[Teszt] Lost Ember

Lost Ember

mcmackoGéczy Attila2020.01.04. 16:16

Miután a test meghal, a lélek a Fény Városába készülődik. Persze ehhez tiszta élet kell, beteljesült célok, a természet és a személyiség harmóniája. Mi történik azokkal, akik nem így éltek? Nos, kóbor állat formában keresik az utat felfelé, vagy segítő lélekként próbálnak saját életük repeszeiből összeállítani egy tanulságot, miközben segítenek a náluk elesettebb lelkek útjain. A történetünk elején egy kóbor fénylény keresi az igazságot, közben pedig összeakad a Farkassal, aki megérti a fecsegő gömb beszédét. Ketten közösen indulnak útra, miközben magukkal, az előző életükkel, és az eléjük táruló úttal is meg kell küzdeniük, hogy végül a Fény Városa megnyíljon előttük.

Az hiszem Ueda mester az ICO-val olyan maradandó alkotást tett le az asztalra, amit így közel húsz évvel (huh) a megjelenése után is sokan idéznek. Idő közben jött persze egy Journey, egy Abzú, egy Rime, és legutóbb az Arise próbálta hasonló módon keverni a környezeti metaforákba rejtett felfedezést az egyén drámájával. A Lost Ember is ezt a vonalat folytatja, ráadásul a szemtelenül fiatal fejlesztőstúdió megtalálta az egyéni ízt és az újdonságot is a felhozatalban. A Lost Ember farkasa ugyanis a fénylény segítségével képes más állatok bőrébe bújni, ezzel pedig az élmény lendülete eddig nem látott irányokba tud elindulni.

Játékmenet terén tehát adott a képlet: farkasunk irányításával töltjük majd az idő javát, miközben relatíve nagy nyíltsággal felruházott terepeken keressük a továbbhaladás irányát, olykor emlékfoszlányokból rakjuk össze a múltunk szeletkéit, és a kulcspillanatokban átbújunk más állat bőrébe. A wombattal járatokat derítünk fel, a nagyra nőtt ászkák a föld alatti közlekedésben segítenek, de a természet több pompás teremtménye is segítségünkre lesz. Kanárik, papagájok, elefántok, pisztrángok… A sort nem folytatom, mert még a végén spoilerbe szaladok. Minden állat saját irányítással, saját képességgel rendelkezik, a pályatervezők pedig szépen rájátszanak ezekre a lehetőségekre. Mi több, a főbb felderítős szekciókat mindig valamilyen állathoz köthető, emlékezetes akciószakaszok kötik össze, amelyek kellemesen variálják a farkasos szakaszok tempóját. Változatosság terén a játék első harmada után érezhető némi visszafogottság, de nem sokkal a játék fele után beindul megint a verkli, hogy az utolsó harmadban le se tudd tenni a kontrollert. A fentiek mellett a felderítés és gyűjtögetés is fontos szerepet kap. A Lost Ember a dráma és a természet szépségének ünnepe mellett egy collect-a-thon címet is magában rejt. Letűnt korok, a dél-amerikai civilizációkra hajazó régi népek romjai, használati tárgyai (néhány vicces gaming hivatkozással), gombák, legendás állatok várják a felderítésüket.

Megmondom őszintén, a Rime játékmenetében anno pont a gyűjtögetés frusztrált, ami elvonta a figyelmem a célról, és a környezeti elemekbe rejtett történetmesélésről. Na, itt annyi mindenre lehet vadászni, hogy elég hamar elengedtem a tárgyak megrögzött űzésének az igényét. Ezzel a Lost Ember mechanizmusai mögött rejlő egyik feszültségforrás megszűnt, de így is képes voltam örülni minden talált apróságnak - hiszen a szélesre húzott terepek zugainak felderítése mindig hozott magával valami jutalmat. A másik frusztráció a kamerakezelésből, és az olykor kicsit túl tágra nyújtott terepből származott, de ezek egyike sem hagyott maradandó nyomot bennem. Sokkal zavaróbb volt viszont a pályaszakaszok közötti töltögetés, ami olykor másodpercre is megakasztja a folyamatos, légies animációkat, a flow-szerű irányítást. Emellé társul az Xbox One X-en is érezhető dici-döcögés, ami valószínű szintén a memóriakezelésből származik, mivel a képfrissítés amúgy végig folyamatos.

Képek nem adják át, hogy a Lost Ember mennyire gyönyörűen tud kinézni. A tájak, a levelek, fűszálak félelmetesen, olykor hidegrázósan durva látképeket nyújtanak, köszönhető ez a nagyszabású méreteknek és a kiválóan rendezett terepeknek. Persze közelről szemlélve rengeteg alacsony felbontású textúrával és darabos tárggyal találkozhatunk, de mit számít ez, mikor papagájrajként hullámozva velünk hullámoznak a faágak. Farkasként felzavarjuk az éjszakai mező fűszálai közt szunnyadó szentjánosbogarakat, akik utána megfestik a sötét tájat. Pisztrángként velünk mozog a hínárerdő, elefántként recsegve hajlanak el előlünk a bambuszágak. Persze ahhoz hogy az embert elragadja a természet, kell egy kis érzékenység, de a Lost Ember minden téren segít abban, hogy hamar elragadjon minket a könnyed, lazult állapot. A zenék nyugalmas dallamokkal operálnak, a hangkép szintén remekül illeszkedik a prezentáció többi magasztos eleméhez.

A Lost Emberrel töltött órák alatt az jutott eszembe, hogy valószínű ilyen lenne korunk Ecco-ja, kiszélesített állatsereggel. Hogy bár feltűnnek ismerős mozzanatok, és a műfajra jellemző pátoszos túlzások, azért a fiatal Mooneye tehetségek bőven képesek voltak a cikk elején felsorolt játékokhoz hozzátenni valami sajátot. Hogy néha igen is kellenek ezek a nyugis, enyhén dagályos, de minden ízében szenvedélyes címek. Bár lehetne kicsit szigorúbban is hozzáállnom, a csodálatos zárósorok, és az azóta eltelt idő során felmerülő gondolataim meggyőztek arról, hogy a műfaj következő emlékezetes darabjával van dolgom. Csak bízni tudok abban, hogy a fejlesztőcsapat számára ez csak az első lépés a fényes panteon felé vezető úton.

***Lost Ember | Platform: PC, PS4, XO (tesztelt), később Switch |

Ár: 10.400 HUF(XO) Kiadó / Fejlesztő: Mooneye Studios |

Megjelenés: 2019. november 22.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

1 napja
4

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

2 napja
8

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

2 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

2 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

3 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

3 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

4 napja
8

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

4 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

5 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

5 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

5 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

5 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

7 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

8 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

9 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

2025.05.01.
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

2025.05.01.
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

2025.04.30.
12