Keresem a megfelelő szavakat, de még nem találom őket. A Turbo Kid-et elindítva az első pár óra játék folyamán szeretnék valami ütős nyitányt, markáns vertikális szeletet tapasztalni, de valamiért csak egy korrekt iparos munkának tűnik az Outerminds stúdió alkotása. Az eredeti pécés verzió tavaly tavasszal jelent meg - a switch portra eddig kellett várnunk. Bevallom, nem figyeltem fel a címre anno, sőt, azt sem tudtam, hogy ez a metroidvania egy kult(?) filmhez kapcsolódik, annak folytatása. De itt a Switch megjelenés trailere:
Látva ezt, megindul a nyálelválasztásom és előre örülök, milyen jót fogok én játszani, milyen pörgős az egész, mennyire de nagyon COOL, plusz majd a filmet is megnézem, amiről még soha nem hallottam. Aztán elindítom a gépet és nem a várt dolgokat kapom... egyből. Később persze megbékélek, a játék is felveszi az ütemet, de rossz jel, hogy nem sikerül az első pár órában olyan istenigazából beszippantania. Továbbmegyek, a műfajra jellemző rafinált, labirintus-szerű pályák rejtegetik a nagyszabású vertikalitást: megnyitom a térképet és egy terjengős, horizontális szakaszt látok néhány kitüremkedéssel felfelé és lefelé. Ezen a ponton sejtelmem sincs, hogy ez változik-e majd (igen), hogy lesznek érdekesebb ellenféltípusok (naná), vagy az aláfestő zene elér egy olyan szintet, ami akár kicsit emlékezetesnek mondható (fogjuk rá)?

Több megíratlan cikkem emléke sejlik fel. A Narita Boy-t például nagyon vártam, hogy aztán enyhe csalódásként éljem meg a játékmenet ügyetlenségei miatt. Szép volt, veszettül menő, a nosztalgikus húrokat is remekül pengette, de dadogott. A Ghost Song-gal elkéstem, az elsőre szokatlan képi világával megbékéltem. Ám annak meg volt egy húzása végig - hogy a második végigjátszást a „túl öreg vagyok“ felismerésem végül megakassza. Lelkesedésem javarészt tehát annak tudható be, hogy ezúttal (is) gyöngyszemet vártam egy független kis stúdiótól, akik látszólag inkább a biztonságos utat választották. A Turbo Kid olyannyira metroidvania, hogy mindent megtalálunk benne a mintaképből. Csak (képletesen) kicsit sárga, kicsit savanyú.

Ne temessem még, hiszen kitartásom páratlan! Miről szól? Turbo Kid a pusztaságban arra tér magához, hogy gonosz banditák alaposan cserbenhagyták és kifosztották. Egyedül a bukósisakját és kesztyűjét hagyták meg neki, amikor a titokzatos Naomi megmentette őt. Szóval amint talpra tud állni, felkerekedik visszaszerezni a cuccait, legfőképpen pedig a bicaját, hogy aztán annak rendje és módja szerint bosszút álljon és megszabadítsa a poszt-apokaliptikus pusztaság békés népét a gazfickóktól, rablóktól, egyéb banditáktól. Egyszer, s mindenkorra! Mindeközben az összes létező kacatot összeharácsolja, ami az útjába esik, hogy bartelezve fejlesztésekhez jusson (erősebb fegyver, több élet!), vagy a későbbiekben a kerót tuningolja.

Hogy néz ez ki? Pixelesen, ráadásul nem is szép, művészi pixelesen, hanem... Funkcionálisan? Nehezemre esik szépnek hívni, amit a Turbo Kid grafika néven prezentál. Túlságosan darabos a karakterek megjelenése, amire még rátesz egy lapáttal az animációk sutasága. A hátterek sem emlékezetesek, a terepek sem kiemelkedőek - viszont az összkép ennek ellenére korrekt, mert nem ez a hangsúlyos. Hanem, hogy működik. Hogy a játék során nem azt érzem, hogy nyögdécselek, mert valami folyamatosan ellentart, akadályoz. A gameplay teljesen rendben van, még az eleinte lassabb tempóval is, a bringa megkaparintása után pedig pláne! Ahol addig reménytelenül szökdécseltünk, elég egy kisebb lendületet vennünk és szárnyalunk!

Összeáll? Ha türelmesek vagyunk, mindenképp. Ugyan a fiatalabb generáció vélhetően otthagyja a kopár sziklákkal szegélyezett sivatagos homokon, mielőtt ez megtörténik. Kár lenne érte, hiszen hangulatos tucat órát szerezhet a bátraknak. Nehéznek sem mondanám, inkább csak a stílus velejárója, a tápolás elnyúlása lehet akadály - sóhajtunk, amikor egy apró baki miatt kell újra átverekedni magunk egy zsúfoltabb szakaszon. Lássuk tehát: a külcsín lehetne szebb, az ellenfél-repertoár lehetne változatosabb, mégis igazából csak egyetlen dolog hiányzott nekem. Nincsen olyan kiemelkedő momentum, ami tényleg, igazán emlékezetessé tenné. A Turbo Kid talán nem a legtökösebb metroidvania, de egy igazán korrektül összerakott darab. Megéri a rááldozott időt? Én azt mondom, meg!
PLATFORM Nintendo Switch 1+2, PC KIADÓ Outerminds FEJLESZTŐ Outerminds MEGJELENÉS 2025. augusztus 5. ÁR kb. 7150 Ft