Soha nem volt könnyű dolga annak, aki tartani szerette volna a lépést az Ace Attorney-szériával, a Capcom ügyvédes kalandjátékai ugyanis rendre komoly késéssel jelentek csak meg angol nyelvterületen. Már amikor egyáltalán megjelentek, a The Great Ace Attorney: Adventures, illetve annak folytatása, a The Great Ace Attorney 2: Resolve ugyanis egyáltalán nem voltak elérhetőek eddig a szigetországon túl. A kulcsszó azonban az „eddig”, a két szóban forgó cím ugyanis egy méretes, The Great Ace Attorney Chronicles névre hallgató csomagban most mifelénk is elhajózott, méghozzá PC, PS4 és Switch platformokra. Miután egy tényleg brutális szavatosságú, két komplett játékot, tíz ügyet és nagyjából 60 órányi játékidőt kínáló kollekcióról van szó, ezért a teljes értékű tesztre egy kicsit még várnotok kell, ám addig is olvashattok első, megjelenés előtti benyomásainkról.
Egy igazán különc spinoffról van szó, mely a játékmenet tekintetében egyértelműen a klasszikus vonalba tartozik ugyan, időben azonban egy évszázadnyit repül visszafele, egészen a viktoriánus korig. Mondhatnánk azt is, hogy Meidzsi-kor, ha már Japán a kiindulási pont, nem véletlen azonban a brit kapcsolódás, a The Great Ace Attorney Chroniclesben ugyanis Angliába utazva kell megoldanunk különféle bűntényeket, ami egészen sajátos hangulatot és körítést kölcsönöz a játék számára. Magukat a karaktereket (élükön az új főhőssel, Ryunosuke Naruhodóval, aki Phoenix Wright egyik felmenője) egy szokás szerint fantasztikusan jól megírt „cold open” ügyben vezetik fel nekünk, melyben ifjú ügyvédvárományosunk maga kerül a bíróság elé, így az izgalmak szó szerint az első perctől megvannak – azzal semmiképp sem lehet vádolni Shu Takumi legújabb alkotását, hogy túlságosan lassan indul be.
Az új kor és az új karakterek mellett tehát a játékmenet a régi: első körben bizonyítékokat és információkat kell gyűjtenünk, majd a tárgyalóteremben meg kell találnunk azokat az ellentmondásokat és hazugságokat a szemtanúk vallomásaiban, melyek az igazság irányába billenthetik a cselekményt. Egy-két aprósággal azért igyekeztek feldobni a fejlesztők a már jól bevált receptet: a vallomások alatt például előfordulhat, hogy egy másik karakter gyanúsan kezd viselkedni, így áthelyezhetjük rá a fókuszt. De ott van Herlock Sholmes karaktere is, aki (Conan Doyle inspirációs forrásként szolgáló, ikonikus figurájához hasonlóan) a dedukció mestere, az esetleges ellentmondásokat azonban nekünk kell kiszűrnünk az erre fókuszáló szekvenciák során.
Akinek még nem volt dolga a szériával, az jobb, ha tisztában van azzal, hogy ezek sokkal inkább vizuális novellák, mintsem hagyományos kalandjátékok. Ez értelemszerűen rengeteg szövegdobozt és olvasást jelent, ám ha valami, akkor ez a játék tökéletes beugrónak számít, nem elég ugyanis, hogy a cselekmény izgalmas és valóban fordulatos, de a poénok és a karakterek is mind emlékezetesek és jól kitaláltak. Mindegyiküknek van egyfajta jellegzetessége, amely mind a szövegkönyvön, mind a grafikai dizájnon keresztül markánsan átjön, és bár a gyilkosság komoly dolog, az Ace Attorneyból szokás szerint nem hiányoznak az olyan elemek sem, mint a karikatúra vagy az önreflexió. Sokszor ez az egész a megtévesztés része is egyben, ebben a csavaros bűnténysorozatban ugyanis sosem lehetünk biztosak abban, hogy ki bújik álarc mögé, ki mond igazat és ki hazudik. Az első pár óra alapján tehát kétségünk sincs afelől, hogy a legújabb dupla-epizódban minden megvan, ami miatt a korábbi Ace Attorney-játékokat szeretni lehetett, méghozzá újszerű és egyedi körítéssel. Hogy az izgalmak hosszú távon is megmaradnak-e, illetve hogy a visszatérő gyermekbetegségeket (mint például amikor nem logikus, hogy melyik bizonyíték felmutatása gördíti előre a cselekményt) mekkora mértékben sikerült visszaszorítani, az kiderül későbbi tesztünkből.
The Great Ace Attorney Chronicles | Platform: PS4 (tesztelt), PC, Switch | Kiadó / Fejlesztő: Capcom | Megjelenés: 2021. július 27.