WRC 9

StingerCsere Krisztián Gábor2020.09.23. 21:30

A rali szimulátor rajongói évek óta szemtanúi annak a példa nélküli pályafutásnak, amit a Milestone-t váltó Klyotonn Racing csapata tesz le évről-évre a bírák elé. A stílus szerelmeseinek örömére ez szerencsére idén sem alakult másképp, a FIA WRC jogokat birtokló francia társaság ugyanis ebben az évben is biztosította a megfelelő dagonya-alapot, így már az őszi faleveleket megelőzve ölünkbe pottyant a széria legújabb epizódja. Igaz, a WRC 9 már a hónap elején megjelent, a kissé túlnyúlt tesztelési procedúrát legalább becsülettel sikerült kitölteni, így kezdésként talán a két legfontosabb impresszióval indítanám ezt a néhány percet.

Az első, hogy a tavalyi epizódhoz képest - amely egyébként egy hatalmas ugrás volt minőségében a DiRT Rally széria utolérése érdekében - az idei esztendőben kissé kevesebb szembeötlő dologgal találkozhatunk, mert a WRC 9 legfontosabb újdonságait inkább a motortérben kotorászva vélhetjük felfedezni. Ennek egyik legfontosabb eleme minden bizonnyal a korábban is kritizált autók tehetetlensége és súlyának átültetése amelynek hála, sokkal jobban érezni a kocsi kilengéseit és tömegének hatását az úttartásra nézve.

Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy az WRC 9-ben szereplő versenyautóknak kategóriájuktól és hajtástípusuktól függően nagyobb amplitúdóval leng ki a fara, a nehézségi erő a megfelelő aerodinamikai beállítások mellett pedig érezhetőbben odanyomja a kocsit az úttest felületéhez. A bukkanók már nem dobják irreálisan magasra a gépeket, sokkal inkább csak kilendítik azokat az egyensúlyi helyzetükből, amit megfelelő fékerő-eloszlás és higgadt kormányzás segítségével sokkal valóságszerűbben lehet lereagálni.

Persze akadnak még furcsaságok a viselkedést illetően, de ez inkább a kocsik alatt kígyózó pályacsíkok tervezésének, vagy inkább kitesztelésének és utómunkájának a pontatlanságára róhatóak fel. Olyan esetekre gondolok, mikor látszólag nagyobb sérülést szenvedünk el egy-egy kiálló bucka miatt, amely a valóságban max megreccsentené a felfüggesztést, de nem produkálna végzetes sérüléseket. Hasonló eset a szakadékat és a korlátokat átszelő eseteknél megfigyelhető súlyponti probléma is, amelyről még egy laikus is könnyedén megállapítja, hogy “a valóságban azért ez nem egészen így alakult volna”. Mindenesetre ezen apró hibák mellett a kocsik általános viselkedésén sok finomhangolást végeztek a franciák, de még mindig maradtak apróbb zavaró strigulák, amelyek egy későbbi patch, vagy epizód esetén munkát adnak majd a tesztelőknek.

Ha már így a közepébe vágtunk, folytatnám a sort még egy kevéske élménybeszámolóval: bár a WRC 9 a SpeedTree 3d library-t használja a táj és a vegetáció modellezéséhez, valahogy mégiscsak eltolódott a fókusz az aljnövényzet kidolgozásáról, pedig ez is szerves része kellene, hogy legyen az összképnek. Felettébb furcsa, hogy a fűcsomók és bokrok még mindig statikusak 2020-ban (értsd: nem lengeti őket a szél), amely egy extrém időjárási körülmények közt megrendezett verseny esetében elég illúzióromboló tud lenni. Ömlik az eső és a fodrozódó víztükrön áthajtva szinte érezni, hogy egy tisztességes viharban versenyzel, így a környezet folyamatos változásban van körülötted. De mik azok a mozdulatlan izék az út mellett? Nos, a fűcsomók meg sem moccannak, mintha csak pillanatragasztóval ültették volna az útszélre őket. Ennél már csak az zavaróbb, mikor egy-egy kommentátor eseménylista után véletlenszerűen el-elmegy az FX, így a kávédaráló motorhangon kívül másodpercekig alig-alig hallani valami mást, például az autó és az út kölcsönhatását... még szerencse, hogy ezt a következő patchnote alapján javítani fogják a fejlesztők.

A WRC 9 ettől eltekintve azonban szépen hozza a rá szabott feladatokat: ugyan a pandémiahelyzet miatt a hivatalos WRC 2020 szezonból sok verseny nem került megrendezésre, de (szerencsére) ezek az események bennmaradtak a karriermód naptárokban. Habár egy picit csökkenti az autentikus idény szimulációját, de végülis mi, játékosok jártunk csak jól, ugyanis a bővített tartalom az egyik olyan aspektusa a játéknak, amellyel mindenféle season pass kontent nélkül is kenterbe veri a rivális Codemasters sorozatot.

Az új, friss helyszíneket a már megévő, szép számú WRC felhozatal mellett Kenya, Új-Zéland és Japán jelentik, amelyeket a vírushelyzet miatt a FIA ugyan kinyírbálta a FIA a versenynaptárból, a játékba mégiscsak bekerültek. Kenya a DiRT-ből már ismerős Safari raliszakaszokkal hódít, amely egy rendkívül erős és nehéz szakasz a klasszikus európai és amerikai környezet után. A homokos-sáros felületével és a gyakran problémás útjelöléseivel körülölelő afrikai, néhol vadállatokkal tarkított látkép egészen durván fest mozgás közben - mondhatni még rossz időkörök mellett is mosolyt csal az arcokra. A gyors- és technikás szakaszok egymásba fonódva hajszolják feljebb és feljebb az adrenalint, amely totálisan az ellentéte az olyan, alapvetően aszfaltozott versenycsíkoknak, mint amilyenek a német verseny etapok: ezeknél ugyanis a lassúbb, technikásabb és rövidebb váltószekvenciával működő helyzeteké a főszerep. Nincs másképp ezzel az északi szigetvilágban végigkalauzoló új-Zélandi, vagy a Japán helyszín sem, amely utóbbi a girbegurba, igencsak technikás füves-aszfaltos mivoltával megintcsak egy teljesen egyedi színfoltot képez a rendelkezésre álló helyszínek sokaságában.

A WRC 8-ban kicsit túltolt karrier mód természetesen a WRC 9-ben is visszaköszön, de a hetes szám óta adagolt team / effort / perk / bonus menedzsment mára úgy tűnik, szépen megtalálta az egyensúlyt a versenyzés és az azzal kapcsolatos box teendők között. Nincs túlerőltetve, szép letisztult és kezelhető a versenynaptár, sőt! Jól szervezhetőek az egyes feladatokért felelős feladat- és szerepkörök és bekerült néhány új funkció is a már meglévők mellé. A csapatunk tagjait a kiégés és morál fenntartása érdekében már akár szabadságra is küldhetjük, vagy rotálhatjuk őket ideiglenesen más, eltérő statokat adó mérnökökkel. A bónusz objektívek és kitekintő gyakorló, vagy szponzori feladatok továbbra is megmaradtak és ezúttal már a kommunikációs emaileket is érdemes elolvasni, mi több: válaszolni rájuk, mert gyakran hozzájárulhatnak a rendelkezésre álló pénzügyi keretünkhöz. A pozitív az egészben, hogy ha inkább csak a versenyekre és a vezetésre fókuszálnánk, azt is megtehetjük, a játékban ugyanis van egy team management nélküli karriermód is, melyben a fenti mikromenedzsment helyett tényleg csak a vezetésen van a hangsúly - ez pedig mindenképp olyan plusz, amire a korábbiakban nem igazán volt példa.

Ha már a pluszokról beszélgetünk (és itt a második apropó, amit a teszt elején említettem): a WRC 9 inkább a finomhangolásokra helyezte a hangsúlyt, amely csak akkor szembeötlő, ha a korábbi epizódokkal is játszottál (és az összkép épp ezért igazi kapudrog lehet a stílussal csak most ismerkedők számára). Bekerült a játékba egy sokkal vállalhatóbb brit mitfahrer, változtattak a kamerakezelésen és a kamera elhelyezkedéseken, sokkal jobban sikerült átültetni az út egyenletlenségeket a rázkódó kasztni és a kiválasztott kamerapozíció közt, az ellenfeleket hajtó intelligencia pedig skálázhatóvá vált az előre definiált alap beállítások helyett. Ez a módszer egyébként a finomhangolási opcióknál is választható: beállíthatunk mindent akár az értékek, akár a csúszkák alapján is, ezzel megtalálva számunkra a legideálisabb kihívást. Akinek a DiRT Rally nehéz falat volt, a V-Rally pedig túl árkádos, a WRC 9-el szépen belőheti a nehézséget és nem lesz szégyenérzete sem miatta. Talán mondani sem kell, de a játék az összes force-feedback kormányt támogatja és beépített, ám finomhangolható kormány-profilokkal is rendelkezik. Ne tévesszen meg senkit, hogy a szpozori feladatokat a Fanatec vállalta magára idén, a WRC 9 ettől függetlenül az összes minőségi Logitech, vagy Thrustmaster kormánnyal kompatíbilis és meg is hálálja azt. A legautentikusabb élményt ahogy eddig, most is egy kormány- és pedálszettel generálja a játék, de kontrollerrel is megfelelő versenyehelyzeteket produkál, ami már de facto megoldásnak tekinthető a raliszimulátorok világában.

A helyenként kiemelkedően szép, máshol átlagos látványával, a finomhangolt fizikai és játékélmény-beli változtatásokkal, a bőséges tartalommal és a ralijátékok iránti lelkesedésével a francia Klyotonn Racing Games - ki gondolta volna ezt öt éve - nagyon szép utat járt be az elmúlt évtizedben. Nekik köszönhető, hogy a hivatalos FIA WRC licensszel a háta mögött a sorozat aktuális darabja egy igazán jó alternatívája a Codemasters által képviselt modellnek és a NACON, illetve a FIA jóvoltából 2022-ig ez még egészen biztosan így lesz.

[sidenote: A játékot Xbox One X platformon teszteltük. A WRC9-ből XSX/PS5 változat is készül majd.]

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eladó a Gearbox, leépít a Sega - ez történt csütörtökön

Továbbá: Nine Sols, Predator: Hunting Grounds, Don't Nod, Visions of Mana, The Triple-i Initiative, Witcher 4.

3 órája

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 napja
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
8

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

2 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

3 napja
9

Heti megjelenések

4 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

6 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

7 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

8 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

8 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

9 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

9 napja
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==