[Teszt] Salt and Sanctuary

Salt and Sanctuary

dragCsető Zsolt2016.05.06. 12:00

Mikortól számít valami igazán nagy sikernek? Nos, az egészen biztosan jó indikátor, ha megjelennek az első másolatok. A Dark Souls sem kerülhette el a sorsát: egyre többen szeretnének kapni egy szeletet a From Software tortájából, így nem véletlen, hogy szép lassan beszivárgott a videojáték-szótárba a "soulslike" kifejezés. A Ska Studios legújabb alkotása, a Salt and Sanctuary mind közül az eddigi legjobb, legminőségibb darab.

Bevallom őszintén, kezdetben kicsit szkeptikus voltam, és azt hittem, olcsó reklámfogás csupán a Dark Souls-hoz való hasonlítgatás a játék esetében. Nagyobbat nem is tévedhettem volna: a Salt & Sanctuary TÉNYLEG egy két dimenziós Souls játék, a legkisebb túlzás nélkül - konkrétan az összes jellegzetes játékrendszert átvették, számos esetben egy az egyben. Lelkek helyett itt sót kapsz a legyőzött ellenfelek után, ebből tudod fejleszteni karaktered és felszereléseidet. Ha meghalsz, elvész az összes, ami éppen nálad volt, és csak egy esélyt kapsz arra, hogy visszaszerezd, méghozzá a legutóbbi checkpointtól indulva - itt most nem tábortüzek ezek, hanem szentélyek. Ja igen, és mindez persze egy akció-szerepjáték műfaji követelményeinek megfelelve - csak éppen most nem térben fedezed fel a világot, hanem 2D-ben. A sort hosszasan lehetne folytatni.

Igazából ez utóbbi, a 2D a legnagyobb különbség, valóban nem túlzok ugyanis akkor, amikor azt állítom, hogy a Salt and Sanctuary szolgai módon másolja a Souls-játékokat. Az oldalnézetes tálalás azonban ad egy kellemes új ízélményt, hiszen hiába épül fel hasonlóan a játéktér - különálló pályák, de mégis egybefüggő világ -, a limitált látómező miatt mégis elveszettebbnek érzed magad, és úgy érzed, minden egyes sarokban lapul valami izgalmas titok. Ezek pedig jó dolgok: rendkívül élvezetessé teszik a felfedezést, ráadásul érdemes is szorgalmasan kutakodni, hiszen komplett opcionális pályarészek is megbújnak a játékban. A harcot is picit "újra kell tanulni", pedig az alapok tökéletesen egyeznek. A kulcs itt is a stamina: minden mozdulatod ezt fogyasztja, így nem lehet agyatlanul csapdosni, ráadásul a fegyverek és mágiák használhatósága és ereje is szorosan függ tulajdonságpontjaidtól - pont, mint a Soulsban. Miután azonban csak síkban tudsz mozogni, ezért a blokkolásra és a kitérésre itt is erősen hagyatkozó harcrendszer kicsit más megközelítést igényel, már csak azért is, mert sokkal könnyebben találod magad ellenfelek gyűrűjében. Ezzel együtt abszolút szórakoztató - mi több, látványra kifejezetten hack and slash-jellegű, ami szintén dob egy keveset az élvezeti értéken.

Annak sem kell csalódnia, aki Dark Souls-szintű kihívást vár a játéktól: pillanatok alatt el lehet hullani, legyen szó egyszerű ellenfelekről, csapdákról vagy éppen elsőre lehetetlennek tűnő bossharcokról. A türelmet és az odafigyelést azonban szerencsére a Salt and Sanctuary is bőkezűen jutalmazza - élményben, persze, akárcsak a Dark Souls, hiszen itt is felemelő érzés átlendülni egy-egy jókora akadály felett. Fontos: ehhez kell az is, hogy a játék korrekt és következetes legyen, máskülönben kártyavárként omlana össze az egész koncepció, de szerencsére nincs gond ezzel. Ha meghalsz, csak magadat okolhatod. Ellenben a győzelem is kizárólag a te érdemed lesz.

Komor hangulatú világ, felszínes történet, közvetlen utalások és egy az egyben átvett játékrendszerek. A Salt and Sanctuary nem is próbálja titkolni, hogy egy óriási főhajtás a Souls játékok előtt, de talán túlságosan is tiszteli az inspirációs forrást: a lehető legtökéletesebben szerette volna "2D-síteni" a From Software remekművét, arra azonban már nem szánt sok időt, hogy a saját képére formálja. Ettől függetlenül egy kiváló alkotásról beszélünk, de kicsivel több egyediséggel még ennél is emlékezetesebb lehetett volna - így is kötelező darab az akció-RPG-k és a metroidvania-rajongók számára, legalább egy próba erejéig.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

2 órája
2

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

12 órája

Heti megjelenések

1 napja
7

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

1 napja
5

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

2 napja
10

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

3 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

4 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

4 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

4 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

4 napja
6

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

5 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

5 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

6 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

6 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

7 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

7 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

7 napja
2

Heti megjelenések

8 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

8 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

2025.11.01.
1