[Teszt] Outlast

Outlast

VegaNagy-Sz. Ferenc2013.09.21. 19:20

Van az a pillanat, bizonyára ismered, amikor egyszerűen le kell tenni néhány percre a kontrollert, és megvárni, amíg a kétszázas szívverés ismét beáll normálisba. Persze a legtöbb játék ezt nehézségi tüskékkel, igazságtalan boss-harcokkal és gyakran értelmetlen feladatokkal éri el. Az Outlast ezt az érzést - vagy nevezzük inkább reakciónak - nyújtja végtelenre, ugyanis alapból ilyen, az ötödik percétől kezdve egészen a vele töltött ötödik- hatodik óra végéig. Fittyet hány arra az íratlan szabályra, hogy néha azért érdemes egy kicsit békén hagyni a játékost, a pulzust az égbe löki, majd nem is engedi visszaállni.

Azt hinnénk, hogy nem lehet már újat mutatni a túlélő horrorok műfaján belül, holott csak hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy mennyire megváltozott a zsáner az elmúlt évek során, a legtöbb wannabe cím sokkal inkább nevezhető akciójátéknak, vagy éppen a horror elemeket korlátozza minimálisra. Pedig mindennek az alapja a folyamatosan fenntartott feszültség, a kiszolgáltatottság és a félelem. Úgy nem lehet horror játékot csinálni, hogy ott a rakétavető a főhős vállán, az ellenfelek pedig tömegével hullanak. És úgy sem, hogy valami egészen homályos sztori van a rejtélyek hátterében, amit száz felhasználóból csak egy ért meg, a többi azt sem tudja, mitől is kellene félnie.

Ha a játékos folyamatos rettegésben tartása érdekében kliséket kell felvonultatni, az nem feltétlenül baj. Az Outlast egy bezárt, majd újranyitott, természetesen rendkívül titokzatos elmegyógyintézetben játszódik, a főszereplő pedig a “found footage” horrorok mintájára egy videokamerával van felszerelkezve. Tessék, fél tucat klisé azonnal kipipálva, ilyen nyitásról már az is hallott, aki életében nem nézett hasonló filmeket.

De még a hatásvadász megoldásai is megbocsáthatók. A sejtelmes hangulat és a végig háttérben lebegtetett titok helyett jóval primitívebb eszköztárral dolgozik, folyamatosan sokkolva és ijesztgetve a játékost, majd amikor megszűnik az ellenállása, akkor rátéve még egy lapáttal átcsap az egész a hánytatós, megbotránkoztatós kategóriába. Nem egy intelligens, agyalós horror, mégis nagyon nehéz hibát találni a megoldásaiban.

Ha kategorikusan kijelentjük, hogy az Outlast tulajdonképpen az Amnesia első részének és a Mirror's Edge-nek a bátor keresztezése, nem fogunk messze járni az igazságtól. Előbbiből ügyesen vette át a látást biztosító erőforrás menedzselését, az állandó menekülést és bujkálást, valamint az irányított karakter szükségszerű gyengeségét, ami miatt a környező világ rémségeit legyőzni nem, csak elkerülni tudja (fegyvert egyszer sem vesz a kezébe). Itt nem fényforrást cipelünk magunkkal, mint a legtöbb horror játékban, hanem egy kamerát, amelynek a bekapcsolása és az éjszakai módja garantálja azt, hogy még a legsötétebb szakaszokon is érzékelhessük a külvilágot. Kár, hogy az elemek pótlása nevetségesen egyszerű, különösebb erőlködés nélkül is maximumon tudjuk tartani a számukat, pedig jót tett volna a nehézségnek, ha ritkásabban vannak ezek elhelyezve.

A sötétség és a kiszolgáltatottság néhány perc után azt eredményezi, hogy mindenkire gyanakodni fogunk. Az intézet ugyanis tele van betegekkel, és legtöbbjük inkább emlékeztet a Fallout ghouljaira, mint egészséges emberre. Elsőre szinte senkiről nem lehet tudni azt, hogy ellenséges-e, egy idő után pedig annyira elkopnak az idegeink, hogy mindenkiről inkább rosszat fogunk feltételezni. Ha valaki feltűnik egy messzi folyosó végén, vagy kinyúl egy cellaajtón, legszívesebben már-már fordulnánk is vissza, függetlenül attól, hogy akar-e bántani minket vagy sem.

A pánikszerű menekülés a horror játékokban eddig szinte ismeretlen tempót eredményez. Nem csak az fps nézet és a kezek-lábak láthatósága miatt jut eszünkbe a Mirror's Edge, de az eszeveszett rohanás miatt is. Az esetek többségében rögtönözni kell, egyszerűen nincs ugyanis idő arra, hogy felidézzük magunkban, merre van a legközelebbi rejtekhely, elindulunk valamerre, átugráljuk az asztalokat, csapkodjuk magunk mögött az ajtókat, és reménykedünk abban, hogy üldözőnk előbb-utóbb lemarad, vagy másik szekrényt vizsgál át.

Pazar megoldás, hogy külön gomb van arra, hogy kinézzünk a sarkok mögül, de nem olyan bumfordi, csalós megoldással, ahogy a külső nézetes fedezékharcokban szokták ezt megoldani, hanem tényleg bedőlünk egy kicsit, és tényleg annyi látunk csak pluszban, amennyi reálisan indokolt lenne. És amikor kétségbeesetten menekülünk, akkor a vállunk fölött hátra is leshetünk, hogy rohannak-e utánunk.

A platform- és puzzle-elemek száma viszonylag alacsony, a történet pedig elég karcsú, azon lett volna még mit dolgozni (őrültektől kezdve a természetfeletti dolgokon át egészen a nácikig mindent beletettek, elbűvölően ZS-kategóriás lett). Látszik azonban, hogy nem arra építettek, hogy a feszített tempó mellett majd sokan leállnak olvasgatni és összerakni a történetet, hanem arra, hogy inkább maguk a helyszínek meséljenek.

Az egészségügyi intézmény helyett börtönre sokkal jobban emlékeztető intézet a vizualitásával és atmoszférájával adja a tudtunkra, hogy mi történt ott, a felkavaró halálok, a legváratlanabb helyeken és helyzetekben felbukkanó túlélők, a tömegmészárlások maradványai mind-mind olyan elemek, amelyek sokkal többet árulnak el arról, hogy mi zajlott az odaérkezésünk előtt. És ebben a csodás környezetben a szerepek közötti határvonalak elmosódnak, az irányított karakter és mi is teljesen természetes módon viselkedünk, a kritikus szituációkban is (sikertelenül) próbáljuk visszatartani a ziháló légzésünket, a sötétben pedig félünk. Aki utál szuperhős lenni a játékokban, az otthonosan fogja érezni magát az Outlast világában.

Amikor elkezdtem játszani vele, egyszerűen képtelen voltam húsz percnél hosszabb adagokban fogyasztani. Fizikálisan készített ki, hiába voltam mindenre felkészülve (vagy legalábbis hittem ezt magamról). Mert a horrorfilmes eszközök hiába ismerhetők ki teljesen, ha rövid időre elhisszük, hogy mi kerültünk az adott helyzetbe, máris minden felborul (azért is működnek ideig-óráig a kézi kamerás kamufilmek, mert a nézők egy része magába fogadja az illúziót). Az Outlast ebben teljesít hibátlanul, és akkor is megijeszt, ha tudod, hogy a következő három másodpercben meg fognak ijeszteni. Az elmúlt évek tucatnyi csalódást keltő horror játéka után felüdülés minden vele töltött perc, még ha közben a hideg is ráz. Pont ez a kettősség a legvonzóbb benne.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring mozi - ez történt pénteken

Továbbá: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Chrono Odyssey.

20 órája
2

Warhammer 40000 bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Stellar Blade, Scratch the Cat, Embracer Group, Monster Hunter Wilds, Warhammer 40,000: Dark Heresy, Warhammer 40,000: Boltgun – Words of Vengeance, Warhammer 40,000: Boltgun II, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Warhammer 40,000: Space Marine II, Warhammer 40,000: Space Marine – Master Crafted Edition.

1 napja
2

Ebola Village – #nemazafalu

Az Ebola Village egy Szovjetunióban játszódó túlélőhorror, aminek a középpontjában az ebola egy új, különösen szívós és kiemelten fertőző mutációja áll. Resi áthallások? Faluban lófráló mutánsok? Lássuk, hogy mit tud az Ebolafalu.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május második felében

A tavalyi év egyik legkiválóbb alkotása volt a Metaphor ReFantazio, de mellette több premier cím is érkezik hamarosan a szolgáltatás kínálatába.

2 napja
7

Jön a Hellblade II PS5-verziója, új Rayman a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Stars, Castle of Heart: Retold, Transport Fever 3, Critical Shift, Mukti, Fruitbus, Somber Echoes.

2 napja
9

Helldivers 2 frissítés, mozgásban a Syberia Remastered – ez történt kedden

Továbbá: Doom: The Dark Ages, The Wandering Village, tinyBuild Connect, to a T.

3 napja
26

Onimusha 2: Samurai's Destiny

Néhány héttel ezelőtt publikált előzetesünkből már megtudhattátok, miben több az Onimusha 2: Samurai’s Destiny újrakiadása, mint a 2002-es eredeti, így az objektív köröket már letudtuk. Most azonban eljött a teszt ideje.

4 napja
6

Commandos: Origins

A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt. Most itt a lehetőség, hogy a kommandósok visszatérjenek és újra hódítsanak! Teszt!

4 napja
9

Syberia Remastered bejelentés, Gamescomra megy a Nintendo – ez történt hétfőn

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Chrono Odyssey, Missile Command Delta.

4 napja
1

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Gyíkkirály szigetével" Ian Livingstone-tól.

5 napja
10

Heti megjelenések

5 napja
6

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

7 napja
1

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

7 napja
2

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

8 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

9 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

9 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

2025.05.14.
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

2025.05.14.
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

2025.05.13.
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

2025.05.12.
34