[Teszt] God of War - a PC változat

God of War - a PC változat

mcmackoGéczy Attila2022.01.12. 17:00

A fiú utolsó erejével veti le magát a bestia szőrös testéről, majd kifeszített íjával meglövi a szörnyeteget. Nincs már sok ereje küzdeni, de a szörnynek sem, aki a kettő ellen állt ki habzó szájjal és tornyosuló méretével. A fiú mire eszmél, addigra apja már vicsorogva, természetfeletti erővel tépi, forgácsolja a lény húsát, aki térdre rogyva, párolgó mellkassal, hörgés közepette múlik ki a havas tisztás közepén... A fiú és az apa egymásra néznek, majd a kölcsönös bizalom erejével szaladnak neki a következő embertelen túlvilági teremtménynek. Kötelékük nem ismer határokat, párosuk akár egy istent is képes lehet legyűrni ...

A Sony legendát és ikont csinált már egyszer a God of War-ból. PlayStation 2-n jött az első siker, majd az ikont megreptette a PlayStation 3 generációjában is. Kratos több korszakon át tudott alfa lenni az antihősök között, a relatíve későn érkező PlayStation 4 újragondolás pedig egyszerre volt bátor folytatás és teljes reboot. A görög mondavilágot hátrahagyva Kratosnak 2018-ban ismét gőgös isteni alakokkal kellett szembenéznie, de a gyász bánata most sem hagyta nyugodni. A megújult God of War egyik legnagyobb ötlete mégsem a biom/mítoszváltás volt, hanem a Fiú érkezése, aki Kratosból az utolsó csepp megmaradt emberséget is természetes módon hozta ki. És ami a legfontosabb: akivel a játék dinamikája minden rétegében meg tudott újulni.

Ha PC játékosként nem nyomultál volna a PS-en elérhető epizódokkal, akkor annyit érdemes tudnod, hogy az első hat God of War játék egy speciális hack and slash sorozattá nőtt, saját egyéniséggel, a japán stílustársakhoz képest talán egyszerűbb, de jutalmat bőséggel locsoló mechanikákkal felvértezve. Logikai feladványok és eposzi jelenetek keveredtek a szörnyszecskázással és a görög mítosz érdekes fordulataival. A folytatás/reboot viszont kicsit lassít a tempón. Kratos öregebb, nehezebb, a mozdulatai viszont brutálisabbak, megfontoltabbak és ott van mellette a Fiú, Atreus, aki az agilis harcostársként áll bele a bunyókba. A God of War (2018) ráadásul egy félig-meddig nyitott világ koncepciójával is megpróbálkozott. Még nem Zelda, de már nem lineáris csőjáték - hanem valahol a kettő között. Az opcionális küldetések, világok és főellenfelek mindig azt sejtették, hogy egy jóval méretesebb univerzumnak vagy a része, mint valójában. És a központi HUB önmagában is egy olyan helyszín, ami egy életre be tud égni a memóriába. Ha bővebben is kíváncsi vagy, miért is igazán nagyszerű a játék, akkor olvasd el Drag tesztjét a játék konzolos megjelenésének idejéből.

Nem túlzás azt állítani, hogy az előző generáció egyik legpatinásabb játéka volt tehát a GoW, ehhez mérten pedig a Sony fantasztikus PC portot tett le az asztalra. Ahogy Kratosék kalandjának minőségén is alig lehetett fogást találni, úgy most a PC port minősége is meginoghatatlan. Az hagyján, hogy a grafika skálázható, viszonylag részletes lehetőségek mentén. Azaz a PS4 szintje alól indulhatunk és elvihetjük a képtelenül tűéles assetekig az egész beállítási sort. Másrészről ott van az Nvidia DLSS, az AMD Super Fidelity FX opció, a Reflex-támogatás... tehát minden olyan lehetőség, ami most a PC-ben rejlő lehetőségeket high-end szintig pörgetheti. És nem győzünk majd ámuldozni. A 2018-ban, egy 2013-as hardverre kiadott program még ma is a leggyönyörűbb videojátékos élmények között tud lenni modern technológiákat megszégyenítő módokon. Ennek a titka amúgy a kézműves karakter- és világépítés. Az odáig rendben van, hogy a motor szépen animál, szépen rajzol fényeffekteket és bőrtextúrákat... De amit a művészeti csapat csinált a programmal, az embertelen. Minden helyszínnek az utolsó tűlevélig és csavarodó korhadt faágáig egyedi stílusa van, rettentő sok organikus, természetesnek tűnő apró részlettel. Ugye ismerős ez a PS-rajongóknak? Az utóbbi évek konzolos látványdominanciája pont ebből fakadt: a Santa Monica stúdió is annyi erőforrást tudott rendelni a míves környezet kidolgozásához és optimalizálásához, amire legfeljebb csak Naughty Dog-ék vagy más belsős Sony stúdiók voltak eddig képesek.

És a teljesítményre sem lehet panaszunk. A régi alapokat megöröklő God of War egy 2060 RTX-es GPU-val és mondjuk full HD felbontásban (a beállítások és képkocka sebesség tekintetében is) simán a PS4 verziók felé tud nőni. Ráadásul ott van a DLSS opció, mint ahogy a Death Strandingnél is volt - tehát hatékonyan és pofátlanul lehet felbontást növelni és ezzel tudunk 4K közelében, PS4-et vastagon lepipáló beállításokkal operálni. Az FPS-t általában nem is bántják a nagyobb pixelsűrűséget kínáló beállítások, inkább a videomemória fogy el az assetek javulásával, és akkor pufferelési/swappolási jelenségeket lehet tapasztalni. Ha a high-end közelében vagy hardver szempontjából is? Nos, készülj fel, hogy a God of War le fogja olvasztani az agyad! Apropó, van fotó mód is, úgyhogy ha a virtuális fotográfiák rajongója vagy, akkor itt a lehetőség, hogy egy új kedvencet avathass. Furcsaság, de feltételezhetően a motor működéséből fakad, hogy ha valahol fix a kamera (például mikor Kratosék valahova nagyon néznek, vagy előre kell menni egy átvezető alatt), ott a fotókamerát nem tudod kizökkenteni abból a pozícióból, ahová optimalizálták az adott jelenet operatőri beállításait.

Csak a legmagasabb szinteken beszélünk a God of War-ról, pedig lehet rajta fogást találni. Én a tavalyi karantén alatt mentem végig a játékon először, és tényleg iparági csúcsnak tartottam mindig is, de mára azért kiütközött pár apróság, amit a megjelenésekor lehet jobban elnéztünk neki. Például azt, hogy bár a főbb, partikuláris sztorielemeket lezárják, érződik a koncepción, hogy alaposan megágyaztak egy folytatásnak. A terep kihasználtsága is változó. Akadnak tökéletesen megalkotott mellékküldetések, amelyek néha a fő szálnál is izgalmasabbak, de bizonyos extra elfoglaltságok kicsit mesterségesen elnyújtottak, és ez néha a főbb sztori pályáira is igaz. Mint ahogy a harc mélységeinél is elérkezünk azokhoz a határokhoz, amit mondjuk a japán hack and slash játékok vígan megugrottak már pár konzolgenerációval hamarább. Kontrasztban viszont a fenti siránkozással, a Sony sötét tónusú, narratív fókuszú játékait figyelembe véve a God of War egy igazán kiemelkedő alkotás maradt az évek során. Ennyi holdtölte után is azt mondom, hogy a sztori sokkal közelebb áll hozzám és sokkal komolyabb mélységeket feszeget, mint az ilyen téren legnagyobbra tartott The Last of Us 2. Suta az összehasonlítás? Lehet, de az exkluzívok és a drámai megközelítés és olykor morbid hangulati elemek mellett azért lehet helye a hasonló összevetésnek...

A PC felhasználóbázis hálás fogadtatásban fogja részesíteni a God of War-t. Az átirat gondos, a játék maga pedig jól fog feküdni a pécén szocializálódott akció- és szerepjátékos közeg számára is. A Sony ügyesen érzett rá arra, hogy miként lehet piacot bővíteni a régebbi termékeik számára. Az exkluzívokra éhes PC-s közönség emiatt már úgysem vesz PS4-et, a PS5-re (is) készülő folytatás előtt pedig a Sony újra a jeges gleccservíz fölé tudja emelni az immár lassan négy éves játékot. Kratos és Atráskó (sic!) pedig még mindig pusztít. Egyszerűen magával szúr ki az, aki most már PC-re kibővült lehetősége révén sem pótolja a háború istenének szuperlatívuszokkal kikövezett kalandját.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

11 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==