[Teszt] Super Mario 3D All-Stars

Super Mario 3D All-Stars

mcmackoGéczy Attila2020.09.16. 15:00

Mario egy intézmény. Olyan figura, akit a hobbink képviselőjeként a világ minden pontján ismernek, kicsik és nagyok egyaránt. A legutóbbi All-Stars rész óta majdnem három évtized telt el (!), és valahol mégsem furcsa az, hogy most a Mario 64, a Mario Sunshine és a Galaxy első része egy kollekcióban lát napvilágot. A Switch sokkal sikeresebb, mint a Wii U, így a petárdát jóval nagyobb durranással lehet a rajongók közé dobni, ráadásul a gép gond nélkül viszi mindhárom anyagot, korrekt HD felbontásokban. Az már kicsit furcsább, hogy a Nintendo miért döntött limitált digitális és fizikai forgalmazás mellett - ez a három játék ugyanis tényleg ünnepi falat így egybecsomagolva, amit mindenkinek receptre kéne felírni a mostani bús, stressztől és aggodalomtól fűtött évünkben.

Meglepetésemre a Mario 64 öregedett legrosszabbul a trióból. Utoljára DS-en játszottam az epizóddal, és akkor újra és újra elámultam azon az ötletességen, amit az első vérbeli 3D platformer játék alkotói letettek az asztalra. Mára kicsit megfáradt a játék - de az érdemek ott vannak azért. Az egész játék felépítése csodálatos, és bámulatra méltó. De kicsit laposak már ezek a korai 3D-t idéző pályák, és kicsit az irányítás és kezelés kombinációja is… hogy is mondjam, nyilván kevésbé flott, mint amivel mondjuk egy Odyssey kényeztetett minket. Mindent egybevetve, egy tartalmas és historikusan fontos epizódról beszélünk, de ezt a kalandot ma már főleg csak annak ajánlanám, aki gaming-történelemből szeretne elmaradást pótolni, vagy akit a nosztalgia késztet újrajátszásra.

Nem így a Super Mario Sunshine, amely a pozitív meglepetések netovábbja volt ebben a kollekcióban. Én sem igazán szerettem ezt a részt a maga idejében. Kicsit a játék sem tudta, hogy merre akarja vinni a franchise-t, és ma is látom a hiányosságait. Az enyhén túlbonyolított világot, a felemás pálya- és küldetésdesignt, illetve a furcsa karaktereket, akik a narrációba is visznek egy kis „weird” különcséget. Viszont ha korunk platformjáték felhozatalát nézzük, a Sunshine ma is elmenne a mostani formában, legfeljebb csak az Odyssey után lesz egyenetlen az élmény. Korunk amúgy jóra értékelt ugrabugrái mellé simán odaállhat. Sőt, ha magad is félbehagytad, vagy nem is igazán vágytad a Sunshine-t anno, most különös tekintettel fontold meg a játékban való elmélyülést. Az emlékeid festékes vizében elveszett gyémántra fogsz rátalálni. Kár, hogy a GameCube kontrollert nem támogatja az átirat. Az irányításban kicsit nyögve nyelős a bal ravasszal való célzott sprickolás, de alapvetően szokható a Joy-Conra hangolt séma.

A Galaxy-t pedig nem is kell különösebben ecsetelni. A Nintendo bátran gondolta újra Marioval a 3D platformer műfaját, és a geometria jelentését. A teret és percepciót felforgató epizód a széria egyik legkreatívabb játékaként vonult be a történelemkönyvekbe. Kicsit sajnálom, hogy a Galaxy 2 nem jött a mostani epizód mellé, de kell valamit a negyvenedik szülinapra kiadott All-Stars epizód mellé is hagyni, ez nyilvánvaló… Apropó, a játék a Joy Con mozgásérzékelését simán támogatja, még assist-játékot (Co-Star Mode) is lehet tolni a régi idők emlékére. Az irányítás ez esetben érdekes hibridként jelenik meg. Simán játszhatod handheld módban is a játékot, ahol touch mozzanatokkal célzod a csillagport az ellenfeleidre. Ha lekapod a Joy Conokat, akkor az irányítás szinte 1:1-ben a Wii-t mímeli, és teljesen frankón működik sensor bar nélkül is. Tetszik vagy sem, egyik átiratnál sem lehet irányítási sémát váltani, de úgy gondolom, hogy amit a Nintendo által kitalált vonallal nem lesz gondja senkinek sem. Bennem fel sem merült, hogy bármit is állítgatni kéne...

Mindegyik címnél elégedett voltam amúgy a technikai megoldásokkal. A Super Mario 64 elég éles a maga fél-HD mivoltában is (720p); a textúrák és az egyes spriteok is meglepően jól néznek ki nagyobb felbontásra skálázva. Főokosok már kiszaszerolták, hogy a játék mögött egy friss emulátor fut, így további N64 játékok érkezése is várható majd a Nintendo Online felületére. A Sunshine látványa parádés - simán elmegy a mai magasabb profilú indie platformerek között - még azzal együtt is, hogy egyes asseteknél egyértelműen érződik a kor. A fél-felbontáson recéző hőség-effekt nem vészes, legfeljebb a festékpacák apró térbeli felbontása lesz kiugró, az amúgy rajzfilmes stílusában kortalan összképe mellett. Számomra a Galaxy az anyaplatformján, Wii-n is elképesztő látványt nyújtott, ez pedig most is igaz megállapításnak tűnt a korábbi véleményemhez igazodva. Szinte döbbenetes belegondolni, hogy ezek a fejlesztők mit hoztak volna ki a saját Nintendo gépeikből, ha a hetedik-nyolcadik generációban a nagyobb masinák erejéhez mérhető vassal rukkol elő a kiotói óriás. Apropó a három játéknál mintha (de csak mintha) egy picivel több irányítási lag lenne, mint amihez az izommemóriám hozzászokott. A Joy-Conos irányítás nehézkesebb lenne az eredeti játékok kontroll-karakterisztikájánál? Vagy csak én lassultam le? Várom a kommentekben az észrevételeiteket…

Finom adalék, hogy a három cím OST-je külön elérhető a főmenüből. A felhasználói felület Ninty-s módon letisztult, a kezelés egyértelmű, egy gyerkőc is elboldogul a három játékkal. Minimális angoltudás nem árt mondjuk - például a Mario 64 tábláinak értelmezéséhez - mert mindhárom rész szövegesen is kommunikál a játékot tanulgató gamerekkel. A Sunshine epizódban pedig a szokatlanul részletes narráció végett lehet szükség némi angolra. A három játékot persze a legkisebbek kezébe is bátran oda lehet adni - segítsük őket, hogy ők is örömmel és felhőtlenül fedezhessék fel rajongásunk gyökereit!

Csodacsomag, rengeteg szórakozással, és időtálló, színpompás tartalommal. Mario nem csak a videojátékok legjavába nyújt betekintést, hanem elmondhatjuk, hogy Mario maga a megtestesült médium. A játékai csoportban, vagy egyesével válogatva, de büszkén képviselik a videojátékok sokszor ellentmondásos, ezesetben mégis tökéletesen átlátható és feltétel nélkül befogadható élményét. Azt az élményt, amitől a világ egy kicsit jobb hely volt a gyerekkorunkban, és amitől talán a mai önmagunk számára is egy kicsit vidámabb, reménytelibb lehet.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

13 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==