[Teszt] Outlast

Outlast

VegaNagy-Sz. Ferenc2013.09.21. 19:20

Van az a pillanat, bizonyára ismered, amikor egyszerűen le kell tenni néhány percre a kontrollert, és megvárni, amíg a kétszázas szívverés ismét beáll normálisba. Persze a legtöbb játék ezt nehézségi tüskékkel, igazságtalan boss-harcokkal és gyakran értelmetlen feladatokkal éri el. Az Outlast ezt az érzést - vagy nevezzük inkább reakciónak - nyújtja végtelenre, ugyanis alapból ilyen, az ötödik percétől kezdve egészen a vele töltött ötödik- hatodik óra végéig. Fittyet hány arra az íratlan szabályra, hogy néha azért érdemes egy kicsit békén hagyni a játékost, a pulzust az égbe löki, majd nem is engedi visszaállni.

Azt hinnénk, hogy nem lehet már újat mutatni a túlélő horrorok műfaján belül, holott csak hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy mennyire megváltozott a zsáner az elmúlt évek során, a legtöbb wannabe cím sokkal inkább nevezhető akciójátéknak, vagy éppen a horror elemeket korlátozza minimálisra. Pedig mindennek az alapja a folyamatosan fenntartott feszültség, a kiszolgáltatottság és a félelem. Úgy nem lehet horror játékot csinálni, hogy ott a rakétavető a főhős vállán, az ellenfelek pedig tömegével hullanak. És úgy sem, hogy valami egészen homályos sztori van a rejtélyek hátterében, amit száz felhasználóból csak egy ért meg, a többi azt sem tudja, mitől is kellene félnie.

Ha a játékos folyamatos rettegésben tartása érdekében kliséket kell felvonultatni, az nem feltétlenül baj. Az Outlast egy bezárt, majd újranyitott, természetesen rendkívül titokzatos elmegyógyintézetben játszódik, a főszereplő pedig a “found footage” horrorok mintájára egy videokamerával van felszerelkezve. Tessék, fél tucat klisé azonnal kipipálva, ilyen nyitásról már az is hallott, aki életében nem nézett hasonló filmeket.

De még a hatásvadász megoldásai is megbocsáthatók. A sejtelmes hangulat és a végig háttérben lebegtetett titok helyett jóval primitívebb eszköztárral dolgozik, folyamatosan sokkolva és ijesztgetve a játékost, majd amikor megszűnik az ellenállása, akkor rátéve még egy lapáttal átcsap az egész a hánytatós, megbotránkoztatós kategóriába. Nem egy intelligens, agyalós horror, mégis nagyon nehéz hibát találni a megoldásaiban.

Ha kategorikusan kijelentjük, hogy az Outlast tulajdonképpen az Amnesia első részének és a Mirror's Edge-nek a bátor keresztezése, nem fogunk messze járni az igazságtól. Előbbiből ügyesen vette át a látást biztosító erőforrás menedzselését, az állandó menekülést és bujkálást, valamint az irányított karakter szükségszerű gyengeségét, ami miatt a környező világ rémségeit legyőzni nem, csak elkerülni tudja (fegyvert egyszer sem vesz a kezébe). Itt nem fényforrást cipelünk magunkkal, mint a legtöbb horror játékban, hanem egy kamerát, amelynek a bekapcsolása és az éjszakai módja garantálja azt, hogy még a legsötétebb szakaszokon is érzékelhessük a külvilágot. Kár, hogy az elemek pótlása nevetségesen egyszerű, különösebb erőlködés nélkül is maximumon tudjuk tartani a számukat, pedig jót tett volna a nehézségnek, ha ritkásabban vannak ezek elhelyezve.

A sötétség és a kiszolgáltatottság néhány perc után azt eredményezi, hogy mindenkire gyanakodni fogunk. Az intézet ugyanis tele van betegekkel, és legtöbbjük inkább emlékeztet a Fallout ghouljaira, mint egészséges emberre. Elsőre szinte senkiről nem lehet tudni azt, hogy ellenséges-e, egy idő után pedig annyira elkopnak az idegeink, hogy mindenkiről inkább rosszat fogunk feltételezni. Ha valaki feltűnik egy messzi folyosó végén, vagy kinyúl egy cellaajtón, legszívesebben már-már fordulnánk is vissza, függetlenül attól, hogy akar-e bántani minket vagy sem.

A pánikszerű menekülés a horror játékokban eddig szinte ismeretlen tempót eredményez. Nem csak az fps nézet és a kezek-lábak láthatósága miatt jut eszünkbe a Mirror's Edge, de az eszeveszett rohanás miatt is. Az esetek többségében rögtönözni kell, egyszerűen nincs ugyanis idő arra, hogy felidézzük magunkban, merre van a legközelebbi rejtekhely, elindulunk valamerre, átugráljuk az asztalokat, csapkodjuk magunk mögött az ajtókat, és reménykedünk abban, hogy üldözőnk előbb-utóbb lemarad, vagy másik szekrényt vizsgál át.

Pazar megoldás, hogy külön gomb van arra, hogy kinézzünk a sarkok mögül, de nem olyan bumfordi, csalós megoldással, ahogy a külső nézetes fedezékharcokban szokták ezt megoldani, hanem tényleg bedőlünk egy kicsit, és tényleg annyi látunk csak pluszban, amennyi reálisan indokolt lenne. És amikor kétségbeesetten menekülünk, akkor a vállunk fölött hátra is leshetünk, hogy rohannak-e utánunk.

A platform- és puzzle-elemek száma viszonylag alacsony, a történet pedig elég karcsú, azon lett volna még mit dolgozni (őrültektől kezdve a természetfeletti dolgokon át egészen a nácikig mindent beletettek, elbűvölően ZS-kategóriás lett). Látszik azonban, hogy nem arra építettek, hogy a feszített tempó mellett majd sokan leállnak olvasgatni és összerakni a történetet, hanem arra, hogy inkább maguk a helyszínek meséljenek.

Az egészségügyi intézmény helyett börtönre sokkal jobban emlékeztető intézet a vizualitásával és atmoszférájával adja a tudtunkra, hogy mi történt ott, a felkavaró halálok, a legváratlanabb helyeken és helyzetekben felbukkanó túlélők, a tömegmészárlások maradványai mind-mind olyan elemek, amelyek sokkal többet árulnak el arról, hogy mi zajlott az odaérkezésünk előtt. És ebben a csodás környezetben a szerepek közötti határvonalak elmosódnak, az irányított karakter és mi is teljesen természetes módon viselkedünk, a kritikus szituációkban is (sikertelenül) próbáljuk visszatartani a ziháló légzésünket, a sötétben pedig félünk. Aki utál szuperhős lenni a játékokban, az otthonosan fogja érezni magát az Outlast világában.

Amikor elkezdtem játszani vele, egyszerűen képtelen voltam húsz percnél hosszabb adagokban fogyasztani. Fizikálisan készített ki, hiába voltam mindenre felkészülve (vagy legalábbis hittem ezt magamról). Mert a horrorfilmes eszközök hiába ismerhetők ki teljesen, ha rövid időre elhisszük, hogy mi kerültünk az adott helyzetbe, máris minden felborul (azért is működnek ideig-óráig a kézi kamerás kamufilmek, mert a nézők egy része magába fogadja az illúziót). Az Outlast ebben teljesít hibátlanul, és akkor is megijeszt, ha tudod, hogy a következő három másodpercben meg fognak ijeszteni. Az elmúlt évek tucatnyi csalódást keltő horror játéka után felüdülés minden vele töltött perc, még ha közben a hideg is ráz. Pont ez a kettősség a legvonzóbb benne.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

2 órája
4

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

8 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2024.04.27.

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2024.04.27.
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==