[Teszt] Paper Mario: The Origami King

Paper Mario: The Origami King

mcmackoGéczy Attila2020.07.30. 19:30

Nézegettem a Paper Mario sorozat történelmét - annak idején N64 emulátoron nyomultam az első résszel, és most visszatekintve hasított fejembe a felismerés: a gép 3D korlátaiból nőtt ki ez a megoldás, a sprite-stílusbravúrrá emelt papír-esztétika pedig nem csak jól működött, de egy erős, új alsorozatot hozott a Nintendo-nak. Most már annyi epizód van, hogy szinte nyomon sem lehet követni a szériát, az Intelligent Systems szerencsére nem a korábbi Wii U-s Color Splasht hozta el Switchre, hanem egy teljesen új epizódot kalapált a hibrid-konzolra. A színek-matricák már unalmas témák, és hát mit lehet még papírból készíteni? Hajtogatósat, így a mostani rész Origami-tematika köré lett felfűzve.

Az Origamiherceg azonban nem barátságos, mint egy hajtogatott hattyú - sőt, a Hercegnőt elrabolva, és Bowser seregeiből origamikatonákat hajtogatva új fenyegetést hozott a Csiperke királyságba. Mario a jólelkű Origamihugi segítségével kell hogy kibogozza a királyságot, mégpedig teljes birodalmat közrefonó papírszalagok és papírvarázslat gubancából. Az ismerős karakterek ismét felsorakoznak a külső fenyegetés ellen, és természetesen a korábbi Paper Mario és Mario RPG epizódokból ismerős toposzokat is látni fogjuk. Jó ez nekünk?

Jó hát! A Paper Mario: The Origami King kiválóan működik, amikor csak úgy kalandozunk és nem a JRPG-t keressük benne. Okosan felosztott terepeken szaladgálunk, ahol a platformozás/felderítés és akció keverékét klasszikus ütemben adagolja a játék. Rengeteg briliáns ötletet sorakoztat fel az Intelligent csapata - helyszínről-helyszínre mindenhol van valami látványosság, valami furfang, rácsodálkozni való. A felderítést konfettiszórás dobja fel - mindenfele papírcafatokat gyűjtögethetünk, amivel egy kis zsákot tölthetünk meg (nem kvantitatíve, a zsáknak inkább csak a tömöttségét jelzi vissza nekünk a gép), a zsákból szórt konfetti pedig a pályán található hézagokat tömködi be. Kalapácsunkkal is érdemes mindenfele kalapálni, bónuszok, gyűjtögetnivalók, mechanizmusok sora tárul fel a kopácsolásunknak köszönhetően. Jó lubickolni a Paper Mario: The Origami King világában, ehhez pedig a Switch képernyőjén mesés grafika és napsütéses, „feelgood” terepek sora társul. Ezek után lehet rossz is a The Origami King?

Jónak semmiképp sem mondanám, ha JRPG-ként akarnék ránézni. Ugyanis a Paper Mario sorozat mechanikai átalakítása, mondjuk úgy erőltetett áramvonalasítása tovább folytatódik. Nincs klasszikus értelemben vett szintlépés. A harcokat megvariálták, egy kör alakú tánctéren mozognak oldalra és fel-le az ellenfelek a lépések között - nekünk (többek között) sorba vagy kis csoportba kell organizálni őket, hogy a támadásaink effektívebbé váljanak. Nem rossz a rendszer, de megmondom őszintén, egy klasszikus ATB szerű bunyónak sokkal jobban örültem volna, mert idővel (hiába variálnak az ellenfelek jóféle, agyas mintákat) csak ráunsz erre a körpályás újszerű ötletre. A power up-szerű tárgyak intézménye sem elég mély, de legalább vannak zeldás módon összegyűjthető tárgyak, amivel könnyíthetünk az életünkön, vagy a továbbjutásban segíthetjük magunkat. Amúgy a játékmenet nehézsége nem mindig konzekvens, legyen az embernél mindig item bőven, mert hirtelen be tudjuk nyelni a nagy sebzéseket 1-1 harc alatt, és azért a terepeken bőven szaladgálnak az origamikatonák… Sajnos a szokásos 2.5D platformozás sem javult, sokszor nehéz betekinteni a szöget, hogy a térben hol is helyezkedik el a lapfiguránk, ilyenkor marad a morgás minden egyes elvétett ugrás esetében - ami pláne bizonyos dungeon-ökben fog majd rosszul esni nekünk és az életerőben megcsappant Marionak is.

Még egy furcsa aspektust véltem felfedezni a játékban. A Paper Mario: The Origami King sokszor mer furcsa, mondhatni „wierd” lenni. Érdemes figyelni a párbeszédeket, a Toad-ok, vagy ellenfelek aranyköpéseit. Sokszor bizarr kiszólások, kikacsintások bukkannak fel, de a zenében, egyes helyszíneken is fel lehet fedezni valami olyan különös vonalat, ami nagyon bátran távolodik a Papervilág bájos mivoltától. Már-már ijesztőnek is mondanám az egyes mozzanatokat, de parára nincs ok! A Nintendos gyermeki világot nem tagadja a játék, csak bátrabban tekintünk majd olyan irányokba, amelyek szokatlanok tudnak lenni egy ilyen címnél.

Alapvetően egy igen kellemes játék a Paper Mario: The Origami King, mert rengeteg ötlet és réteg épülget benne, amolyan Nintendós igényességgel. Ezeket nem a klasszikus JRPG szálakban kell keresni, hanem a papírdobozon kívül gondolkodó szenzációs világalkotásban, pályatervekben és a helyzetkomikummal átitatott jelenetekben. Sokszor eszembe jutott, hogy bizony ez a játék nagyon tetszett volna a 10-12 éves korabeli önmagamnak, amikor nem volt még igazi elvárásom egy JRPG-vel szemben. Viszont felnőtt fejjel nagyon hiányzik a játékból ez a vonal, és ezáltal egyszerűbbnek, szimplábbnak (ha butábbnak nem is) tűnik a 2020-as epizód, mint akár az N64-es vagy a GC-s alapvetések. Rajongóknak kellemes időtöltés, pörögnek vele a percek és az órák, de közel sem olyan magvas, mint amilyen régen volt. Hajtogassatok belőlem origamit, de én már csak ilyen javíthatatlan nosztalgiamedve maradok…

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

19 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==