[Teszt] Destroy All Humans!

Destroy All Humans!

dragCsető Zsolt2020.07.31. 13:41

Amíg néhány éve még nagyítóval kellett keresni őket, addig mostanság szinte nem telik el úgy hónap, hogy ne kapjon teljes értékű remake-et valamelyik 15-20 éves játék. Ez pedig több szempontból is örömteli, hiszen egyrészt lehetőséget kapunk arra, hogy újból átéljük gyerekkori kedvenceinket, másrészt pedig simán benne van a pakliban, hogy hiánypótló élményt kapunk. Nem is kell messzire menni példáért, hiszen ott volt nem is olyan régen SpongeBob Squarepants: Battle For Bikini Bottom Rehydrated, amely anno és most sem számított kiemelkedő alkotásnak, mostanra azonban annyira kikoptak a kínálatból ezek a 3D-s collect-a-thon platformerek, hogy már maga a jelenléte is üdítő színfolt volt. Hogy elmondható-e ugyanez a Destroy All Humans! kapcsán is? Járjunk utána!

A megboldogult Pandemic 2005-ös játékát újrázó Destroy All Humans! főhőse egy idegen lény, Cryptosporidium-137 (röviden csak Crypto), aki azzal a céllal érkezik a Földre, hogy utánpótlást szerezzen a klónozási folyamat következtében veszélybe került faja örökítőanyagából - merthogy egy réges-régi orgia következtében az emberiség bizony dúskál a Furon DNS-ben. Ha ez így komolytalannak hangzik, az nem véletlen, a Destroy All Humans! ugyanis maximálisan és szándékosan az: úgy idézi meg az ötvenes évek inváziós klasszikusait, hogy közben nem riad vissza semmilyen poéntól, legyenek azok szexuális utalások vagy éppen a polkorrektség határát súroló beszólások. Érződik is, hogy nem mostani darabról van szó: a mai világban már nem nagyon születnek ilyen videojáték-forgatókönyvek, miközben néhány poén és a szinkronmunka általános színvonala hamisítatlan 2005, annak minden pozitív és negatív tulajdonságával. Egy szó, mint száz: olykor fárasztó, néha kicsit kínos, összességében viszont azért kellően vicces.

Hogy milyen a játékmenet? Nos... pont olyan kétezerötös, mint amilyenre számítani lehetett, ami a nosztalgikus érzést abszolút hozza, a hiánypótló jelleget azonban már kevésbé. Félreértés ne essék: a Destroy All Humans! alapvetően szórakoztató játék ebben a régi-új formájában is, de nem kelt benned olyan érzéseket, ami miatt azt érzed, hogy márpedig ez hiányzott a te gamer életedből. Ennek pedig nemes egyszerűséggel az az oka, hogy a játékipar már réges-régen túllépett azon, amit képvisel. Az alapanyag még azokból az időkből származik, amikor az open-world, mint olyan nagy szó volt, éppen ezért már önmagában elvitt a hátán egy játékot az, ha a szokásosnál jóval nyitottabb pályákkal operált. A Destroy All Humans! is ilyen, hat darab különálló, és egyenként egészen változatos helyszínnel, a sandboxtól azonban igen távol áll a felépítés, hiszen minden a (nem túl összetett) küldetések körül forog, így ötpercenként ugrálunk a pályák és az anyahajók között. Nincs igazi játéktér, csak túlfújt pályák, egy kevéske gyűjtögetnivalóval, meg néhány mellékküldetéssel, amik ugyanúgy a menüből indíthatóak. 2020-ban ez azért már eléggé archaikus és műfajidegen - leginkább ezért uralkodott rajtam végig egy afféle "fel lehetett újítani, csak minek" érzés a végigjátszás közben.

Félreértés ne essék: még csak véletlenül sem szeretném bántani a Black Forest Games által készített remake-et, egyrészt mert abból kellett főzni, ami volt, másrészt pedig ahol lehetett, ott azért javítgattak, foltozgattak bőven. A látvány messze nem kiemelkedő, de alapvetően rendben van: igazából pont olyan, mint amilyenek ezek a régi játékok szoktak lenni az emlékeinkben (miközben valójában ezerszer rondábbak ugyebár), és szerintem ez a lehető legjobb irány, mert egyszerre hozza a nosztalgikus és a modern érzést. Ami pedig különösen tetszett, az az irányítás, ami a különböző parancsok, képességek és fegyverek tengerében simán lehetett volna kényelmetlen, a fejlesztők azonban ügyesen igazították mindezt napjaink elvárásaihoz, itt-ott olyan funkciókkal megtoldva, melyek összességében igen kényelmessé teszik az élményt, a szó jó értelmében. Az amúgy sem nehéz játék ezzel egyébként még könnyebb lett, hiszen azokon a pályákon, ahol nem követelik meg tőlünk a "lopakodást" (valójában álcázással kell bűvészkednünk), óriási pusztítást vihetünk véghez halálsugarunkkal vagy éppen repülő csészealjunkkal. Csak fejlesszünk mindent szorgalmasan a történet előrehaladtával, a későbbi főellenfélharcok ugyanis kőkeményen megkövetelik a különféle upgrade-eket, ami sajnos nem mindig intuitív.

Ha tehát eldöntendő választ kellene adni az első bekezdés végén feltett kérdésre, akkor az bizony "nem" lenne, a Destroy All Humans! ugyanis túl sok hiánypótlót nem tud felmutatni. A rajongók számára gyönyörű ajándék, szó se róla, stílusa, témája és Crypto beszólásai miatt pedig ideig-óráig elszórakozik vele az ember. Archaikus felépítése és önismétlő küldetései közben azonban mégsem érzi azt az ember, hogy óriási szükség lett volna erre a remake-re, hiába jó - és közben persze velejéig gonosz - érzés egy kis zöld* emberkével tizedelni az emberiséget.

***Destroy All Humans! | Platform: PC (tesztelt), PS4, Xbox One

Kiadó: THQ Nordic | Fejlesztő: Black Forest Games | Megjelenés: 2020.07.28.***

*szürke

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

17 órája
26

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

1 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

1 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

2 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

3 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

4 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

5 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

6 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

6 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

7 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

7 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

8 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

8 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

9 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2025.06.23.
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2

Heti megjelenések

2025.06.23.
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

2025.06.22.
7