[Teszt] Fez

Fez

WarhawkLusztig Zsolt2012.04.18. 19:20

Phil Fish most piszok ideges lehet. A Polytron Corporation hangosabbik fele öt éve gyermekeként fejlesztgeti a Fezt, ez idő alatt háromszor kezdte az alapoktól újraépíteni, hogy a lehető legtökéletesebb legyen. Saját bevallása szerint mániákusan figyelt arra, hogy a legkisebb riccenés, hiba ne legyen az elkészült játékban. Aztán szerdán kieresztették a virtuális nagykapun és a játékosok természetesen találtak benne hibát. Néhány helyen nem annyira acélos a frame rate, illetve egy-két extrém esetben a játék nem is hajlandó normálisan futni. Ez azonban az összes negatívum, ami a Fezről elmondható, illetve van még egy: néhány órát kell csak vele eltöltened és a nap további részében biztos ezen fog járni az eszed, agyonbombázva az aznapi produktivitást.

A Fez története egyszerűen kezdődik: adva van a főhős Gomez, aki boldogan él buborékfejű népével a maguk kétdimenziós falujában, míg egy napon tanúja nem lesz annak, ahogy egy misztikus arany kocka ezernyi darabra nem szakad olyannyira felsértve a mindenség finom vásznát, hogy az univerzum egész egyszerűen lefagy, majd újraindul. Innentől kezdve azonban elvétve fekete lyukak bukkannak fel, melyek jelzik, hogy ha valaki nem állítja helyre a rendet, akkor ez a világ csúfos véget ér. És ha ez még nem lenne elég, Gomez rájön egy ősi titokra: megismeri a harmadik dimenziót.

Gomez pixeles bőrébe bújva tehát a mi dolgunk lesz, hogy felkutassuk a harminckét, egyenként nyolc-nyolc darabba szakadt arany kockát, melyek segítségével remélhetőleg befoltozhatjuk a világmindenségen szakított sérüléseket. Ehhez pedig világok tucatjait kell bejárnunk, agyfacsaró feladványok tömegét kell megoldanunk. Aki harcolni, szörnyeket gyilkolni szeretne az nyugodtan menjen tovább, itt az ész és az ügyesség lesz a főszerepben.

A Fez, illetve feladványai legtöbbjének lényegét nagyszerűen meghatározza a játék elején a falunkban kószáló egyik karakter. A valóság az, amit észlelünk - amit észlelünk az szubjektív. Fordítsuk le játék nyelvére: adva van egy kétdimenziós világ, melyet bármikor egy gomb lenyomásával 90 fokban “elfordíthatunk”. A végeredmény egy ugyancsak kétdimenziós pálya lesz, azonban az előbb elérhetetlen pályaelem így jó esetben centiméterekre kerül a főszereplőtől. Persze Gomez tud dolgokat megfogni, felemelni, arrébb vinni, de a Fez lényege ez az egyetlen trükk, melyet olyan tökéletesen használ ki, hogy még a játék vége felé se fog unalmasként hatni. A hosszú fejlesztési idő egyik hátránya, hogy a 2007-ben még teljesen egyedi ötletet időközben megvalósították, azonban míg a hasonló szisztémát használó Echocrome mindent ennek az Escher művei által inspirált játékmenetnek rendelt alá, addig a Fez a tércsavarós trükk mellé egy igazán tartalmas, titkokkal, feladványokkal teli világot is ad.

Hosszú órákkal, napokkal számolhatunk, ha fel akarjuk fedezni ennek a világnak az összes titkák. Hogy mást ne mondjak, a 32 arany kocka mellett ugyanennyi “antikockát” is összeszedhetünk, mellettük pedig kincses térképeket és hasonló finomságokat is gyűjtögethetünk, ősi nyelveket fejthetünk meg, esetleg (istenverte, nyavalyás) baglyokat kergethetünk.

Phil Fish lehet, hogy magasról letojja a jelenlegi japán játékipart, azonban kétségkívül imádja a szigetországból érkező régebbi mesterműveket. Elég csak a Fez világának metroidvania felépítését megemlíteni, de találunk kikacsintásokat Mariora, Zeldára, jól látható, hogy ezek a játékok mély benyomással voltak az alkotókra. Az ilyen korai platform-, kaland-, akciójátékokhoz hasonlóan a Fez is határozottan nehéz lett, mely nehézség jelen esetben nem az ügyességünket, inkább az agyunkat fogja megterhelni. Nem kell csodálkozni, ha (az egyébként rendkívül stílusos) térképen még órák múltán is rengeteg pályáról hiányzik az adott szint teljes felfedezését jelentő arany keret, köztük akár olyanokról is, melyekben elsőre úgy tűnhet, hogy semmi nincs.

Ha van a Feznek a játékosokat igazán megosztó pontja, az mindenféleképp a kinézete, hiszen a trillió effekt és háromszög helyett egy nyolcvanas évekből ideteleportált platformjáték HD-ra húzott látványvilágát kapjuk. Mondhatnánk, hogy igazodik az indie játékoknál egy ideje dúló játékok pixelart trendhez, de Polytronék már évekkel ezelőtt az ilyen kinézet mellett döntöttek, nem a többieket követik. A játék által bemutatott látványvilág azonban bámulatosan egységes, sokszor a maga módján lenyűgözően látványos, de tény, hogy nem fogja kielégíteni a generációváltás tüzében égő, poligonok milliárdjaitól jól alvó játékosokat. A retro hangulatú kinézethez passzol a játék zenevilága is, a Rich Vreeland által komponált szinti számok a maguk egyszerűségükben rendkívül fülbemászóak lettek, tipikusan azok, melyeket az ember szívesen hallgat meg akár külön is.

Idén több kihívó is versenyez a Braid, Limbo és Bastion által elfoglalt trónért, melyek közül a Fez igazán előnyös pozícióból indul. Egy igazán élvezetes, hangulatos és tartalmas játékot eredményezett az extra hosszú fejlesztési ciklus. Kell ennél több?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

21 órája
26

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

1 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

1 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

2 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

3 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

4 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

5 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

6 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

6 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

7 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

7 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

8 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

8 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

9 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2025.06.23.
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2

Heti megjelenések

2025.06.23.
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

2025.06.22.
7