[Teszt] Simulacra

Simulacra

VegaNagy-Sz. Ferenc2019.12.03. 17:45

Viszonylag ritkán találkozunk malajziai videojátékkal, a Simulacra személyében azonban ez a pillanat is elérkezett. Persze a Simulacra konzolos megjelenése koránt sem előzmény nélküli. Az egész 2016-ban kezdődött, amikor a Sara is Missing egész komoly sikereket ért el főleg mobilos berkekben. A mindössze fél órás játékidővel rendelkező horror cím lényege az volt, hogy egy sérült adatállománnyal rendelkező telefont kellett lépésről lépésre helyreállítani, eközben pedig felgöngyölíteni egy lány rejtélyes eltűnésének történetét. A siker kicsit talán a készítőket is meglepte, mindenesetre viszonylag gyorsan bejelentették, hogy a nyúlfarknyi S.I.M.-ben rejlő potenciált jobban is ki akarják aknázni, ezért elkészítik a hasonló ötleten alapuló, de 6-7 órás játékidővel rendelkező Simulacrát.

Ez pontosan egy évvel később meg is jelent mobil eszközökre és PC-re, indie-szinten ráadásul egész sikeresnek is bizonyult. Valamiért a kontrolleres irányítás implementálása két évet vett igénybe, és bár közben gőzerővel folyik a második rész fejlesztése, a Simulacra most végre megjelenik a kurrens konzolokra is. Ezekről a változatokról annyit mindenesetre érdemes tudni, hogy a stickes irányítás helyenként nagyon lassú és pontatlan.

A játék lényege viszonylag egyszerűen összefoglalható. Birtokodba jut egy Anna nevű lány telefonja, amin szinte minden sérült, vagy szimplán csak zárolt. A telefon minden szempontból valóságos, tele van olyan applikációkkal, amiket egy 22 éves lány használna: chat, randiprogram, képek és videók, email és webkliens. Az indításkor egy rejtélyes mozgóképen követhetjük nyomon, ahogy a lány eltorzult arccal, láthatóan halálos félelemben kér segítséget. És innentől kezdve mi leszünk azok, akik programról programról ugrálva fejtik vissza, hogy mi történhetett vele, illetve mi keresünk meg mindenkit, akivel az utolsó két hónapban kapcsolatot létesített. Folyamatosan tárjuk fel a telefon titkait, írjuk az üzeneteket, nyitjuk meg az újabb és újabb videókat. Hinteket keresgélünk beszélgetésekben, levelekben és fényképeken, és ha máshogy nem megy, Annának adjuk ki magunkat másokkal szemben. Vannak ugyan minijátékok is (mondatok szavainak sorbarakása, sérült képek összeillesztése), de alapvetően végig arról szól a Simulacra, hogyan jutunk el lépésről lépésre az öt végkifejlet valamelyikéig.

Menet közben alapvetően két ihletforrás jutott eszembe, ami valamilyen szinten kapcsolódik a Simulacrához. Egyrészt Dmitry Glukhovskynak, a Metro-univerzum atyjának jelent meg 2017-ben egy Text című regénye, ami hasonló kérdéseket feszeget, ott egy gyilkos veszi el áldozata telefonját, fejti vissza az életét és a telefon segítségével másnak adja ki magát napokon keresztül. Fantasztikusan jó könyv, olvassátok el! Ha játék oldalról közelítjük meg, akkor pedig a Her Story áll hozzá a legközelebb, ott is adatbányászattal tárjuk fel a sztori mélyebben fekvő rétegeit.

A Simulacra kettős játékot űz, mert amellett, hogy a világ szinte legunalmasabb mechanikáit vonultatja fel, végig igyekszik fenntartani a feszültséget, és felkavaró audiovizuális megoldásaival meglepő módon valóban képes horrorjáték maradni az utolsó percig (sőt, a vége felé még inkább, mint eleinte). A játékos oldaláról itt nincsen dinamikus akció, olvasni kell rengeteget és adatokat bányászni, keresgélni a hinteket és néha sokat gondolkozni, kombinálni. Mindezt úgy, hogy vizuális oldalról egy-egy állókép és néha egy rövid videó van csak a segítségünkre, amúgy minden a(z egyébként remekül megírt) párbeszédekről szól.

Jól látszik, hogy még a rétegjátékok között is különleges cím a Simulacra, de viszonylagos sikerének a titka pont az, hogy nem ezerszer elcsépelt mechanikákat hasznosít újra, hanem az elejétől a végéig tud egyedi maradni, ami hat órás hosszát tekintve nem is annyira könnyű. Ha megnézed a képeket és a trailert, úgyis látni fogod, hogy akarsz-e neki egyáltalán esélyt adni. Ha ellenben nekikezdesz, kizárólag fülhallgatóval és sötétben tedd!

*7/10

***Simulacra | Platform: PC, PS4, XONE (tesztelt), Switch, mobil

Kiadó / Fejlesztő: Wales Interactive / Kaigan Games | Megjelenés: 2019. december 3.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

17 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

21 órája
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==