőrök sztereotípiájának), a járőri munka bizony az USA-ban sem kizárólag a tisztes (?) honpolgárok halomra lövését foglalja magába - a vonatkozó statisztikák szerint ezen a téren az Egyesült Államok rendőri erői a "világranglistán" csak a tisztes középmezőnyben végeznek (igaz, ott Banglades és Mexikó között). A rendfenntartói hétköznapok ehelyett elsősorban ott is a helyi jogszabályok betartatása körül forognak: tudjátok, amelyek szerint például az autónkkal nem parkolhatunk le mindig ott, ahol kedvünk tartja, közterületen szemetelni nem illik, becsiccsentve nem szabad a volán mögé ülni, a piroson áthajtani vagy zebra hiányában átrohanni a főúton pedig nem csak helytelen, de veszélyes cselekedet is.

Különösen igaz ez a Boston inspirálta Brighton városára, amely a jelek szerint tömve van a közlekedési-, meg amúgy az alap illemszabályokkal hadilábon álló városlakókkal. Újonc közegként (akit nyolc előre letárolt karakter közül választhatunk ki) így először ezeket kell a helyi lakosság fejébe vernünk (na persze nem tonfával!). Mikuláscsomagok szélvédőre rakosgatása, szemetelő kópék és tilosban a főúton átsprintelők zsíros bírsággal való megnevelése, gyorshajtók lesifotózása, vagy épp ittas/beszívott sofőrök bilincsbe verése teszi kezdetben változatosabbá napjainkat. Intézkedéseink alapját egy már-már zavaróan részletes (a játékhoz mellékelt PDF-ben, vagy műszakok közben gyalogosan a PDA-nkról és a járőrautónk fedélzeti számítógépéről elérhető) törvénykönyv képezi, amely minden, a játékban előforduló szabálysértést, vétséget és bűntettet, valamint az azokkal kapcsolatos korrekt rendőri eljárásokat és arányos büntetési tételeket is listázza. Ezen a téren pedig a PS:PO már a mostani early access állapotában sem finomkodik: csak a parkolási bírságok kiszabásánál például tucatnyi indokolással oszthatunk mikuláscsomagot (lejárt parkolóóra vagy rendszám; zebránál, tűzcsapnál vagy tiltott helyen való várakozás; forgalommal szemben vagy járdán való parkolás, stb.), ahogy a vegzált gyalogosoknál is illik először visszatartásra (detainment) felszólítani az erkölcsi botláson kapott polgártársakat (majd vérmérsékletünktől függően szóban figyelmeztetni vagy komoly dollárkötegekre büntetni őket, ha pl. eldobnak egy papírzsepit a nyílt utcán).

Nem azt mondom persze, hogy Brightonban a rendőrök élete már-már izlandi nyugalomban telik, elvégre a PS:PD műszakjai sem mentesek az adrenalintól. Bármikor előfordulhat például, hogy az igazoltatott elemek megpróbálnak kereket oldani (mondjuk mert pillangókés vagy az engedélyezett mennyiségnél több zacskónyi kábszi dudorodik ki a zsebükből), ahogy az is megeshet, hogy olyan körözött gyanúsítottat kell felkutatnunk, akit csak a taserünk győzhet meg arról, hogy szálljon be a meseautóba. Ennek ellenére sokkolót mégis csak ritkán, lőfegyvert pedig (e sorok írásakor) egyáltalán nem ránthatunk jogszerűen (utóbbit azért, mert még nincsenek olyan, az életünket veszélyeztető szituációk, ahol a fegyverrántás arányos reakció lenne). Hiba lenne viszont azt hinni, hogy a program emiatt mentes a kihívásoktól - az agytekervényeinket ugyanis a fentebb már említett részletes eljárásrend miatt bizony kitűnően megmozgatja! Csak hogy néhány példával éljek, többek között nem javallott izomból mikuláscsomagot rakni minden, lejárt parkolóóra mellett álló kocsira (a mozgáskorlátozott rendszámú sofőrök ugyanis ingyen parkolhatnak), ahogy lopósautót is csak bizonyos esetekben (pl. tűzcsapnál álló verdákba botolva) hívhatunk. Polgártársakat igazoltatni csak megalapozott gyanú (pl. a saját szemünkkel látott szabálysértés) esetén szabad, megmotozni őket ugyanakkor csak lehetséges indíték (pl. szemkontaktus kerülése, vagy agresszív viselkedés) mellett jogszerű. A jogsik csekkolása során ugyanakkor készüljünk fel arra is, hogy bármikor az arcunkba tolhatnak egy hamis személyit és biztosítási igazolást, amelyek csak az arckép és az okmányadatok gondos összevetésével akadhatnak horogra. Végezetül, baleseti helyszínelés esetén fontos, hogy nem jár automatikusan bilincs az alkoholt fogyasztó vagy kábítószert birtokló sofőröknek sem, mivel mind a véralkoholszintnek, mind a náluk tartott fű vagy amfetamin mennyiségének van egy meghatározott helyi határértéke...

A PS:PO a fentebb taglalt (és csak a jéghely csúcsát képező) virtuális jogtechnikai előírások miatt így inkább érződik egy fejtörőkkel teli, nyíltvilágú kalandjátéknak, semmint egy rendőrös akciószimulátornak, főleg ha a Casual beállítás helyett a nehezebb, Simulation módozatban tartjuk fent a rendet. A játék ugyanis ekkor sem a vizsgált okmányok esetleges rendellenességeit (pl. az érvényesség lejártát), sem a látóterünkben szabálytalanságokat elkövető gyalogosokat és autósokat nem jelzi külön, így mindenképpen figyelmesen, a helyi törvénykönyvet kívülről fújva kell rónunk Brighton utcáit. És ha ez nem lenne elég, ott van a szigorúbb erkölcsi vizsgálat is: Simulation módban ugyanis a törvények nem csak a vegzált lakosságra, hanem ránk is ugyanúgy vonatkoznak, így hacsak nem egy bűncselekmény vagy súlyos baleset helyszínére igyekszünk, a közlekedési szabályok megszegéséért mi is ugyanúgy büntetőpontokat kapunk, mint az egyenruhát nem viselő plebs...

Ha pedig már a büntetőpontokat említettem, ideje kitérni a játék fejlődési rendszerére is, amely egyrészt a sikeresen teljesített műszakok után kapott tapasztalati pontokra, másrészt az úgynevezett magatartási pontokra (Conduct Point, avagy CP) épül. Az előbbieket a jogszerű intézkedések után söpörhetjük be, amelyekkel újabb kerületeket és városnegyedeket, járőrkocsikat, felszerelést (pl. traffipaxot vagy megállásra felszólító táblát), illetve újabb napi feladatokat (pl. sebességmérést) és vészhívásokat (baleseti helyszínelést, körözött bűnözők felkutatását, stb.) oldhatunk ki. A CP ugyanakkor a pedantériánk fokmérője: minden (valós időben cirka fél órás) műszakot 100 CP-vel indítunk, és minden helytelen vagy jogsértő megmozdulásunk/döntésünk után elveszítünk belőle valamennyit. Az "egyenleg" lenullázása természetesen a műszak elbukásával és újrakezdésével jár, de a nap végén kapott XP-ből is kevesebb esik be a jelentés leadásakor, ha nem nyújtunk kifogástalan teljesítményt munkánk során. A PS:PO tehát nem díjazza az ökörködést, a dreddbírózás hamar a műszak elbukásához vezet.

A fentiekből gondolom átjött, hogy a számtalan korábbi foghíjas próbálkozás után számomra kifejezetten kellemes csalódásnak bizonyult a program, noha jelenleg minden porcikáján érződik, hogy korai hozzáférésben küldték ki a bűnös utcákra. Bár a jelenleg elérhető teendők elég kidolgozottak, hamar önismétlővé válnak, épp ezért örvendetes, hogy a csapat roadmapje tobzódik a játékmenetet kibővítő elemekben. A (közel)jövőben így érkezik majd az igazolványok és autók előélet-vizsgálatát segítő rendőrségi számítógép, az éjszakai műszakok (és azokkal együtt a zseblámpa valamint a jelzőfények), illetve egy rakás új napi feladat és vészhívás (drogdílerek és táskatolvajok felkutatása, graffitiző és köztéren alkoholizáló suhancok móresre tanítása, stb.). A játékmenet tervezett módosításai viszont nem csak a feladatokat érintik: a súlyos sérültek helyszíni ellátása érdekes minijátékot sejtet, ahogy a letartóztatott gyanúsítottak őrsre való elfurikázása is hasznos (bár az LSPD:FR mod hasonló funkciója tükrében kötelező) fejlesztésnek ígérkezik. A kétfős kooperatív mód hasonlóan ígéretes (bár az előző epizód multiplayer támogatása után szintén elvárt) frissítésnek hangzik, még akkor is, ha a buddy cop komédiákon szocializálódott járőrpárosok esélyesen nem fogják élvezni a PS:PO komolyabb megközelítését. Az elhivatott közösség ugyanakkor a tervezett modtámogatással is sokat kihozhat majd hosszú távon a játékból (főleg ha a már sokat emlegetett GTA V modhoz hasonlóan lehetséges lesz a járőrautók és egyenruhák alapos átszabása is). Fontos viszont, hogy a karrier endgame módja is egy későbbi early access update-ben érkezik - a maximális szint elérésével válik ugyanis majd elérhetővé a free roam mód, amelyben földrajzi és időkorlátok nélkül járhatjuk majd be az egész várost.

Technikai téren a játék többé-kevésbé rendben van, még ha érezni is rajta a (tripla-A játékokhoz képest szerényebb) költségvetést. Az Unreal Engine alapjáraton elfogadható látványt biztosít, bár Brighton meglehetősen monoton amerikai nagyváros - járjunk akár a történelmi belvárosban, akár a pénzügyi negyedben, egykaptafa sugárutak és modern emeletes házak szegélyezik az utcákat (amik ráadásul zavaróan kevés sikátort és átjárót kínálnak a GPS-szel kirajzolt utak levágásához, így olykor igen sokat kell kerülni egy vészhíváshoz való kiszállásnál). A gyalogos irányítás teljesen rendben van, az autónk vezetési modelljére azonban ráfér némi polír, az ugyanis jelenleg elég gyászos - kb. olyan érzés vezetni, mintha zsíros smirglipapíron csúsznának az abroncsok, főleg elindulásnál kínszenvedés felgyorsulni a géppel. Audiotéren rendben van a játék: az effektekkel nincs gond, a csak menüben hallható zene kellemes, a színészi játék pedig elfogadható (bár az alakítások azért néha elég unottak ahhoz, hogy kissé kizökkentsék az embert a Harmadik műszakból). Ami a polírozottságot illeti, a PS:PO szerencsére már jelen állapotában is bőven élvezhető, bár tény, hogy van még mit kapálni a biteken: megkülönböztető jelzéssel és nagy sebességgel veretve az utcán hajlamos akadozni a játék, a forgalmi AI-ra ráfér még egy KRESZ-gyorstalpaló (főleg járőrautónk fény- és hangjelzéseit kezelik kiszámíthatatlanul, és hajlamosak elénk bevágva leblokkolni), az elérhető feladatok pedig azért még bővelkednek bugokban és érdekes jelenségekben (úgymint egymásba olvadó autókban, vagy a föld alá eltűnő gyalogosokban). Fagyásokkal viszont nem nagyon találkoztam - bár a Steam fórum látogatóinak elmondása alapján néha még előfordulnak, a számuk minden hotfix-szel egyre csak csökken.
A PS:PO tehát bár zöldfülűként, idő előtt hagyta el az akadémiát és kezdett el járőrözni Brighton utcáin, mégis eminens hallgatónak bizonyult, és már most magabiztosan látja el azokat a feladatokat, amiket rábíztak a váltásfelügyelők. Noha az early access állapot (és a szerény költségvetés) okán természetesen nem tökéletes darab (sem technikai, sem játékmenetbeli téren), az Aesir próbálkozása az eddig látottak alapján mégis a járőrszimulátorok eddigi legjobb darabjának tűnik. És hogy mi benne a legjobb? Az, hogy a paradox módon erőszakmentes játékmenete okán nem csak a téma iránt érdeklődőknek, hanem a gondolkodást és a fejtörőket kedvelő, kalandjátékosabb lelkületű játékosoknak is bátran ajánlható.
Police Simulator: Patrol OfficersPlatform: PC | Fejlesztő: Aesir Interactive | Kiadó: Astragon | Megjelenés: 2021. június 17. | Ár: 20 EUR (kb. 7.000 Ft)
