[Teszt] QUBE 2

QUBE 2

siklaraSimon Klára2018.04.17. 17:45

Éveken át figyelemmel kísértük a Toxic Games belső nézetes sci-fi fejtörőjének, az elődjén minden tekintetben túlmutató QUBE 2-nek a fejlesztését, amely most tavasszal végre megjelent, és nagyon kellemes meglepetést okozott.

Az egyetemi projektből önálló játékká kinőtt QUBE mögött még egy csupán három fős brit baráti társaság állt, akik mostanra Toxic Games néven egy kilenc állandó tagból álló hivatásos indie csapattá bővültek, és pontosan tudják, hogy első játékuk a kiváló fejtörők ellenére több hiányossággal bírt. A helyszínek meglehetősen sterilek és egyhangúak voltak, a grafika és a dizájn nem sok figyelmet kapott, és minimális történet is csak utólag, a Director's Cut kiadással került a játékba, így aztán volt hová fejlődni.

A bő három évig készült QUBE 2-t tavaly és tavalyelőtt is kipróbáltuk gamescomon, miközben a fejlesztőkkel is beszélgettünk a látottakról, amelynek tükrében különösen érdekes volt látni, hogy a korábbi demókból pár dolog - például a halálos lézer - végül nem került be a végleges játékba, amelyre egyébként már korábban is vethettünk egy alapos pillantást. Ami maradt, az az Unreal Engine 4-gyel elért áll leejtős grafika és a továbbra is minimalista környezetbe csempészett természet, amelyre a legszembeötlőbb példa a gyönyörű oázis jelenet a vörös levelű fával, de az egyik helyszíntípust is fű és növények borítják. Maradt a high-tech kesztyű, amellyel kockákat manipulálhatunk, ezek pedig legalább olyan elengedhetetlen társaink a továbbjutáshoz, mint a Portal Companion Cube-jai, ráadásul többféle színben érkeznek és eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek.

Belső nézetes sci-fi logikai játékoknál szinte trenddé vált a női főhős (ld. pl. Portal 1,2 The Turing Test), és ez ezúttal sincs másképp: az idegen bolygón magához térő és részleges emlékezetkieséstől szenvedő régészt, Amelia “Millie” Crosst irányítjuk, aki egy bizarr architektúrájú komplexumban tér magához, ahonnan a célja természetesen a kijutás, és végső soron a hazajutás. Céljai eléréséhez az útja fejtörőkkel ellátott termeken keresztül vezet, amelyekben vagy egy központi reaktor aktiválásához szükséges számítógép elindítása, vagy a Portal test chamberjeihez hasonlóan a kijárat megközelítése a feladat. Ezek teljesítésében a spéci kesztyűnkkel manipulálható színes kockák lesznek a segítségünkre, amelyeket az erre kijelölt, a padlón vagy a falon elhelyezett négyzet alakú felületeken tudunk létrehozni.

Ha kesztyűnk alap kék funkcióját használjuk, egy ugródeszkaként szolgáló kék négyzetet hozhatunk létre, majd később megszerezzük a piros és a zöld upgradet is. A piros kockát a falból vagy talajból tudjuk “kihúzni”, mint egy fiókot, tehát ha például egy interaktolható négyzetre állva kesztyűnkkel abból piros felületet csinálunk, majd aktiváljuk, az liftként egy adott magasságig emel minket. A zöld felületből egy zöld kocka hozható létre, amelyet használhatunk lépcsőfoknak, de akár ajtók betörésére is, és szintén fontos része a gyakran fizikára épülő fejtörőknek, hogy a kockákat önerőnkből ugyan nem tudjuk mozgatni, azok viszont interakcióba léphetnek egymással. Ha van például a falon két interakcióra alkalmas négyzet és az egyik a másik alatt van, akkor ha alulra létrehozunk egy kék felületet, felülre pedig egy zöldet, amiből kihúzunk egy zöld kockát, akkor az a gravitációnak engedelmeskedve elkezd leesni, ám esés közben a kék felület ellöki a faltól. Később előfordulnak mágneses felületek is, amelyek pólusa állítható, így aszerint vonzzák vagy taszítják a közelükbe kerülő zöld kockát vagy egyebet (néha vannak golyók is!). A mágnesek mellett új bonyolító tényezőként megjelennek még a forgatható platformok, a nagyteljesítményű ventilátorok és az olaj fecskendők is - ez utóbbiak megnyitásával ha „meglocsolunk” egy zöld kockát, az nem csak csúszós lesz, de gyúlékony is, néhány ajtót ugyanis csak tűzzel lehet kinyitni.

Leírva talán bonyolultan hangzik, de a QUBE 2 egyik legnagyobb erénye, hogy nem csak az irányítást, de a kesztyű képességeit is pillanatok alatt elsajátítjuk, annyira intuitív az egész, ugyanakkor a limitált eszköztár ellenére meglepően összetett fejtörőket fogunk megoldani, amelyek fokozatosan vezetnek rá a kockák, mágnesek, a tér és minden egyéb tényező felhasználására. A legjobb, hogy bár néha becsúszik egy-egy meglepően könnyű feladvány is, sokszor nem a szokott módon nehezednek a feladatok, hanem csak az alkotóelemek és a körülmények vannak újszerűen összekombinálva, amelynek hála sok „Ja hogy ilyet is lehet??” heuréka-pillanatban lesz részünk. A tizenegy fejezetre tagolt történet fináléjában azért persze szerepel a kötelező gigászi és komolyabb gondolkodást igénylő feladvány, amelybe mindent belepasszíroztak, amivel addig csak találkozhattunk.

Néhány saját kép a tesztelt PC változatból.

Bár eleinte inkább a történet nagy kérdései visznek előre, amelyek elsősorban Millie és egy őt rádión keresztül segítő sorstárs, majd egy rejtélyes hang között lezajló párbeszédekből áll össze, idővel a cselekmény idővel amellett is veszít a súlyából, hogy a szinkronszínészek kiváló munkát végeztek (Tamaryn Payne nem csak a DOS2 Lohse-jeként, de kétségbeesett tudósként is szuper). Az igazi főszereplők itt végig a sikerélményt adó feladványok, amelyek megoldásának jutalmaként rendszerint kapunk egy-egy újabb infómorzsát arról, hol vagyunk, mi történt, és részben a kockakövekkel kirakott építmény titkai is feltárulnak. Az olykor elénk táruló látvány miatt szintén érdemes megerőltetni a szürkeállományt, hiszen a készítők nagyszerűen kihasználták az Unreal motor erősségeit, vagyis elképesztő fény-árnyék hatásokban és már-már igézően rücskös, karcos és csillogó felületekben gyönyörködhetünk a színpompás folyosókon, termekben és nyílt tereken. A sztori jelentősebb fordulópontjainál, például a komplexum struktúráját átrendező reaktorok aktiválásakor zene is felcsendül, de a nyomasztó csend legalább ugyanennyire passzol az 5-6 órás sci-fi kaland hangulatához, amely kétféle befejezést is tartogat.

A QUBE 2 az a folytatás, amelybe kockázat (höhö) nélkül is nyugodtan belevághat bárki, mert nem csak elődje eredeti alapötletére és ötletes fejtörőire épít azokat példásan továbbfejlesztve, hanem gyakorlatilag minden téren látványos (ó, az a látvány!) előrelépést tett. A műfajt nem reformálja meg és egy kicsit talán rövid is, de egy rendkívül átgondolt és élvezetes új tagja azon intelligens játékok szűk csoportjának, amelyeket elkerülhetetlenül és nem fair módon a Portalhoz hasonlítunk. Bármi is lesz a Toxic Games következő dobása, izgatottan várom!

***QUBE 2 | Platform: PC (tesztelt), PS4, One

Kiadó: Trapped Nerve Games | Fejlesztő: Toxic Games

Megjelenés: 2018. március 13. | Ár: 24.99 EUR***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 órája

Heti megjelenések

9 órája
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

18 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

3 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
11

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

8 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

9 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==