[Teszt] Destroy All Humans!

Destroy All Humans!

dragCsető Zsolt2020.07.31. 13:41

Amíg néhány éve még nagyítóval kellett keresni őket, addig mostanság szinte nem telik el úgy hónap, hogy ne kapjon teljes értékű remake-et valamelyik 15-20 éves játék. Ez pedig több szempontból is örömteli, hiszen egyrészt lehetőséget kapunk arra, hogy újból átéljük gyerekkori kedvenceinket, másrészt pedig simán benne van a pakliban, hogy hiánypótló élményt kapunk. Nem is kell messzire menni példáért, hiszen ott volt nem is olyan régen SpongeBob Squarepants: Battle For Bikini Bottom Rehydrated, amely anno és most sem számított kiemelkedő alkotásnak, mostanra azonban annyira kikoptak a kínálatból ezek a 3D-s collect-a-thon platformerek, hogy már maga a jelenléte is üdítő színfolt volt. Hogy elmondható-e ugyanez a Destroy All Humans! kapcsán is? Járjunk utána!

A megboldogult Pandemic 2005-ös játékát újrázó Destroy All Humans! főhőse egy idegen lény, Cryptosporidium-137 (röviden csak Crypto), aki azzal a céllal érkezik a Földre, hogy utánpótlást szerezzen a klónozási folyamat következtében veszélybe került faja örökítőanyagából - merthogy egy réges-régi orgia következtében az emberiség bizony dúskál a Furon DNS-ben. Ha ez így komolytalannak hangzik, az nem véletlen, a Destroy All Humans! ugyanis maximálisan és szándékosan az: úgy idézi meg az ötvenes évek inváziós klasszikusait, hogy közben nem riad vissza semmilyen poéntól, legyenek azok szexuális utalások vagy éppen a polkorrektség határát súroló beszólások. Érződik is, hogy nem mostani darabról van szó: a mai világban már nem nagyon születnek ilyen videojáték-forgatókönyvek, miközben néhány poén és a szinkronmunka általános színvonala hamisítatlan 2005, annak minden pozitív és negatív tulajdonságával. Egy szó, mint száz: olykor fárasztó, néha kicsit kínos, összességében viszont azért kellően vicces.

Hogy milyen a játékmenet? Nos... pont olyan kétezerötös, mint amilyenre számítani lehetett, ami a nosztalgikus érzést abszolút hozza, a hiánypótló jelleget azonban már kevésbé. Félreértés ne essék: a Destroy All Humans! alapvetően szórakoztató játék ebben a régi-új formájában is, de nem kelt benned olyan érzéseket, ami miatt azt érzed, hogy márpedig ez hiányzott a te gamer életedből. Ennek pedig nemes egyszerűséggel az az oka, hogy a játékipar már réges-régen túllépett azon, amit képvisel. Az alapanyag még azokból az időkből származik, amikor az open-world, mint olyan nagy szó volt, éppen ezért már önmagában elvitt a hátán egy játékot az, ha a szokásosnál jóval nyitottabb pályákkal operált. A Destroy All Humans! is ilyen, hat darab különálló, és egyenként egészen változatos helyszínnel, a sandboxtól azonban igen távol áll a felépítés, hiszen minden a (nem túl összetett) küldetések körül forog, így ötpercenként ugrálunk a pályák és az anyahajók között. Nincs igazi játéktér, csak túlfújt pályák, egy kevéske gyűjtögetnivalóval, meg néhány mellékküldetéssel, amik ugyanúgy a menüből indíthatóak. 2020-ban ez azért már eléggé archaikus és műfajidegen - leginkább ezért uralkodott rajtam végig egy afféle "fel lehetett újítani, csak minek" érzés a végigjátszás közben.

Félreértés ne essék: még csak véletlenül sem szeretném bántani a Black Forest Games által készített remake-et, egyrészt mert abból kellett főzni, ami volt, másrészt pedig ahol lehetett, ott azért javítgattak, foltozgattak bőven. A látvány messze nem kiemelkedő, de alapvetően rendben van: igazából pont olyan, mint amilyenek ezek a régi játékok szoktak lenni az emlékeinkben (miközben valójában ezerszer rondábbak ugyebár), és szerintem ez a lehető legjobb irány, mert egyszerre hozza a nosztalgikus és a modern érzést. Ami pedig különösen tetszett, az az irányítás, ami a különböző parancsok, képességek és fegyverek tengerében simán lehetett volna kényelmetlen, a fejlesztők azonban ügyesen igazították mindezt napjaink elvárásaihoz, itt-ott olyan funkciókkal megtoldva, melyek összességében igen kényelmessé teszik az élményt, a szó jó értelmében. Az amúgy sem nehéz játék ezzel egyébként még könnyebb lett, hiszen azokon a pályákon, ahol nem követelik meg tőlünk a "lopakodást" (valójában álcázással kell bűvészkednünk), óriási pusztítást vihetünk véghez halálsugarunkkal vagy éppen repülő csészealjunkkal. Csak fejlesszünk mindent szorgalmasan a történet előrehaladtával, a későbbi főellenfélharcok ugyanis kőkeményen megkövetelik a különféle upgrade-eket, ami sajnos nem mindig intuitív.

Ha tehát eldöntendő választ kellene adni az első bekezdés végén feltett kérdésre, akkor az bizony "nem" lenne, a Destroy All Humans! ugyanis túl sok hiánypótlót nem tud felmutatni. A rajongók számára gyönyörű ajándék, szó se róla, stílusa, témája és Crypto beszólásai miatt pedig ideig-óráig elszórakozik vele az ember. Archaikus felépítése és önismétlő küldetései közben azonban mégsem érzi azt az ember, hogy óriási szükség lett volna erre a remake-re, hiába jó - és közben persze velejéig gonosz - érzés egy kis zöld* emberkével tizedelni az emberiséget.

***Destroy All Humans! | Platform: PC (tesztelt), PS4, Xbox One

Kiadó: THQ Nordic | Fejlesztő: Black Forest Games | Megjelenés: 2020.07.28.***

*szürke

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

3 órája

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

1 napja

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

2 napja
5

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

2 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

3 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

4 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

4 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

5 napja
4

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

5 napja
3

Heti megjelenések

6 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

7 napja
23

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

8 napja
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

8 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

9 napja
3

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

9 napja
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

2025.10.23.
5

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

2025.10.23.
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

2025.10.22.
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

2025.10.22.
2