A rali szimulátor rajongói évek óta szemtanúi annak a példa nélküli pályafutásnak, amit a Milestone-t váltó Klyotonn Racing csapata tesz le évről-évre a bírák elé. A stílus szerelmeseinek örömére ez szerencsére idén sem alakult másképp, a FIA WRC jogokat birtokló francia társaság ugyanis ebben az évben is biztosította a megfelelő dagonya-alapot, így már az őszi faleveleket megelőzve ölünkbe pottyant a széria legújabb epizódja. Igaz, a WRC 9 már a hónap elején megjelent, a kissé túlnyúlt tesztelési procedúrát legalább becsülettel sikerült kitölteni, így kezdésként talán a két legfontosabb impresszióval indítanám ezt a néhány percet.
Az első, hogy a tavalyi epizódhoz képest - amely egyébként egy hatalmas ugrás volt minőségében a DiRT Rally széria utolérése érdekében - az idei esztendőben kissé kevesebb szembeötlő dologgal találkozhatunk, mert a WRC 9 legfontosabb újdonságait inkább a motortérben kotorászva vélhetjük felfedezni. Ennek egyik legfontosabb eleme minden bizonnyal a korábban is kritizált autók tehetetlensége és súlyának átültetése amelynek hála, sokkal jobban érezni a kocsi kilengéseit és tömegének hatását az úttartásra nézve.
Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy az WRC 9-ben szereplő versenyautóknak kategóriájuktól és hajtástípusuktól függően nagyobb amplitúdóval leng ki a fara, a nehézségi erő a megfelelő aerodinamikai beállítások mellett pedig érezhetőbben odanyomja a kocsit az úttest felületéhez. A bukkanók már nem dobják irreálisan magasra a gépeket, sokkal inkább csak kilendítik azokat az egyensúlyi helyzetükből, amit megfelelő fékerő-eloszlás és higgadt kormányzás segítségével sokkal valóságszerűbben lehet lereagálni.
Persze akadnak még furcsaságok a viselkedést illetően, de ez inkább a kocsik alatt kígyózó pályacsíkok tervezésének, vagy inkább kitesztelésének és utómunkájának a pontatlanságára róhatóak fel. Olyan esetekre gondolok, mikor látszólag nagyobb sérülést szenvedünk el egy-egy kiálló bucka miatt, amely a valóságban max megreccsentené a felfüggesztést, de nem produkálna végzetes sérüléseket. Hasonló eset a szakadékat és a korlátokat átszelő eseteknél megfigyelhető súlyponti probléma is, amelyről még egy laikus is könnyedén megállapítja, hogy “a valóságban azért ez nem egészen így alakult volna”. Mindenesetre ezen apró hibák mellett a kocsik általános viselkedésén sok finomhangolást végeztek a franciák, de még mindig maradtak apróbb zavaró strigulák, amelyek egy későbbi patch, vagy epizód esetén munkát adnak majd a tesztelőknek.
Ha már így a közepébe vágtunk, folytatnám a sort még egy kevéske élménybeszámolóval: bár a WRC 9 a SpeedTree 3d library-t használja a táj és a vegetáció modellezéséhez, valahogy mégiscsak eltolódott a fókusz az aljnövényzet kidolgozásáról, pedig ez is szerves része kellene, hogy legyen az összképnek. Felettébb furcsa, hogy a fűcsomók és bokrok még mindig statikusak 2020-ban (értsd: nem lengeti őket a szél), amely egy extrém időjárási körülmények közt megrendezett verseny esetében elég illúzióromboló tud lenni. Ömlik az eső és a fodrozódó víztükrön áthajtva szinte érezni, hogy egy tisztességes viharban versenyzel, így a környezet folyamatos változásban van körülötted. De mik azok a mozdulatlan izék az út mellett? Nos, a fűcsomók meg sem moccannak, mintha csak pillanatragasztóval ültették volna az útszélre őket. Ennél már csak az zavaróbb, mikor egy-egy kommentátor eseménylista után véletlenszerűen el-elmegy az FX, így a kávédaráló motorhangon kívül másodpercekig alig-alig hallani valami mást, például az autó és az út kölcsönhatását... még szerencse, hogy ezt a következő patchnote alapján javítani fogják a fejlesztők.
A WRC 9 ettől eltekintve azonban szépen hozza a rá szabott feladatokat: ugyan a pandémiahelyzet miatt a hivatalos WRC 2020 szezonból sok verseny nem került megrendezésre, de (szerencsére) ezek az események bennmaradtak a karriermód naptárokban. Habár egy picit csökkenti az autentikus idény szimulációját, de végülis mi, játékosok jártunk csak jól, ugyanis a bővített tartalom az egyik olyan aspektusa a játéknak, amellyel mindenféle season pass kontent nélkül is kenterbe veri a rivális Codemasters sorozatot.
Az új, friss helyszíneket a már megévő, szép számú WRC felhozatal mellett Kenya, Új-Zéland és Japán jelentik, amelyeket a vírushelyzet miatt a FIA ugyan kinyírbálta a FIA a versenynaptárból, a játékba mégiscsak bekerültek. Kenya a DiRT-ből már ismerős Safari raliszakaszokkal hódít, amely egy rendkívül erős és nehéz szakasz a klasszikus európai és amerikai környezet után. A homokos-sáros felületével és a gyakran problémás útjelöléseivel körülölelő afrikai, néhol vadállatokkal tarkított látkép egészen durván fest mozgás közben - mondhatni még rossz időkörök mellett is mosolyt csal az arcokra. A gyors- és technikás szakaszok egymásba fonódva hajszolják feljebb és feljebb az adrenalint, amely totálisan az ellentéte az olyan, alapvetően aszfaltozott versenycsíkoknak, mint amilyenek a német verseny etapok: ezeknél ugyanis a lassúbb, technikásabb és rövidebb váltószekvenciával működő helyzeteké a főszerep. Nincs másképp ezzel az északi szigetvilágban végigkalauzoló új-Zélandi, vagy a Japán helyszín sem, amely utóbbi a girbegurba, igencsak technikás füves-aszfaltos mivoltával megintcsak egy teljesen egyedi színfoltot képez a rendelkezésre álló helyszínek sokaságában.
A WRC 8-ban kicsit túltolt karrier mód természetesen a WRC 9-ben is visszaköszön, de a hetes szám óta adagolt team / effort / perk / bonus menedzsment mára úgy tűnik, szépen megtalálta az egyensúlyt a versenyzés és az azzal kapcsolatos box teendők között. Nincs túlerőltetve, szép letisztult és kezelhető a versenynaptár, sőt! Jól szervezhetőek az egyes feladatokért felelős feladat- és szerepkörök és bekerült néhány új funkció is a már meglévők mellé. A csapatunk tagjait a kiégés és morál fenntartása érdekében már akár szabadságra is küldhetjük, vagy rotálhatjuk őket ideiglenesen más, eltérő statokat adó mérnökökkel. A bónusz objektívek és kitekintő gyakorló, vagy szponzori feladatok továbbra is megmaradtak és ezúttal már a kommunikációs emaileket is érdemes elolvasni, mi több: válaszolni rájuk, mert gyakran hozzájárulhatnak a rendelkezésre álló pénzügyi keretünkhöz. A pozitív az egészben, hogy ha inkább csak a versenyekre és a vezetésre fókuszálnánk, azt is megtehetjük, a játékban ugyanis van egy team management nélküli karriermód is, melyben a fenti mikromenedzsment helyett tényleg csak a vezetésen van a hangsúly - ez pedig mindenképp olyan plusz, amire a korábbiakban nem igazán volt példa.
Ha már a pluszokról beszélgetünk (és itt a második apropó, amit a teszt elején említettem): a WRC 9 inkább a finomhangolásokra helyezte a hangsúlyt, amely csak akkor szembeötlő, ha a korábbi epizódokkal is játszottál (és az összkép épp ezért igazi kapudrog lehet a stílussal csak most ismerkedők számára). Bekerült a játékba egy sokkal vállalhatóbb brit mitfahrer, változtattak a kamerakezelésen és a kamera elhelyezkedéseken, sokkal jobban sikerült átültetni az út egyenletlenségeket a rázkódó kasztni és a kiválasztott kamerapozíció közt, az ellenfeleket hajtó intelligencia pedig skálázhatóvá vált az előre definiált alap beállítások helyett. Ez a módszer egyébként a finomhangolási opcióknál is választható: beállíthatunk mindent akár az értékek, akár a csúszkák alapján is, ezzel megtalálva számunkra a legideálisabb kihívást. Akinek a DiRT Rally nehéz falat volt, a V-Rally pedig túl árkádos, a WRC 9-el szépen belőheti a nehézséget és nem lesz szégyenérzete sem miatta. Talán mondani sem kell, de a játék az összes force-feedback kormányt támogatja és beépített, ám finomhangolható kormány-profilokkal is rendelkezik. Ne tévesszen meg senkit, hogy a szpozori feladatokat a Fanatec vállalta magára idén, a WRC 9 ettől függetlenül az összes minőségi Logitech, vagy Thrustmaster kormánnyal kompatíbilis és meg is hálálja azt. A legautentikusabb élményt ahogy eddig, most is egy kormány- és pedálszettel generálja a játék, de kontrollerrel is megfelelő versenyehelyzeteket produkál, ami már de facto megoldásnak tekinthető a raliszimulátorok világában.
A helyenként kiemelkedően szép, máshol átlagos látványával, a finomhangolt fizikai és játékélmény-beli változtatásokkal, a bőséges tartalommal és a ralijátékok iránti lelkesedésével a francia Klyotonn Racing Games - ki gondolta volna ezt öt éve - nagyon szép utat járt be az elmúlt évtizedben. Nekik köszönhető, hogy a hivatalos FIA WRC licensszel a háta mögött a sorozat aktuális darabja egy igazán jó alternatívája a Codemasters által képviselt modellnek és a NACON, illetve a FIA jóvoltából 2022-ig ez még egészen biztosan így lesz.
[sidenote: A játékot Xbox One X platformon teszteltük. A WRC9-ből XSX/PS5 változat is készül majd.]