[Teszt] Stasis: Bone Totem

Stasis: Bone Totem

dragCsető Zsolt2024.04.30. 15:00

Rengeteg olyan játékkal találkozni – különösen az indie szcénában –, amely alaposat merít valamilyen jól ismert klasszikusból vagy játéktörténelmi mérföldkőből, ám a valóban időutazásként megélt élmények ezzel együtt sem számítanak gyakorinak. Talán nem is véletlen, hiszen kevés olyan cím van, ami évtizedek után is gond nélkül kiállja az idő próbáját, így praktikusabb (és népszerűbb) megközelítés a régi koncepció és a modern játékmenet elegyítése. Néha azonban igenis lehet bája a szándékos archaikusságnak – a Stasis: Bone Totem tökéletes példa erre.

Szó se róla, az onboarding (avagy a játékelemekkel történő korai ismerkedés), illetve legfőképpen az irányítás egyáltalán nem csúszik jól, sőt: az első félóra határozottan embert próbáló lesz szinte mindenki számára. De amint megszokjuk (már amennyire lehet) a semennyire sem kontrollerre szabott, kényelmetlen kezelőfelületet, valamint az érthetetlenül inkonzisztens megoldásokat, akkor nagyon hamar ránk tud telepedni a játék – szerencsére abszolút jó értelemben.

A MÉLYSÉG TITKA

A Bone Totem – a korábbi Stasis-címekhez hasonlóan – egy point-and-click kalandjáték, melyben izometrikus nézetből járhatjuk be a helyszíneket. A tálalás a minden értelemben sötét környezet ellenére is szívmelengetően nosztalgikus, legyen szó akár a fix hátterekről, akár a főbb történeti pontokon felbukkanó renderelt videókról (emlékeztek még azokra az időkre, amikor ezeket kvázi jutalomként éltük meg?), az ebből adódó aprólékosság és kidolgozottság pedig tényleg bombasztikusan erős atmoszférát teremt.

Ez utóbbira szükség is van, mert a Bone Totem kőkemény horror – nemcsak a látvány tekintetében, hanem tematikájában is, a sci-fi-elemekkel teleszőtt háttérsztori ugyanis dugig van borzalmakkal. Félreértés ne essék: harcolni, esetleg menekülni nem kell, ez tényleg színtiszta kalandjáték, felfedezéssel, tárgygyűjtögetéssel és rengeteg logikai feladvánnyal. Emiatt viszont nem is félelmetesnek mondanám, sokkal inkább taszítónak és sokkolónak – olyan impulzusokkal bombázva bennünket ezáltal, amik közel sem megszokottak.

Aki számára a Stasis, mint franchise újdonság, az ne essen kétségbe: a Bone Totem teljesen különálló sztori, melyben egy, az óceán felszínén zsákmányra vadászó pár, Charlie és Mac egy elhagyatott olajfúrótoronyra bukkannak. Hamar kiderül persze, hogy valami nagyon nem stimmel a hellyel (és az erősen megcsonkított legénységgel), így csatlakozik hozzájuk a család Szuper Játékmackója, Moses is (ne nevessetek, magasan a legjobb karakter a játékban!), hogy hármasban ássanak a dolgok mélyére – lényegében szó szerint. A játékmenetnek épp ez a hármas felállás egyébként az egyik fő sajátossága, a három karakter ugyanis rendre különböző pályarészeken tud mozogni a végigjátszás során, így fontos szerep jut az általuk felszedett tárgyak ide-oda mozgatásában (ez a kezelőfelületen keresztül történik). Ennél eggyel nehezebb feladat a különféle nyomok összefésülése, hiszen rengeteg olyan puzzle van, ahol innen-onnan összeszedhető információkra is szükség van. Én ajánlom is mindenkinek a jó öreg toll+papír kombinációt, mert könnyen elsikkad egy-egy hasznosnak tűnő infómorzsa, ami aztán végeláthatatlan keresgélésbe tud átcsapni, mire rálelünk a hiányzó „kulcsdarabra”. Összességében azonban nem mondanám nehéznek a Bone Totemet – a több tucatnyi közül mindössze két olyan feladvány volt, amit nem éreztem teljesen korrektnek. Az egyiknél a brutálisan sok (és jellemzően hosszú) naplóbejegyzés egyikében volt elrejtve a lényeg, mindez úgy, hogy sem előtte, sem utána nem kellett használni őket, így joggal hiszi azt a játékos, hogy csupán háttértörténeti funkciót töltenek be. A másiknál pedig egy nagyon pici vizuális részletet kellett kiszúrni – van ugyan játékon belüli hint-rendszer, de nyilván jobb, ha a fejlesztők tudják érezteti, hogy mi az, amit reálisan elvárnak tőlünk. Itt ez egy-két ponton úgy éreztem, nem volt meg teljesen.

Ezen apróságokat leszámítva azonban nem tudok belekötni a The Brotherhood alkotásába, point-and-clickként ugyanis nagyon kreatív és szórakoztató, a látvány a régies megközelítés ellenére is jól eltalált, a történet pedig az in medias res fejkapkodás után hamar nagyon izgalmas mederbe terelődik, olyan szövegkönyvvel és színészi játékkal, ami abszolút minőséginek számít a műfajon belül.

MEDVE A SZTÁZISBAN

Az első résznek csak a kult-híre csapott meg, a másodikból nem akartam kimaradni. Én párhuzamosan a "zöld pipás" Steam Deck verzióra voltam kíváncsi, amely egy ideális platformja lehet a Stasis: Bone Totemnek. Azaz lehetne, ha a kezelőfelülete nem lenne olyan... apacuka. Az inventory menedzselésétől, tárgyak kombinálgatásától még órák múltán is ki akart hullani a maradék hajam. Pedig a készítők tök jól segítenek nekünk a kiemelésekkel, furcsa, de még akár innovatívnak is mondható, modern, sci-fi UX elemekkel... A Bone Totem egy zseniális horrorkaland, egyszerre friss, és egyszerre nosztalgikus. Intelligens, na meg hát gore és sokkoltatás szempontából tufa is, ahogy azt sokan várják egy ilyen címtől. De minden izgalmas pontját kicsit ellenpontozza a nyögvenyelős felülete. Alvadt vér a fémvázon. - mcmacko

A Stasis: Bone Totem döcögősen indul, a szórakoztató kutakodáson és feladványokon, a hátborzongató horror-körítésen, valamint az izgalmas sci-fi kérdéseken keresztül azonban nagyon hamar elkapja az embert, hogy végül egy emlékezetes, 10-15 órás történet bontakozzon ki az óceán legmélyén.

PLATFORM PC (korábban megjelent), PS5 (tesztelt), Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ The Brotherhood FEJLESZTŐ Feardemic
MEGJELENÉS 2024. március 28. ÁR 7 490 Ft / €19,99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

27 perce
1

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

16 órája
2

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

19 órája

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

1 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

1 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
5

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

2 napja
10

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

3 napja
1

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

4 napja
10

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

4 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

5 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

5 napja
6

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

5 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

6 napja
9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

6 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

6 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

7 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

7 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

8 napja
5