CRT képernyőkön tényleg szebbek voltak a régi retro játékok

CRT képernyőkön tényleg szebbek voltak a régi retro játékok

mcmackoGéczy Attila2021.06.26. 14:35

A hétvégi tartalomban simán elfér egy kis merengés a múltról, és arról, hogy mennyivel szebb és jobb volt minden annak idején. Sokszor emlegetett példában gyakran előjön, hogy régen a játékok tényleg menőbben néztek ki, mint ahogy emlékszünk rájuk, és hogy az idő megszépíti az emlékeket.

Egy érdekes Twitter csatorna, a @CRTpixels járt utána, hogy az emlékek nem csalnak - tényleg valóban jobban néztek ki a játékok anno, de ehhez kellett a CRT tévék képalkotása.

Erre egy tipikus példa a lenti tweet, amely a Castlevania: Symphony of the Night egyik Dracula portréját hasonlítja össze emulációs render és CRT, azaz képcsöves kijelzőn való megjelenítés során.

Ebből a következő derül ki. Annak idején, főleg a pixelgrafika terén tényleg úgy építkeztek a sprite és 2D art rajzolók, hogy a látvány képcsöves kijelzőkön nézzen ki jól. Egyrészt ott volt a rácsnak a szerepe, ami egyfajta szűrőként működött a szemünk előtt, másrészről a kijelzőknek volt egyfajta pixel-átvérzés ("pixel bleeding") hatása, amitől például az egy szem piros pixel Dracula szeménél kapott egy horizontális maszatolódást. A hatás azonban nem csak a szemnél jön elő. Az egész portré sokkal térbelibb hatást kelt képcsöves tévén.

Ez a hatás előjön a retro 3D játékoknál is, ami például a PSX és az N64 idejében is jótékony hatást tudott adni a játékoknak. Nézzétek csak a Vagrant Storyból mentett mozzanatokat - a PSX szöszös-poros dithering effektusa szinte teljesen megszűnik a rácsnak és a CRT megjelenítésnek köszönhetően.

Nem véletlen, hogy a puristák a mai napig gyűjtik a jónak tartott monitorokat és régi televíziókat.

A CRT Pixels Twittere amúgy egy komplett aranybánya. A posztokból az is kiderül, hogy miként lehetett egyes 2D karaktereken olyan részleteket is megjeleníteni, ami valójában ott sem volt az eredeti pixelrajzon. És az is látható, hogy a mára kissé darabos CG-grafikák, mint például a Donkey Kong Country tömörített sprite-jai miért élnek úgy az emlékünkben, mintha valami Toy Story szintű mesét néztünk volna a tévénken.

Érdemes a lenti anyagot is átböngészni abban az esetben, ha valakit érdekel a téma - a VGDensetsu posztjában sok-sok érdekességre fény derül, és látszik az is, ahogy a korai fejlesztők CRT monitoron nézték-validálták a munkagépen sokszor papírról összeállított pixelart sprite-okat.

Most már csak az a kérdés, hogy az emulátorok a sima CRT rácsozás effekten felül mikor fogják követni a többi karakterisztikus képcsöves effektust, mint a képelmosást és a pixelátvérzést...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Anno 117: Pax Romana

Az Anno 117 elhozza a Római Békét, de mit szól ehhez a tesztelő? Megnéztük, hogy az idei egyik legnagyobb stratégiai játékmegjelenés mit tud felmutatni, ha az idő kereke egészen az ókorig forog.

10 órája
1

11 bit studios újdonságok – ez történt hétfőn

Benne: Katsuhiro Harada, King of Tokyo, System Shock Remake, Incantation, I Am Future, Death Howl, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Frostpunk 1886, Frostpunk 2, Rune Factory: Guardians of Azuma.

13 órája
3

Endorfy Thock V2 - kellemes kopogtatást mindenkinek!

Az Endorfy egy masszív, sokszínű, kellemes hangú, egyben pénztárcabarát termékkel örvendezteti meg a mechanikus kapcsolók szerelmeseit. Az Endorfy Thock V2 a tesztlaborban járt és kellemes benyomásokat, na meg a fejünk búbjáig ható, kellemesen kopogó hangokat hagyott nálunk.

1 napja
1

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

1 napja
107

Heti megjelenések

1 napja
5

Cleared Hot - a Desert Strike-klónok reneszánsza!

Szűk három évtized után újra felpörögtek az izometrikus rotorok, az Electronic Arts Strike-sorozata ugyanis egy hamisítatlan szellemi örökössel bővült. Az új bevetés a MicroProse támogatásával az indie szférából érkezik, és bár a helikopteres világmentés még csak pár órányi lőporos sétarepülést kínál, már most imádjuk.

2 napja
9

Retrace the Light

2 napja
2

A Netflixhez kerülnek a Warner játékai – ez történt pénteken

Továbbá: Code Vein II, Monster Hunter Showcase, Silent Road, 2XKO, Postal: Bullet Paradise.

3 napja
3

Total Chaos - Jönnek a számból a lények

3 napja
2

PC Gaming Show: Most Wanted traileráradat– ez történt csütörtökön

Továbbá: Total War, Cast Outs, Replaced.

4 napja
33

Twinkleby

5 napja
1

Kínai istenmészárlás – ez történt szerdán

Benne: The God Slayer, Gran Turismo 7, 4PGP Four-Player Grand Prix, Postal: Bullet Paradise, Serpent's Gaze.

5 napja
2

The Berlin Apartment

6 napja
6

Pieces of the Past

6 napja
1

Váratlan visszatérések - ez történt kedden

Benne: Elden Ring Nightreign, Let It Die, Pumuckl and the Crown of the Pirate King, Helldivers, Splinter Cell, 11 bit studios.

6 napja
5

Arc Raiders

7 napja
31

Game Pass: a decemberi mozgolódás

Marvel Cosmic Invasion. Death Howl. ROUTINE. Többek között ezzel zárja az évet a Microsoft előfizetéses szolgáltatása.

7 napja
4

Megjelenések és tease-elgetések - ez történt hétfőn

Benne: Styx: Blades of Greed, Neon Giant, NeocoreGames, God of War, Cult of the Lamb, Bleach: Rebirth of Souls.

7 napja
7

Heti megjelenések

8 napja
17

Sacred 2 Remastered

A második rész már a maga idejében sem futott sima uton, a most megérkezett remastered pedig úgy tűnik pár kátyút befoltozott, párat viszont a nosztalgia kedvéért meghagyott. TESZT!

9 napja
3