[Teszt] Conscript

Conscript

VegaNagy-Sz. Ferenc2024.08.13. 17:00

Az elmúlt évek során óriási mennyiségben, de hullamázó minőségben érkeztek a klasszikus Resident Evil játékmenetét inspirációs forrásként használó játékok. Ezek jelentős része még arra se vette a fáradtságot, hogy változtasson a zombis / kúriás settingen, és csak néhányan jutottak el odáig, ahová a Signalis készítői, akik olyat csavartak a formulán, hogy az önmagában legitimálta az egyediségét. De valószínűleg eddig senki nem került olyan távol az eredetitől, mint a Conscript.

Sokan azt mondják nem lehet igazán jó első világháborús játékot csinálni, mert az unalmas lenne, és amúgy sem érdekelne nagyobb tömegeket a lövészárkok statikussága és a több hónapon át tartó ütközetek. Engedtessék meg, hogy ezt a gondolatot kertelés nélkül bullshitnek bélyegezzem, és erre a Conscript az élő példám. Minden, de tényleg minden, ami eszünkbe jut az első világégéssel kapcsolatban, úgy belesűríthető néhány órába, hogy semmi hiányérzetünk ne maradjon utána, mégse érezzük azt, hogy közhelyek halmaza az egész. Lövészárkok, föld alatti bunkerek, hosszú szögesdrót kerítések, elfeledett, majd újra felfedezett francia erődök, sártenger, patkányok mindenfelé, leszakadt végtagok, megőrült harcostársak... Az időpont 1916 közepe, a helyszín Verdun. Aki esetleg nem ismeri a történelemnek ezt a szeletét, a tíz hónapos küzdelem során közel háromnegyed millió, zömében francia és német katona esett el itt, jelentős részük húsz év alatti volt. A Conscript megpróbálja az időszakot minél több aspektusán keresztül bemutatni, legyen szó a személyes kapcsolatokról (a főhős megsérült testvérét keresi a harctéren), a csatáról (többször kell visszavernünk nagyobb támadásokat) vagy az őrült harctéri viszonyokról (engem az első végigjátszás után a sajátjaim úgy agyonlőttek, mint egy kutyát). És ahogy említettem, mindez a Resident Evil mechanikáit idéző formában van prezentálva, mintegy tizennégy órában.

A fix kamerás, felső nézetes Conscript nagyon jó ütemben adagolja a harcot, a felfedezést és a nyugisabb részeket, bár összességében elmondható, hogy francia katonaként itt minden ellenünk fordulhat, legyen szó a mindenhol jelen lévő patkányokról (néha nehezebb ellenük, mint a németek ellen, érdemes egy lapáttal agyonverni őket, vagy inkább menekülni), az elgázosított zónákról, vagy akár az időnként ellenséges bajtársakról. Kíváncsi voltam, hogy felvonultat-e klasszikus horror-, esetleg természetfeletti elemeket a játék, de nincs itt igazából semmi csalás, a háború autentikus bemutatása a valódi borzalom, és ha önmagában nem lenne jó a Conscript (de az!), a hangulata még akkor is lehengerlő lenne. A földig bombázott városok, a cuppogó, saras mocsarak, a támadások következtében kettészakadt testek úgy mesélnek a háború borzalmairól, hogy nem tolják az arcodba a propagandát, nem erőltetnek semmit, csak bemutatják azt a mocskot, amivel jó egy évszázada az Észak-Francia régióban bárki találkozhatott. A legmegrázóbb jelenet számomra (a saját, szerintem igazságtalan agyonlövetésem után) mégis az volt, amikor egy lelőtt német katona után láttam a földön a lootot jelző csillogás-effektet, majd saját tettemen el sem gondolkodva (hullarablás, minden videojátékban legális, nem?) rá is vetettem magamat, reménykedve, hogy végre kötszert vagy lőszert találok. A halottnál a négy éves kislányát ábrázoló fénykép volt, amit olyan sebességgel dobtam el, mintha égetné a kezemet...

A Conscripten érződik, hogy egyemberes projekt (készült is vagy hét évig), annak minden pozitívumával és negatívumával. Végig világos a vízió, látszanak a megalkuvásoktól mentes design döntések (itt aztán nem volt marketinges vagy projektvezető, aki megálljt parancsolt volna bárminek) és az, hogy hihetetlen pontossággal át van gondolva minden játékelem és történés. Vannak tárgyak, amelyek öt órával megtalálásuk után nyernek jelentőséget, de a négy különböző befejezésnél is készüljünk arra, hogy számítanak az első fél óra döntései is. Mégis akadnak pontok, ahol egy kicsit feszesebb design jót tett volna a játéknak. A tizennégy órás játékidő kicsit hosszú, fókuszáltabban elmesélve nyolc-tíz óra szerencsésebb választás lett volna, kicsit kevesebb backtrackinggel, jobb tárgymenedzsmenttel és kicsit pontosabb térképezéssel. Semmi komoly probléma nincs, de a játékmenet nem mindig tud felnőni a hangulathoz, utóbbi területen ugyanis olyan magasan van a mérce, hogy azt nehéz megugrani.

Ennek fényében a harcrendszer lehetett volna egy kicsit precízebb és bugmentesebb, ha már a játék jelentős részét azzal töltjük, hogy másokat ölünk, a hátuk mögé lopózunk vagy lőszer hiányában elbukfencezünk a felénk tartó lövések útjából. Habár lehet lopakodni, de néha minden előzetes jel nélkül vesznek észre minket, a falakon keresztüllövés pedig szintén mindennapos, persze csak ellenünk. Ezek kellemetlen, idegesítő hibák, amik a játék átlagosnál magasabb nehézsége miatt fogcsikorgatós élményt garantálnak, elsőre a négyből a második, esetleg a harmadik nehézségi szintet ajánlom csak tiszta szívvel, utóbbinál már olyan nehéz a mentések menedzselése, hogy néha negyed órákat simán újrajátszatnak velünk, ami meg ugye kinek kellemes már manapság.

Ha a kicsit sutára sikeredett harcrendszert megbocsátjuk, látni fogjuk, hogy a Conscript mindent beépített ebből a zsánerből, amit érdemes volt, az első világháborús környezet pedig sokkal több egy skinnél. Néha olyan jól ér össze a lore és a kihívás, mind kevés más címnél. A patkányokat már említettem, de a gázmaszk megtalálása előtt a levegővel is olyan kimérten kell bánnunk, mint a lőszerrel. Ide tartozik az is, hogy bossok helyett itt lángszórós szuperkatonát küld ellenünk a sors, a fizetőeszköz a cigaretta, a gyógyszer a morfium és még sorolhatnám - nagyon nehéz fogást találni a körítésen, ami így túl is mutat azon, hogy csupán a játék hátteréül szolgáljon. Az már csak hab a tortán, hogy a feljegyzéseket olvasgatva történelmi ismereteket is megpróbál átadni, de igazság szerint a képi világgal és az átélt eseményekkel sokkal közérthetőbb módon magyarázza el, milyen volt az első világháború. Nagyon-nagyon kevés hiányzott ahhoz, hogy igazi klasszikus váljék a játékból, de az összkép így is nagyszerű. Ha zsáneren belül szeretnénk összehasonlítani más címekkel, én nagyjából a Signalisszal tenném egy polcra, a többi próbálkozást pedig elég simán előzi. Az biztos, hogy ennyire naturalista eszközökkel még soha senki nem mutatta be, hogy a túlélő horrorok a történelemben is gyökerezhetnek.

PLATFORM PC (tesztelve), Xbox, PlayStation, Switch
KIADÓ Team17 FEJLESZTŐ Catchweight Studio
MEGJELENÉS 2024. július 23. | ÁR 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

22 órája
3

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

1 napja
5

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

1 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

1 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

2 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

2 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

3 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

4 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

4 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

4 napja
8

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

4 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

6 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

7 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

8 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

9 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

9 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

2025.04.30.
12