A hétvégi tartalomban simán elfér egy kis merengés a múltról, és arról, hogy mennyivel szebb és jobb volt minden annak idején. Sokszor emlegetett példában gyakran előjön, hogy régen a játékok tényleg menőbben néztek ki, mint ahogy emlékszünk rájuk, és hogy az idő megszépíti az emlékeket.
Egy érdekes Twitter csatorna, a @CRTpixels járt utána, hogy az emlékek nem csalnak - tényleg valóban jobban néztek ki a játékok anno, de ehhez kellett a CRT tévék képalkotása.
Erre egy tipikus példa a lenti tweet, amely a Castlevania: Symphony of the Night egyik Dracula portréját hasonlítja össze emulációs render és CRT, azaz képcsöves kijelzőn való megjelenítés során.
Ebből a következő derül ki. Annak idején, főleg a pixelgrafika terén tényleg úgy építkeztek a sprite és 2D art rajzolók, hogy a látvány képcsöves kijelzőkön nézzen ki jól. Egyrészt ott volt a rácsnak a szerepe, ami egyfajta szűrőként működött a szemünk előtt, másrészről a kijelzőknek volt egyfajta pixel-átvérzés ("pixel bleeding") hatása, amitől például az egy szem piros pixel Dracula szeménél kapott egy horizontális maszatolódást. A hatás azonban nem csak a szemnél jön elő. Az egész portré sokkal térbelibb hatást kelt képcsöves tévén.
Ez a hatás előjön a retro 3D játékoknál is, ami például a PSX és az N64 idejében is jótékony hatást tudott adni a játékoknak. Nézzétek csak a Vagrant Storyból mentett mozzanatokat - a PSX szöszös-poros dithering effektusa szinte teljesen megszűnik a rácsnak és a CRT megjelenítésnek köszönhetően.
Nem véletlen, hogy a puristák a mai napig gyűjtik a jónak tartott monitorokat és régi televíziókat.
A CRT Pixels Twittere amúgy egy komplett aranybánya. A posztokból az is kiderül, hogy miként lehetett egyes 2D karaktereken olyan részleteket is megjeleníteni, ami valójában ott sem volt az eredeti pixelrajzon. És az is látható, hogy a mára kissé darabos CG-grafikák, mint például a Donkey Kong Country tömörített sprite-jai miért élnek úgy az emlékünkben, mintha valami Toy Story szintű mesét néztünk volna a tévénken.
Érdemes a lenti anyagot is átböngészni abban az esetben, ha valakit érdekel a téma - a VGDensetsu posztjában sok-sok érdekességre fény derül, és látszik az is, ahogy a korai fejlesztők CRT monitoron nézték-validálták a munkagépen sokszor papírról összeállított pixelart sprite-okat.
Most már csak az a kérdés, hogy az emulátorok a sima CRT rácsozás effekten felül mikor fogják követni a többi karakterisztikus képcsöves effektust, mint a képelmosást és a pixelátvérzést...