Az új játékmechanikákra mindig fogékonyak vagyunk, még akkor is, ha az "újdonság" meglévő elemekből áll össze valami addig nem látott mozaikképpé. A Don't Nod csapata a Jusanttal végérvényesen bizonyítja, hogy jóval több van bennük, mint amit az epizodikus kalandjaik után gondolunk róluk. Felmentünk a hegyekbe, hogy lehozzuk onnan a száraz, pusztító Apály ellenszerét! Teszt!
Egy fiú az apokalipszis küszöbén, vagy esetleg jóval utána? A világ kiszáradt, a táskában mocorgó kék lény, és az előtte tornyosuló hegy lehet a jövő záloga? Az Abzu után szabadon ismét a természet erejével mérjük össze erőnket, ám a vizes mélység helyett a száraz magaslat hív minket kalandra. Ebben pedig társunk a hegymászós-játékmenet, a gamepad két analóg karja, és a fiú testi-lelki ereje, akinek szemlátomást nem kottyan meg több száz méter magaslatba törő sziklamászás.

Ha azt hinnéd, hogy a Jusant egy egyszerű mászószimulátor, akkor nagyon keveset érzékeltél eddig a játékból. A mászáshoz köthető szakaszok ugyanis inkább igénylik a térlátást és a felállított "környezeti-puzzle" megfejtésének képességét, mint az ügyességet. A Jusant nem enged meghalni, de kíméletlenül visszaesel a kezdőpontba, ha nem használod jól a helyzetfelismerést, a dinamikus pályaelemek (nap, szél, mocorgó kőbogarak, stb.) összességét, vagy a három, mentőövként szolgáló sziklaszöget, ami nem csak köztes "checkpoint" lehetőségként, de lendületvétel és belógás szempontjából is hozhat új perspektívát.

Emellett a Jusant ügyesen bánik azokkal a kellékekkel, amelyek a narratív, utazást középpontba helyező játékok is munkálkodtak. Ismerős lesz a homokkőből vájt szélmalom, a monolitszerű épületek sora, a már-már törzsi múltat idéző tereptárgyak és gyűjtögetnivalók, a torony apály utáni kiszáradt szegleteiben. És bár minden kiszögellésből ömlik a szomorúság, a Jusant soha nem ül rá a válladra, nem nyom el, gyönyörű zenéivel nem akar mást, csak egy méltóságos atmoszférát húzni köréd.

Ebben az Unreal 5 motor is segíti. A látvány egyszerű, mégis részletes. A bevilágítás már-már tolakodó, mégis hatásos. A grafikusok kiváló munkáját a motor is segíti. Bár minden platformon vannak stutter-jellegű döcögések, azért még a Steam Deck-ből is elfogadható élményt lehet kifacsarni. Nem csak a kő alól másznak elő apró bogarak, pár beakadás és félrecsúszott shader itt-ott elő tud fordulni. Mégsem lehet a Jusant technikai megoldásaira haragudni, az összkép jól szolgálja a belbecs részleteit.

2023 évét jól jellemzi, hogy egy dús időszak közepén, egy ilyen száraz világban játszódó puzzle-kaland is üde oázisként csillog. A Don't Nod csapata előtt jár a fejbiccentés, a Jusant pedig odamászik a brutális őszi megjelenéssorozat legmagasabbra vágyó címei közé.
PLATFORM PC (tesztelt), Xbox Series (Game Pass), PlayStation 5
KIADÓ/Fejlesztő Don't Nod Entertainment
MEGJELENÉS 2023. október 31. ÁR 8740 Ft