A legdrágább filmeknél is több pénzből készülnek már a Call of Duty-játékok

A legdrágább filmeknél is több pénzből készülnek már a Call of Duty-játékok

dragCsető Zsolt2025.01.07. 10:09

Fény derült az Activision első számú sikerszériájának fejlesztési költségeire, a számok pedig egészen sokkolóak.

Lassan húsz éve már annak, hogy a Call of Duty-széria a negyedik résszel jókora kanyart tett a modern hadviselés irányába, ami egészen elképesztő magasságokba lőtte az Activision FPS-sorozatát az eladások és a népszerűség tekintetében. Nem véletlen, hogy azóta - néhány kivétellel - a Modern Warfare és a Black Ops alszériák váltogatásával igyekeznek életben tartani a franchise-t, egyre inkább eltávolodva a világháborús gyökerektől.

A sorozat azóta persze megélt több hullámvölgyet is, elsősorban a kritikai fogadtatás tekintetében, és bár a gigantikus eladásokról az elmúlt években kevésbé harsogtak a híroldalak, most kiderült, hogy a Call of Duty köszöni szépen, jól van. Olyannyira, hogy az Activision akkora büdzsét allokál egy-egy új epizódra, amekkorát még a legnagyobb hollywoodi szuperprodukciók számára sem szokás.

A friss információkra egy jelenleg zajló bírósági tárgyalás következtében derült fény: 2022-ben a texasi Uvalde egyik általános iskolájában 19 diák és 2 tanár veszítette életét egy lövöldözés következtében, és mint oly gyakran, a videójátékok most is feljöttek a mészárlás lehetséges kiváltó okaként. Konkrétan a Call of Duty, így az Activision is érintetté vált az ügyben, a széria kreatív vezetője, Patrick Kelly pedig konkrét számokat közölt egy bírósági beadványon keresztül a fejlesztési költségek és az eladások kapcsán.

Milliárdos röppályán

A beadvány három játékot említ, ezek közül a legrégebbi a 2015-ös Call of Duty: Black Ops III, ami a "teljes életciklus" alatt 450 millió dollárjába került a kiadónak. Fontos, hogy ezek csak a fejlesztési költségek, a marketinget nem tartalmazza az összeg, ami egy ekkora kaliberű címnél minimum több tízmillió dollárra rúg, de az sem kizárt, hogy a százmilliós tartományt is elérte. Mindez 43 milliós összeladással párosult.

A 2019-es Call of Duty: Modern Warfare ezt is jócskán túlszárnyalta, legalábbis a költségek terén, ez ugyanis már 640 millió dollárból készült. Az eladások tekintetében azonban hasonlóan teljesített, mint az előzőleg említett felvonás, eddig 41 millió példányt értékesítettek belőle.

A 2020-as Call of Duty: Black Ops Cold War ezt a rekordot is megspékelte a maga 700 milliós büdzséjével, ez a befektetés azonban már kevésbé bizonyult kifizetődőnek az Activision számára, az eladásokat tekintve ugyanis itt "csak" 30 milliónál tart a számláló.

Hol marad a fenntarthatóság?

A frissen publikált számok túlzás nélkül sokkolták a játékipart, és nem csak azért, mert az említett fejlesztési költségek kétszer-háromszor akkorák, mint korábban bármi, amit nagyszabású videójáték esetében hallani lehetett - igaz, ezeket az adatokat hét lakat alatt őrzik a kiadók. Felmerül ugyanis a kérdés, hogy meddig inflálhatóak még ezek az összegek - főleg úgy, hogy az eladások (legalábbis a fenti példákban) nem követték le ezeket.

Egyre többet hallani olyan véleményeket, hogy a videójáték-fejlesztés eljutott egy inflexiós pontra, ahol az iparágnak el kell kezdenie visszavennie, a költségek ugyanis olyan szinten elszálltak mostanra, amit a bevételek terén lehetetlen lekövetni. Ez már ezeknél a 4-9 éves címeknél is igen jól kirajzolódik - az aktuális helyzetet pedig már mindenki jól ismeri az iparágon végigsöprő, véget nem érő leépítéshullámmal...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Mark of the Deep

A Mark of the Deep-et fejlesztő csapat nem szégyell a jobbaktól tanulni. Előző játékukat, a Dandy Ace-t akár egy Hades-klónnak is nevezhetnénk, a legfrisebb címük pedig a Death Door-ra hajaz.

11 órája
1

Portok mindenhol - ez történt csütörtökön

Benne: Once Again, Knights in Tight Spaces, Sorry We’re Closed, Crowns and Pawns: Kingdom of Deceit, Lost in Random: The Eternal Die, Ubisoft, Astro Bot, Ultros.

23 órája
3

Kingdom Come Deliverance II - légy a magad ura

Az első epizódhoz hasonlóan a Kingdom Come Deliverance folytatása sem teljesen szokványos, feltéve, ha az elmúlt két évtized legnagyobb szerepjátékaihoz viszonyítjuk. Minden kezdő kalandor érdekében összeírtunk pár tippet, ami segítheti a folytatás gazdag világának megismerését!

1 napja
2

PlayStation Game Catalog: februári érkezők

Lost Records: Bloom & Rage a premier napján, Star Wars Jedi: Survivor és TopSpin 2K25. Többek között ez várja az előfizetőket.

1 napja
2

A State of Playen túl – ez történt szerdán

Benne: PS5 eladások, Elden Ring Nightreign, The Alters, Assassin's Creed Shadows, Flesh Made Fear, Twisted Tower, The Knightling.

1 napja
2

State of Play

A legújabb State of Play-re bár nem voltak előzetes ígéretei a Sony-nak, így is sikerült egy változatos felhozatallal előállniuk.

2 napja
124

Kojima a színpadon, Ninja Gaiden frissítés – ez történt kedden

Továbbá: Centum, Into the Restless Ruins, War Robots: Frontiers, One Piece: Pirate Warriors 4.

2 napja

Blood Bar Tycoon - Véresen komoly üzlet

Vlad, a nagymúltú vámpír ránk bízza vérbár lerakatait, miután elődünk csúfosan megbukott. A nyomás nem kicsi, épp ezért van szükség a játékos látásmódjára. Tesztlaborban a véresen komoly Tycoon játék!

3 napja
8

Tervek itt, tervek ott – ez történt hétfőn

Benne: Relic Entertainment, Phasmophobia, Bubble Ghost Remake, Bleach: Rebirth of Souls.

3 napja
2

Heti megjelenések

4 napja
6

Age of Darkness: Final Stand - a mindent elnyelő sötétség

Az Age of Darknessben egy másvilági sötét nép legyőzése a célunk, akik a földi létet veszélyeztetik. Azonban körökre osztott helyett valós idejű stratégiát kell alkalmaznunk, ráadásul egyedi wave rendszer is csavar nagyokat a dolgokon. Lássuk, milyen lett a sötétség kora!

6 napja
5

Pletykák a Warner háza tájáról - ez történt pénteken

Benne: Rocksready, Wuchang: Fallen Feathers, Wonder Woman, Please Be Happy, Neon Inferno, Commandos: Origins, Distant Bloom.

6 napja
4

The Stone of Madness

Lopakodós taktikai játék egy 18-ik századi spanyol kolostorban, ami tömve van őrültekkel, rabokkal, szigorú apácákkal és kegyetlen papokkal - ennél kevés vadabb és bevállalósabb settinget látni manapság.

7 napja
6

Próbakör, szivárgás, leállás - ez történt csütörtökön

Benne: Donkey Kong Country Returns HD, Assassin's Creed Shadows, Resident Evil Re:Verse, Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Lollipop Chainsaw RePOP, Chronicles of the Wolf, Sugardew Island, Dungeons of Hinterberg

7 napja
5

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Cloudheim, Kingdom Come Deliverence II, EcoGnomix, Switch 2.

8 napja
4

Final Fantasy VII Rebirth - a PC változat

Mindenki tudja, mekkora hatása volt a Final Fantasy VII-nek a JRPG műfajára, de akár a PlayStation-korszak egészére is. Most pécére érkezett a teljes remake-sorozat második epizódja. Teszt!

9 napja
27

Fókuszban a Capcom újdonságai – ez történt kedden

Benne: Monster Hunter Wilds, Onimusha: Way of the Sword, Onimusha 2: Samurai's Destiny, Capcom Fighting Collection 2, Wreckfest 2, Age of Empires II: Definitive Edition, Age of Mythology: Retold, MLB The Show 25, Quilts and Cats of Calico, SteamDolls, Rogue Loops.

9 napja
7

Game Pass: mozgolódás február első felében

Az Avowed premierje mellé ezúttal egy 60 FPS foltozást kapott Far Cry: New Dawn és néhány Game Pass Standard érkező fért be.

2025.02.04.
4

150 millió felett a Switch, a közösség erejével fejlődik a Battlefield – ez történt hétfőn

Továbbá: Need for Speed, ID@Xbox Showcase, Just Crown Things, Action Game Maker, Bleach: Rebirth of Souls.

2025.02.04.
11

Kingdom Come: Deliverance 2

Bohémiában játszódik ugyan, rapszódiának viszont nyoma sincs: hét évvel hatalmas sikert aratott első játékuk után tért vissza a középkori cseh királyságba a Warhorse csapata, hogy globálisabb színtérre helyezze a rivális királyok utódlási harcát, egyenesen annak forgatagába dobva a játékost a realizmus jegyében.

2025.02.03.
32