[Teszt] Salt and Sanctuary

Salt and Sanctuary

dragCsető Zsolt2016.05.06. 12:00

Mikortól számít valami igazán nagy sikernek? Nos, az egészen biztosan jó indikátor, ha megjelennek az első másolatok. A Dark Souls sem kerülhette el a sorsát: egyre többen szeretnének kapni egy szeletet a From Software tortájából, így nem véletlen, hogy szép lassan beszivárgott a videojáték-szótárba a "soulslike" kifejezés. A Ska Studios legújabb alkotása, a Salt and Sanctuary mind közül az eddigi legjobb, legminőségibb darab.

Bevallom őszintén, kezdetben kicsit szkeptikus voltam, és azt hittem, olcsó reklámfogás csupán a Dark Souls-hoz való hasonlítgatás a játék esetében. Nagyobbat nem is tévedhettem volna: a Salt & Sanctuary TÉNYLEG egy két dimenziós Souls játék, a legkisebb túlzás nélkül - konkrétan az összes jellegzetes játékrendszert átvették, számos esetben egy az egyben. Lelkek helyett itt sót kapsz a legyőzött ellenfelek után, ebből tudod fejleszteni karaktered és felszereléseidet. Ha meghalsz, elvész az összes, ami éppen nálad volt, és csak egy esélyt kapsz arra, hogy visszaszerezd, méghozzá a legutóbbi checkpointtól indulva - itt most nem tábortüzek ezek, hanem szentélyek. Ja igen, és mindez persze egy akció-szerepjáték műfaji követelményeinek megfelelve - csak éppen most nem térben fedezed fel a világot, hanem 2D-ben. A sort hosszasan lehetne folytatni.

Igazából ez utóbbi, a 2D a legnagyobb különbség, valóban nem túlzok ugyanis akkor, amikor azt állítom, hogy a Salt and Sanctuary szolgai módon másolja a Souls-játékokat. Az oldalnézetes tálalás azonban ad egy kellemes új ízélményt, hiszen hiába épül fel hasonlóan a játéktér - különálló pályák, de mégis egybefüggő világ -, a limitált látómező miatt mégis elveszettebbnek érzed magad, és úgy érzed, minden egyes sarokban lapul valami izgalmas titok. Ezek pedig jó dolgok: rendkívül élvezetessé teszik a felfedezést, ráadásul érdemes is szorgalmasan kutakodni, hiszen komplett opcionális pályarészek is megbújnak a játékban. A harcot is picit "újra kell tanulni", pedig az alapok tökéletesen egyeznek. A kulcs itt is a stamina: minden mozdulatod ezt fogyasztja, így nem lehet agyatlanul csapdosni, ráadásul a fegyverek és mágiák használhatósága és ereje is szorosan függ tulajdonságpontjaidtól - pont, mint a Soulsban. Miután azonban csak síkban tudsz mozogni, ezért a blokkolásra és a kitérésre itt is erősen hagyatkozó harcrendszer kicsit más megközelítést igényel, már csak azért is, mert sokkal könnyebben találod magad ellenfelek gyűrűjében. Ezzel együtt abszolút szórakoztató - mi több, látványra kifejezetten hack and slash-jellegű, ami szintén dob egy keveset az élvezeti értéken.

Annak sem kell csalódnia, aki Dark Souls-szintű kihívást vár a játéktól: pillanatok alatt el lehet hullani, legyen szó egyszerű ellenfelekről, csapdákról vagy éppen elsőre lehetetlennek tűnő bossharcokról. A türelmet és az odafigyelést azonban szerencsére a Salt and Sanctuary is bőkezűen jutalmazza - élményben, persze, akárcsak a Dark Souls, hiszen itt is felemelő érzés átlendülni egy-egy jókora akadály felett. Fontos: ehhez kell az is, hogy a játék korrekt és következetes legyen, máskülönben kártyavárként omlana össze az egész koncepció, de szerencsére nincs gond ezzel. Ha meghalsz, csak magadat okolhatod. Ellenben a győzelem is kizárólag a te érdemed lesz.

Komor hangulatú világ, felszínes történet, közvetlen utalások és egy az egyben átvett játékrendszerek. A Salt and Sanctuary nem is próbálja titkolni, hogy egy óriási főhajtás a Souls játékok előtt, de talán túlságosan is tiszteli az inspirációs forrást: a lehető legtökéletesebben szerette volna "2D-síteni" a From Software remekművét, arra azonban már nem szánt sok időt, hogy a saját képére formálja. Ettől függetlenül egy kiváló alkotásról beszélünk, de kicsivel több egyediséggel még ennél is emlékezetesebb lehetett volna - így is kötelező darab az akció-RPG-k és a metroidvania-rajongók számára, legalább egy próba erejéig.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Arctic Awakening

Egy Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Az Arctic Awakening papíron remekül hangzik, és bár nem egészen azt kaptam tőle, amit vártam, alapvetően nem csalódtam.

4 órája

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

7 órája
1

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

14 órája
8

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

1 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

1 napja
3

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

2 napja
1

Gradius Origins Collection

4 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

4 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

5 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

5 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

5 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

6 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

7 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

7 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

8 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

8 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
14