A koppenhágai aprócska független fejlesztőcsapat lassan tíz éve ápolgatja a könnyed, kreatív és üdítően jópofa What the... ? szériáját. Az ezerféle golflabda elszórása után még a virtuális valóságba is suhintottak néhányat Betty baseballütő karjaival, majd tavaly ismét az Apple Arcade kínálatában tűntek fel következő projektjükkel négy keréken! Vagyis két lábon. Biciklin ülve. Rakétával a hátukon. Teljes képzavar? Szerencsére a PC megjelenés most kiváló ürügy arra, hogy elmerüljünk a dánok őrült ötleteinek káoszában!
Természetesen a sorozat korábbi felvonásaihoz hasonlóan ezúttal sem egy hagyományos autóversenyzős játékot kapunk. A címadó kocsi csupán egy antropomorf karakter és lazán kezelt központi téma, amit két szójáték és egyperces feladat között kreatívan ki, valamint felforgathatnak. Az ágyú dörrenése a kezdőpont és általában van egy célvonal a pálya másik felén. De olykor még ezt a koncepciót is felrúgják egy random hamburger készítéssel vagy trambulinozással. A kettő között pedig tényleg bármi megtörténhet! Ami valószínűleg már azzal világossá válik, hogy Mini szerű kis járművünk az első átvezetőben lelöki magáról a négy kereket, tornacipős lábakat növeszt és futva indul neki a méretes világtérképnek.
A későbbiekben minden funkciót és kihívást innen érhetünk majd el. Kétségtelenül jópofa megoldás, de ez sajnos azt is jelenti, hogy elugrani a közösségi térbe, megnézni az előrehaladásunk vagy visszamenni egy korábbi helyszínre indokolatlanul sok felesleges mászkálással jár. Egy alternatív gyorsmenü szerintem elfért volna mellé. Az induláskor megkapott hét fő fejezet, valamint két bónusz felvonás térképe viszont kimondottan hangulatos, változatos környezetet kínál és remekül van felépítve. Nem csupán az előrehaladáshoz szükséges kötelező pályákat találjuk meg itt, de opcionális szinteket, nehezebb kihívásokat, rejtett útvonalakat, titkokat, gyűjtögetni valókat és más játékosok témába vágó alkotásait is. Élmény felfedezni!
A játék gerincét persze továbbra is a több száz kreatívan elborult, gyakran ügyetlenül humoros, tenyérnyi kis pályák jelentik. Ezek mindegyike kevesebb, mint egy perc alatt teljesíthető és tempónkhoz mérten kapunk érte bronz, ezüst vagy arany koronát. Időnket egy online ranglistán össze is mérhetjük a többi játékossal, valamint el van rejtve rajtuk egy albumba gyűjthető kártya / polaroid, amivel szintén motiválnak némileg az újrajátszásra. Ha valaki a 100%-ra hajt, akkor könnyedén kitolhatja duplájára a nagyjából 5-6 órás játékidőt, bár a kompetitív hozzáállást nem igazán szolgálja ki az ügyetlen fizika. Nem egyszer dobja el járművünk furcsán, néha beragadunk tereptárgyakba és a lendület megszerzése vagy megtartása sem elég következetes.
A játékmenet akkor működik legjobban, ha stílusához illően lazán kezeljük a kihívásait és csak élvezzük a bugyuta szóviccekkel tűzdelt pályaneveket és a viharos ütemben váltakozó balga ötletek tengerét. Autónknak lábai lesznek, biciklire pattan, uszonya nő, irodai székekre fekszik, több méter szélesre terpeszkedik, mi pedig gurulunk, pattogunk, repülünk és úszunk keresztül mindenen. Olykor inkább fárasztó egy poén. Nem minden mechanika szórakoztató egyformán. De olyan gyorsan dobják őket tovább, hogy nem akadunk fenn egyetlen csiszolatlan vagy körülményes megoldáson sem. A stúdió továbbra is zseniálisan játszadozik az elvárásainkkal, bátran lép át a megszokott kereteken és kacsingat ki a popkultúra ikonjaira.
Mint ahogy a sorozat színes, bájosan minimalista, low-poly látványvilága is kitűnően szolgálja ki a folyamatosan változó és rohamosan bővülő tartalmat. A Unity motor kellően flexibilis ahhoz, hogy az Apple szilikon után egy gyengébb PC-n is gond nélkül mozgassa a komikus káoszt. A teszt alatt használt Steam Deck OLED stabilan tartotta a megcélzott 60 / 90 FPS-t, mindössze két pályán zuhant be drasztikusan a képkockaszám indokolatlanul - feltételezhetően csak egy bogár került a gépezetbe. A szándékosan bohókás, dúdolós, éneklős körítés nyilván nem mindenkinek fog tetszeni, de nagyszerűen alapoz a könnyed, mókás és fesztelen hangulathoz.
A What the Car? már most tisztességes ideig képes lekötni a könnyed szórakozásra vágyókat és kellő kihívást nyújt a ranglistákkal, napi és heti feladatokkal a kompetitív játékosok számára - még ha ehhez nem is feltétlenül alapoztak meg kellően. A kissé körülményes pályaszerkesztőnek és a korábbi iOS megjelenésnek köszönhetően ráadásul szinte végtelen opcionális tartalmat kínál, amit a széria korábbi részeihez hasonlóan folyamatosan bővít majd tovább a stúdió is. Akit az elborult stílusa, gyermeki játékossága és egyszerű körítése nem taszít zsigerien, annak kitűnő belépési pont lehet a Triband munkásságába!
PLATFORM PC (tesztelt), iOS KIADÓ Triband FEJLESZTŐ Triband MEGJELENÉS 2024. szeptember 9. ÁR 19.99 USD