Fény derült az Activision első számú sikerszériájának fejlesztési költségeire, a számok pedig egészen sokkolóak.
Lassan húsz éve már annak, hogy a Call of Duty-széria a negyedik résszel jókora kanyart tett a modern hadviselés irányába, ami egészen elképesztő magasságokba lőtte az Activision FPS-sorozatát az eladások és a népszerűség tekintetében. Nem véletlen, hogy azóta - néhány kivétellel - a Modern Warfare és a Black Ops alszériák váltogatásával igyekeznek életben tartani a franchise-t, egyre inkább eltávolodva a világháborús gyökerektől.
A sorozat azóta persze megélt több hullámvölgyet is, elsősorban a kritikai fogadtatás tekintetében, és bár a gigantikus eladásokról az elmúlt években kevésbé harsogtak a híroldalak, most kiderült, hogy a Call of Duty köszöni szépen, jól van. Olyannyira, hogy az Activision akkora büdzsét allokál egy-egy új epizódra, amekkorát még a legnagyobb hollywoodi szuperprodukciók számára sem szokás.

A friss információkra egy jelenleg zajló bírósági tárgyalás következtében derült fény: 2022-ben a texasi Uvalde egyik általános iskolájában 19 diák és 2 tanár veszítette életét egy lövöldözés következtében, és mint oly gyakran, a videójátékok most is feljöttek a mészárlás lehetséges kiváltó okaként. Konkrétan a Call of Duty, így az Activision is érintetté vált az ügyben, a széria kreatív vezetője, Patrick Kelly pedig konkrét számokat közölt egy bírósági beadványon keresztül a fejlesztési költségek és az eladások kapcsán.
Milliárdos röppályán
A beadvány három játékot említ, ezek közül a legrégebbi a 2015-ös Call of Duty: Black Ops III, ami a "teljes életciklus" alatt 450 millió dollárjába került a kiadónak. Fontos, hogy ezek csak a fejlesztési költségek, a marketinget nem tartalmazza az összeg, ami egy ekkora kaliberű címnél minimum több tízmillió dollárra rúg, de az sem kizárt, hogy a százmilliós tartományt is elérte. Mindez 43 milliós összeladással párosult.

A 2019-es Call of Duty: Modern Warfare ezt is jócskán túlszárnyalta, legalábbis a költségek terén, ez ugyanis már 640 millió dollárból készült. Az eladások tekintetében azonban hasonlóan teljesített, mint az előzőleg említett felvonás, eddig 41 millió példányt értékesítettek belőle.
A 2020-as Call of Duty: Black Ops Cold War ezt a rekordot is megspékelte a maga 700 milliós büdzséjével, ez a befektetés azonban már kevésbé bizonyult kifizetődőnek az Activision számára, az eladásokat tekintve ugyanis itt "csak" 30 milliónál tart a számláló.
Hol marad a fenntarthatóság?
A frissen publikált számok túlzás nélkül sokkolták a játékipart, és nem csak azért, mert az említett fejlesztési költségek kétszer-háromszor akkorák, mint korábban bármi, amit nagyszabású videójáték esetében hallani lehetett - igaz, ezeket az adatokat hét lakat alatt őrzik a kiadók. Felmerül ugyanis a kérdés, hogy meddig inflálhatóak még ezek az összegek - főleg úgy, hogy az eladások (legalábbis a fenti példákban) nem követték le ezeket.

Egyre többet hallani olyan véleményeket, hogy a videójáték-fejlesztés eljutott egy inflexiós pontra, ahol az iparágnak el kell kezdenie visszavennie, a költségek ugyanis olyan szinten elszálltak mostanra, amit a bevételek terén lehetetlen lekövetni. Ez már ezeknél a 4-9 éves címeknél is igen jól kirajzolódik - az aktuális helyzetet pedig már mindenki jól ismeri az iparágon végigsöprő, véget nem érő leépítéshullámmal...