[Teszt] Lost Ember

Lost Ember

mcmackoGéczy Attila2020.01.04. 16:16

Miután a test meghal, a lélek a Fény Városába készülődik. Persze ehhez tiszta élet kell, beteljesült célok, a természet és a személyiség harmóniája. Mi történik azokkal, akik nem így éltek? Nos, kóbor állat formában keresik az utat felfelé, vagy segítő lélekként próbálnak saját életük repeszeiből összeállítani egy tanulságot, miközben segítenek a náluk elesettebb lelkek útjain. A történetünk elején egy kóbor fénylény keresi az igazságot, közben pedig összeakad a Farkassal, aki megérti a fecsegő gömb beszédét. Ketten közösen indulnak útra, miközben magukkal, az előző életükkel, és az eléjük táruló úttal is meg kell küzdeniük, hogy végül a Fény Városa megnyíljon előttük.

Az hiszem Ueda mester az ICO-val olyan maradandó alkotást tett le az asztalra, amit így közel húsz évvel (huh) a megjelenése után is sokan idéznek. Idő közben jött persze egy Journey, egy Abzú, egy Rime, és legutóbb az Arise próbálta hasonló módon keverni a környezeti metaforákba rejtett felfedezést az egyén drámájával. A Lost Ember is ezt a vonalat folytatja, ráadásul a szemtelenül fiatal fejlesztőstúdió megtalálta az egyéni ízt és az újdonságot is a felhozatalban. A Lost Ember farkasa ugyanis a fénylény segítségével képes más állatok bőrébe bújni, ezzel pedig az élmény lendülete eddig nem látott irányokba tud elindulni.

Játékmenet terén tehát adott a képlet: farkasunk irányításával töltjük majd az idő javát, miközben relatíve nagy nyíltsággal felruházott terepeken keressük a továbbhaladás irányát, olykor emlékfoszlányokból rakjuk össze a múltunk szeletkéit, és a kulcspillanatokban átbújunk más állat bőrébe. A wombattal járatokat derítünk fel, a nagyra nőtt ászkák a föld alatti közlekedésben segítenek, de a természet több pompás teremtménye is segítségünkre lesz. Kanárik, papagájok, elefántok, pisztrángok… A sort nem folytatom, mert még a végén spoilerbe szaladok. Minden állat saját irányítással, saját képességgel rendelkezik, a pályatervezők pedig szépen rájátszanak ezekre a lehetőségekre. Mi több, a főbb felderítős szekciókat mindig valamilyen állathoz köthető, emlékezetes akciószakaszok kötik össze, amelyek kellemesen variálják a farkasos szakaszok tempóját. Változatosság terén a játék első harmada után érezhető némi visszafogottság, de nem sokkal a játék fele után beindul megint a verkli, hogy az utolsó harmadban le se tudd tenni a kontrollert. A fentiek mellett a felderítés és gyűjtögetés is fontos szerepet kap. A Lost Ember a dráma és a természet szépségének ünnepe mellett egy collect-a-thon címet is magában rejt. Letűnt korok, a dél-amerikai civilizációkra hajazó régi népek romjai, használati tárgyai (néhány vicces gaming hivatkozással), gombák, legendás állatok várják a felderítésüket.

Megmondom őszintén, a Rime játékmenetében anno pont a gyűjtögetés frusztrált, ami elvonta a figyelmem a célról, és a környezeti elemekbe rejtett történetmesélésről. Na, itt annyi mindenre lehet vadászni, hogy elég hamar elengedtem a tárgyak megrögzött űzésének az igényét. Ezzel a Lost Ember mechanizmusai mögött rejlő egyik feszültségforrás megszűnt, de így is képes voltam örülni minden talált apróságnak - hiszen a szélesre húzott terepek zugainak felderítése mindig hozott magával valami jutalmat. A másik frusztráció a kamerakezelésből, és az olykor kicsit túl tágra nyújtott terepből származott, de ezek egyike sem hagyott maradandó nyomot bennem. Sokkal zavaróbb volt viszont a pályaszakaszok közötti töltögetés, ami olykor másodpercre is megakasztja a folyamatos, légies animációkat, a flow-szerű irányítást. Emellé társul az Xbox One X-en is érezhető dici-döcögés, ami valószínű szintén a memóriakezelésből származik, mivel a képfrissítés amúgy végig folyamatos.

Képek nem adják át, hogy a Lost Ember mennyire gyönyörűen tud kinézni. A tájak, a levelek, fűszálak félelmetesen, olykor hidegrázósan durva látképeket nyújtanak, köszönhető ez a nagyszabású méreteknek és a kiválóan rendezett terepeknek. Persze közelről szemlélve rengeteg alacsony felbontású textúrával és darabos tárggyal találkozhatunk, de mit számít ez, mikor papagájrajként hullámozva velünk hullámoznak a faágak. Farkasként felzavarjuk az éjszakai mező fűszálai közt szunnyadó szentjánosbogarakat, akik utána megfestik a sötét tájat. Pisztrángként velünk mozog a hínárerdő, elefántként recsegve hajlanak el előlünk a bambuszágak. Persze ahhoz hogy az embert elragadja a természet, kell egy kis érzékenység, de a Lost Ember minden téren segít abban, hogy hamar elragadjon minket a könnyed, lazult állapot. A zenék nyugalmas dallamokkal operálnak, a hangkép szintén remekül illeszkedik a prezentáció többi magasztos eleméhez.

A Lost Emberrel töltött órák alatt az jutott eszembe, hogy valószínű ilyen lenne korunk Ecco-ja, kiszélesített állatsereggel. Hogy bár feltűnnek ismerős mozzanatok, és a műfajra jellemző pátoszos túlzások, azért a fiatal Mooneye tehetségek bőven képesek voltak a cikk elején felsorolt játékokhoz hozzátenni valami sajátot. Hogy néha igen is kellenek ezek a nyugis, enyhén dagályos, de minden ízében szenvedélyes címek. Bár lehetne kicsit szigorúbban is hozzáállnom, a csodálatos zárósorok, és az azóta eltelt idő során felmerülő gondolataim meggyőztek arról, hogy a műfaj következő emlékezetes darabjával van dolgom. Csak bízni tudok abban, hogy a fejlesztőcsapat számára ez csak az első lépés a fényes panteon felé vezető úton.

***Lost Ember | Platform: PC, PS4, XO (tesztelt), később Switch |

Ár: 10.400 HUF(XO) Kiadó / Fejlesztő: Mooneye Studios |

Megjelenés: 2019. november 22.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

20 órája
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==