[Teszt] Marvel's Iron Man VR

Marvel's Iron Man VR

sQrNagy Csaba2020.07.14. 13:00

A sisak rostélyának sötétjében finoman rajzolódik ki ziháló lélegzetem. A szívem és az ark reaktor egyszerre pulzál a mellkasomban. Kellemes női hang búg a fülembe, majd a belső kivetítőn lassan feltűnnek a szokásos kijelzők és Malibu tengerpartjának égszínkék hullámai. Óvatosan leeresztem magam mellé a kezem. Izzadó tenyeremben lágyan vibrál a repulzor. A talpam alatt nyugtalanul mozognak a homokszemcsék. „Én vagyok Vasember!” - suttogom gyermeki mosollyal mielőtt beizzítom a hajtóműveket.

 

A Camouflaj ipari veteránokból álló fejlesztői az elmúlt évtizedet még a mobiljátékok piacán kezdték, ahol a Republique epizodikus felépítésű akció-kalandjával kívánták az AAA minőséget elhozni erre a szegmensre. A hangos siker azonban elmaradt. Az érdeklődők minden megjelent résszel egyre inkább lemorzsolódtak, a kritikai fogadtatás jobbára vegyesnek bizonyult. Az ötödik felvonással lezárt történetet viszont jó érzékkel rögtön a szárnyait bontogató virtuális valóság sekély vízébe lökték, ahol nem volt nehéz fennmaradnia. Sőt. Hirtelen a Marvel licenszekkel a zsebében tanácstalanul ácsorgó Sony tekintete is az alig 40 fős csapatra tévedt. Na és ambícióból továbbra sem volt hiány.

 

A játék története független a Marvel egyre bővülő filmes univerzumától és a képregényes alapokat is lazán kezeli. A végeredmény azonban így is túlságosan ismerős, kiszámítható és erőtlen. Elég csupán néhány kulcsmondatot említeni hozzá. Az afganisztáni terroristák fogságában épülő első modellt. A háború gépszörnyének hátat fordító milliárdos üzletembert. A közvetetten elkövetett bűnökért hősünket okoló antagonistát. A legnagyobb gond azonban, hogy ezek az események legtöbbször minden interakciót nélkülöző jelenetekben, kínosan esetlen párbeszédekkel és sötét képernyő alatt futó belső monológokkal bontakoznak ki. A képet árnyalja valamelyest a holografikus testet öltő két mesterséges intelligencia, F.R.I.D.A.Y. és Gunsmith karaktere, akik képesek egy kevés életet vinni a malibui villa falai közé. A múltjával küzdő Tony Stark bőrébe bújva máskülönben nem maradna semmi, csak az interaktív menüként funkcionáló garázsunk és az ezerszer látott VR gimmickek kötelező felmutatása.

Szerencse, hogy az Adi Granov által tervezett páncélt magunkra húzva erről pillanatok alatt elfeledkezünk! A kötelezően két Move kontrollelre szabott irányítás rendkívül átgondolt, meglepően pontos és kellő gyakorlással egészen ügyes manőverezésre ad lehetőséget. Az első bizonytalan felemelkedéstől az utolsó kilőtt plazmasugarunkig Vasembernek fogjuk érezni magunkat! Hihetetlen, hogy mennyire közel sikerült kerülni a gyermeki fantáziához. Szinte teljesen képesek leszünk elfeledkezni a hardver limitációiról. Az irányítók szokatlanul pontosak, a kamera még 360 fokban fordulva is ügyesen követi a mozgást, a perifériás látásunkat nagyrészt kitakaró HUD elemek pedig nem csak az autentikusságot fokozzák, de sokat segítenek a VR betegség leküzdésében is. Az egyetlen alternatíva amit hiányoltam, hogy az apró négyzet és háromszög gombok helyett képesek legyünk csupán a kéztartásunkkal a tengelyünk körül fordulni. Azon kívül? Mint egy álom.

Még akkor is, ha ez a közel tökéletesre csiszolt rendszer csupán egy kissé ügyetlenül a narratívába erőltetett „wave shooter”-t szolgál ki. Az akció szinte minden esetben egy külön pályán, jól körülhatárolt arénában zajlik, ahol az ellenfelek hullámokban törnek az életünkre. A készítők ennek tudatában viszont számos dizájndöntést hoztak és könnyen tolták ki a játékidőt kiegészítő tartalmakkal és extra kihívásokkal. Minden küldetés végén kapunk például egy részletes értékelőtáblát, majd a teljesítményünknek megfelelően különböző opciókat oldhatunk fel a páncélzatunkon. Fontos, hogy ezek egyenértékűek és a kezdetektől bármelyiket elérhetjük. A maximális sebességet vagy az agresszívebb gyorsulást preferálod? A pontos hőkövető rakéták vagy a nagyobb területre hatékony bombák a hasznosabbak? A lényeg, hogy a páncélzatot a saját igényeidnek megfelelően alakítad abból a maréknyi választási lehetőségből amit a játék felkínál.

Bár ellenfélből szintén mindössze hat - igen, six, sechs, shest - különböző modellel nézünk majd szembe, a fejlesztők mindent megtettek, hogy eltérő szituációkat hozzanak létre ezek kombinálásával. Van köztük olyan, amit csak a támadást követő néhány másodpercben vagyunk képesek sebezni. Van amelyik önmagában szinte ártalmatlan, de áthatolhatatlan védőpajzsot képes húzni társaira. Na és akad egy tank szerű földi egység, ami leginkább a pálya ezen területének kidolgozatlanságával fogja megkeseríteni az életünket. Érthetetlen számomra, hogy miért nem limitálták a maximális magassághoz hasonlóan ezt is. Sanghaj sötét kartondobozokból álló felhőkarcolói egyébként is illúziórombolóak, amit feleslegesen rontanak tovább az utcaszint kétdimenziós fái és félig a földbe süllyedt, low-poly, mozdulatlan járművei.

Mert míg az irányítással és a mozgásérzékeléssel a határokat feszegették a készítők, technikai és tervezési szempontból gyakran látványosan átestek a korláton. A helyszínek kidolgozottsága meglehetősen felemás, ráadásul a legtöbbet már a fő történetszál 6-8 órájában újrahasznosítják - néha változtatás nélkül. Az ajánlott álló pozícióból olykor kizökkentenek ülő, földön fekvő vagy hason kúszó jelenetekkel, ami bennem mindig erős diszkomfort-érzést kelt. Egyes szituációkban pedig még enyhe képkockaesést is érzékeltem, ami kimondottan kellemetlen érzés VR-ban. Akárcsak a másfél percig is elhúzódó, minden küldetés előtt és után, de gyakran kulcsjelenetek közben is feltűnő töltőképernyők, sötétben mormolt monológok. Ez az, amit egy immerzióra építő médium soha nem engedhet meg magának! Elzárva a külvilágtól minden üresjáratot megérzünk, amit csak az első két-három alkalommal leszünk képesek elütni a thriller és a macarena koreográfiájával.

Mindezek ellenére a Marvel's Iron Man VR nem egy rossz játék, ha képesek vagyunk helyén kezelni az értékeit és hiányosságait. Nem a Sony újabb Spider-Man szintű momentuma. Nem a virtuális valóság tripla A kategóriás debütálása. De még csak nem is a platform megkerülhetetlen húzócíme. Csupán egy gyerekkori álom közel tökéletes megvalósítása, amit önismétlő tartalommal és botladozó körítéssel csomagoltak egybe. Furcsa helyzet. A legjobb pillanatokkal csábító ingyenes próbarepülést mindenki számára kötelezővé tenném, de a teljes útra szerintem csak a legnagyobb rajongóknak éri meg jegyet váltani.[ 6 ]

***Marvel's Iron Man VR | Platform: PlayStation VR |

Kiadó: Sony Interactive Entertainment | Fejlesztő: Camouflaj

Megjelenés: 2020. július 3. | Ár: 11.990 Ft***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

10 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

22 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==