[Teszt] Patapon 1+2 Replay

Patapon 1+2 Replay

kevinyCsángó Kornél2025.07.15. 23:00

Pataponos haiku:

“Pon Pon Pata Pon
Pata Pata Pata Pon
Pon Pon Pata Pon”

– feledésbe merült nevű Gamer365 fórumozó egy nyereményjáték kommentszekciójában.

Már nem is tudom, mikor láttam utoljára Sony logóval felvértezett játékot Nintendo gépen - talán az Equinox volt a dicső kilencvenes évek közepefele? Mindegy is, a lényeg, hogy keresve sem találhatnánk jobb bizonyítékot a kurrens videojátékos világ kaotikus állapotára, mint hogy például Forza játékok jelennek meg Playstation-ön vagy az exkluzívitásra mindig büszke Sony címei vetik meg a lábukat korábban ellenséges territóriumnak számító konkurens gépek kínálatában. Szonyoládéék sosem voltak kifejezetten erősek ha kézikonzolokról volt szó, egyetlen masinát, a PSP-t leszámítva. És a PSP kínálat legfényesebben csillogó gyöngyszeme nem volt más, mint a Patapon.

Hát ez se tegnap volt, szóval illene bemutatnom, miről is van szó, mert aki akkor született amikor a Patapon, simán nagykorú már, szóval: a Patapon egy stratégiai ritmusjáték, csapatmenedzsment és szerepjáték-lite elemekkel meglöttyintve. Tehát csak a szokásos hipergenerik egykaptafa rókabőr játék. Nade félre a tréfát: tudvalevő, azóta az indie szféra kitermelt magából ennél extrémebb stíluskotyvalékokat is, de 2008-ban még a független játékfejlesztés nagyon gyerekcipőben totyogott, így nem kisebb felüdülés volt az évenként a kilincset egymás kezébe adó Call of Duty epizódok és teljesárú Fifa patch-ek árnyékából előmasírozó pataponok harci dobokkal elkövetendő menedzselése.

Menedzselés jogcímén értendő: kicsiny egyszemű primitív lénykéidet válaszott fegyvernemeik, csapatösszeállításuk alapján rendszerezed, majd kiküldöd őket a pusztába vadászni, madarászni vagy esetleg az ellenséges Zigotonok (ők a kockafejűfehéranett nemezisek) lezúzására. Mivel szegények annyira buták, hogy iránymutatás nélkül a képernyő bal széléről nem találnának el a jobba, így harci dobokkal küldöd nekik az isteni jelet, hogy merre hány méter. Persze aggodalomra nincs ok, nem szükséges Danny Carey vagy Mike Portnoy dobszólókat performálni ahhoz, hogy pusztán ne felejtsenek el levegőt venni kicsiny véglényeink: az esetek túlnyomó részében három, négy taktusból álló kombinációkkal fogod utasítani félelmetes sereged, hogy meneteljen, támadjon vagy védekezzen. Ez így papíron nem tűnik túl izgalmasnak, de hidd el: olyan flow állapotba lehet kerülni egyes harcok hevében, hogy az egyszerű ritmusképletek olyan természetessé vállnak, mintha egy harmadik végtagként kinőttek volna a fejedből.

A játék kampánya bőven 20 órán túl tud nyúlni, főleg ha nemcsak végigszaladsz a kötelező küldetéseken, hanem beleveted magad a vadászatokba, grindolásba, ritka felszerelések vagy speciális patapon-egységek kioldásába. A játékmenet szigorúan lineárisnak tűnhet, de valójában a csapatod menedzselése és fejlesztése rengeteg mikrostratégiai döntéssel jár – kinek milyen páncélt adj, mikor válts át ranged támadókra, mikor idézd be az ősi esőistenséget egy sámán-dobpergés kíséretében. A boss harcok gyakran váratlanul nehézre húznak, főleg ha rossz összeállításban mész neki – néha teljes újratervezésre kényszerít a játék anélkül, hogy ezt különösebben jelezné. Ezek a nehézségi tüskék persze dörzsölt taktikusoknak inkább kihívás. A Replay verzió nehézségi szintjei némileg kisimítják a legmeredekebb szakaszokat, de az eredeti szigor szelleme így is ott kísért.

Pár éve PS4-re megjelent egy újrakiadás, de nem volt kifejezetten igényes: gyakorlatilag fogták a PSPs eredetit, felrántották a felbontást és úgy ahogy volt, azzal a UI-al, azzal a 30 fps-es fixált képfrissítéssel (és biztosíthatlak, ennek nem technikai akadályai voltak) ugyanúgy kirakták a Store-ba. A tesztünk tárgyát képző Replay kiadvány viszont más: a UI átdolgozásra került, szóval már egy 4K-s megjelenítőn is teljesen normálisan néz ki a játék, a képfrissítés végre 60-on pörög (ne felejtsük el, egy ritmusjátékról van szó, itt azért ez nem mindegy) és még egy három fokozatú nehézségi kapcsolót is sikerült implementálni a játékba. Mindemellett ha úgy érzed, nem megfelelő az input latency ezt egy külön modullal tudod ezentúl kalibrálni. A hangminőség is jelentős feljavításon esett át, már nem az agyontömörített, agyonkompresszált audio kényezteti a hallójárataidat, mint a korábbi kiadványok esetében.

Megéri-e 2025-ben Pataponokat masíroztatni a világvége felé a Replay kiadványon keresztül? - gondolom erre vagy leginkább kíváncsi. A válasz röviden: meg. Kicsit hosszabban: simán! A Patapon remekül öregedett, még mindig simán flow-ra kattint, még mindig órákra le tud csatolni a világról egy olyan miliőbe, ahol gömbfejek csatáznak kockafejekkel az isteni ritmusaidra, ezúttal valóban rendesen újragondolt köntösben, ahogy egy videojáték újrakiadásnak meg szabadna jelennie napjainkban.

A tesztpéldányt a Cenega Hungary Kft. bocsájtotta rendelkezésünkre, amit ezúton is köszönünk. A játékból fizikai példány is megjelent.

PLATFORM PC (tesztelt), Switch, PS5 KIADÓ Bandai Namco FEJLESZTŐ Sony Japan Studio / Pyramid MEGJELENÉS 2025. július 11. ÁR 30 Eur

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

8 órája
1

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

15 órája
1

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

23 órája

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

1 napja

Heti megjelenések

1 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

3 napja
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

4 napja
7

Ghost of Yōtei bemutató - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Heartworm, Wild Hearts S, Flame Keeper.

4 napja
25

PlayStation Game Catalog: júliusi érkezők

Cyberpunk 2077, Banishers: Ghosts of New Eden és New World: Aeternum. Többek között ezek a címek várják a szolgáltatás előfizetőit.

5 napja
16

S.T.A.L.K.E.R. 2 PS-en, búcsúzik a Steel Hunters - ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Subnautica 2.

5 napja
7

Új The Last of Us Part II Remastered játékmód, Ghost of Yotei a SoP-ben – ez történt kedden

Továbbá: Endzone 2, Time Flies, SOMA, MAJJAM.

6 napja
12

Symphonia: elhúzza a nótád

Nemrég került be a Game Pass kínálatába a Symphonia, amely jó apropót adott arra, hogy ránézzünk a tavalyi dömping időszakban debütált művészi indie játékra. Precíziós ugrabugra, kézzel rajzolt látvány, csodálatos zenei háttér és muzikalitás - ez a Symphonia.

7 napja
3

The House of the Dead 2: Remake megjelenési dátum, Madragora frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Croc: Legend of the Gobbos, Mamorokun ReCurse!

7 napja
1

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

8 napja
4

Heti megjelenések

8 napja
14

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2025.07.05.

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

2025.07.04.
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

2025.07.04.
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

2025.07.04.
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

2025.07.03.
45