[Teszt] Salt and Sanctuary

Salt and Sanctuary

dragCsető Zsolt2016.05.06. 12:00

Mikortól számít valami igazán nagy sikernek? Nos, az egészen biztosan jó indikátor, ha megjelennek az első másolatok. A Dark Souls sem kerülhette el a sorsát: egyre többen szeretnének kapni egy szeletet a From Software tortájából, így nem véletlen, hogy szép lassan beszivárgott a videojáték-szótárba a "soulslike" kifejezés. A Ska Studios legújabb alkotása, a Salt and Sanctuary mind közül az eddigi legjobb, legminőségibb darab.

Bevallom őszintén, kezdetben kicsit szkeptikus voltam, és azt hittem, olcsó reklámfogás csupán a Dark Souls-hoz való hasonlítgatás a játék esetében. Nagyobbat nem is tévedhettem volna: a Salt & Sanctuary TÉNYLEG egy két dimenziós Souls játék, a legkisebb túlzás nélkül - konkrétan az összes jellegzetes játékrendszert átvették, számos esetben egy az egyben. Lelkek helyett itt sót kapsz a legyőzött ellenfelek után, ebből tudod fejleszteni karaktered és felszereléseidet. Ha meghalsz, elvész az összes, ami éppen nálad volt, és csak egy esélyt kapsz arra, hogy visszaszerezd, méghozzá a legutóbbi checkpointtól indulva - itt most nem tábortüzek ezek, hanem szentélyek. Ja igen, és mindez persze egy akció-szerepjáték műfaji követelményeinek megfelelve - csak éppen most nem térben fedezed fel a világot, hanem 2D-ben. A sort hosszasan lehetne folytatni.

Igazából ez utóbbi, a 2D a legnagyobb különbség, valóban nem túlzok ugyanis akkor, amikor azt állítom, hogy a Salt and Sanctuary szolgai módon másolja a Souls-játékokat. Az oldalnézetes tálalás azonban ad egy kellemes új ízélményt, hiszen hiába épül fel hasonlóan a játéktér - különálló pályák, de mégis egybefüggő világ -, a limitált látómező miatt mégis elveszettebbnek érzed magad, és úgy érzed, minden egyes sarokban lapul valami izgalmas titok. Ezek pedig jó dolgok: rendkívül élvezetessé teszik a felfedezést, ráadásul érdemes is szorgalmasan kutakodni, hiszen komplett opcionális pályarészek is megbújnak a játékban. A harcot is picit "újra kell tanulni", pedig az alapok tökéletesen egyeznek. A kulcs itt is a stamina: minden mozdulatod ezt fogyasztja, így nem lehet agyatlanul csapdosni, ráadásul a fegyverek és mágiák használhatósága és ereje is szorosan függ tulajdonságpontjaidtól - pont, mint a Soulsban. Miután azonban csak síkban tudsz mozogni, ezért a blokkolásra és a kitérésre itt is erősen hagyatkozó harcrendszer kicsit más megközelítést igényel, már csak azért is, mert sokkal könnyebben találod magad ellenfelek gyűrűjében. Ezzel együtt abszolút szórakoztató - mi több, látványra kifejezetten hack and slash-jellegű, ami szintén dob egy keveset az élvezeti értéken.

Annak sem kell csalódnia, aki Dark Souls-szintű kihívást vár a játéktól: pillanatok alatt el lehet hullani, legyen szó egyszerű ellenfelekről, csapdákról vagy éppen elsőre lehetetlennek tűnő bossharcokról. A türelmet és az odafigyelést azonban szerencsére a Salt and Sanctuary is bőkezűen jutalmazza - élményben, persze, akárcsak a Dark Souls, hiszen itt is felemelő érzés átlendülni egy-egy jókora akadály felett. Fontos: ehhez kell az is, hogy a játék korrekt és következetes legyen, máskülönben kártyavárként omlana össze az egész koncepció, de szerencsére nincs gond ezzel. Ha meghalsz, csak magadat okolhatod. Ellenben a győzelem is kizárólag a te érdemed lesz.

Komor hangulatú világ, felszínes történet, közvetlen utalások és egy az egyben átvett játékrendszerek. A Salt and Sanctuary nem is próbálja titkolni, hogy egy óriási főhajtás a Souls játékok előtt, de talán túlságosan is tiszteli az inspirációs forrást: a lehető legtökéletesebben szerette volna "2D-síteni" a From Software remekművét, arra azonban már nem szánt sok időt, hogy a saját képére formálja. Ettől függetlenül egy kiváló alkotásról beszélünk, de kicsivel több egyediséggel még ennél is emlékezetesebb lehetett volna - így is kötelező darab az akció-RPG-k és a metroidvania-rajongók számára, legalább egy próba erejéig.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Bejelentések és bepillantások - ez történt csütörtökön

Benne: Tides of Annihilation, Reanimal, 007 First Light, Raji: Kaliyuga, Crowsworn, Zoopunk, Total Chaos, Erosion, Carmageddon: Rogue Shift, Armatus.

4 órája
6

Echoes of the End: Enhanced Edition

A megjelenéskor elment mellettünk az Echoes of the End, az Enhanced Edition változat azonban remek alkalmat biztosított arra, hogy begördítsük a tesztlaborba a fantasy akció-kalandot.

14 órája
8

Epic x Unity partnerség - ez történt szerdán

Továbbá: Tales of Berseria, PGA TOUR 2K25, Ghost of Yōtei, Mafia: The Old Country, Dispatch.

1 napja

Two Point Museum - a Switch 2 változat

A kilencvenes évek szórakoztató menedzsment-stratégiai címeire sokan emlékszünk meleg szívvel, és a Two Point Studios veteránjai is úgy érezték, hogy van tér-idő a Theme sorozat szellemiségének továbbvitelére. Most a Múzeumos Two Point epizód járt nálunk, mégpedig Switch 2 platformon. Teszt!

1 napja
4

Bővült az Assassin's Creed Mirage, F1 2026 fejlemények – ez történt kedden

Továbbá: Tomb Raider: Definitive Edition, Megabonk, Norse: Oath of Blood, Dragon's Dogma II, Kill It With Fire! 2, Guild Wars Reforged, Bandit Trap.

2 napja
7

The Finals - Mit tud az Embark döntő erejű FPS játéka?

Az Arc Raiders elemzése előtt belenézünk az Embark felvezető remekművébe.

2 napja
5

The Game Awards-jelöltek, képeken a Zelda-film – ez történt hétfőn

Továbbá: Lost Soul Aside, Xbox Partner Preview, Cozy Marbles, Everdream Village, City Tales: Medieval Era, Ghost Master: Resurrection.

3 napja
15

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

1986. május 27. Történelemi dátum, minden JRPG-t kedvelő játékos számára. Ezen a napon jelent meg a Dragon Quest. Az alkotó Yuji Horii, egy olyan játékot akart létrehozni, ami túlmutatott a korban inspirációt jelentő Wizardy-n és Ultimán, és lehetőséget teremt megreformálni a szerepjátékokat....

4 napja
10

Heti megjelenések

4 napja
3

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

5 napja
5

The Outer Worlds 2

5 napja
4

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

6 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

7 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

7 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

8 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

8 napja
47

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

8 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

8 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

8 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

9 napja
2