[Teszt] Dragon Ball Z: Kakarot

Dragon Ball Z: Kakarot

Gamer3652020.01.21. 15:30

Ki ne ismerné a közelmúltunk, s jelenkorunk popkultúrájánk szerves részét képező Dragonball animációs sorozatot, főleg annak "Z"-vel jelölt történetfolyamát? Még a laikus is hallott, látott a franchise megannyi kivetüléséből ezt-azt: képregény-füzeteket, rajzfilmek végeláthatatlan folyamát, figurákat, turbórágós matricákat, gyűjtögetős kártyajátékot és igen: videójátékokat. Bár a Z saga témája miatt adja magát, hogy ez utóbbiak kevés kivétellel a verekedős műfaj képviselői voltak, akadt közöttük néhány (többnyire handheld) szerepjátékos feldolgozás is. Volt-e viszont olyan akció-RPG, ami vegyíti eme két műfaj legjobb elemeit? Most már igen! Kérdés, hogy milyen hatásfokkal sikerül a műfaji keverés...

Elöljáróban tisztáznom kell egy dolgot: nem számítok abszolút DBZ-fanatikusnak, egyszerűen akkoriban, mikor kis hazánkban vetítették, éppen más dolgok foglalkoztattak (kucc), s csak nagyjából ismerem a történetet, pár alapvető dolgon kívül nem követtem azt (a Saiyanok és Frieza még megvan, Cell csak részlegesen, Buu viszont ködös). Éppen ezért számomra hatalmas élményt nyújtott a játék, egyszerre volt nosztalgikus és érdekes, az pedig különösen örömteli, hogy nem éreztem elnyújtott rétestésztának a harcokat. Sőt! Viszont annak, aki álmából felébresztve is fel tudja idézni a DBZ eseményeit, sztori szinten a Kakarot nem sok újdonságot tud felmutatni. A fejlesztők elmondása szerint nem szerettek volna a fősodortól eltérni, inkább csak a mellékágaknál volt nagyobb szabadságuk ilyen téren, s az igazat megvallva a játék pont itt nem remekel: az opcionális küldetések javarészt átlagosak, semmitmondók (menj ide, gyűjts ezt, támadd meg azt stb.). Hiába tervezett tehát Akira Toriyama egy vadonatúj karaktert (Bonyu), a Z történetvonala maradt a régi.

De ne riasszanak el senkit a fentiek, hiszen szintén kitűzött cél volt a játékos maximális immerziója, s ezt tökéletesen sikerült elérnie a Cyberconnect2 csapatának! A DBZK alaphelyzetben harmadik személyű perspektívával operál (remek in-engine, valamint rajzfilmes bejátszásokkal tarkítva), melyet a harcok váll-feletti kamerás szegmensei váltanak. Vizuálisan kiváló, noha stilizált, de szemkápráztató helyszíneken barangolhatunk, repülhetünk akár, kezdetben a felhő (flying nimbus) segítségével, nem sokkal később önerőből. Veszettül élvezetes a repülés egyébként, miután megszoktuk az irányítást, s bár a program nem restelli egyszerre ránk zúdítani az összes információt, könnyű belejönni ebbe is. Ha jobban körülnézünk, látható amúgy, hogy nincsenek a helyszínek túlzsúfolva és amolyan kvázi-nyílt világ érzését keltik - nem végtelen játszóterek, a világtérképen kell majd ugrándozni közöttük. Méretük is különbözik, Zseniális teknős szigete roppant kicsi például, de megtalálták a fejlesztők az egyensúlyt, hogy ne érezzük magunkat korlátok közé szorítva. A terepen elszórva találunk mindenféle gyűjtögethető mütyűrt (sajnos ezek szinte kivétel nélkül gömbök/labdák), illetve npc-kkel elegyedhetünk rövid diskurzusba és tucat-ellenfelekkel harcolhatunk. Szerencsére nincsenek random harcok a világban, simán kikerülhetjük, akár repülve áttörhetjük a nemkívánatos töltelék-csatákat. Különböző színű gömböket gyűjtögetve tudjuk karakterünket fejleszteni, noha a fejlesztési fa sincs túlbonyolítva, képességeink, tulajdonságaink növelésével erősödünk, ahogy haladunk a történetben. Sajnos a DBZK ezen része csak amolyan RPG-light hatást kelt, egyáltalán nem bonyolult gyorsabban haladni, az ellenfelek ereje is velünk skálázódik kalandjaink során, s a megfelelő csatáknál már-már biztosak lehetünk abban, hogy bármely opponens legyűrhető.

Amint harcra kerül a sor, vált a kameranézet, s egy láthatatlan buborékban verekedhetünk ellenfelünkkel - értsd: a környezet elemei nem játszanak szerepet, de annyi baj legyen. Ütés, kitérés, Ki-támadás és Ki-töltés, védekezés az alap eszköztárunk, lehetőségünk nyílik ezenkívül speciális képességek elsütésére (Kamehame és egyebek), tárgyak használatára (gyk: hp-növelők, stimulánsok), esetenként velünk lévő segítőink egy-egy képességének beiktatására. Plusz, akár átalakulásokat is eszközölhetünk, hogy könnyebben fogást találjunk a makacsabb egyedeken (a boss-fightokon kívül én ritkán éltem a lehetőséggel). A harcok is nagyon élvezetesek, feszesek, gyorsak, ugyanakkor változatosak. A kezelés kicsit a Kingdom Hearts-ot idézi, meglepően dinamikus és átlátható, mindeközben kimondottan látványos, közbeékelt anime-bejátszásokkal, a szokásos japán túlzásokkal, amiket amúgy imádok. Mint említettem, igazán kemény dió egyik összecsapás sem lesz, a FighterZ összetettségét ne keressük, ha kiütnének is, rögtön újrakezdhetjük az adott harcot. Kicsit olyan érzés (az egész játék egyébként), mint egy Yakuza-epizód könnyű fokozaton, mesterien kimért gameplay-sztori egyensúllyal, varázslatos körítéssel. Említésre alig méltó a community-rendszer, ahol az egyes szereplőktől kapott korongokat megfelelően elhelyezve hét kártya egyikén extra bónuszokhoz juthatunk. Dacára annak, hogy külön menüpontot kapott, sok vizet nem zavart. Ez az egész RPG-rendszer kritikája is, valahogy hiányzik belőle a hangsúlyosság és az, hogy igazán testreszabhatóak legyenek karaktereink. Ennek nyilván a kötött szereplőgárda az oka, de pont például a community-rendszer teljes egészében kihagyható lett volna.

Fantasztikus amúgy, hogy mennyire rajzfilmszerű az egész látvány - rádöbbenek ilyen esetekben, hogy a kilencvenes évek óta ilyen szintű immerzióra vágytam és lám, most elérkezett ez az időszak! A Cyberconnect2 csapata ugyan nem újonc a japanimáció videojátékba ültetésében, többek között Naruto címek és a .hack széria is az ő kezeik munkáját dícsérik. Nem tökéletes (de hát mi az?), ritkán vannak megakadások, apróbb technikai malőrök, mégis, ahogyan az egész produktumot összefűzték, az mesteri. Lehetőségeink ugyan korlátozottak, de ami jelen van, az csiszolt, átgondolt. Több évnyi WoW-os pecázás után már nem hittem, hogy halak kifogása valaha is élvezetes lesz, itt bizony az! Persze nem vittem túlzásba azért. A főzőcskézés annyira nem kreatív, de ahogy a folyamat lezajlik, mosolyt csal az arcomra. Ami viszont tényleg lehetne változatosabb, az a tucat-ellenfelek kinézete, valamint mechanikája, lévén nem vettem észre a számjegyeken túl változást a harcok során, s egy idő után nem is erőltettem őket.

Végigrohanva a sztorin cirka 25 órányi élményt tartogat a játék, viszont amint hozzálátunk a mellékes tennivalókhoz, ez a szám jelentősen felduzzad. Érdemes-e? Nincs egyértelmű válaszom erre, mert bár a maximalizmus különleges endorfint tud adni, határozottan kevesen fogják a folyamatot élvezetesnek tartani. Mint említettem, a mellékküldetések elég fantáziátlanok és a gyűjtögetés is hamar unalomba fullad, ha csak színükben különböző gömböket szedegetünk. Az egyetlen dolog, amit szívesen keresgéltem, azok a kis diaképek, amik az eredeti Dragonball anime történéseit foglalják össze. Horgászni is korlátozott ideig móka csupán. Sem az akció, sem a szerepjátékos elemei nem tökéletesek, az összkép mégis pozitív, köszönhetően az egész játékon átívelő könnyedségnek. Mindezek ellenére nem tudok igazán haragudni a DBZK-ra; látni a hibáit, a megszorításokat, de fantasztikusan keveri a hozzávalóit egy igazán ízletes lakomához. Képzeljük el, mintha nagymamánk főztjét sikerülne egy az egyben reprodukálni, amit megkóstolva visszarepülnénk az időben, kellemes, nosztalgikus emlékek közé egy idilli napon - pontosan ilyen, amikor ezzel a programmal játszunk, kiszakadunk a rohanó hétköznapokból, emlékezünk és boldogság tölt el bennünket.

Dracoo

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

15 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

23 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==