[Teszt] Stasis: Bone Totem

Stasis: Bone Totem

dragCsető Zsolt2024.04.30. 15:00

Rengeteg olyan játékkal találkozni – különösen az indie szcénában –, amely alaposat merít valamilyen jól ismert klasszikusból vagy játéktörténelmi mérföldkőből, ám a valóban időutazásként megélt élmények ezzel együtt sem számítanak gyakorinak. Talán nem is véletlen, hiszen kevés olyan cím van, ami évtizedek után is gond nélkül kiállja az idő próbáját, így praktikusabb (és népszerűbb) megközelítés a régi koncepció és a modern játékmenet elegyítése. Néha azonban igenis lehet bája a szándékos archaikusságnak – a Stasis: Bone Totem tökéletes példa erre.

Szó se róla, az onboarding (avagy a játékelemekkel történő korai ismerkedés), illetve legfőképpen az irányítás egyáltalán nem csúszik jól, sőt: az első félóra határozottan embert próbáló lesz szinte mindenki számára. De amint megszokjuk (már amennyire lehet) a semennyire sem kontrollerre szabott, kényelmetlen kezelőfelületet, valamint az érthetetlenül inkonzisztens megoldásokat, akkor nagyon hamar ránk tud telepedni a játék – szerencsére abszolút jó értelemben.

A MÉLYSÉG TITKA

A Bone Totem – a korábbi Stasis-címekhez hasonlóan – egy point-and-click kalandjáték, melyben izometrikus nézetből járhatjuk be a helyszíneket. A tálalás a minden értelemben sötét környezet ellenére is szívmelengetően nosztalgikus, legyen szó akár a fix hátterekről, akár a főbb történeti pontokon felbukkanó renderelt videókról (emlékeztek még azokra az időkre, amikor ezeket kvázi jutalomként éltük meg?), az ebből adódó aprólékosság és kidolgozottság pedig tényleg bombasztikusan erős atmoszférát teremt.

Ez utóbbira szükség is van, mert a Bone Totem kőkemény horror – nemcsak a látvány tekintetében, hanem tematikájában is, a sci-fi-elemekkel teleszőtt háttérsztori ugyanis dugig van borzalmakkal. Félreértés ne essék: harcolni, esetleg menekülni nem kell, ez tényleg színtiszta kalandjáték, felfedezéssel, tárgygyűjtögetéssel és rengeteg logikai feladvánnyal. Emiatt viszont nem is félelmetesnek mondanám, sokkal inkább taszítónak és sokkolónak – olyan impulzusokkal bombázva bennünket ezáltal, amik közel sem megszokottak.

Aki számára a Stasis, mint franchise újdonság, az ne essen kétségbe: a Bone Totem teljesen különálló sztori, melyben egy, az óceán felszínén zsákmányra vadászó pár, Charlie és Mac egy elhagyatott olajfúrótoronyra bukkannak. Hamar kiderül persze, hogy valami nagyon nem stimmel a hellyel (és az erősen megcsonkított legénységgel), így csatlakozik hozzájuk a család Szuper Játékmackója, Moses is (ne nevessetek, magasan a legjobb karakter a játékban!), hogy hármasban ássanak a dolgok mélyére – lényegében szó szerint. A játékmenetnek épp ez a hármas felállás egyébként az egyik fő sajátossága, a három karakter ugyanis rendre különböző pályarészeken tud mozogni a végigjátszás során, így fontos szerep jut az általuk felszedett tárgyak ide-oda mozgatásában (ez a kezelőfelületen keresztül történik). Ennél eggyel nehezebb feladat a különféle nyomok összefésülése, hiszen rengeteg olyan puzzle van, ahol innen-onnan összeszedhető információkra is szükség van. Én ajánlom is mindenkinek a jó öreg toll+papír kombinációt, mert könnyen elsikkad egy-egy hasznosnak tűnő infómorzsa, ami aztán végeláthatatlan keresgélésbe tud átcsapni, mire rálelünk a hiányzó „kulcsdarabra”. Összességében azonban nem mondanám nehéznek a Bone Totemet – a több tucatnyi közül mindössze két olyan feladvány volt, amit nem éreztem teljesen korrektnek. Az egyiknél a brutálisan sok (és jellemzően hosszú) naplóbejegyzés egyikében volt elrejtve a lényeg, mindez úgy, hogy sem előtte, sem utána nem kellett használni őket, így joggal hiszi azt a játékos, hogy csupán háttértörténeti funkciót töltenek be. A másiknál pedig egy nagyon pici vizuális részletet kellett kiszúrni – van ugyan játékon belüli hint-rendszer, de nyilván jobb, ha a fejlesztők tudják érezteti, hogy mi az, amit reálisan elvárnak tőlünk. Itt ez egy-két ponton úgy éreztem, nem volt meg teljesen.

Ezen apróságokat leszámítva azonban nem tudok belekötni a The Brotherhood alkotásába, point-and-clickként ugyanis nagyon kreatív és szórakoztató, a látvány a régies megközelítés ellenére is jól eltalált, a történet pedig az in medias res fejkapkodás után hamar nagyon izgalmas mederbe terelődik, olyan szövegkönyvvel és színészi játékkal, ami abszolút minőséginek számít a műfajon belül.

MEDVE A SZTÁZISBAN

Az első résznek csak a kult-híre csapott meg, a másodikból nem akartam kimaradni. Én párhuzamosan a "zöld pipás" Steam Deck verzióra voltam kíváncsi, amely egy ideális platformja lehet a Stasis: Bone Totemnek. Azaz lehetne, ha a kezelőfelülete nem lenne olyan... apacuka. Az inventory menedzselésétől, tárgyak kombinálgatásától még órák múltán is ki akart hullani a maradék hajam. Pedig a készítők tök jól segítenek nekünk a kiemelésekkel, furcsa, de még akár innovatívnak is mondható, modern, sci-fi UX elemekkel... A Bone Totem egy zseniális horrorkaland, egyszerre friss, és egyszerre nosztalgikus. Intelligens, na meg hát gore és sokkoltatás szempontából tufa is, ahogy azt sokan várják egy ilyen címtől. De minden izgalmas pontját kicsit ellenpontozza a nyögvenyelős felülete. Alvadt vér a fémvázon. - mcmacko

A Stasis: Bone Totem döcögősen indul, a szórakoztató kutakodáson és feladványokon, a hátborzongató horror-körítésen, valamint az izgalmas sci-fi kérdéseken keresztül azonban nagyon hamar elkapja az embert, hogy végül egy emlékezetes, 10-15 órás történet bontakozzon ki az óceán legmélyén.

PLATFORM PC (korábban megjelent), PS5 (tesztelt), Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ The Brotherhood FEJLESZTŐ Feardemic
MEGJELENÉS 2024. március 28. ÁR 7 490 Ft / €19,99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

22 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19