[Teszt] D&D Classics (Baldur I-II, Icewind Dale, Planescape: Torment)

D&D Classics (Baldur I-II, Icewind Dale, Planescape: Torment)

mcmackoGéczy Attila2019.11.10. 23:00

Végigtekintek a főoldalon, és azt látom, hogy az egykor PC-n kiváltságos műfajok vígan élnek a mai napig, sőt, olykor konzolokon is sikeresen vetik meg a lábukat. Már csak néhány Infinity-motorral készült játék hiányzik, horkanhat fel az egyszeri olvasó, a Gamer365 pedig teljesíti is a kívánságát, mindjárt négy Infinity-klasszikussal. A Baldur's Gate I-II, a hozzájuk tartozó DLC-k (a 2016-ös Siege of Dragonspear-el egyetemben), valamint a Planescape: Torment és az Icewind Dale: Enhanced Edition jártak a tesztműhelyben. Ezek a csomagok így, a felsorolás mentén, kettesével kaphatóak konzolra, így ha valaki beruház az egyik duplázó pakkosba, az garantáltan egy-kétszáz óra feletti játékidővel számolhat. Ezek a címek ugyanis nem vicceltek a maguk idejében sem - annyi tartalmat zsúfoltak az eredeti fejlesztők (Black Isle és Bioware) a játékokba, amelyek ma is vígan elmennének egy korszerű szerepjátékban.

Kezdjük ott, amire mindenki kíváncsi, és amely pontok univerzálisan értelmezendők mind a négy játékra. Avagy, hogyan is másztak át ezek a címek PC-ről konzolra? A Beamdog egyszer már kiváló munkát végzett - a felújított változatok a gondos, aprólékos munkának köszönhetően már évekkel ezelőtt ismét meghódították a régi rajongókat. Ugyanez az érzés, a portolási munka alázatos elismerése a konzolos verziók indítása után is elönti az embert. Figyelmes UI finomhangolások és grafikai lehetőségek sora várja a játékosokat, melyek értelemszerűen és intelligensen lettek konzolra áthangszerelve. Tévé-nappalimérettől függően skálázhatóak a betűk, a menük pillanatok alatt elérhetőek az okos gamepad kiosztásnak köszönhetően. Zoomolhatunk ki-be, mintha nem lenne holnap, és a pre-renderelt háttér olykor kaotikus áttekintését is segíti néhány okos furfang a felhasználói interface szerves részeként. Meglepett, hogy a karaktereket, mint egy csapatot, kvázi az analóg karral együtt irányíthatjuk. Persze messze van ez a fajta irányítás a point and click szemlélettől, és ez a rendszer olykor útkeresési galibákat is tud okozni, de mégis sokkal konzolosabb lesz így az összkép. Persze hiába van pause, meg újszerű kontrol, olykor azért problémákkal is találkozhatunk - az elénk terülő tárgyak kijelölése néha például problémákat tud okozni, és sok a statikus elem - mondom ezt OLED TV tulajként. Megmondom őszintén, ezt a szövegmennyiséget a tévé előtt amúgy is nehezemre esik olvasgatni. A Beamdog még arra is vette a fáradtságot, hogy különböző D&D szabályok szerint sorolja a nehézségi szinteket, de messziről jött embernek ez ma már esetleg keveset mondhat. Kellő elhivatottsággal ezeket a problémákat (amelyek az eredeti forrásanyagoktól származnak) meg lehet ugrani. De hangsúlyozom még egyszer: kellő elhivatottsággal.

A játékok viszonylagos öregsége például szintén megosztó lehet. Hiába tett meg mindent a Beamdog, azért a televízió előtt tényleg más mondjuk egy Baldur 2-t látni, mint annak idején a 14'-es CRT monitorunk előtt. Fontos látni, hogy míg pár éve vígan újrakezdtem egy IWD partyt az Enhanced Edition megjelenésének idején a laptopommal, most ugyanezt már Xbox előtt szinte csak a teszt kedvéért tettem meg. Persze az első pillanatokban nagyon lelkes voltam, de tudjátok, amikor elmélyülős-szöszmötölős PC-s játékélményre vágyom, az egész más, mint amikor a kanapéba huppanok le valami élményszerűt keresni. Félreértés ne essék, a négy Infinty-játék most is ténylegesen élményszámba megy.

A Baldur első része (bár ez tűnik a legkopottabbnak mind közül), bemutat egy olyan kezdetet, amire a mai napig építkezik az ipar, például a sok szinten elismert Pillars of Eternity sorozat formájában. A Baldur 2 megtolja ezt az egészet egy már-már ünnepélyesen durva tartalommal és helyszínválasztékkal. Itt kapunk egy olyan sztorit, aminek a mellékküldetései is gyakran akkora és olyan minőségű térképekre terelnek, amelyekre annak idején sok más RPG főszála is irigykedett volna. Aztán jön a Torment, aminek az első órájában már tízszer lehidalsz, olyan dumákkal és akkora hangulattal találkozol. Tudod, ez az a játék, ami nélkül a Disco Elysium sem lett volna az év GOTY várományosa. Aztán ott van az akciósabb, egyenesebb Icewind Dale. Olyan hangulattal és északi környezettel, ami besírósan szép, és elmesélhetetlenül mesés, mind a mai napig.

Szóval ebben a kettősségben kell magunkkal és a négy játékkal zöld ágra vergődnünk. Még egyszer mondom, a Beamdog maximális lelkiismerettel végezte a dolgát. Egyszerűen nem tudom, hogy lehetett volna ettől okosabban áthozni a televízió+gamepad kényelmére az Infinity játékok legjavát. Sőt, amint látjátok, a programok értékei nem vesztek el - ezek vérbeli klasszikusok, rettentő súlyos, iparági alapokat hozó és rengető minőséggel. A rengéseket a mai napig érezzük, még ha nem is tudjuk, hogy annak idején ezek a formulák honnan származtak. Csak ugye az a fránya kényelmes habitusunk ne lenne. Ezeket a címeket nem feltétlenül a tévére teremtették. Ha nyomultál a Pillars-szal konzolon, vagy ha nagyon vágysz a régi élményekre a kedvenc Xboxod, PS-ed vagy Switch-ed mellett (Ez utóbbin nincs touch-irányítás, ami nagy hiba!), főleg akkor érdemes az árában sem szerény Enhanced Edition kiadásokat behúzni. Csak aztán vigyázz, nehogy falakba fuss, vagy túl hamar elvessz a részletekben.

A Baldur játékok, az Icewind Dale és a Torment is meghálálja a rétegekben való áskálódást. Ám, hogy ezt konzolon, PC-n vagy inkább tableten/telefonon teszed, az immár szokás, vágy és pénztárca, nem pedig elérhetőségi korlátok kérdése.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==