[Teszt] Rollerdrome

Rollerdrome

sQrNagy Csaba2022.08.18. 12:00

2030. A Matterhorn bábként játszik a politikai vezetőkkel. A rendőrség csak a parancsukat lesi. Az utcák lángokba borulva temetik maguk alá a tüntetőket. A gonosz megavállalat igyekszik ezért a nép tekintetét inkább a televíziók felé fordítani, ahol mára a képernyőket egyetlen véres sport uralja az egész világon. A szabály egyszerű: a kiválasztott versenyzőknek zárt arénákban kell végezniük a házigazda saját, állig felfegyverzett játékosaival. Minél rövidebb idő alatt. A lehető leglátványosabb módon. Klasszikus kétsoros görkorcsolyán suhanva. Jól hallottad. Ez itt a ROLLERDROME!

A retro-future idővonal extrém (vér)sportjának ígéretes új belépője főhősnőnk, Kara Hassan. A történet a selejtezők első köreitől egészen a döntőig kíséri őt végig, miközben elcsípett sugdolózások, elszórt jegyzetek, e-mail váltások, rádiós és televíziós beszélgetések segítségével ismerhetjük meg a fontosabb szereplőket és a világban zajló eseményeket. Ezek a belső nézetet használó narratív intermezzók szinte teljesen opcionálisak, picit talán sekélyesek, de kiválóan építik fel a borongós hangulatot és szolgáltatnak keretet az utóbbi évek egyik legzseniálisabb műfajkeveredéséhez.

A friss címke: shooter-skater! Ahol az ezredforduló környékén népszerű árkád extrémsport játékok felépítése a külső nézetes lövöldözős műfaj elemeivel megbolondítva tért vissza. Gyűlölök párhuzamokat vonni, de ha a Tony Hawk's Pro Skater / Aggressive Inline és a Max Payne / John Woo’s Stranglehold páros felé nyújtózkodik valaki, akkor könnyen megtalálja a gyökereket. Persze az OlliOlli sorozattal már bizonyított Roll7 csapatától talán annyira nem meglepő, hogy egy klasszikus kétsoros görkorival a térbe kilépve is magabiztosan hozzák ehhez az akrobatikus, fluid, mégis kellően mély mozgás és trükkrendszert. Falon gurulás és elrugaszkodás, pörgés, szaltó, csúszások (grind) és fogások (grab) meglehetősen széles tárháza dolgozik az ujjaink alatt.

Amire szükségünk is lesz, hiszen a vadul pörgő pontszámok kíséretében töltődik csak újra bővülő fegyverarzenálunk közös tölténytára! A játék fokozatosan engedi el a kezünket. Az alap dupla pisztolyban még 12 lövedék fér el és pillanatok alatt automatikusan célra ránt. A mellé érkező sörétes bár szintén erősen rásegít, de itt csupán 6 fér a tárba és a lényegesen többet sebző “slug shot” funkciójához elengedhetetlen a precíz időzítés. Később aztán a trükkös gránátvető és a brutális kísérleti energiafegyver (Z-11) már mindössze kétszer süthető el egy feltöltésből és nekünk kell kalkulálnunk hozzá a röppályájukat - ehhez asszisztál a rövid ideig szabadon aktiválható időlassítás. Az arénában végül mindegyiknek egyaránt fontos szerepe van. Bár a harcrendszer soha nem szorít szigorú korlátok közé, a hatékonyságunk érezhetően javulni fog, ha az adott szituációt és ellenféltípust felismerve választunk mordályt.

A házigazda játékosaiból összesen hat egyedi típust különböztethetünk majd meg. Az egyszerű baseballütős verőlegény és lézerirányzékos mesterlövész mellett idővel feltűnnek a rakétavetős, rohampajzs mögé bújó, aknákat dobáló, repkedő, savat fröcskölő, teleportáló, fagyasztópisztolyos egységek is - és a masszívabb mechákra sem kell sokat várnunk. A készítők ügyesen játszanak az egy időben életünkre törő csoportok összetételével és a tagok elhelyezésével. Mindegyikük egyedi bábuként működik egy folyamatosan mozgásban lévő, őrülten látványos és kegyetlen mentális táblajátékban. Ugyanis haláluk után életerő pontokat hagynak hátra és mindegyik egyel növeli a trükkökkel felépített pontszámunk szorzóját - ha megfelelő tempóban tesszük el őket láb alól.

Kezd összeállni a zseniálisan egymásba simított rendszer? Ha elmaradnak a látványos trükkök, nem pörög a számláló és pillanatok alatt üresen fognak kattogni a fegyvereink. Hatékony lövöldözés hiányában viszont nem érnek semmit a szorzó nélkül felgyűlt pontok, ráadásul az életerőnket sem leszünk képesek helyreállítani. Ha túl gyorsan fekszenek ki az ellenfelek, nincs időnk közötte hosszabb kombinációkat beadni. Ha túl lassan, akkor a pálya végi értékelés büntet. Szóval folyamatosan mozgásban kell lenni, különben szétszednek. Tudatosan és precízen fűzni egymásba a mozdulatainkat. Ismerni, felismerni, átlátni és irányítani a szituációkat. Majd pár óra után rájönni, hogy mindennek van még egy réteg mélysége!

Ezekre igyekszik rávezetni a pályák követelményrendszere. A bajnokság alatt négy különböző környezetben, összesen 11 helyszínen kell bizonyítanunk. Az arénák mindegyike átgondoltam megtervezett, gyakran vertikálisan éppúgy terjeszkedő, esetleg eldugott részeket is tartalmazó csatatér. A pontszámok és az S rang kergetése mellett viszont tíz challenge is tartozik hozzájuk, ami nagyrészt a műfajban megszokott token gyűjtögetős, kért trükköt az adott helyen beadós, minimum ponthatár és kombó kergetős feladatokat takarja - de mellette ügyesen terelget a játékmechanikák teljes kontrollja felé. A továbbjutás részben ezekhez van kötve, de szerencsére nem kötelező egyetlen nekifutás alatt mindet teljesíteni.

Mindez persze nem működne reszponzív irányítás és egy könnyen átlátható vizuális stílus nélkül. Egyiket sem lehet eleget méltatni! A tanulási görbe valószínűleg elsőre meredeknek tűnik, de minden tökéletesen kézre áll. Talán csak a d-pad lefoglalása miatt körülményesebb dupla inputokba tudnék belekötni, ami az analóg karokkal elkerülhetetlenül pontatlanabbá vált. A DualSense kellemesen duruzsol a markunkban és az adaptív triggerek is szépen felkeményednek a fegyverek elsütőbillentyűjeként. Itt emelném ki a meglepően sokoldalú "hozzáférés" menüt, ami segít az ismerkedési időszakban és komolyabb büntetés nélkül engedi a képességeinkhez igazítani a kihívást. Több lépcsőben állíthatjuk a játék sebességét és a sebzés mértékét, de akár teljes sérthetetlenséget, végtelen lőszert, valamint soha el nem fogyó időlassítást is bekapcsolhatunk. Kizárni mindössze csak az online ranglistákról fognak.

A klasszikus képregényeket és pop-art stílust idéző látvány mindeközben szinte lefolyik a televízióról! Elég csak ránézni a közbeékelt képlopatokra. A tesztelt PlayStation 5 változat tisztasága lenyűgöző és egyetlen képkockát sem hagy el a szolid 60-ból - elvileg a 120FPS / VRR opció is betonstabil. Ráadásul nem csak technológiai és művészeti szempontból remekel, de a játékmenetet is átgondoltan segíti. Olyan hatékonyan kommunikál többek között pusztán a színeivel, hogy a legnagyobb káosz is tökéletesen átlátható marad. Hasonlóan effektív és dopamin stimuláló a hanghatások minden apró jelzése, kattanása, dörrenése, valamint Electric Dragon synthwave dallamai. A brit zeneszerző '70-es évekből inspirációt merítő, olykor egészen sötét tónusú, adrenalin pumpáló anyaga önmagában is ajánlott darab. Ráadásul a New Game+ módként működő Out for Blood kampányra teljesen újra lett keverve!

Az akár 4-5 óra alatt ledarálható alaptörténet ugyanis csupán a kezdet. A hozzá kapcsolódó kihívások legalább kétszer ennyi időt követelnek meg, majd a fináléval feloldható alternatív szál tesz kíméletlenül próbára és nyilván a végtelenségig tolakodhatunk még az online ranglisták magasabb helyezéseiért. Lehetett volna tartalmasabb és hosszabb. Elfért volna valamivel több helyszín, fegyver és ellenfél. De ami itt van, az kivétel nélkül egy jól átgondolt, precíz és végtelenségig csiszolt rendszer kulcsfontosságú eleme. Két távoli műfaj kellemesen ismerős, mégis üdítően frissnek érződő és abszolút kihagyhatatlan keveredése!

ROLLERDROME
PLATFORM PS5 (tesztelt), PS4, PC
KIADÓ Private Division FEJLESZTŐ Roll7
MEGJELENÉS 2022. augusztus 16. ÁR 10.590 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

12 órája
2

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

13 órája

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

21 órája
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

1 napja
3

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

1 napja
3

Heti megjelenések

1 napja
1

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

2 napja
5

The Knightling

Egy kis lovag útra kél, hogy rátaláljon az ünnepelt hősre, az út során azonban olyan felfedezéseket tesz, amikre kicsit sem számított. Mi is így jártunk a játékkal.

2 napja
3

Alig valami - ez történt pénteken

Benne: Build A Rocket Boy, Tavern Keeper, MachineGames.

3 napja
5

Real Bout Fatal Fury 2: The Newcomers

4 napja
4

EA Sports FC 26

Újabb év, újabb FIFA. Illetve, bocsánat, FC. Mert most már harmadik éve így hívják. A világ egyik legnézettebb cirkuszának digitális kivetülése, borzasztó renoméval, de mellé 20+ milliós eladásokkal. Lássuk, mit tud az idei epizód!

4 napja
7

Bloober Team tervek - ez történt csütörtökön

Továbbá: Sacred 2: Fallen Angel Remaster, Code Vein II, Synth Riders: Overdrive, Indiana Jones and the Great Circle, Skate Story.

4 napja
1

Mind Diver

A Mind Diver egy kicsit szürreális, kicsit gondolkodós sétaszimulátor, mely egyenesen az emberi elme legmélyére invitál meg minket, egy ütős merülés keretein belül.

5 napja
3

Bővül az Expedition 33, megalakult a Sackbird Studios – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo – Close to You, Sportia, Indika.

5 napja
4

Little Nightmares III – visszatérő gyermeki (rém)álmok

A világ elképesztően sötét hely. Aprócska cipellőink erőtlen kopogása, balsorsú társunk gyámoltalan suttogása szinte teljesen elenyésznek a felnőttek birodalmának penetráns atmoszférájában. A Tarsier után szabadon most a Supermassive kezében volt feladat, hogy trilógiává érjen a Little Nightmares, lássuk milyen lett a harmadik epizód.

6 napja
4

A titokzatos Nintendo rövidfilm – ez történt kedden

Továbbá: Starseeker, Vampire Survivors, Ion Fury, PowerWash Simulator 2, Metaphor: ReFantazio.

6 napja
3

PXN P5 8K - villámgyors gamepad, pénztárcabarát formában

A PXN-ről a Gamer365 hasábjain nem sok információt olvashattatok eddig, ám a P5 8K kontrollerük kapcsán úgy éreztük, tollat kell ragadnunk. Lássuk, milyen is valójában a bíboresőt idéző „nyolckás" csoda.

7 napja
10

Bővül az Assassin's Creed Mirage, bezár a The Outsiders – ez történt hétfőn

Továbbá: Blackwood, Broken Sword: The Smoking Mirror – Reforged, 2XKO, Marathon.

7 napja
8

Heti megjelenések

8 napja
12

Towa and the Guardians of the Sacred Tree

A japán művészetet idéző látványvilág, hagyományos fantasy vonallal és némi roguelite játékmechanikával megspékelve – ami papíron és összevágott trailereken kimondottan izgalmas, az nem biztos, hogy hosszabb távon is szórakoztató. Tesztlaborban a Brownies RPG-je.

9 napja
4