[Teszt] Exception

Exception

ne5hVáradi Dániel2019.08.19. 14:30

A platformer műfaj viszonylag hálás jószág, hiszen néhány, évtizedek óta kőbe vésett alapot kell megfelelően kivitelezni és nagy baj már nem is lehet. A gondok akkor kezdődnek, amikor a készítők (egyébként némileg jogosan) csavarni akarnak egyet a formulán és valami újjal, szokatlannal felrázni a zsáner állóvízét. Ilyenkor azonban már jóval könnyebb tévútra térni, amit az Exception is elkövet.

Történetről nagyon komoly mélységekben nem kell beszélnünk, mind a játék vizuális körítését, mind a pályák és ellenfelek megvalósítását egy igen egyszerű gondolat adja: az idős Joli néni az internetet bújva belefut egy hirdetésbe, amire kattintva aztán annak rendje és módja szerint jól meg is fertőzi az ezredforduló hajnaláról hátramaradt Pentium III-as számítógépét. Itt jön képbe az általunk alakított antivírus(?) katona, akinek szent kötelessége leszámolnia a kártékony programokkal.

Maga a játékmenet is hasonlóan egyszerű alapokon nyugszik, főhősünk az etalonnak számító ugrás, sprint és falugrás mellé egy közelharci támadást is kap, ennek segítségével apríthatja a vírusokat. Sokkal érdekesebb a játéknak azon megoldása, miszerint a pályák bizonyos pontjain megfelelő tárgyak aktiválásával magunk körül átalakíthatjuk az egyes pályaelemeket: az alattunk lévő padlóból mellettünk lévő fal lehet, térben teljesen kifordulhat alólunk egy komplett szakasz, feje tetejére állhat körülöttünk a környezet és így tovább.

Az egyébként érdekesnek hangzó koncepció 2 erősen megkérdőjelezhető fejlesztői döntésen boltik meg. Az első, hogy a játék alapállapotának tartja a speedrunt, lévén minden pályán folyamatosan ketyeg egy stopper, ami a teljesítéshez szükséges időnket méri, ráadásul a pályák végén még ranglista is vár minket. Értelemszerűen minél gyorsabban végzünk, annál jobb értékelést kapunk. Amire egyébként azért van szükség, mert az értékelés során kapott csillagok felhalmozásával tudunk új támadásformákat megnyitni a karakterünknek. Ez nem is önmagában jelent problémát, hanem a második ponttal párhuzamba állítva.

A második pedig az, hogy a képességek fejlesztéséhez speciális tárgyakat kell gyűjtenünk, amik természetesen nem az ideális úton vannak elszórva, tehát ezek megtalálásához bizony el kell időznünk a pályákon. Ami azt eredményezi, hogy rosszabb idővel teljesítjük őket, tehát később tudunk egy-egy új képességet megnyitni. Ráadásul a pályaelemek elmozgatása csak egyirányú folyamat, vagyis ha már átértünk egy ilyen "ellenőrzőponton," nincs lehetőségünk visszamenni egy korábbi szakaszra, csak ha az egész pályát újrakezdjük. Kicsit 22-es csapdája érzésem volt az egész megoldástól.

Az sem segíti elő az Exception pozitív megítélését, hogy az alapötletnek számító pályaelem forgatás során a kiindulási mozgásunk és mozdulatunk megmarad, ez pedig sokszor azt eredményezi, hogy a váltás után nincs lehetőségünk korrigálni. Miről is van szó a gyakorlatban? Eljutunk egy pontra, ahol a lebegő kapcsoló aktiválásával az eddig lábunk alatt lévő platform 90 fokban elfordulva egy falat képez, amire fel kéne ugranunk. Viszont mi rossz oldalról (értsd, nem abból, amit a fejlesztő megálmodott) aktiváljuk a kapcsolót, így a fal a hátunk mögé kerül, mi pedig kizuhanunk a semmibe, mivel az ugrás során szerzett röppályánk megmarad, függetlenül attól, hogy körülöttünk a környezet hogyan változik.

Mindezek mellé árkád játéktermi látványvilágot és illeszkedő zenei körítést is kapunk, ezen a téren tehát nem kell szégyenkeznie az Exceptionnek. A mozgóképes anyagokon elsőre soknak tűnő pörgés-forgás és stroboszkópszerű villódzás a gyakorlatban sokkal kevésbé fárasztó; persze ha valaki nagyon ráérez a rohangálásra (bár a fentiek tükrében ez nem tűnik kimondottan könnyűnek), akkor valóban egy extra terhelést kap az idegrendszerünk.

Az Exception első ránézésre rendelkezik annyi egyediséggel, hogy egy ígéretes platformernek nézzük, végeredményben azonban pont az a kivétel, ami erősíti azt a bizonyos szabályt. Ha valaki ennek ellenére is ki lenne éhezve egy kis ugrálásra, akkor szerencsét próbálhat vele, azonban könnyen találni nála jobb képviselőt is a palettán.

5/10

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 órája

Heti megjelenések

10 órája
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

19 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

3 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
11

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

8 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

9 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==